Вчитель: Вишневська М.В.
Мета: повторити й узагальнити знання учнів 7-х класів з вивчених тем; розвивати вміння виділяти головне, порівнювати, аналізувати, самостійно робити висновки; виховувати спостережливість, кмітливість, естетичні смаки.
Хід заходу
Ведуча 1. Добрий день, вам, любі друзі, ми зібрали вас у залі, щоб сьогодні по заслузі Всі науку привітали.
Ведуча 2. Все наука дивна знає: і про птахів, і про квітів, знає, як гітара грає, як у небі сонце світить,
Ведуча 1. Як сніжинки утворились і чому на річці лід, як виспівує пташина, де є північ, а де схід.
Ведуча 2. Пояснити вона може різні явища природи: грім і блискавка, і дощик, сонячну, ясну погоду.
Ведуча 1. Розповість наука ця про веселку в небі і про те, як лампа світить, й що для цього треба
Ведуча 2. Як працює телевізор, фото як зробити, чому «ехо» може вас в горах повторити.
Ведуча 1. І про звуки, і про колір - все вона розкаже. А щоб краще зрозуміли – досліди покаже.
Ведуча 2. Хто ж вона ця дивна пані, якій все відомо, яка з нами є повсюди – на дворі і вдома.
Ведуча 1. Здогадатися, звичайно,- невелика мука, бо чудова ця всезнайка ФІЗИКА-НАУКА! А почнемо ми наш захід з легенди. Слухайте уважно. Колись дуже давно в тридев'ятому царстві жили-були собі люди. Називалося те царство Природа, а королевою в царстві Природи була, незважаючи на свій поважний вік, горда, мудра красуня Фізика. Із століття в століття вчилася вона орієнтуватися у своєму господарстві, керувати ним. Не одразу люди визнали владу королеви. Був час, коли ними володів страх перед природою, а страх ще ніколи не був ні добрим другом, ні порадником у житті. Спалахували блискавки, гуркотів грім, сковував землю мороз, бушували бурі і шторми ,а люди не знали, чому все це відбувається і часто гинули. І це дуже засмучувало королеву. Тоді вона почала збирати своє військо з найдопитливіших, найтерплячіших людей і радила їм помічати повторюваність явищ, їх взаємозв'язок, не боятися вітру і блискавки, а пробувати використати їх на користь собі. Армія королеви все збільшувалася, в ній з'явилися свої сержанти і полководці, а також генерали — учені, які зробили найбільший внесок у скарбницю знань королеви. Імена деяких з них вам уже відомі: Архімед, Галілей, Ньютон, Ейнштейн. На цьому можна було б закінчувати легенду, але в царстві Природи є багато нерозгаданих таємниць. І, хто знає, можливо, комусь із вас випаде честь їх розкрити. Як молоді воїни, збагнувши ази військової науки, складають присягу, так і ви, ознайомившись із першими поняттями, законами, термінами фізики, сьогодні повинні довести, що можете стати вірними солдатами армії королеви Фізики.
Отже, тема нашого заходу « Посвята у фізики». Перевіримо ваші знання з вивчених тем. Щоб цікавіше проходив наш захід, ви розділилися на дві команди, обрали командирів.
Як і в кожному змаганні, в нас є журі. (Представляють журі). Наприкінці заходу за підсумками гри визначимо команду-переможницю і кращих гравців, які будуть нагороджені сертифікатами з фізики.
І. Привітання
Розпочнемо з представлення командами своїх візитних карток.
1) Назви команди;
2) Емблеми,
3) Девіз.
Оцінюється в 5 балів.
ІІ. Фізичний диктант.
Виконують усі учні. Правильна відповідь на кожне запитання оцінюється в 1 бал.
1. Якими літерами позначаються фізичні величини: а) швидкість, б) шлях, в) час, г) маса, д) густина речовини.
2. Напишіть формули для визначення: а) швидкості руху, б) об’єму, в) густини речовини; г) площі; д) маси.
3. Назвіть одиниці вимірювання таких фізичних величин: швидкості, маси, густини, часу, об’єму, площі.
4. Якими приладами можна виміряти: довжину шляху, часу, маси, температури тіла. Завдання
ІІІ. Гра «Хто перший?».
А зараз перевіримо розуміння вами фізичних явищ. Запитання ставляться всім командам. Право на відповідь отримує та команда, яка перша знайде розв'язок. У разі неправильної відповіді право на відповідь переходить до іншої команди.
Оцінювання за п'ятибальною системою: враховується повнота відповіді, активність усіх членів команди, дотримання дисципліни під час обговорення відповіді, доброзичливе ставлення до команди-суперниці.
1. Чим пояснюється поширення в повітрі запахів бензину, диму, нафталіну та інших пахучих речовин?
2. Молекули газу рухаються зі швидкостями кілька сот метрів за секунду. Чому в повітрі запах пролитого біля нас ефіру чи бензину ми не відчуваємо відразу?
3. Чому розламати чавунний стержень важче, ніж скляну паличку таких самих діаметра й довжини?
4. М'яч, що спокійно лежав на столі вагона під час руху потяга, покотився вперед у напрямі руху потяга. Яка зміна сталася в русі потяга?
IV. Експериментатор
Важливу роль у вивченні фізичних явищ відіграє експеримент. Попрошу кожну команду виділити по 2 експериментатори. На картках написані завдання. Виконавши їх, ви повинні доповісти про результати. Відповідь оцінюється в 10 балів.
1. Визначити товщину аркуша книжки, користуючись лінійкою.
3. Визначити діаметр дротини
Поки експериментатори проводять вимірювання й обчислення, ми заслухаємо оповідання на тему «Світ без сили тертя» та «Світ без сили пружності». Це було домашнім завданням для команд. Журі під час оцінювання зверне увагу на науковість та художні якості твору. («Лірики» з кожної команди читають оповідання.)
V. Розв’язування задач.
Неможливо уявити фізику без красиво розв'язаної задачі. Капітанам команд пропонується розв'язати завдання на дошці, а члени команд виконують індивідуальні завдання — розв'язують розрахункові задачі, їх умови написані на зворотному боці пелюсток великої паперової ромашки (для кожної команди своя ромашка).
Кожен учень відриває пелюстку, розв'язує задачу на пелюстці і здає журі. Для розв’язання учням дається 5 хв.,і кожна задача оцінюється в 2 бали.
1 команда: (2 команда)
1. Однорідне тіло масою 0,08(0,09) кг має об’єм 0,004(0,05) м3. Яка густина речовини з якої складається це тіло?
2. Визначте об’єм чавунного циліндра масою 0,014(0,17)кг.
3. Яка маса краплі води, що має об’єм 0,01(0,03)м3?
4. Який мінімальний об’єм має мати діжка, щоб вона могла вмістити 400(600) кг гасу?
5. Брусок масою 0,32(0,45) кг має об’єм 0,08(0,12)см3, визначте за цими даними густину деревини, з якої виготовлено брусок?
6. Визначте масу нафти в каністрі об’ємом 0,02(0,06) м3.
7. Знайти об’єм кімнати висотою 5(7)м, шириною 6(9)м, довжиною 8(7)м.
8. Обчислити об’єм класної шафи, якщо площа її бічної сторони становить 4(6)м2, а ширина 2(4)м?
VI. «Вірю – не вірю».
Поки журі підбиває підсумки змагання, пограємо в гру «Вірю — не вірю» (із сигнальними картками). Ведуча зачитує вголос правильні й неправильні твердження. Якщо учні згодні з ними («вірять»), то піднімають зелені картки, якщо «не вірять» — червоні. Конкурс перевіряє вміння знаходити помилки в чужих твердженнях. Правильна відповідь – 1 бал.
1. Спіткнувшись об перешкоду, бігун падає назад.(-)
2. Молекули води, льоду і водяної пари однакові.(+)
3. Об'єм твердого тіла дорівнює сумі об'ємів усіх його молекул.(-)
4. Речовини в рідкому стані легко змінюють об'єм і форму.(-)
5. Із двох тіл однакової маси, більший об’єм має те тіло, у якого більша густина.(-)
VІІ. Конкурс капітанів.
На картках написані завдання, капітани навмання обирають кожен свою картку. Правильна відповідь оцінюється в 5 балів.
1. Оцінити на око площа вікна залу.
2. Оцінити на око об’єм повітря в кабінеті.
А поки капітани працюють ми проведемо з присутніми конкурс загадок.
1. Як прийде ніч в оселю,
Не свічечка горить:
Я сонечко веселе
Засвічую умить.
На радість всій малечі
Її під кожен дах
Стовпів могутні плечі
Приносять у дротах. (електрика)
2. Дивувались довго ми -
Збудували міст громи.
Та по ньому я і ти
Не зуміємо прийти:
Він далеко і високо,
Досягне його лиш око. (веселка)
3. Ой котилось коло,
Коло-покотьоло,
Всіх ласкаво гріло,
Цілий день світило,
А під вечір коло
Дуже натоми лось -
Ген за видноколо
Спати покотилось. (сонце)
4. Ходять тільки по льоду.
По стежині, по дорозі
Бігти я у них не в змозі,
По снігу не йдуть як слід:
До вподоби тільки лід. (ковзани)
5. Іде років двісті,
Та стоїть на місці.
Лічить людський вік,
А не чоловік. (годинник)
6. У кімнаті, у куточку,
Біля ліжка на стіні
Сіра скринька на шнурочку
Все розказує мені. (радіо)
7. Як сонечка нема -
Мене шукать дарма.
А сонечко сія -
Завжди з тобою я.
Стрибаєш ти чи йдеш -
Стрибаю, йду я теж. (тінь)
8. В зимовий студенний час
Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку нас везуть. (санчата)
9. Хоч буваю часто битий,
Але зовсім не сердитий,
Я стрибаю, веселюся...
Чи вгадаєте як звуся? (м'яч)
10. Він день у день іде та йде.
Поглянь у вікна - ось він,
Із вереснем до нас веде
Холодну мокру осінь, (дощ)
11. Капелюх на паличці.
Йде дивак, дивак і все:
Капелюх в руках несе. –
Глянь, - кажу Наталочці, -
Капелюх на паличці. (парасолька)
12. Я не їм вівса і сіна,
Дайте випити бензину -
Всіх коней я обжену,
Куди хочеш побіжу. (автомобіль)
13. Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю, (дятел)
14. Судно давно б лишило порт,
Бо хвилі б'ють і б'ють у борт.
Та міцно я вхопивсь за дно
І не пущу судно все одно. (якір)
15. Я хоч маленький,
Так удаленький.
Варто глянути на мене -
І відразу знатимеш свій шлях. (компас)
16. Ніжна зірка срібно-біла
На руках з гори злетіла.
Я приніс її сюди -
Стала крапелька води, (сніжинка)
17. Маленьке, біленьке,
По чорному полю плигає
І слід залишає. (крейда)
18. Дерев'яна гора:
Що не крок - то діра. (драбина)
VIII. Конкурс «Фізика в побуті».
Назвати якомога більше прикладів використання фізичних явищ, приладів, законів в побутових умовах. Час – 5хв, правильна приклад – 1 бал.
ІХ. Підведення підсумків.
Ведуча 1. Сьогодні ви довели, що справді можете бути солдатами армії королеви Фізики.
Ведуча 2. Попереду вас чекають нові відкриття. Якщо ви уважно придивитеся, то зможете побачити прояви фізичних законів у всьому, що вас оточує.
Ведуча 1. Пам'ятайте, що багато відкриттів зроблено саме завдяки спостережливості, наполегливості, терпінню, допитливості. Бажаємо вам успіхів, цікавих знахідок, нових відкриттів у вивченні однієї з найважливіших наук — фізики!
Ведуча 1. От і все, скінчилась гра, Гарно ми провели час. Далі в подорож пора – інший клас чекає вас.
Ведуча 2. Ми вам щиро всім бажаєм невідоме відкривати. Щоб робити це, ми знаєм, - треба фізику вивчати!
Журі оголошує результати, визначаються переможці.
Заключне слово вчителя.
1