Праця — джерело життя і головна його прикраса!
Мета: формувати в учнів уявлення про працю як першооснову життя людини; допомогти усвідомити, що праця робить людину відповідальною, дисциплінованою; виховувати повагу до людей різних професій і бережливість до результатів праці дорослих .
Хід заняття
Організаційна частина.
Пролунав і стих дзвінок,
Починається урок.
Він і перший, і цікавий,
Бо гостей зібрав чимало –
Тож і ми часу не гаймо –
Вже роботу починаймо!
Повідомлення теми.
- Я бачила комбайн. Де я була?
- Я бачила багато книг. Де я була?
- Я бачила верстат. Де я була?
- Я бачила шприци. Де я була?
- Я бачила виставку. Де я була?
- Я бачила ведмедя. Де я була?
Вчитель: Що об’єднує ці слова? Прочитайте запис на дошці: «Землю прикрашає сонце, а людину – праця».
- Поясніть його значення.
- Отже, про кого і про що ми будемо говорити на уроці? (Відповіді учнів).
Вчитель: Ви правильно зрозуміли, що сьогоднішній наш урок присвячений праці і людям праці.
Бесіда.
Погляньте, діти, навколо себе. Гарні будинки і дороги, чудові машини, доглянуті поля і сади — це щоденна людська праця, старання, бажання людини змінити своє життя на краще. Все це — велика людська робота. Все це зробили люди своїми руками, силою думки і розуму. Правду каже народ, що без труда нема плода. Якщо нічого не робити, то нічого і не буде, воно не може саме зробитися, до всього треба прикласти силу і руки, розум і бажання, бо треба, навіть, і тоді нахилитися, як схочеш води напитися. Тому з самого малку дітей навчають працювати, допомагати старшим, щоб діти зрозуміли основне правило життя, що без трудів не їстимеш пирогів, а без діла жить, тільки небо коптить.
Життя – це праця і бережливість. Усі найцінніші винаходи людей – це результат їхньої наполегливої праці протягом тривалого часу. І зараз ми побачимо, як праця людини змінювала, удосконалювала речі, які нас оточують. Зверніть увагу на схему:
Руки – дошка – пральна машина – машина-автомат (вчитель пояснює).
Вчитель: А які ще професії людей вам, діти, знайомі?
Відгадування загадок.
Золоті у нього руки:
Робить зачіски й перуки,
Підстриже і пофарбує,
Гарний настрій подарує. (Перукар)
Інструмен бере у руки-
Линуть чисті, ніжні звуки.
Люди кажуть: "Це талант!"
Добре грає ... (Музикант)
Біга пензлик по тканині,
Підкоряючись людині,
А людина творить свій.
Не повторний світ живий(Художник)
Хто одежу шиє всім:
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною. (Швачка)
Прокидається він рано
І пече нам хліб духмяний.
Бублики і пиріжки
Пряники й медівники. (Пекар)
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує-
Призначає процедури
І таблетки і мікстури? (Лікар)
У нас цю професію знають усі:
Сидить за кермом вантажівки й таксі,
Вантаж і людей він по місту розвозить
У літню спекоту й зимові морози. (Шофер)
Як приходимо у клас,
Там чекає він на нас.
Вчить писати і читати,
І невтомно працювати. (Вчитель)
Кожен з вас, напевно, вже зараз мріє кимось стати.
Виконаємо вправу «Політ у мрію». На чистому аркуші паперу «зобразіть», будь ласка, свою мрію: малюнком або словами (за бажанням діти озвучують написане чи намальоване).
Фізкультхвилинка.
Продовження бесіди:
- А що потрібно робити вже сьогодні, щоб ваші мрії здійснилися?
- Які риси характеру допомагають людині у досягненні мрії?
- Що відчуває людина, досягнувши бажаного результату від роботи?
- Чи доводилось вам переживати такі почуття?
Розкажіть про це.
Гра-інсценівка «Без труда немає плода»
Вчитель. Уявімо собі життя без роботи: і на виробництві, і в школі ніхто нічого не робить. Що б сталось?
Вправа «Мікрофон»
Вчитель. Не працює електрик…
Учні. Немає світла, у квартирі темно, не працюють телевізори, праски, комп’ютери.
Вчитель. Не вийшов на роботу пекар…
Учні. Всі залишилися без хліба.
Вчитель. Вирішив відпочити кочегар…
Учні. Буде холодно в школі, лікарні, дитячому садку.
Вчитель.А якщо всі хлібороби не вийдуть на роботу?
Учні. Не буде хліба.
Вчитель.Люди кожної професії повинні добросовісно виконувати свою роботу.
Учень. Стіл, за яким ти сам сидиш,
Ліжко, в якому тихо спиш,
Диван і туфлі, й пара лиж,
Виделка, миска, ложка й ніж,
І кожен цвях, і кожен дім,
І кожна скибка хліба, –
Усе це створено трудом,
А не упало з неба.
За все, що зроблено для нас,
Ми щиро вдячні людям.
Робота над прислів’ями: «Збери намисто».
а) Кожна група «збирає» прислів’я із окремих слів, пояснює їхнє значення.
- Маленька праця краща за велике безділля.
- Менше говори – більше роби.
- Бджола мала, а й та працює.
- По роботі майстра пізнаєш.
- Сумний день до вечора, коли робити нічого.
б) «Пантоміма». Для цих самих груп на аркуші (в окремих конвертах написано по одному слову, яке означає професію людини. Завдання групі: за допомогою міміки, жестів один учасник повинен зобразити цю професію так, щоб всі учні класу здогадалися). Можливі варіанти: пожежник, актор, учитель, кондитер, продавець.
Гра з м’ячем: «Назви предмети». Вчитель кидає м’яч і називає професію. Той учень, який впіймав м’яч, повинен назвати три предмети, які стосуються цієї професії.
Зразок: Муляр – цегла, цемент, будинок…
Лікар – ліки, шприц, халат…
Дітки, навчаючись у школі ви теж працюєте? А хто мені скаже, як називається ваша професія?
Анатолій Костецький
Спитай у тата і у мами,
Які професії у них.
Професій різних є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх!
Та є одна поміж професій,
Якої вчаться у житті.
Вона для кожного найперша,
Якої вчитимешся й ти!
Учитель, лікар та геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть!
Підсумок заняття.
Чи сподобалося вам заняття?
Про що і про кого ми говорили?
Які професії ви запам’ятали?
Чи є серед усіх професій якась одна – найголовніша? Доведіть це. (Вислови дітей).
Заключне слово вчителя про те, що всі професії важливі, потрібні і головне в кожній – добре знати своє діло, відповідально ставитися до своїх обов’язків.
1