Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Про матеріал
Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
Перегляд файлу

Урок

Тема. Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Мета:

Освітня: визначити особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, формувати вміння і навички роботи з підручником;

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, національно-патріотичне виховання.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

г) візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство.

Матеріали та обладнання: робочі зошити, підручники, муляжі, вологі препарати, скелети, зображення, фото представників риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.

Основні поняття та терміни: хребетні, середовища існування – наземне-повітряне, грунтове, водне.

СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Практична робота 3……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.

Девіз: «Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань та навичок.»

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1. Уважно слухати.
  2. Не перебивати.
  3. Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4. Аналізувати.
  5. Зосереджуватись.
  6. Допомагати один одному.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вправа «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої теми, щоб поставити його перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поста-вити своє запитання.

 Вправа «Цікаві запитання».

— Як ви гадаєте, чи можуть сучасні мавпи перетворитися на людей?

— Чому ведмідь може не пити воду цілу зиму? (У результаті окиснення жиру в його ор-ганізмі утворюється вода.)

— У слідах яких хижих тварин немає відбитків кігтів? (Котячих.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вправа «Мозковий штурм».

Відгадайте тварину за підказками.

Підказка 1

Живиться цей звірок переважно шкідливими комахами та слимаками, руйнує гнізда й винищує виводки гризунів, що завдають шкоди сільському й лісовому господарствам. У нашій країні їх живе два види: звичайний та вухатий. Найпоширенішим є звичайний. Його можна побачити на узліссях, у перелісках, порослих чагарями ярах та лісозахисних смугах. Сирих місць він уникає, а коли дощить, ховається в гнізді.

Підказка 2

Цей звірок досить близько підпускає до себе людину. Але зовсім не тому, що він такий хоробрий. Просто він недобачає, а більше покладається на нюх. Тож коли вітер дме у протилежний від нього бік, він не чує наближення людини чи тварини.

Підказка 3

Не тікає від ворогів, тому що має свій спосіб захисту: зачувши небезпеку, він згортається в клубок і виставляє свої гострі тверді голки. Спробуй-но підійти!

Відповідь: їжак.

V. Практична робота

Робота з зошитом та підручником.

Тема. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Мета: ознайомитися з особливостями зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Обладнання і матеріали: муляжі, вологі препарати, скелети, зображення, фото представників риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.

Хід роботи

Розгляньте представлені види хребетних тварин. Визначте середовище їхнього існування, особливості покривів, відділи тіла, органи руху.

Результати спостереження занесіть у таблицю. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин відповідно до середовища існування

Критерії для порівняння

Риби

Земноводні

Плазуни

Птахи

Ссавці

Представники

Скумбрія, скат-хвостокіл, акула молот, тигрова акула, карась сріблястий, осетр атлантичний …

Жаба трав’яна, ропухи, квакші, жаба гостро морда …

Черепаха болотна, гадюка степова, крокодили,  каймани …

Страус африканський ківі, колібрі, пінгвін Аделі, сапсан, гриф…

Заєць русак, єхидна, коала, кенгуру…

Середовище існування

Водне.

Водне і наземне.

Наземне.

Наземно-повітряне.

Наземно-повітряне, водне, грунтове.

Покриви тіла

Луска

Волога шкіра, слиз.

Ороговілий, шкіра суха.

Пір’я

Шерсть.

Відділи тіла

Голова, тулуб і хвіст

Голова, тулуб і хвіст

 Голова, тулуб і хвіст

Голова, тулуб і хвіст.

Голова, шия, тулуб і хвіст.

Спосіб руху

Вплав.

Стрибки.

Активний рух.

Політ.

Біг, стрибки, вплав.

Органи руху

Плавці.

Плавці, кінцівки передні і задні.

Кінцівки передні і задні.

Крила (кінцівки передні і задні).

Кінцівки передні і задні.

 

Зробіть висновок, давши відповідь на запитання. Як пов’язані особливості будови хребетних тварин із середовищем їхнього існування?

Фізкультхвилинка

 

VI. Узагальнення знань.

 Вправа «Упізнай тварину».

1. Відомий зоолог С. Белькович писав: «Якщо ви думаєте, що найбільші тварини — це доісторичні ящери, то ви помиляєтеся. Найбільші тварини планети Земля живі та здорові й досі. Якщо цю тварину поставити на голову, вона буде заввишки з десятиповерховий будинок. Куди там динозаврам до цієї тварини! Зрівнятися з нею за вагою могли б хіба що 3 динозаври, 50 слонів, 40 автобусів, 5 залізничних цистерн». Назвіть цю тварину.(Синій кит.)

2. Ця тварина найбільша серед рукокрилих. Тулуб у неї досягає 40 см завдовжки, а розмах крил — понад півтора метра. Поширена в південній частині Азії і на багатьох островах Індійського океану. Основна їжа — плоди, хоча вона і не гребує дрібними креветками. Удень спить, причепившись до гілок дерев, а вночі вилітає на полювання. Як називається ця тварина? (Калонг.)

Вправа «Цікаві запитання».

— Чому яйцеклітина ведмедя містить менше поживних речовин, ніж яйцеклітина ящірки?

— Чи утворюється плацента в матці невагітної самки? Відповідь аргументуйте.

VII. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника по темі §      (конспект уроку).

2. Cловник.

3. Творче завдання: прислів’я та приказки пов’язані із ссавцями.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Володимирівна Ліна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Слайчук Ольга Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
32410
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку