Урок. Практична робота№3 «Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням їх до різних умов існування»
Мета уроку: розкрити особливості будови тіла хребетних тварин, пов’язані з пристосуванням до умов їх існування. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки. Виховувати культуру оформлення письмових робіт.
Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, відеофрагменти навчальні, підручник, зошит;
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, формування практичних умінь.
ХІД УРОКУ
Виконати вправу
https://learningapps.org/watch?v=pbziiv2w224
III. Мотивація навчальної діяльності
Цікава інформація про хребетних тварин:
Риба-бризкун має оригінальний спосіб добування їжі. Вона живиться комахами, яких збиває струменем води з надводних рослин.
Найшвидшою сухопутною змією вважають чорну мамбу – швидкість її пересування плазуванням сягає 11 км/год.
Серпокрильці – це птахи, які втратили здатність ходити по землі. їхні чотири пальці повернуті вперед, це допомагає чіплятись за стіни чи скелі.
IV. Формування практичних умінь і навичок.
ПРАКТИЧНА РОБОТА 3
Тема: Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням їх до різних умов існування
Мета: розглянути на прикладах закономірності пристосування хребетних тварин до життя в різних середовищах у їхній зовнішній будові. Навчитися характеризувати різних хребетних тварин за особливостями зовнішньої будови, знаходити пристосування до життя в різних середовищах.
Обладнання та матеріали: вологі препарати риби, амфібії, рептилії, опудала птаха, ссавця.
Хід роботи
Результати спостережень запишіть у таблицю.
Назва виду |
Група (клас) тварин |
Умови життя |
Риси пристосованості до умов життя |
Карась звичайний (Підручник ст. 110) |
Риби |
Живе у водоймах зі стоячою водою; |
Обтічна форма тіла, наявність луски та слизу зменшує опір води при русі; Наявність плавників полегшує рух під водою Наявність зябр – дихання під водою Наявність плавального міхура. |
Ропуха звичайна або сіра (Відео1 3:53) |
Амфібії (Земноводні) |
З водоймами пов’язана на сезон розмноження, решту часу живе поблизу них; |
Саме життя ропухи багато в чому залежить від шкірного дихання - до 50% кисню вони одержують через зволожену слизисту шкіру. На відміну від жаб, ропухи більш коротконогі, пересуваються дрібними стрибками чи ходять, поквапцем перебираючи лапками по черзі. У воду перебираються весною лише задля розмноження. |
Ящірка прудка (Відео 2 3:23) |
Рептилії |
Мешкають в сухих місцях суходолу, швидко бігають. |
Через велику кількість луски вона може зберігати тепло у організмі. Проте інколи, цього їй не вистачає і тому вона мусить ховатися завжди зимою у норах, які сама й викопала; Добре розвинені легені, немає шкірного дихання, тому вона не потребує регулярного змочування шкіри |
Горобець хатній (Підручник ст. 135) |
Птахи |
Веде осілий спосіб життя, харчується рослинною їжею, лише навесні частково комахами, якими вигодовують пташенят
|
У горобця: легкі кістки, повітряний мішок, тіло вкрите пір'ям, передні кінцівки-крила. Контурне пір'я черепицеподібно налягає один на одного. У горобця коричнево-сіре забарвлення. Таке оперення свого роду маскування. Дзьоб зручний для поїдання насіння. Зубів у горобця немає. Підшлункова залоза у горобця більша, ніж у ссавців, тому що вона допомагає переробляти вуглеводи в тепло, в енергію, що рухає маленькі крила.
|
Лисиця звичайна (руда) (Відео 1 8:20-10:40 |
Ссавці |
віддає перевагу відкритій місцевості, а також місцевостям, де наявні окремі гаї, переліски, а також пагорби та яри, особливо якщо взимку сніговий покрив в них є не занадто глибоким та пухким. |
Слух відмінний; далекозорі очі пристосовані помічати навіть найменший рух, добре бачать в темноті, але вона погано розрізняє кольори |
VI. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа “Логікон”. Заповніть пропущені комірки.
Логікон “Хребетні тварини”
Риби |
1 |
Рептилії |
2 |
Ссавці |
3 |
Ящірка прудка |
4 |
Горобець хатній |
5 |
VII. Підсумки.
Підбиття підсумків роботи з використанням вправи “Хто найкращий”: учні оцінюють роботу один одного.
VIII. Домашнє завдання.
Повторити §§ 24-33 та опорні конспекти в зошиті.