Практична робота №6
Порівняння будови головного мозку хребетних тварин
Мета: вивчити особливості будови головного мозку хребетних тварин на прикладі риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.
Обладнання: зображення будови головного мозку хребетних тварин (риб, жаби, ящірки, птаха, собаки)
Хід роботи.
2. Укажіть знайдені відділи головного мозку
А) Риби 1____________2___________3_______________4_________5_________
Б) Жаби 1___________2____________3______________4__________5__________
В) Змії 1___________2.___________ 3_______________4________5___________
Г) Птаха 1__________2___________3_______________ 4________5___________
Д) Кота 1__________2_____________3_______________4_________5__________
3. Порівняйте будову головного мозку хребетних тварин, звернувши увагу на переважний розвиток того чи іншого відділу. Заповніть таблицю
Критерії для порівняння |
Риби |
Земноводні |
Плазуни |
Птахи |
Ссавці |
Кількість відділів |
|
|
|
|
|
Наявність проміжного мозку |
|
|
|
|
|
Розвиток мозочка |
|
|
|
|
|
Розвиток переднього мозку |
|
|
|
|
|
Наявність великих півкуль |
|
|
|
|
|
Наявність сірої речовини |
|
|
|
|
|
4.Зробіть висновок. Вставте в речення пропущені слова
1. Всі хребетні тварини мають _____________відділи головного мозку, який має загальний план будови — передній мозок ,_______ ,_________ , __________та мозочок.
2. У головному мозку хребетних тварин найбільше змінюються___________ _______, який забезпечує поведінку тварин, та мозочок, діяльність якого пов’язана з_______________, які потребують координації.
3. Прогресивний розвиток півкуль переднього мозку, мозочку притаманні головному мозку________, тому вони мають складну поведінку (виникнення доволі складних умовних рефлексів на основі інстинктів) та складні рухи, які потребують координації.
Слова для довідок
рухами , середній , однакові, довгастий, проміжний мозок, передній мозок, ссавців
Оцінка _______________________
Відповіді до роботи
Критерії для порівняння |
Риби |
Земноводні |
Плазуни |
Птахи |
Ссавці |
Кількість відділів |
5 — передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок. |
5 — передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок. |
5 — передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок. |
5 — передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок. |
5 — передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок. |
Наявність проміжного мозку |
Так |
Так |
Так |
Так |
Так |
Розвиток мозочка |
Добре розвинений |
Слабо розвинений |
Середній рівень розвитку |
Добре розвинений |
Середній рівень розвитку |
Розвиток переднього мозку |
Слабо розвинений |
Середній рівень розвитку |
Добре розвинений, з’являється кора півкуль. |
Збільшений |
Найбільший, має велику площу кори півкуль за рахунок борозн |
Наявність великих півкуль |
Ні |
Так |
Так |
Так |
Так |
Наявність сірої речовини |
Ні |
Ні |
Так |
Так |
Так |
Вставте в речення пропущені слова
1. Всі хребетні тварини мають однакові відділи головного мозку, який має загальний план будови — передній мозок , середній, довгастий, проміжний мозок та мозочок.
2 У головному мозку хребетних тварин найбільше змінюються передній мозок, який забезпечує поведінку тварин, та мозочок, діяльність якого пов’язана з рухами, які потребують координації.
3. Прогресивний розвиток півкуль переднього мозку, мозочку притаманні головному мозку ссавців, тому вони мають складну поведінку (виникнення доволі складних умовних рефлексів на основі інстинктів) та складні рухи, які потребують координації.