Практична робота 12
Вивчення мінливості рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої
Мета: ознайомитися з явищем мінливості на різних об’єктах і визначити її причину, зі статистичним методом дослідження, навчитися оцінювати модифікаційну мінливість рослин на прикладі використання математичних методів у біології, навчитися будувати варіаційний ряд і графік мінливості досліджуваної ознаки.
Хід роботи
1.Пронумеруйте і розгляньте чотири екземпляри __________. Визначте риси подібності й відмінності в будові ___________ у рослин одного сорту. Дані спостережень запишіть у таблицю.
Критерії для порівняння |
Екземпляр |
Мінливість (спостерігається чи ні) |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
||
Наявність остей на колосках |
|
|
|
|
|
Кількість рядів колосків у складному колосі |
|
|
|
|
|
Форма зернівки |
|
|
|
|
|
Довжина колоска |
|
|
|
|
|
2. Узагальніть результати спостережень і зробіть висновки. _______________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Розгляньте бульби картоплі, зверніть увагу на кількість вічок. Використовуючи результати підрахунків, побудуйте варіаційний ряд:
Варіанта |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Кількість вічок на бульбі (v) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість бульб з однаковою кількістю вічок (p) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. На основі даних варіаційного ряду побудуйте варіаційну криву, яка є графічним відображенням мінливості ознаки. Для цього на горизонтальній осі відкладіть кількість вічок, а на вертикальній – кількість бульб з певною кількістю вічок.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Обчисліть середнє арифметичне ознаки. Укажіть найменше і найбільше значення ознаки.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Зробіть висновок: які значення показника, модифікаційну мінливість якого ви вивчали, трапляються частіше, а які – рідше, з чим це може бути пов’язано? ____________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які статистичні закономірності кількісних ознак модифікаційної мінливості ви встановили? __________
__________________________________________________________________________________________