Практичне застосування явища самоіндукції для утворення високої напруги – іскра в свічках автомобіля

Про матеріал
В статті приводиться приклад утворення високої напруги за рахунок самоіндукції і використання її для отримання іскри в свічках автомобіля. Висока напруга на котушці запалення появляється завдяки перериванні ланцюга первинної обмотки котушки – ефект самоіндукції. Приведена стаття може бути корисною як учням-автоаматорам, так і вчителям-автоаматорам, і початківцям-автоаматорам. Принципова електрична схема підключення котушки запалення у «Москвичі» наведено на рис. 1. При розмиканні контактів SA1 в трамблері – «переривається» ланцюг первинної обмотки і утворюється висока напруга на вторинній обмотці – виникає іскра.
Перегляд файлу

 Практичне застосування явища самоіндукції для утворення високої напруги – іскра в свічках автомобіля

     В статті приводиться приклад утворення високої напруги за рахунок самоіндукції і використання її для отримання іскри в свічках автомобіля. Висока напруга на котушці запалення появляється завдяки перериванні ланцюга первинної обмотки котушки – ефект самоіндукції. Приведена стаття  може бути корисною як учням-автоаматорам, так і вчителям-автоаматорам, і початківцям-автоаматорам. Принципова електрична схема підключення котушки запалення у «Москвичі» наведено на рис. 1. При розмиканні контактів SA1 в трамблері – «переривається» ланцюг первинної обмотки і утворюється висока напруга на вторинній обмотці – виникає іскра. 

 

image 

 

   Якщо немає іскри на запасній свічці, то перевіряємо наявність іскри з виходу котушки запалювання. Для цього необхідно вийняти центральний провід з кришки трамблера та піднести його до корпусу двигуна на відстані 5...7 мм та зафіксувати його в цьому положенні. При запуску стартера - у момент розмикання контактів трамблера виникне іскра між центральним високовольтним проводом та корпусом двигуна. Якщо є іскра, це означає справність котушки запалювання. 

    Слід мати на увазі, що при включеному запаленні йде великий струм на котушку запалювання (6 А в «Москвичі» та 3 А в «Жигулі»), тому бажано ці «експерименти» проводити в короткий час. Це простіше робити удвох, щоб одна людина включала запалювання лише за командою іншої. Зрозуміло, що для акумулятора це значно менше навантаження, порівняно з включенням стартера. При такій перевірці потрібно мати на увазі, що автомобілі «Москвич» напруга +12 подається на котушку, разом з включеним послідовно резистором на 1 Ом, а коли працює стартер, то цей резистор закорочується, при цьому вся напруга від акумулятора прикладається до котушки, що покращує утворення іскри при заниженій напрузі в момент роботи стартера. У котушці запалювання для "Жигулів" (Б117) додаткового резистора немає і схема простіша. Бувають випадки, що виходить з ладу додатковий резистор на 1 Ом (котушка запалення Б115В - у "Москвича"), тоді спостерігається така "картина" - поки стартер працює, двигун "схоплює", а потім глухне. Якщо таке трапилося в дорозі, то тимчасово замість резистора на 1 Ом, точніше паралельно до нього необхідно підключити запасну електролампу 12 В, 40 Вт (одночасно приєднати обидві електролампи, тобто для ближнього і далекого світла). Один наш знайомий кілька років їздить із такою «тимчасовою заміною». Закорочувати резистор на 1 Ом не бажано; 12 В – це буде навантаження для котушки запалення Б115В, проте доїхати до СТО можна.    Доцільно також перевірити напругу на акумуляторі під навантаженням. Для цього необхідно виготовити дротяний резистор на 0,4 Ом, з потужністю, що розсіюється, 100 Вт. При підключенні такого резистора до акумулятора через нього протікатиме струм, близько 30 А. При цьому напруга на акумуляторі не повинна зменшитися більш ніж на 0,5 В. Якщо напруга при навантаженні сильно зменшилася, такий акумулятор вимагає зарядки. Слід зазначити, що стартер при обертанні двигуна, споживає дуже великий струм. Так, наприклад, стартер типу СТ-221 (ВАЗ-2105 ВАЗ-2107) споживає на холостому ходу 35 А і при навантаженні двигуном 260 А. Сучасні автомобілі мають електронне запалювання, яке більш економне і надійніше, а автомобілі «ретро» мають досить просту схему запалювання свічок, приведену вище.

 

Співавтори: Бабин Дмитро Святославович, Бабин Святослав Філатович

 

Співавтор не заперечує про подання статті «На Урок»

 

Автор: Бабин Дмитро Святославович

pdf
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку