Дослідження
Значення географічних знань у сучасному світі для людини
Прізвище та ім’я___________________________________ Клас__________ Дата________
Мета: розвинути та закріпити знання та навички про значення географічних знань для людей у сучасному світі, використання основних географічних вмінь в повсякденному житті.
Завдання 1. Перегляньте відео та пригадайте основні джерела географічних знань.
Завдання 2. Прочитай статтю про значення географії. Зроби висновки.
Завдання 3. За допомогою Google Maps створи безпечний маршрут від дому до
школи, уникаючи великих автомобільних доріг, скупчення людей, територій заводів та складських приміщень. Зроби скріншот. Прикріпи до роботи. Напиши перелік вулиць та об’єктів повз які ти йтимеш до школи.
Скріншот маршруту
|
_________________________________
_________________________________
_________________________________
_________________________________
_________________________________
_________________________________
Завдання 4. Зроби висновок і дай пояснення, яке значення мають географічні знання для життя людини.
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Дослідження
Спостереження за висотою Сонця над горизонтом, погодою, сезонними змінами в природі ( проводиться протягом року)
Прізвище та ім’я________________________________ Клас_______________
Мета: навчитись визначати за допомогою гномона висоту Сонця над горизонтом, формувати вміння спостерігати за погодою, сезонними змінами в природі та оцінювати результати спостережень.
Завдання 1. Проводьте спостереження за погодою. Результати спостережень записуйте в календарі погоди за зразком:
Дата |
Температура повітря °С |
Хмарність |
Опади |
Напрямок вітру |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
26 |
|
|
|
|
27 |
|
|
|
|
28 |
|
|
|
|
29 |
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
31 |
|
|
|
|
Завдання 2. Напишіть, які елементи погоди вимірюють такими метеорологічними приладами:
Термометр - ____________________________________________________________
Опадомір - _____________________________________________________________
Флюгер - _______________________________________________________________
Гномон - _______________________________________________________________
Завдання 3. Пригадайте і накресліть умовні знаки, якими позначають результати спостережень за погодою.
Ступінь хмарності |
Види опадів |
Напрям вітру |
|||
|
безхмарно
|
|
дощ |
|
Північний |
|
мінлива хмарність |
|
сніг |
|
Північносхідний |
|
суцільна хмарність |
|
град |
|
Східний |
|
|
|
туман
|
|
Південносхідний |
|
|
|
роса
|
|
Південний |
|
|
|
іній
|
|
Південнозахідний |
|
|
|
|
|
Західний
|
|
|
|
|
|
Північнозахідний |
Завдання 4. Проводьте спостереження за сезонними змінами в природі (фенологічні спостереження). Результати заповнюйте в таблиці:
Місяць |
Зміни в тваринному світі |
Зміни в рослинному світі |
Вересень |
|
|
Жовтень |
|
|
Листопад |
|
|
Грудень |
|
|
Січень |
|
|
Лютий |
|
|
Березень |
|
|
Квітень |
|
|
Травень |
|
|
Червень |
|
|
Липень |
|
|
Серпень |
|
|
Практична робота № 1.
Складання таблиці Етапи географічного пізнання Землі»
Прізвище та ім’я_______________________________ Клас____________ Дата__________
Століття ( роки ) |
Дослідник ( мандрівник ) |
Найвідоміші відкриття та дослідження |
VI ст. до н.е. |
Фінікійці |
Перше плавання навколо Африки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 1. Заповнити таблицю «Стародавня епоха пізнання Землі»
Століття ( роки ) |
Дослідник ( мандрівник ) |
Найвідоміші відкриття та дослідження |
1487 рік |
Бартоломеу Діаш |
Відкрив і дослідив південно-західний край Африки, досягнув мису Бур ( Доброї Надії ) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Заповнити таблицю «Епоха Великих географічних відкриттів»
Завдання 3. Заповнити таблицю «Географія Нового часу»
Століття ( роки ) |
Дослідник ( мандрівник ) |
Найвідоміші відкриття та дослідження |
1771 рік |
Джеймс Кук |
Офіційно відкрив Австралію |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 4. Заповніть таблицю «Сучасні географічні дослідження»
Століття ( роки ) |
Дослідник ( мандрівник ) |
Найвідоміші відкриття та дослідження |
1918 рік |
Степан Рудницький |
Склав першу настінну карту України |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 5. Доведіть, що сучасні географічні дослідження є потрібними і важливими.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Практична робота №2.
Розв’язування задач на масштаб.
Прізвище та ім’я_____________________________ Клас_______________ Дата_________
Мета: навчитися переводити один масштаб в інший, вміти користуватися різними видами масштабу при вимірюванні відстані.
Числовий масштаб |
Іменований масштаб |
1:25000000 |
в 1 см – 250 км |
1:1500 |
|
1:600000 |
|
1:90000000 |
|
1:75000 |
|
Завдання 2. Перевести числовий масштаб в іменований.
Завдання 3. Перевести іменований масштаб в числовий.
|
Завдання 4. Наведи приклади різних масштабів географічних карт атласу. Заповніть таблицю.
Назва карти |
Числовий масштаб |
Лінійний масштаб |
Фізична карта півкуль |
в 1 см – 900 км |
1:90000000 |
Фізична карта України |
|
|
Кліматична карта світу |
|
|
План місцевості |
|
|
Відкриття та дослідження Антарктиди |
|
|
Завдання 5. Визначіть за допомогою лінійного масштабу визначіть на яку величину розвернуто циркуль вимірювач. Тобто потрібно визначити відстань в метрах. Покажіть всі дії, які ви виконували при цьому.
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
_______________________________
Практична робота №3.
Визначення напрямків на плані, абсолютної та відносної висоти точок, азимуту вказаних на плані
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: навчитися читати план місцевості, визначати напрям, абсолютну та відносну висоту місцевості, відстань між об’єктами.
Завдання 1. Переглянути відео. Пригадайте види знаків, способи визначення висоти місцевості, напрямів.
Завдання 2. Визначити умовні знаки.
_________________ ___________________
_________________ ____________________
_________________ ____________________
Завдання 3. Визначити відстань між об’єктами.
Відстань між двома об’єктами виміряна і показана на карті. Визначити відстань між цими двома об’єктами на місцевості.
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
Завдання 3. Визначення напрямів на плані місцевості. Заповнивши таблицю, в якому напрямі пройде маршрут.
Напрям маршруту |
Сторони горизонту |
Від пам’ятника в місті Верещин до озера |
напрям на північ |
Від пам’ятника в місті Верещин до Городянки |
|
Від пам’ятника в місті Верещин до джерела Чисте |
|
Від пам’ятника в місті Верещин до цукрового заводу |
|
Завдання 4. Визначити абсолютну висоту найвищої точки на карті.
__________________________
__________________________
__________________________
Завдання 5. Визначити відносну висоту точки В над висотою найвищої точки острова на озері Чорне.
___________________________
___________________________
___________________________
___________________________
___________________________
___________________________
___________________________
Завдання 6. Накресліть власний план місцевості. У центрі розміщується джерело. На схід від нього розташовується фруктовий сад. На південь від джерела розташовуються чагарники. На захід від чагарників розміщена криниця. На північ від джерела розташовується болото. На схід від болота розміщується річка, яка тече на північ, а біля річки є луки. Масштаб довільний.
Практична робота №4.
Визначення географічних координат
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: поглибити знання учнів про градусну сітку, поглибити вміння учнів визначати географічні координати.
Завдання 1. Пригадайте що таке географічні координати.
Завдання 2. За фізичною картою півкуль визначити географічну широту?
Нью Йорк _______________
Лондон _________________
Сідней _________________
Завдання 3 За фізичною картою півкуль визначити географічну довготу?
Берлін __________________
Каїр ____________________
Вашингтон ______________
Завдання 4. У 1912 р. через зіткнення з айсбергом затонув найбільший у світі пасажирський корабель «Титанік». Він вважався непотоплюваним, але пішов на дно з 1513 пасажирами на борту під час свого першого рейсу. Сталося це біля острова, який має географічні координати 49о пн.ш., 56о зх.д. Знайдіть цей острів і напишіть його назву.
____________________________________
Завдання 5. Визначіть за допомогою політичної карти координати столиць деяких держав? Заповніть таблицю.
Країна |
Столиця |
Координати |
Канада |
Оттава |
46° пн.ш, 75° зх.д |
Венесуела |
|
|
Україна |
|
|
Китай |
|
|
Індія |
|
|
Франція |
|
|
Завдання 6. Визначіть географічний об’єкт за відповідними координатами.
43°пн.ш. 79°зх.д. __________________________
27°пд.ш. 109°зх.д. _________________________
13°пн.ш. 14°сх.д. __________________________
3°пд.ш. 37°сх.д. ___________________________
Практична робота № 5.
Позначення на контурну карту основних форм рельєфу Землі
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: поглибити знання учнів про рух літосферних плит, прояв внутрішніх сил Землі, поглибити вміння учнів користуватися атласом та контурною картою, розвивати картографічні вміння.
Завдання 1. Перегляньте відео. Напишіть прізвище вченого, який вперше висловив гіпотезу про рух материків.
_____________________________
Завдання 2. Позначте на контурній карті такі літосферні плити: Євразійська, Африканська, Північноамериканська, Південноамериканська, Індо-Австралійська, Антарктична, Наска.
Номер на схемі |
|
Назва гірської системи |
1 |
Корділ’єри |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
12 |
|
|
Завдання 3. Визначити відповідні гори і заповнити таблицю.
Завдання 4. Перегляньте інформацію про Тихоокеанське вогняне кільце та познач його на контурній карті.
Тихоокеанське вогняне кільце
Номер на схемі |
Назва рівнини |
1 |
Амазонська низовина |
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
Завдання 5. Визначити відповідні рівнини і заповнити таблицю.
Завдання 6. Склади коротку інструкцію поведінки під час землетрусу.
Інструкція поведінки під час землетрусу
1_____________________________________________
2_____________________________________________
3_____________________________________________
4_____________________________________________
5_____________________________________________
6_____________________________________________
7_____________________________________________
Практична робота №6.
Спостереження за погодою, опрацювання зібраних матеріалів
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: формувати у учнів вміння опрацьовувати матеріал, формувати у учнів вміння побудови графіків та діаграм.
Завдання 1. Використовуючи дані таблиці, побудуйте графік річного ходу температур.
|
|
Завдання 2. Проаналізуйте отриманий графік. Визначіть в ньому…
- максимальну температуру повітря ___________________________
- мінімальну температуру повітря _____________________________
- амплітуду коливань температури повітря _____________________
- середню температуру повітря за рік __________________________
Завдання 3. Перегляньте відео за QR кодом. За даними таблиці побудуйте розу вітрів.
|
Роза вітрів
Завдання 4. За даними таблиці побудуйте стовпчикові діаграми хмарності.
Хмарність
|
|
безхмарно |
|
мінлива хмарність |
|
суцільна хмарність |
Кількість днів |
5 |
15 |
11 |
Завдання 5. Перегляньте відео за QR кодом. Побудуйте стовпчикову діаграму кількості опадів по місяцях користуючись таблицею.
|
Діаграма кількості опадів
Практична робота №7
Позначення на контурній карті океанів, морів, заток, проток, островів та півостровів.
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: поглибити знання учнів про об’єкти Світового океану та вміння користуватися атласом та вміння працювати на контурній карті.
Завдання 1. Пригадати основні об’єкти, які виділяють у Світовому океані.
Завдання 2. Позначити на контурній карті океани планети.
Океани
Завдання 3. Позначити на контурній карті моря планети. Обов’язково позначити:
Середземне море, Карибське море, аравійське море, море Бофорта, Саргасове море, Карське море, Охотське море, Чорне море, Південно-Китайське море, Берингове море.
Умовні знаки |
|
|
Моря
Завдання 4. Визначити затоки і протоки. Визначивши їх місце розташування заповнити
Номер |
Об’єкт |
Назва |
Номер |
Об’єкт |
Назва |
1 |
затока |
Гудзонова |
7 |
|
|
2 |
|
|
8 |
протока |
Магелланова |
3 |
|
|
9 |
|
|
4 |
|
|
10 |
|
|
5 |
|
|
11 |
|
|
6 |
|
|
12 |
|
|
таблицю. Затоки і протоки
Практична робота №8
Позначення на контурній карті основних річок та озер світу.
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: поглибити знання учнів про води суходолу, поглибити вміння учнів працювати з атласом та контурною картою.
Завдання 1. Підпишіть елементи річкової системи. ( русло, гирло, витік, права притока, ліва притока)
|
|||||||||||||
Завдання 2. Згадайте типи озер за походженням озерних улоговин, назвіть приклади кожного типу озер.
Тектонічні озера Вулканічні озера Залишкові озера Льодовикові озера
_______________ ______________ _______________ ________________
Озера стариці Карстові озера Загатні озера
_______________ __________________ __________________ Завдання 3. Позначити на контурній карті річки планети. А саме: Амазонка, Парана, Міссісіпі, Маккензі, Волга, Інд, Ганг, Лена, Амур, Янцзи, Хуанхе, Євфрат, Ніл, Конго, Дніпро, Дунай.
Завдання 4. Позначити на контурній карті озера планети. Каспійське море, Аральське море, Байкал, Чад, Вікторія, Ейр, Верхнє, Балхаш, Тітікака, Поопо, Невільниче, Гурон.
Практична робота №9.
Закономірності зміни географічних поясів та природних зон світу
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________
Мета: поглибити знання учнів про біосферу, географічну оболонку та природні зони.
Завдання 1. Проаналізуйте схему. Зробіть висновок.
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
Завдання 2. Напишіть закономірності географічної оболонки.
закономірності географічної оболонки
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Завдання 3. Які закономірності географічної оболонки пояснюють зміну природних комплексів від екватора до полюсів і з підняттям угору.
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Завдання 4. За допомогою карти визначіть природні зони світу.
Арктичні пустелі
Практична робота №10
Позначення на контурній карті найбільших за площею та кількістю жителів країни.
Прізвища та ім’я______________________________ Клас____________ Дата__________ Мета: поглибити знання учнів про антропосферу.
Завдання 1. Перегляньте відео за QR кодом. Удоскональте свої знання про людські раси.
Завдання 2. За допомогою QR колу знайдіть 10 найбільших держав світу за площею та запишіть їх. Назвіть їх столиці.
1 росія – столиця москва
2 ___________________________________
3 ___________________________________
4 ___________________________________
5 ___________________________________
6 ___________________________________
7 ___________________________________
8 ___________________________________
9 ___________________________________
10 __________________________________
Завдання 3. Позначте ці 10 найбільших країн за площею на контурну карту. Кордони зробіть червоним кольором. Підпишіть назви країн. Якщо потрібно для зручності створіть умовні знаки на вашій карті.
Завдання 4. Обчисліть скільки відсотків площі від площі материка на якій розташовується, займає найбільша країна на цьому материку.
Материк |
Площа материка |
Країна |
Площа країни |
Розрахунок |
Відсоток |
Євразія |
53,5 млн. км2 |
росія |
17,1 млн. км2 |
17,1:53,5*100 |
32% |
Африка |
30,3 млн. км2 |
Алжир |
2,4 млн.км2 |
|
|
Північна Америка |
24,3 млн. км2 |
Канада |
10 млн. км2 |
|
|
Південна Америка |
18,3 млн. км2 |
Бразилія |
8,5 млн.км8 |
|
|
Австралія |
7,7 млн. км2 |
Австралія |
7,7 млн.км2 |
|
|
Завдання 5. За допомогою QR коду визначіть 10 найбільших держав за кількістю жителів.
1 __________________________________
2 __________________________________
3 __________________________________
4 __________________________________
5 __________________________________
6 __________________________________
7 __________________________________
8 __________________________________
9 __________________________________
10 _________________________________
Завдання 6. Позначте ці 10 найбільших країн за кількістю жителів на контурну карту. Кордони зробіть червоним кольором. Підпишіть назви країн. Якщо потрібно для зручності створіть умовні знаки на вашій карті.