Предметний тиждень
Цілі:
1 . Формування пізнавального інтересу та творчої активності учнів у позакласній роботі з хімії.
2 . Розвиток логічного мислення та вміння користуватися науковою літературою.
3. Розширення наукового кругозору за рахунок міжпредметних зв'язків.
4 . Розвиток у учнів спостережливості; уваги.
5 . Формування в учнів життєво активної позиції; розвиток самоосвітніх навичок.
Завдання:
1 . Врахування особистісних особливостей учнів, вміння орієнтуватися у складних ситуаціях.
2 . Розвивати та вдосконалювати навички роботи з таблицею «Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва».
3. Створення нестандартних проблемних ситуацій з метою перевірки глибини знань та повної ерудиції.
4 . Сприяти вибору учнів своєї майбутньої професії.
Великий інтерес викликає у учнів у нашому ліцеї предметний тиждень з хімії, метою якого є залучення максимальної кількості учнів.
Підготовка до предметного тижня починається протягом місяця. Учні знайомляться із планом проведення тижня; з учнями визначаємо терміни виконання, розробляємо тематику заходів, призначаємо відповідальних. Оголошуємо конкурс на найкращу творчу роботу. Перед початком предметного тижня, на видному місці, вивішується оголошення, в якому вказуємо дату, місце, план проведення заходів, що будуть проводитись щодня протягом тижня.
Перший день починається з відкриття предметного тижня та підбиття підсумку кращої газети, плакату, творчої роботи (кросворди, ребуси, загадки). Наступного дня проводять у всіх класах тематичні бесіди, які підготувала лекторська група старшокласників. Теми розмов різноманітні, але все упорядковані однієї мети: розповісти учням про роль хімії у житті. Під час розмов лектори використовують схеми, малюнки, продукцію хімічної промисловості. Протягом наступних днів тижня відбуваються різні заходи згідно з планом. Останній день тижня присвячений підведенню підсумків на загальному хімічному вечорі, де оголошуємо переможців конкурсів, найкращих учнів хімії, які отримали високі бали протягом тижня, нагороджуємо їх, а також активних учасників предметного тижня. Цьому передує перегляд членами журі всіх творчих робіт учнів,
Наводимо орієнтований та методичні матеріали предметного тижня у ліцеї.
План:
Понеділок:
1) Відкриття предметного тижня
2) Конкурс стінгазет
Вівторок: Тематичні бесіди за класом
Середа: Конкурс ерудитів
Четвер: Кухонна лабораторія
«В гостях у Макаронича»
П'ятниця: Інтелектуальний ринг
Субота: Хімічний вечір
«Тримудрий турнір. Кубок вогню"
Проведення предметного тижня сприяє формуванню в учнів пізнавальної діяльності. Робота в команді, співпраця, вирішення та засудження проблем, вміння обґрунтувати власну позицію, використання різних джерел інформації, вміння діяти у нестандартних ситуаціях та реалізація творчого потенціалу учня сприяє формуванню компетентностей.
«Конкурс ерудитів»
1.1.Конкурс ерудитів:
1. Маршрутний лист
2. Питання з предметів
3. Підсумок: подяка учням
Конкурс «Ерудит» для учнів 8, 9, 11 кл. проводять учні-асистенти 10 кл., які заздалегідь готують питання з предметів: хімія, фізика, географія, біологія, математика. Старости 8, 9, 11 класів на початку предметного тижня отримують «Маршрутні листи»
Предмети |
Кількість балів |
П.І. учня, що відзначився |
1.Хімія |
|
|
2.Біологія |
|
|
3.Геограіфя |
|
|
4.Математика |
|
|
5.Фізика |
|
|
|
Разом: |
Староста класу: |
Станція "Хімічна"
Реквізит: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Станція "Біологічна"
1. У деяких птахів їх більше, ніж улітку. Про що мова? /про пір'я/
2. Якого коня іноді називаю босим? /не підковану/
3. Яку рослину безпомилково визначить навіть сліпий? /крапиву/
4. У Таїланді є незвичайні школи, в яких тварин навчають збирати кокосові горіхи. Хто з тварин відвідує заняття у цій школі? /місцеві мавпочки/
5. Як ви думаєте, навіщо рослина росичка привертає до себе увагу? /для пожирання/
6. Без чого легко обходиться павук-птахоїд? /без павутини/
7. Яка рослина, за легендою, може вказувати місця, де приховані скарби та скарби всякі? /папороть/
8. "Примула-імперіаліс" - так насправді називається рослина, яку жителі острова Ява вважають зловісною квіткою смерті. Воно виростає тільки в одному місці, на землі, і лише на висоті 10 тис. м. над рівнем моря. За що явайці так не люблять цю квітку?
/Ця квітка починає рости тільки при збільшенні температури ґрунту, а це означає, що вулкан, на якому росте квітка, скоро почне вивергатися./
9. Лев-цар звірів. А хто цар квітів? /троянда/
10. Колись Гомер про цю рослину писав таке: «У свіжу рану введений від глини її позбавляє…». Про яку рослину говорив поет? /про алое/
Станція "Географічна"
1. Яке дерево запасає воду? /Баобаб/
2. Яка довжина морської милі?/1800 м/
3. Чим вимірюють глибину океану? /Ехолот/
4. Чому у Криму не можна побудувати атомну станцію? /там бувають землетруси/
5. Що спричиняє кольорові дощі? /Вітер розмиває червону та білу глину і змішує їх з водою/
6. Що було б на землі якби крига не плавала, а тонула? /Був би льодовиковий період
/7. Яка частина айсбергу знаходиться під водою? /90%/
8. Скільки у світі морів? /55/
9. Яка слов'янська держава проіснувала 3 століття у Європі? /Київська Русь/
10. Що таке сажень? /старовинний захід довжини (1,83 м.)
Станція "Математична". Головоломний підступ
1. Коза. Одна людина купила 3 кіз і заплатила 3 рублі. Чому кожна коза пішла? /по землі/
2. Діти пиляють колоду на метрові шматки. Відпилювання одного шматка займає 1 хвилину. За скільки хвилин вони розпилять колоду завдовжки 5 метрів? /4 хв./
3. Пішов мірошник до млина. Він побачив у кожному кутку по 3 мішки на яких сиділи 3 кішки, а кожна кішка мала при собі 3 кошенят. Під кожним мішком сиділо по 3 мишки. Скільки ніг було на млині?
/2, у тварин-лапи/
4. Два землекопи викопують 2м. канави за 2:00. Скільки землекопів за 5 годин викопую 5м. канави? /2/
5. У кімнаті горіло 50 свічок, 20 із них задули. Скільки свічок лишилося? /50, бо задуті не згорять повністю/
6. Якщо о 12 годині дощ, чи можна очікувати, що за 72 години буде сонячна погода? / ні, т.к. буде ніч/
7. Розділіть між 9 хлопчиками 9 яблук, так щоб кожен отримав по яблуку, а одне залишилося в кошику.
/ 8 дістають по яблука, а 9 бере своє разом із кошиком/
8. Якщо 5 кішок ловлять 5 мишей за 5 хвилин, скільки часу знадобиться одній кішці, щоб зловити одну мишку? / 5 хв/
9. Розділіть 100 грн на ¼ та додайте 100 грн. Скільки грошей буде? /500грн/
10. Скільки яєць можна з'їсти на голодний шлунок?/ одне, тому що після першого яйця шлунок буде вже непустим./
Станція "Фізична"
1. Як виміряти масу тіла в умовах невагомості? / Вплинути на тіло відомою силою (наприклад, пружності пружини) і виміряти прискорення, отримане тілом. Відношення сили до прискорення дасть величину маси тіла./
2.З автомата зробили одиночний постріл. Що раніше впаде на землю: куля або гільза, якщо вважати, що куля і гільза вилітають одночасно і в горизонтальному положенні? /одночасно/
3. Вантаж вміщено на платформі пружинних ваг у кабінеті ліфта.
а) що покажуть ваги під час вільного падіння?
б) що станеться, якщо під час вільного падіння ліфта перекинути склянку з водою отвір униз? / а) покажчик ваг буде на нулі; б) вода не виллється;/
4. Чому кулька добре відскакує від каменю та погано від асфальту? /Взаємодія кульки з каменем має характер пружної деформації/
5. Під час змагань деякі бігуни триматися ззаду противника і вириваються попереду лише у фінішу? /Позаду першого бігуна утворюються вихори, тиск першого спереду більше, ніж ззаду. У другого тиск повітря спереду та ззаду майже однаковий/
Література:
1. Енциклопедичний словник юного хіміка М., Просвітництво, 1990
2. Кротов І.С. Гімнастика для розуму.
3. Яковшин Л.А. Цікаві досвіди "Біблякс", Севастополь, 2005 р.