Прес-конференція «Привіт! Я – конфлікт»

Про матеріал

Прес-кон­ференція з використанням вправ, завдань, які мають корекційну направленість. Метою є розширення знання учнів про конфлікт, оз­найомлення школярів із психологічною природою конфлікту, його структурою, динамікою; показані ефективні шляхи розв'язання конфліктних ситуацій. Учні навчаються використовувати в спілкуванні з іншими людь­ми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій, формується почуття єдності з колективом, спонукає шко­лярів до роботи над собою. Дана виховна година сприяє взаєморо­зумінню в класі, виховує повагу до товаришів, по­чуття відповідальності за свої слова і вчинки.

Перегляд файлу

 

Прес-конференція «Привіт! Я – конфлікт»

 

Мета. Розширити знання учнів про конфлікт. Оз­найомити школярів із психологічною природою конфлікту, його структурою, динамікою. Показати ефективні шляхи розв'язання конфліктних ситуацій. Вчити використовувати в спілкуванні з іншими людь­ми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій. Формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати шко­лярів до роботи над собою. Сприяти взаєморо­зумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, по­чуття відповідальності за свої слова і вчинки.

 

Форма проведення години спілкування. Прес-конференція з використанням вправ, завдань, які мають корекційну направленість.

Оформлення. Столи розташовані квадратом і утво­рюють вільний простір всередині, де учні виконують вправи, запропоновані психологом. Організована вис­тавка малюнків на тему «Конфлікт». Використані власноруч зроблені слайди: «Графічне зображення конфлікту», «Конфліктний ескалатор», «Тактика співробітництва».

Попередня робота з учнями, які представляють психологічну службу школи, ознайомлення з психолого-педагогічною літературою; підготовка малюнків на тему «Конфлікт».

 

Годину спілкування проводиться з учнями  9 класів.

До кожної ситуації, яка обговорюється, обігрується підготовлено слайд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  години  спілкування

Вступне слово вчителя.

Добрий день діти! У нас сьогодні не звична виховна година – на ній присутні гості. Дайте привітаємо їх.

Дякую, сідайте.

Зараз ми переглянемо відеоролик і спробуємо дізнатись чому буде присвячена ця виховна година.

Так, дійсно, ми будемо розмовляти про конфлікти.

Освіту здобувають, читаючи книги. Набагато важливішу освіту — науку життя — здобувають, читаючи людину. Ви ще лише на початку дороги життя. Хай сьогодні наша розмова допоможе вам глибше пізнати самих себе і людей, які вас оточують.

За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину і Істину. Однак постало питання: куди заховати її щоб людина не змогла її відшукати? їм забажалось подовжити шлях пошуку Істини.

«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», — сказав один.

«Давайте сховаємо її на далекій зірці», — запропонував другий.

«Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні»

«Давайте заховаємо її на зворотньому боці Місяця».

А наймудріший Бог сказав: «Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі».  Отож,  шукати істину слід в собі.

Сьогодні ми теж спробуємо розібратися в собі і знайти вірний вихід із ситуації в той момент, коли раптом пролунає: «Привіт! Я – конфлікт».

 

Підготовлені учні в ролі Представників психологічної служби школи.

 

Шановні пані та панове! Дозвольте від імені своїх колег оголосити про початок прес-конференції. Вітаю Вас.

Шкільне життя сповнене конфліктів, тому кожному учаснику навчально-виховного процесу необхідно знати психологічну природу конфлікту, його структуру й динаміку, ефективні шляхи розв'язання. У вас є унікальна можливість поспілкуватися з представниками психологічної служби школи.

Конфліктологія — нелегка наука. Але проблема не в важкодоступності, а в небажанні пізнати істину. Тож ми спробуємо допомогти вам знайти відповіді на ваші запитання.

Будь ласка, в кого які будуть запитання до моїх колег.

  1.   запитання. Що таке конфлікт з наукової точки зору?

Слово «конфлікт» латинського походження. В перекладі означає зіткнення. Мається на увазі зіткнен­ня протилежних цілей, інтересів, позицій, думок. Це процес загострення боротьби двох чи більше сторін — учасників конфлікту під час розв'язання проблеми, що має особисту значимість для кожного. Давайте прослухаємо думку з цього приводу провідних психологів.

 

Ваші запитання, панове.

 

  1.    запитання. Які види конфліктів розрізняють в конфліктології?

 

Для того, щоб отримати повну відповідь на поставлене запитання завітаємо до цікавого закладу — «Му­зею конфліктних ситуацій».

(Виставка малюнків )

 

Екскурсовод. «Я, екскурсовод «Музею конфліктних ситуацій» ознайомлю вас із експонатами нашого музею. На кожному із малюнків зображено конфлікт. Зверніть увагу, що за кількістю учасників конфлікти бувають: міжособисті, міжгрупові, міжколективні, міжнаціональні, міждержавні. За проблемною ознакою конфлікти поділяються на сімейні, педа­гогічні, політичні, економічні. Ступінь загострення конфліктів теж різна: від незадоволення, протидії, від ворожнечі до війни. Незважаючи на те, що подібні конфлікти дуже живучі, ми створили музей з надією, що колись люди навчаться вирішувати всі свої про­блеми, не вдаючись до конфліктів».

Міжособистісні- лестничная площадка

Міжгрупові- сварка з дитиною

Міжколективні

Міжнаціональні- між Росією і Україною ( Іnto The Flames)

Міждержавні - спички

Спасибі за відеоматеріали. Продовжуємо нашу прес-конференцію. Слухаємо ваші запитання.

 

3 запитання. Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Як узагальнити причини їх виникнення?

В основі кожного конфлікту лежить ситуація, яка включає протилежні позиції сторін з якого-небудь приводу. Щоб конфлікт почав розвиватися необхідний інцидент, коли одна із сторін починає діяти,

зачіпаючи інтереси іншої.

Причини конфліктів полягають в неможливості отримати те, що хочеться чи необхідно; різні точки зору на одне і те ж запитання. Усі ми знаємо, що коли втрачаємо контроль над своїми почуттями, емоціями, коли з'являються неприємні спогади, то навіть не­значну проблему можемо перетворити у великий конфлікт.

 

Підсумуємо джерела конфліктів:

  1.  Нестача ресурсів. Це буває тоді, коли чогось мало і на всіх не вистачає.
  2.  Несхожість цінностей. Люди мають різне уявлення про те, що таке добре і що таке погано.
  3. Різні смаки і переваги. Одному подобається те, що не до вподоби іншому.
  4. Суперечливість цілей і інтересів. Дії однієї людини, спрямовані на досягнення її цілей, заважають іншій.
  5. Невизначеність правил і відповідальності. Правила не встановлено і кожен розуміє їх по-своєму, а потім звинувачує іншого, що той чогось не зрозумів.
  6. Психологічні потреби. Для кожного з нас важливо  відчувати себе впевненим, вільним, потрібним іншим. Якщо дії або присутність іншої людини заважають задоволенню цих потреб, виникає психологічний дискомфорт, що призводить до конфлікту.

Досить часто конфлікт ґрунтується на позиції сторін, яку можна охарактеризувати так: « Або виграєш, або програєш!» Хибне переконання в тому, що тільки одна сторона може бути права в конфлікті, а інша – завжди неправа, заважає людям домовитись. Ніхто не хоче визнати себе неправим. Але ж  кожна людина має право прагнути до власних цілей, задовольняти свої бажання. Треба лише домагатися цього так, щоб враховувалися цілі та бажання інших людей.

 

1. Всіх учасників запрошую взяти участь у «Мозковому штурмі». Ми поміряємось силами не в прямому розумінні (фізична сила). Мається на увазі робота думки. На екрані – слово  «конфлікт». Ви повинні по черзі називати слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова.

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль.

Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

 

2. Визначте своє ставлення до конфліктів, скориставшись ось цією шкалою (проектується на екран):

 

Добре                             І те, і друге                          погано

 

Виберіть собі місце на лінії, яке покаже ваше ставлення до конфлікту. В деяких випадках конфлікт відіграє позитивну роль (коли йде боротьба з несправедливістю й нечесністю, для зняття напруги у взаємостосунках, на спортивних змаганнях).

Прослухаємо , що з цього приводу кажуть психологи.

 

Ви переконалися, що конфлікти бувають різних масштабів: від невеликих суперечностей до війни. Вони проходять у різних формах: непорозуміння, незгода, боротьба, війна. У всіх людей і груп є проблеми, які вимагають зробити певний вибір. Доведемо це (таблиця проектується на екран).

 

Я

Моя сім'я

Україна

  • Запізнився на урок
  • одержав двійку
  • обзивання бійка
  • сварка з друзями
  • не вивчив урок
  • Зауваження
  • погані оцінки
  • пізно прийшов
  • не прибрав після себе
  • побив посуд
  • порвав куртку
  • забув шапку
  • загубив портфель

 

  1. Економічні не­гаразди (криза)
  2. Непорозуміння між політичними партіями.
  3. Політичні конфлікти.

 

Отже, головне не в тому, щоб уникати конфліктів, а в тому, щоб навчитися їх вирішувати.

  1.     Розглянемо конфліктний ескалатор.

Як правило, конфлікт виникає на основі неповаги, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися підсилює конфлікт (суперечку) і приводить до опору. Обговоримо звичайну ситуацію і запустимо конфліктний ескалатор (Див. Слайд Ескалатор).

Сценка(2 учні)

Зникла ручка, яка лежала на парті.

  • Ти взяв мою ручку?
  • Ти хоче сказати, що я злодій?
  • Якщо ти не злодій, то як вона опинилася ?
  • Не твоє діло. (Удар плечем),

Подумайте, як можна було б зупинити конфліктний ескалатор -  Разом пошукати ручку. Змінити упереджене ставлення до учня, адже ти твердо не знаєш, хто саме її взяв.

 

Ви переконались, що часом конфлікт виникає з дрібниць (штовхнули, кинули репліку тощо). Це відбувається, як у ліфті. Уявіть, що кнопка ліфта загорілася і ліфт рушив з місця. Там є  кнопка, яку можна натиснути — і він зупиниться Так і в конфлікті.

Треба вміти:

  • зупинитися, подумати, відійти, покликати дорослого, порадитися з ним;
  • використати гумор;
  • спокійно дихати;
  • сказати щось хороше;
  • вибачитися, погодитися.

Все це може зупинити конфлікт.

 

Спасибі за слушні поради. А ми продовжуємо нашу прес-конференцію. Слухаємо ваші запитання. Наступне запитання до членів психологічної служби.

 

4 запитання. Як графічно можна уявити конфлікт?

 

Наочно конфлікт можна уявити у вигляді айсберга, в якому видно тільки надводну частину, а все що під водою, сховане (неповага, деструктивний опір). Ця проста схема свідчить про те, що відсутність співпраці, конструктивного спілкування, поваги до особистості не приведе до розв'язання конфлікту.

Спробуємо так повернути цей айсберг, щоб конфлікт було розв’язано.

У кожної людини є свій стиль входження в конфлікт. Про типові стилі нам розповість Артем. ( за класифікацією Т. Григор’євої )

  • « вулкан» - непередбачувані спалахи ( людина без причини раптом починає конфліктувати)
  • « глечик» - повільно розігрівається ( довго ображається, накопичує образи, потім починає конфліктувати)
  • « хвиля» - спірне питання здається вирішеним, але потім піднімається знову і знов ( людина неодноразово повертається до причини конфлікту)
  • « накопичувач» - накопичує образи, не показує реакції ( ніхто не знає, що він ображений)
  • « реактор»  - людина швидко «розходиться», її потім важко зупинити.

Подумайте, який стиль поведінки притаманний саме Вам?

5 запитання. Визначте риси характеру, що властиві конфліктній особистості?

 

Конфліктність особистості - це відсутність культури спілкування людини, використання конфліктних стереотипів поведінки.

Серед рис характеру,  які властиві  особистості можна визначити:

  • бажання домінувати за будь-яких умов,
  • бути занадто принциповим, 
  • надмірна прямолінійність,
  • поганий настрій і  роздратованість,
  • хибне уявлення про те, що слід казати «всю правду» у вічі,
  • несправедлива оцінка учинків і дій інших.

Читання притчі Бруно Ферреро « Аргумент»

Під жорстокої бійки один китаєць вкусив іншого за ніс. У результаті обидва зустрілися в суді.

 Винуватець запекло оборонявся.

  • Цей чоловік – страшенний крутій. Він сам вкусив себе за ніс!- кричав він, вказуючи на потерпілого пальцем.
  • Але ж ніс вище від рота, - заперечив суддя. – То як він міг сам вкусити себе за ніс?
  • А він став на крісло! – вигукнув відповідач.

 

Висновок: якщо ми вирішили когось обмовити, не зарадить жодна логіка. Є люди, які роблять усе,аби звинуватити в тому, що діється, іншого.

 

Продовжуємо прес-конференцію. Слухаємо ваші запитання.

 

6 запитання. Приведіть приклади того, як вміння спілкуватися впливає на розвиток стосунків між людьми?

 

Я хочу привести приклад, як не вживаючи слів, можна позитивно або негативно налаштувати співрозмовника. Люди дивляться один на одного в середньо­му 35—50% усього часу протягом якого проходить розмова. Люди зустрічаються, обмінюються поглядами, дивляться один на одного в основному для того, щоб визначити реакцію на свої слова. Що ж люди бачать в очах один одного? Давайте підберемо слова, що харак­теризують погляд. Розгляньте схематичний малюнок. (Радісний, здивований, зляканий, гнівний). Отже, навіть погляд іноді може визначити конфліктне продовження стосунків. А зараз проведемо невеличку розминку.

 

На яке зображення я показую, той вираз обличчя ви демонструєте. Саме такий вираз обличчя найпривабливіший. (Показую на радісне обличчя).

 

Вчитель Кожен із нас в житті обирає певну роль, позицію.

Життя кожної людини неможливе без інших. Без допомоги людей важко чогось досягти. Тому треба вміти знаходити з ними спільну мову, навіть в конфліктних ситуаціях.

Вправа «Фотографія».

Подивіться на портрети двох незнайомих людей. Один із них — злодій, який приніс людям багато не­приємностей, а інший — молодий вчений. Давайте спробуємо детальніше охарактеризувати їх зовнішність.

Насправді цих людей ви зовсім не знаєте, але мені вдалося налаштувати вас так, як я того хотіла, Ми почепили ярлики, не уявляючи, хто насправді ці люди. Наші негативні установки можуть перешкоджати встановленню добрих стосунків. Остаточне уявлення про людину можна сформувати, враховуючи власний досвід спілкування з нею. Навіть тоді, коли вона вчинила погано, треба залишити їй шанс виправитись і стати кращою.

 

3. Вправа «Кошик».

У кожного з вас є аркуш паперу. Вам необхідно написати ті слова чи вирази, якими вас називали колись чи називають тепер і які вам не подобаються, викли­кають гнів, образу. Зараз ми зберемо ці аркуші в кошик. Якщо ви позбулися цих ярликів, то повинні подумати про те, що ніколи не будете чіпляти ярлики іншим людям.

Сподіваюсь, що у вас ще є цікаві запитання до учасників прес-конференції.

 

  1.           запитання. Чи можна керувати конфліктом?

 

Так. Ми часто помічаємо, що є речі, які викликають у нас почуття гніву так швидко, що ми не усвідомлюємо цього. Якщо ви хочете уникнути зайвого конфлікту, корисно знати свої слабкі місця. Тоді ви можете уникнути людей, ситуацій чи розмов, які втя­гують вас у конфлікт проти вашої волі.

Якщо ви помилково ображаєте людей, то можете опинитись у небажаних конфліктах. Було б добре дізнатися, чи це не звичка викликати в інших гнів, обурення. Якщо так, то ви завжди потраплятимете в конфліктні ситуації.

Бажане спілкування означає прагнути до порозуміння, уникати ворожнечі, з самого початку дотримуватись дружнього тону. Бути тричі обережним з образливими, з тими, хто не розуміє гумору, хто поважає тільки свою думку.

 

  1. запитання. Яка поведінка в ситуації конфлікту найефективніша? (Див. додаток 2)

Існують такі варіанти виходу із конфліктної ситуації:

  • наступ,
  • відступ,
  • поступка і втеча, які насправді нічого не вирішують.

Проблема невдовзі повернеться. Співробітництво вважається найпродуктивнішим, так як дотримується лозунг: «Щоб я виграв, ти теж повинен виграти». Але треба вміло пояснити свої бажан­ня, вміти вислухати іншого і врахувати його інтереси. Розглянемо, приміром, перше зображення віслючків.

Коли кожен із них вперто намагається дотягнутися до свого стіжка сіна і гарно попоїсти, то врешті-решт залишаться голодним. Нижній малюнок є яскравим прикладом співробітництва. Об'єднавши свої зусилля, тварини можуть тепер гарно поласувати.

Дуже часто люди теж нагадують віслючків, які не вміють поступатися. Та чи варто бути дуже впертим і залишитися при своїх інтересах? Подумайте про це і оберіть тактику співробітництва.

Вчитель. А тепер на практиці перевіримо тактику співробітництва.

Вправа «Розкрий кулак».

Діти працюють в парах. Один стискає кулак, завдання другого - зробити так, щоб учень розкрив кулак. Шляхів, якими це робиться, перед початком вправи не обговорюють. Кожен має вирішити для себе сам, яким чином він спробує виконати це завдання. Після цього партнери міняються ролями. Відзначити пари, котрі першими виконали завдання. Вчитель не коментує дій учнів. Він обирає собі пару для виконання цієї вправи. Дитина стискає кулак. Вчитель їй тихенько каже: « Розкрий кулак, це потрібно, щоб ми з тобою перемогли.» як правило, діти погоджуються на таку пропозицію.

 

Вчитель. Ви виконали це завдання не завдяки силі кожного, а об'єднавши свої зусилля. У кожного на парті е невеличка гілочка дерева. Кожну із них легко переламати. А якщо я зберу їх і спробую переломити, то мені це не вдається. Ось так і у житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, в гурті, то ніякі вороги вас не здолають, і всі негаразди ви легко подолаєте. Ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев'яжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом нашої єдності.

  Ведуча прес-конференції. Як ще можна розв’язувати конфліктні ситуації? Про це ви дізнаєтесь трохи пізніше, а зараз поради « швидкої психологічної допомоги». Вони не дозволять вам « зануритись» у море Суперечок до самого дна.

  1. Спокійно вислухай усі претензії партнера по спілкуванню.
  2. Намагайся не реагувати на його агресивність: стримуй свої емоції, спробуй перевести розмову на іншу тему. Можна сказати щось, лагідне, веселе ( але не іронічне!)
  3. Спробуй змусити партнера говорити конкретно( називати лише факти) без негативних емоцій.
  4. Завжди дотримуйся впевненої позиції, але не переходь на критику.
  5. Перепроси, коли ти в чомусь не правий.

 

  А зараз пропоную Вам переглянути мультиплікаційний фільм « Міст»

 

Шановні друзі! На цій оптимістичній ноті дозвольте оголосити про завершення нашої прес-конференції. Спасибі гостям за цікаві запитання, колегам за плідну працю. Сподіваємось, що ми трішки допомогли вам розібратися в собі. За подальшою консуль­тацією прошу звертатися до психологічної служби школи, де на вас завжди чекають і охоче допоможуть.

 


 

1

 

docx
Додано
11 травня 2018
Переглядів
1555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку