Презентація для використання на батьківських зборах на тему: "Дитина з особливими освітніми потребами у нашому класі: рівні права - рівні можливості" для роз'яснення Концепції інклюзивної освіти: "Усі діти є цінними й активними членами суспільства"
Дитина з особливими освітніми потребами у нашому класі: рівні права – рівні можливості Підготувала: асистент вчителя Темирівської ЗОШ І-ІІІ ст. Іванова Л.І.
Номер слайду 2
Суть поняття «Інклюзивна освіта"Інклюзивна освіта – це комплексний процес забезпечення рівного доступу доякісної освіти шляхом організації навчання дітей у закладах освіти а основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей у навчально-пізнавальній діяльності.Інклюзивна освіта є альтернативою системі спеціальної освіти, за якою діти зособливими освітніми потребами (ООП) навчаються окремо від інших дітей або на індивідуальній формі здобуття освіти. В широкому розумінні інклюзивна освіта передбачає створення рівних можливостей для всіх дітей з ООП і забезпечення їх успіху в навчальному процесі та подальшому житті.Інклюзивна освіта – найефективніший засіб, що гарантує солідарність, співучасть, взаємодопомогу, розуміння між дітьми. Концепція інклюзивної освіти: «Усі діти є цінними й активними членами суспільства».
Номер слайду 3
Інклюзивний освітній заклад Інклюзивна школа – це заклад загальної середньої освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує освітні програми, фізичне середовище, методи і форми навчання; використовує існуючі в громаді ресурси; залучає батьків, використовує зворотній зв’язок; співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних ООП дітей; створює позитивний клімат в освітньому середовищі. Насправді, усі заклади системи дошкільної, загальної середньої, професійної та вищої освіти повинні бути інклюзивними, тобто забезпечуватимаксимальну участь в освітньому процесі для всіх його учасників, у тому числі для дітей з особливими потребами. Оскільки в Україні інклюзивна освіта все ще знаходиться на етапі свого становлення, інклюзивними навчальними закладами називаютьті, в яких навчаються діти з порушеннями розвитку в інклюзивних класах.
Номер слайду 4
Основні принципи інклюзивної освіти: На цінність людини не впливають її досягнення, здібності та вміння. Кожна людина вміє відчувати та міркувати. Кожна людина має право спілкуватися та бути почутою іншими. Система повинна підлаштовуватися під потреби дитини, а не навпаки. Тільки на реальній взаємодії здійснюється справжня освіта. Людина, та особливо дитина, потребує дружби та підтримки від ровесників. Задоволення освітніх потреб кожної дитини. Виявлення здібності навчатися у кожної дитини та відповідне забезпечення _ _суспільством необхідних для цього умов. Притягнення батьків до навчального процесу дітей як перших їхніх учителів та рівноправних партнерів. Батьки повинні дбати про фізичний та психологічний стан дитини, а також про створення умов для її розвитку. Комплексний підхід до навчання та виховання дітей, що забезпечує отримання уваги від батьків, послуг від вузьких фахівців та педагогів, які надають свої знання та підтримку, забезпечують матеріалами для навчання (книги, фото- та відео-матеріали, посібники тощо). Рівень складності шкільних завдань повинен відповідати здібностям та вмінням дитини. Доступ до навчання у загальноосвітніх закладах на рівних правах та отримання якісної освіти. Вирішення проблем та подолання виникаючих бар’єрів у процесі навчання. Цінності інклюзії, її принципи та ідеї формують переваги такої освіти: прийняття дитини суспільством, створення дружніх відносин та зв’язків з ровесниками, покращення комунікативних навичок, вищій рівень академічної успішності.
Номер слайду 5
Діти з особливими потребами Діти з особливими освітніми потребами - це діти з такими порушеннями і захворюваннями:порушення слуху (глухі, або слабочуючі )порушення зору (сліпі; або слабозорі);порушення інтелектуального розвитку (розумова відсталість; затримка психічного розвитку);порушення опорно-рухового апарату;комплексні порушення психофізіологічного розвитку (сліпоглухонімі; із дитячим церебральним паралічем, поєднаним з розумовою відсталістю);хронічні соматичні захворювання;психоневрологічні захворювання.порушення мови.
Номер слайду 6
Переваги інклюзивної освіти для дітей з ООП:завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовленнєвий, соціальний та емоційний розвиток дітей;можливість навчатися за місцем проживання;ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;можливість отримувати додаткові освітні послуги;у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському життіподальша інтеграція у суспільство, вступ до закладів вищої освіти тощо.
Номер слайду 7
Переваги інклюзивної освіти для дітей з типовим розвитком:вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;вчаться співробітництву;вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими;вчаться взаємоповазі, співчуттю.
Номер слайду 8
Переваги інклюзивної освіти для педагогів та фахівців:вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;вчителі професійно розвиваються та оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;інклюзивна освіта допомагає налагодити співпрацю педагогічних працівників і застосовувати мкомандний підхід до реалізації освітнього процесу;спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Номер слайду 9
Переваги інклюзивної освіти для батьків дітей з ООП:батьки бачать, що їх дитина стає менш ізольованою від навколишнього світу;батьки отримують можливість працювати;життя родини стає наближеним до життя звичайної сім’ї;мають змогу отримати підтримку та спілкування з іншими батьками. Завдяки інклюзивній освіті дитина з особливостями вчиться життєдіяльності в суспільстві здорових людей, у неї формується направленість до нормального, повноцінного життя, і головне – в тісному співробітництві з сім’єю, формується сприйняття своєї хвороби не як обтяжливої життєвої обставини, а як певного образу життя. Батьки дітей з типовим розвиткам розширюють своє розуміння і сприйняття інклюзивної освіти та мають можливість підтримати інших батьків.
Номер слайду 10
Основні чинники, які сприяють успішному функціонуванню інклюзивного навчання в школі:• командний підхід;• задоволення індивідуальних потреб здобувачів освіти;• співпраця з батьками, зворотній зв’язок;• пристосування середовища до потреб дитини;• створення сприятливої атмосфери в дитячому колективі.
Номер слайду 11
Як підтримати дитину і плекати в ній любов до навчання!спиратись на сильні сторони дитини;уникати підкреслення невдач дитини;показувати, що ви задоволені дитиною;уміти і бажати демонструвати любов до дитини;уміти допомогти дитині поділити великі завдання на частини, з якими вона може впоратись;проводити більше часу з дитиною;у стосунках з дитиною активно використовувати гумор;знати про всі спроби дитини, які вона здійснила, щоб справитись із завданням;уміти взаємодіяти з дитиною;дозволяти дитині самій розв'язувати проблеми там, де це можливо;уникати дисциплінарних заохочень і покарань;приймати індивідуальність дитини;проявляти емпатію (розуміння стосунків, почуттів, психічних станів іншоїі віру у вашу дитину.
Номер слайду 12
Підсумок. Кожна людина, незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не різниться від якості освіти здорових людей. Визнання прав дітей з порушенням психофізичного розвитку, їх інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному етапі розвитку освіти. Тому важливого значення набуває інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування дітей із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками.І кожен заклад освіти має долучитися до навчання, заснованого на принципах дитиноцентризму, що передбачає виявлення задатків кожної особистості з проблемами в розвиткові, створення умов для їх успішного розвитку та самореалізації в житті.
Номер слайду 13
Використані джерела1. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : зб. наук. праць / за ред. В. В. Засенка, А. А. Колупаєвої. – Київ, 2017. – вип. 12. – 184 с.2. Особлива дитина: навчання і виховання : науковий, навчальний, інформаційний журнал / гол. ред. В. В. Засенко ; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – 2014. – № 4 (72), (жовт.-листоп.-груд.). – 111 с.3. Дитина з особливими потребами: Інклюзивна освіта. Дефектологія. Корекційна педагогіка : журнал / гол. ред. В. Андрєєва. – 2018.4. https://acmc.ua/osnovni-printsipi-ta-tsinnosti-inklyuzivnoyi-osviti/5. https://uk.wikipedia.org/wiki/Інклюзивне_навчання6. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya7. https://sites.google.com/site/inkluzivnenavcannavukraieni/home/1-1-proces-stanovlenna-inkluziie-ta-inkluzivnogo-navcanna/osnovi-inkluzivnoie-osviti8. https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf