Хмельницької обласної державної адміністрації
Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Відділ освіти, молоді та спорту
виконавчого комітету Полонської міської ради ОТГ
Заклад дошкільної освіти №2 «Веселка»
Петрович Галина Ярославівна, вихователь
Авторська казка в роботі з дошкільниками
Полонне 2020 рік
ЗМІСТ
ВИКОРИСТОВУЄМО АВТОРСЬКУ КАЗКУ
Педагоги закладів дошкільної освіти постійно в творчому професійному пошуку. Питання «Що потрібно? Що цікаво? Що корисне дітям?» завжди актуальні та завжди мають численні відповіді. Зокрема, про роль казки в розвитку дітей ми готові дати багато пояснень. А висновок однозначний: казки здатні вирішувати навчально-мовленнєві задачі через активізацію різноманітних психічних процесів, вони є ефективним засобом розвитку мовленнєвої творчості, формують моральні переконання та практичні дії дошкільників.
В.О. Сухомлинський наголошував, що творчості треба вчити, бо вона не приходить до дітей просто з натхнення. Водночас індивідуальному процесу творчості має передувати наслідування дій педагога, відпрацювання точності й доречності у доборі слів, іншого матеріалу, який буде потрібен дитині для її творчості. Наукові роздуми, методичні рекомендації ученого щодо організації сприятливих умов для розвитку дитячої творчості намагаюсь практично використовувати в розв’язанні проблем виховання.
Казка – це саме той спосіб спілкування дорослого з малюком, який найбільше зрозумілий для дитини. Казка допомагає формувати основи поведінки і моральні переконання. Тому в спілкуванні з членами родини своїх вихованців час від часу запитую: Чи читаєте ви дітям казки? А хто і коли їх читає? Які казки подобаються Вашому малюку? Чи вдавалося Вам спільно з дитиною скласти казкову історію? І, звичайно, ділюсь власними спостереженнями та порадами, розповідаю, які казкові історії ми придумали спільно.
Адже, слухаючи казки в дитинстві, людина накопичує у підсвідомості певний символічний «банк життєвих ситуацій». Цей «банк» може бути активізований у разі потреби, тому, під час спілкування з дошкільнятами можна звертатись не лише до їх власного життєвого досвіду, але й до їх казкового «банку життєвих ситуацій». Через казку ми можемо у символічній формі показати, як вирішуються ті чи інші проблеми, як зберегти відчуття безпеки.
І, хоча, в казці завжди йдеться про вигадані події та явища, але сприймаються й усвідомлюються вони як реальні. Коли мої вихованці вже добре розуміють, що казка - це розповідь з вигаданими героями і сюжетами, я пропоную їм самостійно скласти такий сюжет, пояснюючи, що казки бувають фольклорні (складені народом), літературні і авторські. І діти, не знаючи теорії казки, намагаються, аби в складених історіях казкові герої потрапляли в різні ситуації, але казка завжди мала щасливий кінець, щоб Добро перемагало Зло. Власна практика в черговий раз підтверджує думку Василя Сухомлинського, що «Казка – це ключик , за допомогою якого можна відкрити джерела думки і слова…».
Останнім часом в практиці почали з’являтися мною написані казкові історії. Персонажами є або діти, або тварини, але й вони дуже нагадують своїми вчинками людей. Сподіваюсь, що малята всього доброго навчаться від позитивних героїв казок, але поганого не візьмуть нічого. Казка допомагає формувати основи поведінки і спілкування.
Розуміючи, що коли дитина «проживає» казку, утворюються зв’язки між казковими подіями і поведінкою у реальному житті, що казки охоплюють різні теми для занять, я переконалась: під час роботи з казками накопичується досвід. Наприклад, діти мало активно реагують на казки написані спеціально, щоб впливати на почуття. Вони краще реагують на історії, які мають захоплюючий сюжет. А ще, дітей стомлюють «кострубаті» історії – вони їх одразу полишають. Тому, підбір готових та складання авторських казок, а також способи їх застосування потребують майстерності. У власній практиці я запропонувала дітям кілька казок, складених мною для вирішення моральних ситуацій. Я бачу, як цікаво дітям, коли персонажі казок наочно постають перед вихованцями та «наживо» спілкуються з малюками. Адже роль педагога полягає в тому, щоб відійти від традиційних методів і прийомів роботи з казкою (читання, розповідання, переказ, перегляд кінофільмів за казками) і підійти до використання казкового матеріалу нетрадиційно.
Пропоную чотири віршовані казочки, які написала для малят.
КАЗКА ПИРІЖОК
Ведучий : Десь поблизу низини
Дід із бабою жили.
І дід бабі нагадав,
Що він їсти забажав.
Дід : Навари мені ти кашки,
Ще й спечи кільце ковбаски,
А до цього ще й пиріг,
Щоб я з’їсти його зміг.
Баба : Замісила я вже тісто,
Спекла діду пирога.
Ведучий : А сама пішла у поле,
Де прив’язана коза.
Козу вона відв’язала,
Та додому привела.
А коза трохи голодна
Та й розлючена була.
Коза : Ой пиріг,ти пиріжок, встромлю в тебе я ріжок!
Ведучий : Вона взяла пирога і заклала на рога
Пиріжок : Ой болить , ой як болить !
Ведучий : Тут і дід уже біжить,
Дід : Бачу , бачу я козу,
Гей пішла, а ну! А ну!
А ну швидше ти тікай
Пиріжка ж мені віддай!
Ведучий : А коза давай тікати,
Й пирога свого ховати.
Тут і баба вже біжить,
Пирога побачить вмить.
Баба : Ой голубчик пиріжок,
Сядь, коханий, на пеньок.
Ведучий : Пиріжок як примостився,
То пеньочок розвалився!
І побіг від діда й баби,
І кози своєї Лади.
Біг він біг і по дорозі
Бачить : діти на порозі
Пиріжок : Ой ви дітки дорогенькі,
Ви найкращі і миленькі,
Смакуйте мене,
Щоб були здоровенькі !
ЮРАСИК І МИХАСИК
Ведучий : Десь колись дуже давно в світі білому було.
У маленькому будинку, у великому селі
Жили собі хлопченята на радість людям і собі.
Добрими, веселими були хлопчаки;
А не завжди слухняними вони були.
Ось одного разу в ліс самі пішли,
А там заблукали, дороги не знайшли.
Діти : Довго, довго ми гуляли , грибів ягід назбирали,
А як сіли відпочити, трохи задрімали.
Ой, прокинулися вмить – хтось іде та ще й бурчить!
Ведучий : Що страшило, щось страшне?
Та мабуть біда буде!
Ой, як ближче підійшов,
Це ж ведмедик їх знайшов.
Ведмідь : А я батько Кидимок –
Від малого ні на крок!
Ведучий : А Михасик і Юрасик плачуть –
Мабуть маму не побачать!
Ведмідь : Ой , не плачте ви, малята!
Буде скоро мама й тато.
А тепер йдемо до нас
На гостину в добрий час.
Ведучий : І стежиночка вузька до хатинки привела.
З хатки вийшла господиня – цього дому берегиня.
Запитала їх вона:
Ведмедиця : Яка трапилась біда?
Чом додому не попали?
Діти : Ми у лісі заблукали!
Ведучий : Та ведмеді, добрі звірі, стали їх благати:
Посадили за свій стіл, давай пригощати.
А коли усі поїли, давай хлопчиків повчати –
Як потрібно всім малятам батьків поважати.
Ведмедиця : Треба слухати матусю та батька свого,
Щоби потім не сміялось з вас усе село.
Ведучий : Тут Юрасик і Михасик вже заночували,
На дивані у ведмедів вони міцно спали.
Кидимама постелила дивана того,
На якому колихала синочка свого.
Ведмедиця співає колискову :
Спіть маленькі, треба спати
Хай присниться рідна мати.
Як проснетеся, маленькі,
То підете ви до неньки.
Там і хата, і тепло,
Мама з татом – все добро.
Ведучий : Як поспали хлопчаки,
То в дорогу час іти;
Бо батьки діток своїх
Будуть виглядати.
Кидимок і Кидимама і маленьке Кидимча
Проводжали по стежині
Тай до рідного двора.
А як родичів зустріли ,
Давай обніматись
І пробачення просити , міцно цілуватись.
Діти : Тепер більше ми ніколи
Не будемо блукати!
А Матусю і Татуся треба шанувати!
Ведучий : Ця казочка нас повчає
Без дорослих не ходити.
Як зробив поганий вчинок
Пробачення попросити!
ЯЛИНОЧКА
Ведучий : Колись давно це все було,
Ялинці дуже повезло:
У малесенькій хатинці,
Де ні світла, ні тепла,
Жила собі лисичка хитра й дуже зла.
Вдень вона гуляла і здобич шукала.
Лисичка співає : Ой біжу , біжу , біжу, а чи здобич я знайду?
Може смачно я поїм, тай додому побреду?
Ведучий: Бігла, бігла, трохи йшла
І зустріла зайця-молодця.
Заєць : Стриб і стриб я по сніжку
У біленькім кожушку.
Ведучий : І на зустріч тут вона –
Лиска хитра, як змія.
Заєць : Поздоровкався я сміло –
А в ногах аж затремтіло
Ведучий : Зляку заєць не подав,
А лисичку привітав.
А лисичка підійшла,
Зайця хитро обняла.
Лисичка : Ой ти зайцю, милий друже,
Як люблю тебе я дуже!
Ведучий : По доріжці вдвох пішли
І ялиночку знайшли.
Тут подумали вони
І розмову завели.
Лисичка : Ти, ялиночко струнка,
Чом не йдеш до дитсадка?
Зайчик : Там маляточка малі
Ждуть тебе у всій красі.
А то ти стоїш одна
Й дуже, дуже ти сумна.
Ялиночка : Я сумною не була,
Коли літом я жила,
А як зимонька прийшла,
Снігом землю замела,
Сум і холод принесла,
Тут прийшли лісовики,
Щоб зрубать мене й гілки.
А я плачу і прошу,
Що болить мені кажу.
Ведучий : Вони все так зрозуміли
І ялинку пожаліли.
Ялинка : Мене, красуню ось таку,
Залишили у ліску.
Ведучий : Отож усі запам’ятайте:
Гілок й ялинки – не рубайте!
Шануйте дерево живе –
Воно вам радість принесе!
А як захочете ялинку в дитсадку –
У магазині цих красунь є досхочу!
А зайчик і лисичка теж раділи,
Що ялинку неушкоджену лишили.
Тепер співають тут звірята
Та ллється пісенька крилата.
Ви теж радійте, дітлахи,
Танцюйте та співайте залюбки!
РІЗДВЯНА КАЗКА
Ведучий : На Різдвяний вечір
З неба зірка впала
І з Різдвом Христовим
Усіх привітала.
Вона впала на долівку
І мені шепнула,
Щоб я казку розповісти
Нині не забула!
Ведучий : На поляні біля лісу
Хатинка стояла,
А в хатинці на столі
Свічка запалала.
У віконечко з хатинки
Лиска виглядала.
Вона голос подавала,
Усіх друзів поскликала.
Лисичка : Любі, любі друзі,
Я усіх вас знаю
І з Різдвом Христовим
Гарно всіх вітаю!
Запрошую всіх вас
На гостину в добрий час!
Ведучий : Тут їжак уже іде,
Корзину фруктів він несе.
Їжак : Добрий вечір в добрий час,
Щоб були здорові,
Із Різдвом вітаю вас
І гостинці саме враз!
Ведучий : Тут і білочка прийшла,
Відро грибочків принесла.
Білочка : Добрий вечір, любі друзі,
Будемо свято зустрічати
У родиннім крузі.
Ведучий : Гуп та гуп ведмідь іде,
Святий хліб він нам несе.
Ведмедик: Добрий вечір, ви мої!
На святвечір поспішав,
Хліб святий з собою взяв.
Лисичка : Це ми запросили ведмедика Тому,
Щоб не забував дорогу додому.
Білочка : Ведмедик маленький, в барлозі ти спав,
На Різдво Святе до нас завітав.
Ведучий : Вже тут і лисичка, їжак, білка і ведмідь,
Але ще когось немає?
Ану підождіть!
Ой, хтось стукає у двері й тихо промовляє.
Мишка : Це я до вас завітала,
Мишка лісова!
Добрий вечір любі друзі,
Всіх вітаю я!
Принесла вам вареників,
Спекла пирога.
Ведучий : Тут звірятам біля столу весело було,
Раптом чують – хтось зненацька
Стукає в вікно.
Заєць : Це я, зайчик вухастенький, щиро вас вітаю,
Добра радості на свята
Вам усім бажаю!
Я приніс тут вам кутю;
Зараз маком притрушу,
Кину меду і халви,
Ой, узвару принеси.
Ведучий : Тут і вовчик вже біжить,
Що узвар несе кричить.
Вовк : Я узвар несу, несу!
Ведучий : Всі кутю тут їли і колядували
І з Різдвом Христовим
Вас усіх вітали!
Колядки
Їжачок : Коляд, коляд, коляди
Я у батька один.
Дайте мені коляду,
Бо корову заберу!
Лисичка : Колядую, колядую,
Паляницю з медом чую.
Як не дасте коляду,
Паляницю заберу.
Вовк : Коляду я вмію
І тому радію.
Дайте мені ви куті,
Бо ви мої дорогі.
Заєць : Колядую, колядую,
Всіх я вас люблю й шаную!
Але гроші мені дайте
І мене запам’ятайте!
Мишка : Коляда, коляда,
Я у мами одна.
Я прийшла колядувати,
Вас усіх буду вітати!
Ведучий : Всі звірята веселились,
Тут ангели появились.
Всі разом : Ми усі одна сім’я
І до нас прийшли свята!
І у вас, і у нас
Хай буде все гаразд!
ВИСНОВОК :
Працюючи з дітьми розумієш: ні телебачення, ні ігри комп’ютерні ніколи не замінять розкіш спілкування з казкою. Адже її мета - навчити дитину не зневірятися, сміливо братися за виконання завдань, поважати чужу думку. Основним призначенням казки є навчання дитини правилам поведінки, різним соціальним нормам. Окрім того, казка є одним з найдоступніших засобів, для повноцінного розвитку дитини, здатним вирішувати безліч завдань.
Закінчити свою думку я хочу такими рядками :
Малята мої дорогі!
Любіть матусю й татуся,
Любіть бабусю й дідуся,
Любіть усю свою рідню
Нехай читають казочки
Вам милі діти до схочу.
На довгий вік і в добрий час,
Казки читають лиш для вас.
Хоч ви малята ще маленькі,
Заповніть казкою серденька.
Ви її дуже любіть
Шануйте і бережіть,
А коли підростете
Самі казки читати ви почнете.
І тільки з казочки для вас,
Почнеться у житті гаразд!
Тож, дорогі діти, любіть казку, черпайте з неї позитив і любов до життя.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1.Богуш А. М. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція)/Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. – Київ, 2012. –26 с
2.Казкотерапія в роботі з дошкільниками / Видавнича група «Основа». – Х.: 2012.
3.Крутій К. Л. Конспекти занять із художньо-мовленнєвої діяльності дітей
середнього дошкільного віку / К. Л. Крутій, О. П. Кулинич, Н. В. Погрібняк. –
Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2013. – 164 с.
4.Сухомлинський В. О. Думати, мислити, дивуватись. Працюємо за В. Сухомлинським (ранній вік). / Бібліотека «Шкільний світ», 2008.
5.Фрац фон М-Л. Психологія казки. Тлумачення чарівних казок. Наукова редакція В. В. Зеленського. – Спб.: Б. С. К., 1998.
6.Чуб Н. В. Довідник для батьків. Психологія дитини від А до Я – Х.: Вид. група «Основа», 2007.