Пропоную презентації, розроблені до уроків біології в 10 класі, які допоможуть вчителям урізноманітнити наочний матеріал, а учням - якісно підготуватися до уроку.
Вид— сукупність особин, що характеризуються спадковою подібністю морфофізіологічних особливостей, вільно схрещуються і дають плодюче потомство, пристосовані до певних умов життя і займають визначений ареал.
Номер слайду 3
Критерії виду
Номер слайду 4
Морфологічний— схожість зовнішньої і внутрішньої будови організмів одного виду. Критерій не абсолютний, тому що існують види-двійники, статевий диморфізм особин одного виду, породи і сорту, що значно відрізняє їх один від одного. Статевий диморфізм
Номер слайду 5
фізіологічний. Визначає схожість процесів життєдіяльності і можливість схрещування. Особини різних видів, як правило, не схрещуються і не дають плодючого потомства, однак є винятки. Між деякими різними видами можлива гібридизація.
Номер слайду 6
біохімічний— особливості хімічного складу та перебігу певних біохімічних реакцій, характерні для особин певного виду.
Номер слайду 7
географічний — полягає в тому, що популяції кожного виду заселяють певну частину біосфери (ареал), яка відрізняється від ареалів близьких видів, і площа та контури ареалів є видовою ознакою.
Номер слайду 8
екологічний. Визначає умови існування виду, його екологічну нішу, місце існування в біоценозі. В одній екологічній ніші можуть існувати різні види. Часто види-двійники займають різні екологічні ніші. Екологічна ніша – «професія», місце існування – «адреса»
Номер слайду 9
генетичний. Полягає у схожості ДНК окремих представників або груп особин. Кожен вид має чітко визначений набір хромосом. Види-двійники відрізняються за кількістю хромосом. Критерій не абсолютний, тому що в межах одного виду кількість хромосом може змінюватися в результаті мутацій.
Номер слайду 10
Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу. Мета: навчитися визначити таксономічне положення виду рослини або тварини в системі органічного світу.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Номер слайду 13
Проект. Складання характеристики виду за видовими критеріями. Етапи реалізації проекту1. Ознайомтеся з літературою та інтернет-ресурсами з наведеного питання.2. Ознайомтеся з характеристиками видів-двійників Хом’як даурський та Хом’як джунгарський.3. Складіть характеристику обраного вами виду або видів за видовими критеріями.4. Сформулюйте висновок про значення критеріїв для встановлення виду.