Актуалізація опорних знань. Вправа « Бліц - опитування »1) Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - _________ 2) Сукупність генетичної інформації організму - __________ 3) Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - _________ 4) Повний набір хромосом в еукаріотичній клітині – це _______ 5) Нитки ДНК,зв’язані з білковими молекулами ядра - ______ 6) Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - _________
Актуалізація опорних знань. Вправа « Бліц - опитування »( перевірка )1) Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - (ген); 2) Сукупність генетичної інформації організму – (генотип); 3) Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - (мінливість); 4) Повний набір хромосом в еукаріотичній клітині – це (каріотип); 5) Нитки ДНК,зв’язані з білковими молекулами ядра -(хромосоми); 6) Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - (спадковість).
Мета - формувати компетентності: Мета уроку - формувати компетентності: Предметна: природничонаукова. Ключові : спілкування державною мовою: культура мови; ціннісно-смислову: здатність орієнтуватися в соціумі, формувати власний світогляд, навички роботи в групі; уміння вчитися впродовж життя: мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; пояснювально-аналітичну: пояснювати явища мутації в природі, сформувати в учнів уявлення про причини виникнення та наслідки мутацій, використовуючи наукове мислення; дослідницько-експериментальна: розглянути основні види мутацій, а також причини, що їх викликають; прогностичну: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки мутацій через вплив мутагенів;
« Вірю-не вірю»: Мутації мають ряд властивостей Чи вірите ви, що...• виникають раптово, мутувати може будь-яка частина генотипу; • частіше бувають рецесивними і рідше – домінантними; • можуть бути шкідливими (більшість мутацій), нейтральними і корисними (дуже рідко) для організму • передаються від покоління до покоління • є нестійкими змінами спадкового матеріалу • можуть повторюватися.
« Вірю-не вірю»: Перевіримо Чи вірите ви, що...• виникають раптово, мутувати може будь-яка частина генотипу; ( +)• частіше бувають рецесивними і рідше – домінантними; (-)• можуть бути шкідливими (більшість мутацій), нейтральними і корисними (дуже рідко) для організму; (+)• передаються від покоління до покоління; (+)• є нестійкими змінами спадкового матеріалу;(-)• можуть повторюватися. (+)
Пам'ятка ЗАПАМ'ЯТАЙ ! Працюйте з миючими засобами лише в гумових рукавицях! Як можна менше працюйте і використовуйте побутову хімію!!!При хронічних захворюваннях регулярно відвідуйте лікаря: ваш ослаблений організм — сприятливе середовище для мутагенів. Не приймайте без поради лікаря ніяких ліків — вони також можуть несприятливо вплинути на спадковий аппарат.
Узагальнення і систематизація вивченого. Вправа «Біологічне Доміно» 1. Хромосомні мутації є...а). Хімічні, фізичні, біологічні2. До біологічних мутагенів відносяться... б). лікарські препарати (препарати ртуті, імунодепресанти). 3. Мутації за видами бувають...в). фактори, що викликають мутації4. До хімічних мутагенів відносяться...г). причиною генетичних хвороб5. Мутаген – це...д). вірус кору, краснухи, грипу6. Мутації – це...е). призводять до загибелі організму7. Летальні мутації...є). спадкові зміни генетичного матеріалу8. Геномні мутації спричиняють...ж). безпліддя, спадкову хворобу (синдром Дайна)