Епіграф уроку: «Три шляхи ведуть до знань: шлях роздумів - найголовніший, шлях наслідування - найлегший, шлях дослідження - найважчий. Організаційний момент
Номер слайду 2
Актуалізація опорних знань. Вправа « Бліц - опитування »1) Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - _________ 2) Сукупність генетичної інформації організму - __________ 3) Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - _________ 4) Повний набір хромосом в еукаріотичній клітині – це _______ 5) Нитки ДНК,зв’язані з білковими молекулами ядра - ______ 6) Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - _________
Номер слайду 3
Актуалізація опорних знань. Вправа « Бліц - опитування »( перевірка )1) Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - (ген); 2) Сукупність генетичної інформації організму – (генотип); 3) Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - (мінливість); 4) Повний набір хромосом в еукаріотичній клітині – це (каріотип); 5) Нитки ДНК,зв’язані з білковими молекулами ядра -(хромосоми); 6) Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - (спадковість).
Номер слайду 4
Мотивація навчальної діяльності Метод «Вікно в історію»
Номер слайду 5
Їх вважали монстрами…
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Тема уроку: Мутації: види мутацій, причини та наслідки. Мутагени. Біологія 10-й клас
Номер слайду 9
Мета - формувати компетентності: Мета уроку - формувати компетентності: Предметна: природничонаукова. Ключові : спілкування державною мовою: культура мови; ціннісно-смислову: здатність орієнтуватися в соціумі, формувати власний світогляд, навички роботи в групі; уміння вчитися впродовж життя: мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; пояснювально-аналітичну: пояснювати явища мутації в природі, сформувати в учнів уявлення про причини виникнення та наслідки мутацій, використовуючи наукове мислення; дослідницько-експериментальна: розглянути основні види мутацій, а також причини, що їх викликають; прогностичну: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки мутацій через вплив мутагенів;
Номер слайду 10
Тип уроку: комбінований Форма уроку : наукова лабораторія
Номер слайду 11
«Вправа Очікування» «Мікрофон» Дозвольте взяти у вас інтерв’ю . Продовжіть речення…На уроці я очікую від учителя….. від однокласників… від себе…
Номер слайду 12
Проблемне питання : «Значення мутацій в природі та в життя людини, шкода і користь від них»
Номер слайду 13
Правила роботи в парах Говоріть українською мовою Дотримуватись правил активного слухання – не перебивайте один одного Поважайте всі висловлені думки Намагайтеся дійти спільної думки Працюйте так, щоб не заважати іншим Відповіді повинні бути чітко сформульованими Будьте активними
Номер слайду 14
Вивчення нового матеріалу
Номер слайду 15
«Сторінка ерудита»Словникова робота. Мутації — це зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління.
Номер слайду 16
ВИДИ МУТАЦІЙ Генні спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах ДНК ХромосомніВиникають у результаті перебудови хромосоми. Геномні зміна кількості наборів хромосом
Значення мутацій З ними пов’язана еволюція живих організмів. Генні Є причиною генетичних хвороб. Хромосомні Значення порушують мейоз,сприяють безплідності, спадкових хвороб (синдром Дауна)Геномні
Номер слайду 23
Евристична бесіда 1. Що таке мутації?2. Які існують види мутацій? 3. Яке значення мутацій в природі?
Номер слайду 24
«Біологічна цікавинка» Трисомія у 21 парі хромосом призводить до розвитку хвороби Дауна в людини
Номер слайду 25
Відео бібліотека «МУТАЦІЇ В ПРИРОДІ»
Номер слайду 26
« Вірю-не вірю»: Мутації мають ряд властивостей Чи вірите ви, що...• виникають раптово, мутувати може будь-яка частина генотипу; • частіше бувають рецесивними і рідше – домінантними; • можуть бути шкідливими (більшість мутацій), нейтральними і корисними (дуже рідко) для організму • передаються від покоління до покоління • є нестійкими змінами спадкового матеріалу • можуть повторюватися.
Номер слайду 27
« Вірю-не вірю»: Перевіримо Чи вірите ви, що...• виникають раптово, мутувати може будь-яка частина генотипу; ( +)• частіше бувають рецесивними і рідше – домінантними; (-)• можуть бути шкідливими (більшість мутацій), нейтральними і корисними (дуже рідко) для організму; (+)• передаються від покоління до покоління; (+)• є нестійкими змінами спадкового матеріалу;(-)• можуть повторюватися. (+)
Номер слайду 28
«Сторінка ерудита»Словникова робота. Мутагени – здатні спричиняти мутації.
Номер слайду 29
ВИДИ МУТАГЕНІВФізичні Хімічні Біологічні Різні видивипромінювання Хімічні речовини. Віруси, токсини грибів-паразитів, отруйних рослин й тварин.
Номер слайду 30
Пам'ятка ЗАПАМ'ЯТАЙ ! Працюйте з миючими засобами лише в гумових рукавицях! Як можна менше працюйте і використовуйте побутову хімію!!!При хронічних захворюваннях регулярно відвідуйте лікаря: ваш ослаблений організм — сприятливе середовище для мутагенів. Не приймайте без поради лікаря ніяких ліків — вони також можуть несприятливо вплинути на спадковий аппарат.
Номер слайду 31
Вправа «Мозковий штурм» Питання для роздумів: «Яка користь та шкода мутацій в природі та в житті людини?»
Номер слайду 32
Узагальнення і систематизація вивченого. Вправа «Біологічне Доміно» 1. Хромосомні мутації є...а). Хімічні, фізичні, біологічні2. До біологічних мутагенів відносяться... б). лікарські препарати (препарати ртуті, імунодепресанти). 3. Мутації за видами бувають...в). фактори, що викликають мутації4. До хімічних мутагенів відносяться...г). причиною генетичних хвороб5. Мутаген – це...д). вірус кору, краснухи, грипу6. Мутації – це...е). призводять до загибелі організму7. Летальні мутації...є). спадкові зміни генетичного матеріалу8. Геномні мутації спричиняють...ж). безпліддя, спадкову хворобу (синдром Дайна)
Номер слайду 33
Узагальнення і систематизація вивченого. Вправа «Біологічне Доміно» Відповіді: 1 Г 2 Д 3 А 4 Б 5 В 6Є 7 Е 8 Ж
Номер слайду 34
Медико – генетична консультація. Спеціалістів 10 класу
Номер слайду 35
Повернення до очікування від учителя….. від однокласників… від себе…Чи справдилися ваші очікування від….?
Номер слайду 36
Рефлексія. Вправа «Дерево успіху» Зелений - ви відповідали правильно; Жовтий - ви допускали неточності; Блакитний – треба постаратися і успіх прийде
Номер слайду 37
§ 68. Сторінка 152-155 – тестування – підготуватися до самостійної роботи. Домашнє завдання