Актуальність теми: Виховання - основна категорія педагогічної науки і практики. Виховання вдома і в школі, за своєю природою - процес творчий. В даний час вчителі відчувають великі труднощі з організацією виховної роботи. Це пов'язано з тим, що відсутні ідеологічні орієнтири, виховання характеризується різнобічністю змісту та різноманітністю методів. Має місце свобода вибору форм, методів і засобів виховання, хоча програмна мета залишається колишньою. Тим не менш, при вирішенні ряду виховних проблем, які найбільш часто зустрічаються в школі, існує ряд прийомів їх вирішення, відпрацьованих на практиці. При всьому різноманітті методів та форм є такі, які застосовуються при різному змісті виховання.
Мої завдання: Розвивати допитливість, старанність, відповідальність, працьовитість учнів; Активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців, щоб вони самі могли успішно впоратися з різноманітними виховними,а в подальшому - виробничими проблемами. Навчити на оптимальному рівні виявляти свій інтелектуально вольовий і моральний потенціал. За допомогою форм та методів виховання перетворити на реальність наші найкращі надії, плани, мрії, звернені до найдорожчого - до дітей.
Поняття про форми і методи організації виховної роботи. Форма виховання - це зовнішнє виявлення процесу виховання. Якщо зміст процесу виховання вказує на те, що є, то форма - у якому вигляді проявляється. Метод (від греч. — шлях дослідження, спосіб пізнання) — спосіб пізнання дійсності і її відтворення в мисленні, невід'ємний компонент виховного процесу. Методи виховання — це способи впливу вчителів на учнів, шляхи педагогічно доцільної організації їхнього життя з метою прищеплення виховуваним рис нової людини.
Крім поняття «метод» виховання існують поняття: Прийом виховання - це частинка методу виховання, один з його елементів, необхідний для ефективного застосування методу в конкретній ситуації. Наприклад, бесіда з учнями будується як ціла система прийомів: прийом яскравого початку, прийом звертання до життєвого досвіду дітей, прийоми утримання і переключення уваги, прийом завершення розмови тощо. Засоби виховання – надбання матеріальної та духовної культури (художня, наукова література, радіо, телебачення, Інтернет, предмети образотворчого, театрального, кіномистецтва та ін.), форми і види виховної роботи (збори, бесіди, конференції, гуртки, ігри, спортивна діяльність) які задіють під час використання певного методу.
Форми виховної роботи в початковій школі 1-4 класи. Гра-мандрівка Демонстрація. Оформлення альбому Гра – бесіда. Гра-драматизація Ситуаційно-рольова гра. Усний журнал Ранок, свято Інсценізація. Сюжетно-рольова гра. Групова справа Розповідь. Уявна подорож. Операція, рейд Моделювання Виставка–ярмарок. Хвилини з мистецтвом. Година милування Спортивні змагання, естафети Догляд за рослинами, тваринами Ведення літопису
Методи виховання. Методи виховання — шляхи і способи діяльності вихователів і вихованців з метою досягнення виховних цілей. Першовідкривачем методів виховання вважають німецького педагога Йогана-Фрідріха Гербарта (1776—1841), який вважав, що філософія визначає мету виховання, а психологія — шляхи до цієї мети.ppt_xxshearppt_x
Класифікація методів виховання. Методи формування свідомості особистостіМетоди організації діяльності і формування досвіду поведінки. Методи стимулювання. Переконан-ня. Розповідь, бесіда,етична бесіда, пояснення, діалог, лекція, доповідь, диспут, навіювання, інструктаж, приклад. Впра-ви. Вправи, привчання, педагогічна вимога, громадська думка, доручення, виховні ситуаціїМоти-ваціїЗмагання,Заохочен-ня,Покаран-ня. Методи виховання (Г.І. Щукіна)
Методи формування свідомості особистості: бесіди, лекції, методи дискусії, переконання, навіювання, приклад. Методи організації діяльності, спілкування, формування позитивного досвіду суспільної поведінки: педагогічна вимога, громадська думка, довір'я, привчання, тренування, створення виховних ситуацій, прогнозування. Методи стимулювання діяльності і поведінки: гра, змагання, заохочення, покарання. Методи самовиховання: самопізнання, самооцінювання, саморегуляція.
Оптимальний вибір методу характеризується такими умовами:а) має органічно пов'язуватись з метою, яка стоїть перед школою; б) не універсалізувати якийсь із них, має бути система методів; в) вибір методу диктується конкретними завданнями і змістом виховного заходу; г) залежить від конкретних умов, в яких здійснюється виховний вплив; д) враховуються індивідуальні і вікові особливості учнів; е) динаміка, зрілість, організованість колективу; є) метод виховання і особистість вихователя.
Школа для дитини — це простір, у якому вона вчиться будувати доросле життя в майбутньому. Наскільки воно буде успішним, щасливим і здоровим — залежить від розуміння батьками своєї ролі у вихованні власної дитини, створення вчителями акмеологічного виховного простору, розуміння дитиною своєї ролі в сім'ї, у шкільному колективі.