Климова Надія Леонтіївна
Викладач фізики
Дніпродзержинського центру підготовки та
перепідготовки робітничих кадрів будівництва та
автотранспорту.
1 корпус
Тема уроку : Електрична і магнітна взаємодія. Взаємодія провідників зі струмом.
Схема-конструктор уроку:
Тема уроку |
Актуалізація |
Мотивація |
Вивчення нового матеріалу |
Закріплення знань учнів |
Домашнє завдання |
Рефлексія |
1. Електрична і магнітна взаємодія. Взаємодія провідників зі струмом. |
|
1.Народна мудрість. 2.”Відстрочена відгадка” |
Презентація уроку |
“Світлофор” “Вірю-не вірю” |
Заповніть таблицю |
“Квітка засвоєння” |
Етап мотивації : В народі кажуть : « Немає диму без вогню». А у фізиці з даним висловом можна прирівняти електромагнітну взаємодію, тобто вважають,що ніколи магнітне поле не може існувати без електричного і навпаки . Чому це так , ми з вами з”ясуємо.
На початку уроку вчитель дає загадку, відгадка до якої буде розкрита на уроці при роботі з новим матеріалом.
Загадка.
Для випробування сталевих балок на них надягають котушку ізольованого дроту, замкнуту на гальванометр, і переміщають її уздовж балки . У разі будь – якої неоднорідності будови балки ( тріщини, порожнини ) у гальванометрі виникає струм . Поясніть це явище.
Вивчення нового матеріалу:
Презентація уроку.
Розділ фізики, який вивчає електромагнітне поле, називається електродинамікою. Постійні електричні поля вивчаються електростатикою, а галузь фізики, яка досліджує постійні магнітні поля називається магнетизмом.
Розповсюдження в просторі
Електромагнітне поле створене зарядамирозповсюджується в просторі у вигляді електромагнітних хвиль.
Таким чином взаємодія заряджених тіл не є миттєвою.
Електромагнітні хвилі розповсюджуються зі швидкістю світла. Носіями електромагнітного поля є фотони елементарні частки із нульовою масою спокою. Електромагнітні хвилі випромінюються й
поглинаються квантами із енергією .
Джерела електромагнітного поля
Електромагнітне поле створюється зарядами. Непорушні заряди створюють електричне поле, рухомі заряди — електричне й магнітне поле.
Необхідно зауважити, що магнітне поле постійних магнітів створюється узгодженим рухом електронів у атомах, тобто мікроскопічними електричними струмами.
На малюнку зображено провідник, навколо якого існує магнітне поле
Магнітні силові лінії, утворені залізною стружкою на папері, до якого піднесений магніт
Магнітоелектрична індукція
Взаємодія людини і електромагнітних випромінювань.
Багатьма вченими доведений негативний вплив електромагнітного випромінювання на організм людини і тварин
Закріплення знань:
“Світлофор”
При опитуванні учні піднімають довгу смужку картону червоною, або зеленою стороною до вчителя, подаючи сигнал про свою готовність відповідати.
“Вірю-не вірю”.
Вчитель ставить запитання:
Чи вірите ви, що ……
Домашнє завдання:
Учні вдома складають до теми якісні запитання.
Рефлексія:
“Квітка засвоєння”
Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:
Зелені-все зрозуміло.
Сині- майже все зрозуміло.
Жовті- зрозуміло наполовину.
Оранжеві- дещо зрозуміло.
Червоні- нічого не зрозуміло.
Тема уроку : Індукція магнітного поля . Потік магнітної індукції.
Схема-конструктор уроку:
Тема уроку |
Актуалізація |
Мотивація |
Вивчення нового матеріалу |
Закріплення знань учнів |
Домашнє завдання |
Рефлексія |
Індукція магнітного поля . Потік магнітної індукції.
|
Тренувальні тести. |
Історична довідка. Практичність теорії |
Викладання нового матеріалу зі складанням таблиці відповідності. |
“Калейдоскоп формул”
|
Підготувати базові листки. |
“Самоаналіз” |
Етап актуалізації :
Тренувальні тести:
А. … Електроємність.
Б. … Різниця потенціалу .
В. … Напруженість.
2. Виберіть найбільш правильне продовження фрази : “ Магнітне поле виявляє силову дію … “ .
А. … тільки на нерухомі електричні заряди.
Б. … тільки на рухомі електричні заряди .
В. … як на рухомі , такі на нерухомі електричні заряди.
3. Чим пояснюється взаємодія двох паралельних провідників з постійним струмом ? Виберіть правильне твердження .
А. Взаємодія електричних зарядів .
Б. Дією електричного поля одного провідника зі струмом на струм в другому провіднику.
В. Дією магнітного поля на струм в другому провіднику.
4. В чому полягає магнітна дія електричного струму?
5. На які частинки діє електричне поле ? магнітне ?
6. Блискавка вдарила у ящик із сталевими ножами і виделками. Після цього вони виявилися намагніченими. Як це пояснити?
Етап мотивації:
Історична довідка. Практичність теорії.
Багато хто до цих пір не підозрюють про те , що вплив електромагнітного випромінювання побутової техніки може бути навіть сильнішим , ніж довгострокове перебування поряд з лінією електропередач.
Генеровані магнітні поля :
Телевізора - 2 мкТл (безпечна відстань 1,2 м від бічної стінки ).
Електричної лампи ---- 0,25 мкТл( на відстані від неї 1 м).
Електричної праски ---- 0,2 мкТл ( на відстані 20 см від ручки ).
Електричного чайника ---- 0,6 мкТл ( на відстані 20 см ).
Холодильника ----- 0,2 мкТл (в радіусі 10 см від працюючого компресора).
Кухонної плити ----- 1-3 мкТл (20 – 30 см від передньої панелі).
НВЧ –печі ---- 8 мкТл ( відстань 30 см , треба перебувати на відстані в 2 м від працюючої мікрохвильовки)
Пилосос ---- “розкидає” навколо себе новий вид сміття у вигляді електромагнітного випромінювання, інтенсивність якого дорівнює цілим 100 мкТл.
Комп”ютер ----- 0,2 мкТл ( 30 -50 см перед екраном ). Тому монітор бажано розташовувати на відстані 70 см ( але не менше 30 см )від себе і 1,5 – 2 м від тих, хто знаходиться поруч , оскільки його задня і бічна стінки також дають випромінювання , і , всупереч поширеній помилці , ніякі кактуси від цього не врятують.
Виникає питання : “ Чи можна створити абсолютно безпечний монітор , або абсолютно безпечний мобільний телефон ?” Можна . Створення комп”ютерів і телевізорів , що володіють біостимулюючим впливом на людину не є фантастика – це вже потреба нашого часу.
Вивчення нового матеріалу.
Викладання нового матеріалу зі складанням таблиці відповідності.
Учні уважно вивчають новий матеріал та заповнюють таблицю відповідностей.
Установіть відповідність між назвою фізичної величини та її одиницею.
А. ЕРС електромагнітної індукції. |
1.Тл |
Б. Магнітна індукція. |
2.Гн |
В. Індуктивність. |
3.Вб |
Г. Магнітний потік. |
4.Н |
|
5.В |
Закріплення знань.
“Калейдоскоп формул.”
Вставте в формулу пропущений символ фізичної велечини.
; ; ; ;
Домашнє завдання.
Підготувати базові листки за новим матеріалом.
Рефлексія.
“Самоаналіз”
В кінці уроку учні заповнюють невелику анкету, яка дозволяє зробити самоаналіз:
1.На уроці я працював |
активно/пасивно |
2.Своєю роботою на уроці я |
задоволений/ не задоволений |
3. Урок для мене був |
коротким/довгим |
4.За урок я |
втомився/не втомився |
5.Мій настрій |
став кращий/ став гірший |
6.Матеріал уроку мені був |
зрозумілим/ не зрозумілим |
7.Домашнє завдання мені здається |
легким/ важким |
|
цікавим/не цікавим |
Тема уроку: Дія магнітного поля на провідник зі струмом . Сила Ампера . Сила Лоренца.
Схема-конструктор уроку:
Тема уроку |
Актуалізація |
Мотивація |
Вивчення нового матеріалу |
Закріплення знань учнів |
Домашнє завдання |
Рефлексія |
Дія магнітного поля на провідник зі струмом . Сила Ампера . Сила Лоренца. |
Запитання до теми. |
Тематичний вірш з відстроченою відгадкою. |
Викладання нового матеріалу з використанням методу “Практичної теорії”. |
“Опитування- підсумок.” |
Проведення експеременту. |
“Ланцюжок висловлювань” |
Етап актуалізації :
Запитання до уроку.
Етап мотивації :
Тематичний вірш з відстроченою відгадкою.
“Не відчуєш аж ніяк
Ні на колір , ні на смак, …
А ні тепле , ні холодне .
Невловиме наче доля ,
Як і електричне поле.
На нім не посієш пшениці
Для сіна також не годиться
Не зробиш собі злітну смугу
Призначення тут зовсім друге.
Таке уже дивне , незвичне,
А ім”я його вже магнітне.”
“Як лінії ввійдуть в долоню,
Що йдуть від від синього в червоний,
Чотири пальці взяті разом
Покажуть струму плин відразу.
Великий кут прямий із ними
Утворить , і покаже силу ,
Оту відому , знамениту ,
Великим фізиком відкриту.”
Вивчення нового метріалу:
При вивченні нового матеріалу учні використовують практичні навички.
1.Визначте напрям дії сили Лоренца на провідник зі струмом.
Перевірити відповіді:
А. На нас із площини паперу.
Б. Праворуч.
В. Від нас у площину паперу.
Г. Вертикально вниз.
А. На нас із площини паперу.
Б. Ліворуч.
В. Від нас у площину паперу.
Г. Праворуч.
Закріплення знань:
“Опитування- підсумок”
В кінці уроку вчитель задає питання:
На одне і те ж запитання можуть відповісти декілька учнів.
Домашнє завдання:
Відпрацювати визначення напряму магнітної індукції поля прямого провідника зі струмом за допомогою правила правого гвинта(свердлика).
Рефлексія:
“Ланцюжок висловлювань”
Учні по колу говорять одним реченням обравши фразу з рефлекторного екрану на дошці:
Сьогодні я пізнав…..
Було цікава…….
Було важко……
Я виконував завдання…..
Я зрозумів що тепер я зможу……
Я відчував, що ……
Я придбав…..
Я навчився……
У мене вийшло…..
Я зміг……
Я випробую…….
Мене здивувало…..
Урок дав мені для життя……
Мені захотілося……
Мене надихнуло…..
Учні можуть по ланцюжку висловити про значущі для них цінності уроку.