Матеріал даної презентації дає можливість формувати в учнів експерементальні навички при вивченні теплового балансу за умови змішування води різної температури.
Якщо ви готові до роботи на уроці і гадаєте, що усі запитання вам будуть зрозумілі, то обирайте смайлик щастя. Якщо ви переживаєте, що ви недостатньо готові до уроку і турбуєтеся, що не всі питання вам будуть зрозумілі, то обирайте смайлик печалі. Якщо ви турбуєтеся про те, що ви зовсім не готові і більшість питань вам будуть незрозумілі, то обирайте смайлик, що плаче.
Правила техніки безпеки. Обережно! Гаряча вода! Скло! Будьте обережні при роботі з гарячою водою. Не розливайте воду – можливі опіки. Будьте обережні при роботі з скляним посудом (термометр, склянка, мензурка). Памятайте, скло – крихкий матеріал, легко тріскається при ударах і різкій зміні температури. Знімайте покази, не виймаючи термометр із рідини! На столі не повинно бути ніяких зайвих предметів.
Хід роботи: За допомогою мензурки визначте масу налитої в неї холодної води Маса холодної води m1 = ____г = _____кг Перелийте в калориметр холодну воду та виміряйте її температуру. t1 = ______ єС. Обережно налийте в мензурку гарячу воду, визначте її масу та температуру . m2 = ______ г = ______ кг t2 = _ єС. Перелийте в калориметр гарячу воду , обережно перемішайте та визначте температуру суміші: t1 = ___ єС.
7. Обчисліть кількість теплоти Q2, яку віддала гаряча вода за формулою: Q2 = с m2 (t2 - t) Q2 = __________________________________________________________________________ Дж. 8. Обчисліть кількість теплоти Q1, яку одержала холодна вода за формулою: Q1 = с m1 (t - t1) Q1 = __________________________________________________________________________ Дж. Порівняйте отримані кількості теплоти
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ: Яким способом теплота передається від гарячої води до холодної? ____________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Що називають рівнянням теплового балансу? ___________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Чому між двома посудинами калориметра має бути повітряний прошарок?___________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Виберіть правильне твердження. Маси льоду й води, що утворилася з нього, рівні. Чи на однакове число градусів вони нагріються, якщо їм передати рівну кількість теплоти? Завдання для самостійної роботи Початковий рівень А На однакове. Б Лід нагріється на більше число градусів. В Вода нагріється на більше число градусів.
б) В алюмінієвий калориметр масою 140 г налили 250 г води при температурі 15 °C. Після того як брусок зі свинцю масою 100 г, нагрітий до 100 °C, помістили в калориметр із водою, там установилася температура 16 °C. Скласти рівняння теплового балансу й визначити питому теплоємність свинцю.
Високий рівень 1. а) З однієї й тієї ж висоти на асфальт упали сталева й алюмінієва кулі однакової маси. Яка із цих куль при ударі сильніше нагрівся? б) Сталевий ударник пневматичного молота масою 1,2 кг під час роботи протягом 1,5 хв нагрівся на 20 °C. Думаючи, що на нагрівання ударника пішло 40 % всієї енергії молота, визначте виконану роботу й потужність, що розвивається при цьому.