Дитинство Ліна Костенко народилася 19 березня 1930 року у Ржищеві. Батько поетеси, педагог і поліглот Василь Костенко самотужки опанував 12 мов і викладав у місцевій школі ледь не всі предмети. У 1936 році його як "ворога народу" засудили на 10 років концтаборів.Існує легенда, що, коли до нього прийшли з обшуком енкаведисти і сказали: "Показуй, де ти ховаєш зброю", Костенко усміхнувся і кивнув на колиску: "Отам". Там у колисці спала маленька Ліна.
За кілька років родина переїхала до Києва. Жили в робітничому селищі на Трухановому острові. Школу №100, до якої ходила Ліна, було спалено разом з усім селищем 1943 року. Про це Костенко згодом написала вірш "Я виросла у Київській Венеції". Поетеса продовжила навчання в школі №123 на Куренівці
Перші кроки в літературіДитинство Ліни Костенко минуло в роки Другої світової війни. Вона мало розповідає про це, але в поезіях можна зустріти рядки про "балетну школу" замінованого поля та "дитинство, вбите на війні". Писати Ліна почала в літературній студії при журналі "Дніпро", якою опікувався Андрій Малишко, друкуватися почала в 16 років. «Мій перший вірш написаний в окопі...»https://www.facebook.com/watch/?v=1597340047358353
Та повернімося в 1956 рік, коли Ліна Костенко щойно закінчила навчання. Випускниця Київського педагогічного і Московського літературного інститутів, вона вже на той час мала три поетичні збірки. Літературознавці і критики пророкували їй велике майбутнє, але раптом книгу "Зоряний інтеграл" забороняє до друку радянська цензура. Аргумент — політична позиція авторки. Вірші Ліни Костенко стали ходити в самвидаві. Наступну збірку "Княжа гора" теж зняли з верстки. Сучасники розповідають, що цілком імовірно йшлося лише про одну поезію про Україну, яка не догодила тим, що була "недостатньо радянською". Але затята Костенко на поступки не пішла: "Або збірка буде із цим віршем, або не буде збірки!"
«Писала в стіл»І збірок більше не було. На ім’я Ліни Костенко наклали табу у видавничому світі й вона змушена була писати у стіл 16 років. Так історичний роман у віршах "Маруся Чурай", шедевр української і світової літератури, за який Костенко в 1987 році отримала Шевченківську премію, пролежав нікому не відомим цілих 6 років
Коли ж у 2022-му розпочалося повномасштабне вторгнення, Костенко несподівано з'явилася на публіці під час нагородження Орденом Почесного легіону Франції. Уперше за останні 12 років письменниця дала інтерв'ю телеканалу "Київ", у якому розповіла, що не припиняла працювати, навіть коли під Києвом точилися бої."Я ж належу до покоління, яке пережило Другу світову війну.І ці бомби о четвертій годині ранку — мені вони звичні з дитинства. Тепер я знову почула ті самі бомби, страшніші, і, мушу вам сказати, я не злякалася. Ні разу не пішла в укриття. Воно гуде, думаю, добре, хай: уб'є, то уб'є. Перший місяць, правда, не дуже писалося. Перший місяць я стежила за кожним кроком і нюансом цієї війни. А потім узяла себе в руки й почала писати, писати і все. А інші люди кожен у своїй професії робить своє", — розповіла письменниця.https://www.facebook.com/watch/?v=356675409987760
Художні засоби. Епітети: “осінній синій день”Уособлення: “айстри горілиць зайшлися болем”, “килим летить над полем”, “плаче коник”Метафори: “килим, витканий із птиць”, “злодій літо вкарав”Повтори: “осінній день”, “синій день”, “осанна”, “осінь”, “багдадський злодій”Риторичні оклики: “Осінній день, осінній!”, “О синій!”, “Осанна осені, о сум!”
Художні засоби• Метафори: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька доганяє», «все блищить», дідок блискавки визбирує в траві.• Порівняння: «струшується сад, як парасолька»; сад як парасолька.• Епітети: «порожній шлях», «мокрі ниви», день полив’яний, дідок старесенький кропив’яний
Теорія літератури. Мелодійність тексту поезії підкреслює ЗВУКОПИС. Це повторення однакових звуків, щоб створити звуковий образ зображуваного, посилити милозвучність. Наприклад, [ л ], що повторюється у першому та другому рядках, допомагає створити образ дощу; а [ с ] , що повторюється у першому рядку другої строфи, дає можливість відтворити посвист вітру і шурхіт листя в саду.
Творче завдання. Вірші Ліни Костенко надзвичайно мелодійні, музичні. Тому багато пісень створено на її тексти. Мелодії допомагають краще відтворити емоції ліричних героїв. Прослухайте пісню у виконанні Ольги Богомолець «Осінній день»https://www.youtube.com/watch?v=Nn. TRQ_68f. Xo. Знайди та запропонуй однокласникам інші пісні, авторкою слів яких є Ліна Костенко