Ліна Костенко«Осінній день, осінній день, осінній…», «Дощ полив» Розповідь про письменницю. Розкриття в поезії мотиву гармонії людини і природи. Поетичний звукопис у зображенні пейзажу
Номер слайду 2
Дитинство Ліна Костенко народилася 19 березня 1930 року у Ржищеві. Батько поетеси, педагог і поліглот Василь Костенко самотужки опанував 12 мов і викладав у місцевій школі ледь не всі предмети. У 1936 році його як "ворога народу" засудили на 10 років концтаборів.Існує легенда, що, коли до нього прийшли з обшуком енкаведисти і сказали: "Показуй, де ти ховаєш зброю", Костенко усміхнувся і кивнув на колиску: "Отам". Там у колисці спала маленька Ліна.
Номер слайду 3
За кілька років родина переїхала до Києва. Жили в робітничому селищі на Трухановому острові. Школу №100, до якої ходила Ліна, було спалено разом з усім селищем 1943 року. Про це Костенко згодом написала вірш "Я виросла у Київській Венеції". Поетеса продовжила навчання в школі №123 на Куренівці
Номер слайду 4
Перші кроки в літературіДитинство Ліни Костенко минуло в роки Другої світової війни. Вона мало розповідає про це, але в поезіях можна зустріти рядки про "балетну школу" замінованого поля та "дитинство, вбите на війні". Писати Ліна почала в літературній студії при журналі "Дніпро", якою опікувався Андрій Малишко, друкуватися почала в 16 років. «Мій перший вірш написаний в окопі...»https://www.facebook.com/watch/?v=1597340047358353
Номер слайду 5
Та повернімося в 1956 рік, коли Ліна Костенко щойно закінчила навчання. Випускниця Київського педагогічного і Московського літературного інститутів, вона вже на той час мала три поетичні збірки. Літературознавці і критики пророкували їй велике майбутнє, але раптом книгу "Зоряний інтеграл" забороняє до друку радянська цензура. Аргумент — політична позиція авторки. Вірші Ліни Костенко стали ходити в самвидаві. Наступну збірку "Княжа гора" теж зняли з верстки. Сучасники розповідають, що цілком імовірно йшлося лише про одну поезію про Україну, яка не догодила тим, що була "недостатньо радянською". Але затята Костенко на поступки не пішла: "Або збірка буде із цим віршем, або не буде збірки!"
Номер слайду 6
«Писала в стіл»І збірок більше не було. На ім’я Ліни Костенко наклали табу у видавничому світі й вона змушена була писати у стіл 16 років. Так історичний роман у віршах "Маруся Чурай", шедевр української і світової літератури, за який Костенко в 1987 році отримала Шевченківську премію, пролежав нікому не відомим цілих 6 років
Номер слайду 7
Коли ж у 2022-му розпочалося повномасштабне вторгнення, Костенко несподівано з'явилася на публіці під час нагородження Орденом Почесного легіону Франції. Уперше за останні 12 років письменниця дала інтерв'ю телеканалу "Київ", у якому розповіла, що не припиняла працювати, навіть коли під Києвом точилися бої."Я ж належу до покоління, яке пережило Другу світову війну.І ці бомби о четвертій годині ранку — мені вони звичні з дитинства. Тепер я знову почула ті самі бомби, страшніші, і, мушу вам сказати, я не злякалася. Ні разу не пішла в укриття. Воно гуде, думаю, добре, хай: уб'є, то уб'є. Перший місяць, правда, не дуже писалося. Перший місяць я стежила за кожним кроком і нюансом цієї війни. А потім узяла себе в руки й почала писати, писати і все. А інші люди кожен у своїй професії робить своє", — розповіла письменниця.https://www.facebook.com/watch/?v=356675409987760
Номер слайду 8
«Осінній день, осінній день, осінній!»https://www.youtube.com/watch?v=s. Xpu. M0 Yo. L7w
Номер слайду 9
Паспорт твору. Рід літератури: Лірика. Жанр: Вірш. Вид лірики: Пейзажна. Тема: Оспівування осінньої пори.Ідея: Символічне зображення осіннього переходу, змін у природі та відчуття певної втрати.
Висновок “Осінній день, осінній день, осінній!” - це пейзажна лірика Ліни Костенко, що оспівує осінню пору. Використовуючи епітети, уособлення, метафори, повтори та риторичні оклики, авторка передає відчуття переходу, змін у природі та внутрішніх переживань від цих змін.
Номер слайду 12
«Дощ полив…»https://www.youtube.com/watch?v=W--KKz1 Zoz. E
Номер слайду 13
Мовна скарбничка. Полив'янийпоходить від слова «полива» - особливий склоподібний сплав, яким покривають вироби із глини. Кропив'яний. Прикметник до слова «кропива». Так називають мішок, виготовлений із волокон кропиви
Номер слайду 14
Паспорт твору. Рід - лірика. Жанр – пейзажна лірика. Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили
Номер слайду 15
Художні засоби• Метафори: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька доганяє», «все блищить», дідок блискавки визбирує в траві.• Порівняння: «струшується сад, як парасолька»; сад як парасолька.• Епітети: «порожній шлях», «мокрі ниви», день полив’яний, дідок старесенький кропив’яний
Номер слайду 16
Теорія літератури. Мелодійність тексту поезії підкреслює ЗВУКОПИС. Це повторення однакових звуків, щоб створити звуковий образ зображуваного, посилити милозвучність. Наприклад, [ л ], що повторюється у першому та другому рядках, допомагає створити образ дощу; а [ с ] , що повторюється у першому рядку другої строфи, дає можливість відтворити посвист вітру і шурхіт листя в саду.
Номер слайду 17
Творче завдання. Зверніть увагу, що у поезії Ліна Костенко не називає кольорів. Я впевнена, що у вашій уяві виникла кольорова картинка природи. Продумайте, які кольори можуть передавати кожен образ вірша, та створіть кольоровий спектр поезії.
Номер слайду 18
Творче завдання. Вірші Ліни Костенко надзвичайно мелодійні, музичні. Тому багато пісень створено на її тексти. Мелодії допомагають краще відтворити емоції ліричних героїв. Прослухайте пісню у виконанні Ольги Богомолець «Осінній день»https://www.youtube.com/watch?v=Nn. TRQ_68f. Xo. Знайди та запропонуй однокласникам інші пісні, авторкою слів яких є Ліна Костенко