У даній презентації міститься матеріал про механізм взаємодії суб'єктів соціальної роботи під час забезпечення захисту дітей, які опинилися в СЖО. Рекомендовано для використання у роботі соціальних педагогів та керівників ШМО класних керівників
СЖО - сім'я інвалідністю батьків або дітей, вимушеною міграцією,наркотичною чи алкогольною залежністю одного з батьків,перебуванням батьків у місцях позбавлення волі, ВІЛ-інфекцією, безпритульністю,сирітством,зневажливим ставленням та негативними стосунками;батьки або особи, що їх замінюють ухиляються від виконання своїх батьківських обов'язків,скоєне фізичне, психологічне, сексуальне, економічне насильство над дітьми, жорстоке поводження з ними, існує ризик передачі дитини до закладів для сиріт, неповнолітні одинокі матері (батьки), яким потрібна підтримка
Обов'язки та права відповідальних за проведення соціальної роботи з сім'ями СЖО3.4. Відділ освіти та заклади освітиберуть участь та надають матеріали для розгляду на засіданнях комісії з питань захисту прав дитини;виявляють дітей, які проживають та виховуються в сім'ях, які перебувають у СЖО;ведуть внутрішкільний облік дітей та сімей СЖО; відвідують та обстежують житлово-побутові умови проживання сімей та дітей, складають акти;організовують роботу адміністративних рад по розгляду справ на дітей та сім’ї СЖО;забезпечують роботу психологічної служби закладів освіти з дітьми СЖО;
щоквартально проводять звірки обліку дітей та сімей з відповідними органами, установами, закладами;направляють до ПМЦСССДМ інформації про виявлення сімей та дітей СЖО;проводять паспортизацію здобувачів освіти;здійснюють моніторинг стану профілактичної роботи з дітьми та сім'ями СЖО, узагальнюють та аналізують його результати на відповідних засіданнях;проводять індивідуально-профілактичну роботу з батьками, які злісно ухиляються від виконання батьківських обов’язків;
проводять попереджувальну, профілактичну роботу з учасниками освітнього процесу щодо :- недопущення домашнього насильства та жорстокого ставлення до дітей, протидії булінгу;- упередження суїцидів, - нещасних випадків серед дітей;- правопорушень, злочинів та негативних звичок;- пропаганди здорового способу життя;направляють матеріали до правоохоронних органів на батьків, які злісно ухиляються від виконання батьківських обов'язків по притягненню їх до адміністративної відповідальності;готують матеріали та виносять клопотання для направлення в суд на позбавлення батьківських прав батьків та відібрання дітей без позбавлення батьківських прав (припис прокуратури);
проводять рейдові заходи в мікрорайонах закладів освіти;вживають заходи громадського впливу на батьків, шляхом створення при освітніх закладах об'єднання батьків, педагогів, громадськості;організовують дозвілля, проводять виховну роботу за місцем проживання та навчання дітей;безкоштовно оздоровлюють та залучають до відпочинку дітей, в межах повноважень відповідно до нормативної бази;взаємодіють в роботі з сім'ями та дітьми із структурними підрозділами міської ради, органами, установами, закладами міста.
3. Загроза життю або здоров’ю дитини. Перелік обставин, які можна розцінювати як загрозу життю або здоров’ю дитини:незабезпеченням дитини належним харчуванням, необхідною медичною допомогою, відповідним для віку доглядом;залишенням дитини віком до семи років або дитини у безпорадному стані (хворої, з обмеженням життєдіяльності) в приміщенні, громадському або іншому місці без нагляду осіб, які досягли 14 років;залишенням дитини віком до десяти років більше ніж на півгодини на вулиці без відповідного для природно-кліматичних умов одягу або без дотримання відповідного для віку температурного режиму;залишенням дитини під наглядом осіб з наявними ознаками алкогольного чи наркотичного сп’яніння, перебування під дією психоактивних речовин, вираженого психічного розладу; невідкладним станом батьків дитини, що є прямою загрозою їх життю та здоров’ю або їх оточенню;обставинами стихійного лиха, техногенних аварій, катастроф, воєнних дій, збройних конфліктів
9. Організація допомоги дітям, які постраждали від жорстокого поводження, життю або здоров’ю яких загрожує небезпека9.3. Відділ та заклади освіти:виявляють дітей, які постраждали від жорстокого поводження або життю чи здоров’ю яких загрожує небезпека, в таких випадках:у разі, коли без завчасного попередження дитина з невідомих причин не з’явилася в закладі освіти, до якого вона зарахована для здобуття дошкільної, початкової, базової середньої або профільної середньої освіти (адміністрація закладу з’ясовує причини відсутності дитини на заняттях/уроках), або має підстави вважати, що життю або здоров’ю дитини може загрожувати небезпека, адміністрація зобов’язана невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомити, зокрема за допомогою телефонного зв’язку, про таку дитину службі у справах дітей за місцем її проживання та Павлоградський відділ поліції;у разі, коли працівники закладів освіти у взаємодії з дитиною виявляють у неї видимі тілесні ушкодження, пригнічений психоемоційний стан, інші ознаки, що можуть свідчити про жорстоке поводження з дитиною повинні невідкладно звернутися до Павлоградського відділу поліції та службу у справах дітей для організації заходів невідкладного реагування, у тому числі проведення оцінки рівня безпеки дитини;організовують роботу психологічної служби та соціально-педагогічного патронажу в системі освіти з дітьми та їх батьками;проводять з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальну та виховну роботу із запобігання, протидії негативним наслідкам жорстокого поводження з дітьми, залишення дитини в небезпеці.
Нормативні документи, якими керуватися під час виконання зазначеного механізму:- постанова Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 № 800 “Деякі питання соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю”;- постанова Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 №866 “Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини. Кодекси України:- Сімейний, - Кримінальний, - Кримінально-процесуальний та про адміністративні правопорушення, Закони України:- “Про охорону дитинства”; - “Про запобігання та протидію домашньому насильству”; - “Про Національну поліцію”; - “Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей”;- “Про соціальні послуги”; - “Про захист суспільної моралі”; - “Про протидію торгівлі людьми”;- накази та інструкції, затверджені Мінсоцполітики, МОЗ, МОН, МВС.