У реалізації виховних завдань на нашу думку доцільно застосовувати метод проектів.
МЕТОД ПРОЕКТІВ
НАМ ПОТРІБЕН:
vщоб навчити самостійному, критичному мисленню
v роздумувати, спираючись на знання фактів, закономірностей науки
vробити обгрунтовані висновки
v приймати самостійні рішення
v навчитись працювати в команді, виконуючи різні соціальні ролі.
Виховна робота в НВК здійснюється за програмою:“Основні орієнтири виховання” ціннісне ставлення до себе; ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей; ціннісне ставлення до праці; ціннісне ставлення до природи; ціннісне ставлення до мистецтва; ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.
Мета виховної роботи НВК:набуття вихованцями соціального досвіду,успадкування духовних надбань нашого народу,досягнення високої культури міжнаціональних взаємин,формування в дітей особистісних ознак громадян української держави,розвиненої духовності, фізичної досконалості, художньо – естетичної, трудової та екологічної культури.
11Інновації у виховній діяльності дозволяють включити великий процент учнів як у виховний, так і в навчальний процес у цілому.допомагає якнайкраще організувати цілеспрямовану співпрацю у вихованні майбутнього покоління через активну, творчу діяльність.дозволяє побачити у звичайному щось нове, роздивитись об'єкт дослідження з інших точок зорурозвиває вміння, здібності й мислення дитини; відкриває нові можливості та розкриває прихований потенціал кожного; допомагає вдосконалюватись, спілкуватись і прислуховуватись; підтримує і дає впевненість у собі, віру у своє «я». Проект:
Структура виховної роботи школи. Адміністрація закладу. Класні керівники. Виховна робота. Робота вчителів, вихователів та керівників гуртків в НВККонтролююча функція. Організаційна функція. Методична функція. Координуюча функція. Створення умов для розвитку особистості учня. Проведення виховних бесід, свят, заходів, проектів. Взаємини з батьками. Вивчення умов життя учнів. Виховання на заняттях та уроціЗалучення до гурткової роботи та роботи в секціях. Заняття дітей за інтересами
План проектування виховної роботи: Засідання заступника з НВР з головами: ШМО , шкільного парламенту та ради профілактики. ( 1 раз на місяць). Завдання:а) Проектування виховної роботи на місяць.б)Звіт щодо проведеної роботи.2. Засідання голів ШМО з класними керівниками (кожної п’ятниці) Завдання:а) Проектування виховних заходів на тиждень;б) Розподіл обов’язків між класними керівниками стосовно проекту.в)Розподіл вихованців по групах.3. Засідання голови шкільного парламенту з головами загонів.(кожного четверга) – проектування виховних заходів на тиждень.
18 ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУПРОЕКТІВ: Наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми , що вимагає інтегрованого пошуку рішення. Практична, теоретична, пізнавальна значимість проекту. Самостійна діяльність учнів. Структурування змістових частин проекту ( з вказівкою поетапних результатів). Використання дослідницьких методів, що передбачають певну послідовність дій. Визначення проблеми і задач. Висування гіпотези і рішення. Обговорення способів оформлення кінцевих результатів. Збір, систематизація і аналіз отриманих даних Висновки, пропонування нових завдань для дослідження.
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЕКТУ1. Ознайомити вихованців із темою, метою та завданням проекту.2. Переглянути разом з вихованцями дібраний для проекту матеріал, надати рекомендації для подальшої роботи.3. Організувати самостійну роботу.4. Обговорити з дітьми майбутню форму подання результатів проекту.5. Запросити учителів, батьків та інших представників на презентацію.6. Зробити фотографії учнів за роботою.7. Презентувати виховні проекти.8. Отримати відгуки про те, наскільки вдалим він був (власні висновки, висновки дітей , експертів, батьків).9. Організувати виставку кращих робіт.10. Розіслати листи подяки тим, хто допомагав у реалізації проекту.11. Нагородити та відзначити вихованців.
20 Дослідницько-пошукова робота ( Історики) Куратор: Муржак Ольга Павлівна. Діяльність учнів спрямована на розв'язання проблеми, результат якої заздалегідь не відомий. Робота за своєю структурою максимально наближена до наукових досліджень:• постановка проблеми;• формулювання гіпотези;• планування та розробка дослідницьких дій;• збирання інформації, її аналіз та узагальнення;• підготовка та оформлення результатів проекту;• публічна презентація результату;• рефлексія;• висновки.
22 Ознайомлювально-інформаційна робота. Куратор: Муржак Ольга Василівна Спрямована на збір інформації про який-небудь об'єкт, явище. Передбачено ознайомлення учасників з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Проект має певну структуру:• формулювання мети;• робота з різноманітними джерелами інформації;• обробка матеріалів, їх аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки;• оформлення результату;• презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі тощо).
24Ігрові проекти ( актори). Куратор : Поліщук В. Д. Учасники беруть на себе певні ролі, обумовлені характером та змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні або ділові взаємини. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності залишається гра. Результат ігрового проекту: рекламна книжка;імітація продовження оповідання чи повісті; літературно-театральні вистави; інсценування різних сюжетних версій та ситуацій; ігрові імітації соціальних і ділових стосунків тощо
301) Перш ніж розпочинати проект, необхідно продумати,чи відповідає він віковим особливостям дітей. 2) Потрібно ретельно визначити послідовні етапи проекту, результати етапів та проекту, передбачити засоби стимулювання і заохочення. 3) Не слід забувати, що сучасні діти здатні запропонувати непередбачені ідеї чи використати невідомі вихователям дані. Тут у нагоді стане мудрість кураторів, вміння зважено оцінювати, підтримувати чи аргументовано критикувати «нестандартні рішення»Поради щодо роботи над проектом:
Висновок: На власному досвіді твердо переконана, що нетрадиційний підхід до виховної роботи в навчальному закладі допомагає класним керівникам стати відвертішими, демократичнішими, лояльнішими до дітей, колег і впершу чергу, до самих себе. Саме проектна діяльність сприяє розвитку: ініціативи, самостійності, організаторських здібностей, стимулює процес саморозвитку. То ж ми переконалися, що впровадження проектної діяльності в практику робить процес виховання значущим, орієнтованим на особистість і дає, у свою чергу, позитивні результати. Вихованці із задоволенням приймають участь у позакласній роботі школи.