Закон України про загальну середню освіту. Принципи оцінювання. Дитиноцентризму. Об'єктивностіДоброчесностіСправедливостіНеупередженостіСистематичностіКритеріальностіГнучкостіПерспективностіДиференційованостіКонфіденційностіПлановостіЧіткостіПрозоростіВідкритостіДоброзичливостіФункції оцінювання. Формувальна. Діагностувальна. Мотиваційно-стимулювальна. Розвивальна орієнтувальна. Коригувальна. Прогностична. Констатувальна. Виховна. Пріоритетними є формувальна та діагностувальна функції
Рекомендовано результати оцінювання Особистісних надбань учня/учениці у 1 - 4 класах виражати вербальною оцінкою. Об'єктивних результатів навчання у 1 - 2 класах - вербальною оцінкою, у 3 - 4 класах або вербальною, або рівневою оцінкою за вибором ЗЗСО на підставі рішення педагогічної ради
Відповідно до Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти, що затверджені наказом МОН України від 30.11.2020 № 1480, ЗЗСО може розробляти і фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учня в освітній програмі і конкретизувати їх у частині Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ЗЗСО, що стосується системи оцінювання результатів навчання учня/учениці. Особливості організації оцінювання в певному класі можуть ініціюватися учителем і бути затвердженими на засідання педагогічної ради ЗЗСО.
Формувальне оцінювання. Розпочинається з перших днів навчання дитини в школі і триває постійно. Алгоритм діяльності вчителя під час організації формувального оцінювання1. Формулювання об'єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей2. Визначення разом з учнями критеріїв оцінювання3. Формування суб'єктної позиції учнів у процесі оцінювання4. Створення умов для формування уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія)5. Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання
Для співвіднесення навчальних дій учня/учениці з етапами досягнення результату рекомендуємо використовувати орієнтовні рамки оцінювання, відповідно до яких процес досягнення результату навчання проходить через такі рівні реалізації навчальної діяльності:• Рівень розпізнавання об'єкта вивчення• Репродуктивний рівень навчальних дій у типових навчальних ситуаціях• Продуктивний рівень навчальних дій в аналогічних типовим навчальних ситуаціях• Продуктивно-творчий рівень навчальних дій у змінених з певним ускладненням (стосовно типової) навчальних ситуаціях
Результати формувального оцінювання рекомендуємо виражати вербальною оцінкою учителя/учнів, що характеризують процес навчання та досягнення учнів. Основою формулювання оцінювальних суджень може бути Орієнтовна рамка оцінювання результатів навчання та очікувані результати, окреслені в освітній програмі. Учителю пропонується співвідносити результат виконаного завдання з описом характеристики результатів навчання, конкретизувати його відповідно до змісту завдання, передбаченого для досягнення очікуваного результату, та озвучити/записати оцінювальне судження.
Оцінювальні судження педагога• Ти правильно обрав пам'ятку для пояснення способу обчислення, водночас дотримуйся послідовності дій.• Іменники в тексті написано правильно, однак перевір написання слів у рядку …• Дякую за старанність, хід розв'язання задачі обрано правильно, повтори способи обчислень …
З метою побудови освітнього процесу з урахуванням даних про навчальний поступ учнів рекомендуємо перевіряти кожну письмову роботу учня як у робочих зошитах, так і в навчальних посібниках з друкованою основою, якщо такі використовуються в освітньому процесі. Під час перевірки письмових робіт доцільно враховувати індивідуальні особливості учнів, їх готовність до самоперевірки та диференційовано виправляти виявлені у роботах учнів помилки.
Учитель разом з учнями може обрати позначення самооцінки учня, оцінки вчителя для фіксації перевірених робіт. Окрім позначень важливими для організації подальшої роботи є записи оцінювальних суджень щодо виконання письмової роботи. Оцінювальні судження, записані у робочих зошитах, доцільно не дублювати на інших носіях зворотного зв'язку з батьками. Інформування рекомендуємо здійснювати для створення передумов покращення результатів навчання.
Тематичні діагностувальні роботи. Система навчальних завдань, що передбачають різні рівні реалізації навчальної діяльності За результатами виконання можна одержати об'єктивну інформацію про досягнення очікуваних результатів опанування програмовим матеріалом. Можуть бути завдання, які виконуються усно, письмово, практично, з допомогою електронних освітніх ресурсів
Предмети мовно-літературної освітньої галузі{BDBED569-4797-4 DF1-A0 F4-6 AAB3 CD982 D8}Мовно-літературна освітня галузь (мова навчання) 1 кл2 кл3 кл4 кл. Аудіювання Читання в голос Читання мовчки Читання напам’ять Робота з літературним твором/медіа текстом Діалог (усно/письмово) Усний переказ Письмовий переказ Усний твір Письмовий твір Списування Диктант Робота з мовними одиницями Мовно-літературна освітня галузь (мова вивчення)Аудіювання Читання Говоріння Письмо
Математична освітня галузь. Як правило, комбіновані, у тому числі з тестових завдань закритого й відкритого типів. Навчальні завдання на виявлення стану сформованості навичок:• читання, запису і порівняння чисел• обчислювальних навичок• читання й запису математичних виразів/рівностей/нерівностей• розв'язування рівнянь• уміння розв'язувати задачі• розпізнавання й побудову геометричних фігур• оперування величинами. Можна практикувати проведення тематичних діагностувальних робіт, які передбачають перевірку одного із результатів навчання
Інтегровані курси (природнича, соціальна і здоров'язбережувальна, громадянська та історична освітні галузі)Тематичні діагностувальні роботи можуть містити:• Тестові завдання закритого і відкритого типів• Практичні роботи з картами, приладами, моделями• Графічні роботи, за допомогою яких перевіряється вміння інтерпретувати інформацію за допомогою моделі, малюнка, схеми тощо
Тематичні діагностувальні роботи. Зазвичай тематичні діагностувальні роботи планують через кожні 16 - 20 навчальних годин вивчення програмового матеріалу. Пропонується планувати проведення тематичних діагностувальних робіт з урахуванням розкладу уроків і передбачати не більше однієї тематичної діагностувальної роботи на день
Тематичні діагностувальні роботи• Результатами оцінювання тематичних діагностувальних робіт є оцінювальні судження з висновком про сформованість кожного результату навчання, який діагностується на даному етапі навчання• Якщо учня не було в школі в день проведення діагностувальної роботи, то після повернення він її не пише
Підсумкове оцінювання• Об'єктом підсумкового оцінювання є результати навчання учня/учениці за рік.• Основою для підсумкового оцінювання результатів навчання за рік можуть бути: Результати тематичних діагностувальних робіт;Записи оцінювальних суджень про результати навчання, зафіксовані на носіях зворотного зв'язку з батьками;Спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання.• Рекомендується визначати підсумкову оцінку за рік з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату навчання.
Підсумкове оцінювання • Підсумкове оцінювання за рік з предметів вивчення таких освітніх галузей, як "Технологічна", "Інформатична", "Мистецька" і "Фізкультурна" пропонуємо здійснювати шляхом узагальнення даних, отриманих під час формувального оцінювання, з урахуванням динаміки формування результату навчання.
Підсумкове оцінювання• Пропонується за 10-15 днів до кінця навчального року узагальнити результати навчання учнів з предметів/інтегрованих курсів.• Учитель за рішення педагогічної ради ЗЗСО може фіксувати в класному журналі або лише на носії зворотного зв'язку з батьками попередню за результатами підсумкового оцінювання.• У разі виявлення бажання учнів (їх батьків) покращити отримані результати, учитель може запропонувати їм індивідуалізовану діагностувальну роботу (виконують в межах індивідуальної роботи на уроці).• Підсумкову (річну) оцінку рекомендується визначати з урахуванням індивідуалізованої діагностувальної роботи, якщо її виконання засвідчує покращення результату навчання.
Свідоцтво досягнень учня• У свідоцтві досягнень учня пропонується надавати розгорнуту словесну характеристику результатів навчання учня/учениці.• Пропонується два примірні зразки свідоцтв досягнень (для учнів 1 - 2 класів та для учнів 3 - 4 класів), які складаються з таких частин: Характеристика навчальної діяльностіХарактеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей. Рекомендації вчителя. Побажання батьків
Свідоцтво досягнень учня• Примірні зразки свідоцтв досягнень учнів можуть бути доповненими з урахуванням особливостей освітньої програми ЗЗСО.• Свідоцтво досягнень можуть підписувати учитель класу, батьки, керівник ЗЗСО.• Оригінал документа пропонується зберігати батькам учня/учениці чи особам, що їх замінюють.• Копію документа з відміткою "Згідно з оригіналом", що закріплено печаткою, рекомендуємо зберігати в особовій справі учня.• В особовій справі доцільно лише зазначати рішення про переведення до наступного класу.