Презентація на тему "Формувальне оцінювання - оцінювання для розвитку"

Про матеріал
Розглядається поняття формувального оцінювання, його особливості, передумови та способи його здійснення
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Формувальне оцінювання стало вже звичним для учнів та педагогів Нової української школи (НУШ). Використовувати таке оцінювання закон передбачає на всіх рівнях освіти

Номер слайду 4

Закон України Про повну загальну середню освіту Стаття 17. Оцінювання результатів навчання учнів та їх атестація 1. Кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання, незалежно від виду та форми здобуття ним освіти. 2. Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація, зовнішнє незалежне оцінювання. 3. Формувальне, поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів на предмет їх відповідності вимогам навчальної програми, вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники закладу освіти.

Номер слайду 5

Що таке формувальне оцінювання?

Номер слайду 6

Формувальне оцінювання оцінює не результат, а процес. відповідно, щоб здійснити формувальне оцінювання, не проводять спеціальні контрольні роботи. Формувальне оцінювання — це інтерактивне оцінювання прогресу учнів, що дає змогу вчителю відповідно адаптувати освітній процес, опираючись на дані відстеження особистісного розвитку дітей та хід набуття ними навчального досвіду й компетентностей. Формувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і “для навчання” (англ. – “assessment for learning“). “Формувальне” (англ. – “formative“) – тому що, на відміну від підсумкового, має на меті формування (або форматування) навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень. Матеріали з сайту https://nus.org.ua/view/shho-take-formuvalne-otsinyuvannya-chomu-vono-potribne-uchnyam-i-yaki-osnovni-vyklyky/

Номер слайду 7

Формувальне і підсумкове оцінювання підпорядковані різним цілям: формувальне оцінювання має на меті підвищити якість; підсумкове оцінювання має на меті оцінити якість.

Номер слайду 8

Метою формувального оцінювання є відстеження особистісного розвитку учнів, процесу опанування ними навчального досвіду як основи компетентності, забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку особистості Матеріали з сайту Управління Державної служби якості освіти у Харківській області sqe.gov.ua/organ/upravlinnya-sge-kharkiv/ офіційний сайт

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Хоча даний термін раніше не був закріплений законодавчо та окремі прийоми вчителі застосовували давно. Прикладами таких прийомів можуть бути диференційовані завдання з орієнтацією на навчальні потреби учнів, техніки самооцінювання та взаємооцінювання, письмовий або усний зворотний зв’язок щодо індивідуальних успіхів і невдач тощо. Проте важливо враховувати й те, що формувальне оцінювання як стратегія підвищення рівня навчальних досягнень і покращення якості освіти – це не про застосування того чи іншого окремого прийому або інструменту. Формувальне оцінювання вимагає системності, має бути вбудоване в повсякденне шкільне життя. Це потребує новітніх підходів до організації навчального процесу й послідовної побудови нової культури оцінювання – у центрі яких учень / учениця та їхні індивідуальні потреби пізнання. Матеріали з сайту https://nus.org.ua/view/shho-take-formuvalne-otsinyuvannya-chomu-vono-potribne-uchnyam-i-yaki-osnovni-vyklyky/

Номер слайду 11

Особливості формувального оцінювання: • націлене на визначення індивідуальних досягнень кожного учня/ кожної учениці; • не передбачає порівняння навчальних досягнень різних учнів; • широко використовує описове оцінювання; • застосовує зрозумілі критерії оцінювання, за якими оцінюють учнів, вони стають свідомими учасниками процесу оцінювання і навчання; • забезпечує зворотний зв’язок — отримання інформації про те, чого учні навчилися, а також про те, як учитель реалізував поставлені навчальні цілі; • визначає вектор навчання: виконавши завдання, учні дізнаються про те, якого рівня вони наразі досягли і в якому напрямі їм потрібно ру хатися далі. Матеріали з сайту Управління Державної служби якості освіти у Харківській області sqe.gov.ua/organ/upravlinnya-sge-kharkiv/ офіційний сайт

Номер слайду 12

Застосування формувального оцінювання уможливлює розв’язання таких освітніх завдань: • підтримання бажання вчитися та прагнути максимально можливих результатів; • сприяння оптимальному темпу здобуття освіти учнів; • формування в учнів упевненості в собі, усвідомлення своїх сильних сторін; • формування в учнів рефлексивного ставлення до власних помилок і розуміння їх як невід’ємних етапів на шляху досягнення успіху; забезпечення постійного зворотного зв’язку щодо сприйняття та розуміння учнями навчального матеріалу; • здійснення діагностування особистісного розвитку та результатів навчання учнів на кожному з етапів навчання. Матеріали з сайту Управління Державної служби якості освіти у Харківській області sqe.gov.ua/organ/upravlinnya-sge-kharkiv/ офіційний сайт

Номер слайду 13

Вчитель з метою впровадження формувального оцінювання використовує такі передумови: • ставить перед учнями виклики у вигляді пошуку причинно-наслідкових зв’язків, розгляду проблемних задач, реалізації проєктів; • спонукає учнів до самостійного мислення і конструювання відповіді; • заохочує до обґрунтування думок і способу міркування; • пропонує чіткі критерії оцінювання; • формує в учнів розуміння, що будь-яке явище або процес потрібно розглядати всебічно; • розвиває критичне мислення учні Матеріали з сайту Управління Державної служби якості освіти у Харківській області sqe.gov.ua/organ/upravlinnya-sge-kharkiv/ офіційний сайт

Номер слайду 14

дати учневі зворотний зв’язок та можливість відрефлексувати, чому не вдалось виконати завдання, що потрібно надолужити. При такому оцінюванні вчителеві рекомендують залишати коментарі для учня, перевіряючи виконане завдання, так даючи зворотній зв’язок – над чим попрацювати, чому учень припускається помилки Суть формувального оцінювання -

Номер слайду 15

Формувальне оцінювання здійснюється в процесі навчання, і необхідне для того, щоб з’ясувати, чи успішно учні справляються, а також визначити, як необхідно будувати процес навчання в подальшому.

Номер слайду 16

Базовими принципами формувального оцінювання є: 1. Центрованість на учневі. В центрі уваги – учень. Головна мета – як покращувати і розвивати навчання. 2. Спрямовується вчителем. Автономія, академічна свобода і високий професіоналізм вчителя, так як саме він визначає, що оцінювати, яким чином, як реагувати на інформацію, отриману в результаті оцінювання. 3. Різнобічна результативність. Співучасть учня в оцінюванні розвиває навички самооцінювання, учні глибше занурюються в матеріал, краще його засвоюють.

Номер слайду 17

4. Впливає на навчальний процес. Мета формувального оцінювання –покращити якість навчання, воно не пов’язане з певною бальною шкалою та може бути анонімним. 5. Визначається контекстом. Форми і критерії оцінювання залежать від конкретної ситуації. 6. Неперервність. Використовуючи набір простих технік, вчитель організує зворотний зв’язок: листи самооцінювання, ментальні карти, оцінювання за результатом та ін. 7. Опора на якісне викладання. Формувальне оцінювання повинно базуватися на високому професіоналізмі вчителя.

Номер слайду 18

Цілі формувального оцінювання

Номер слайду 19

Картки. Після вивчення нової теми роздайте учням невеликі щільні картки. Попросіть їх з одного боку написати, що вони зрозуміли (основну думку, 2-3 пропозиції), з іншого – що залишилося незрозумілим. Зберіть картки і проаналізуйте відповіді. За певних умов картки можна не підписувати. Спостереження за роботою в групах і парах. Спостерігайте за роботою учнів в групах і парах, складіть список найпопулярніших помилок і труднощів, обговоріть їх в кінці заняття з усім класом.   Способи здійснення формувального оцінювання на уроці  

Номер слайду 20

Вихідний квиток. Після вивчення нового матеріалу ви задаєте кілька питань по темі, пропонуючи на вибір кілька правильних відповідей. Учні можуть відповідати за допомогою карток з номерами (піднімають картку з номером 1, якщо правильний перший варіант, картку з номером 2, якщо правильний другий варіант, і так далі). Ті, хто відповість правильно на питання, пересідають в кінець класу, і виконують наступне завдання. Ті, хто відповів неправильно, сідають ближче до вас. Після чого ви пояснюєте їм складні моменти, і знову задаєте питання. Ті, хто відповів правильно – пересідають в кінець класу. Решта пересуваються ближче до вас, і так далі, поки всі не засвоють тему.

Номер слайду 21

Сигнали руками. Домовтеся про умовні сигнали. Наприклад, учні піднімають великі пальці вгору, якщо добре зрозуміли тему, опускають великі пальці вниз, якщо не зрозуміли, махають руками, якщо, в принципі, все зрозуміло, але залишилися невеликі питання. Різнокольорові картки. В якості альтернативи сигналів руками можна використовувати різнокольорові картки. Наприклад, червона картка може означати, що учні не зрозуміли матеріал, зелена – що добре зрозуміли, жовта – що хотів би задати уточнюючі питання.

Номер слайду 22

Пишемо 2 хвилини. Роздайте учням картки, задайте питання по вивченій темі, і попросіть їх протягом 2-х хвилин написати відповідь. Інтелект-карта. Напишіть основні терміни, що відносяться до теми, що вивчається, і попросіть учнів скласти інтелект-карту, яка показує їх взаємозв’язок один з одним. Карту можна скласти як на аркуші паперу, так і в електронному вигляді, використовуючи один з численних безкоштовних онлайн-інструментів.

Номер слайду 23

Інтелект-карта (Mind maps) – блок-схема, що наочно демонструє головну думку (завдання), ключові елементи та взаємозв'язки між ними. Це відмінний інструмент для впорядкування та запам'ятовування великих об'ємів інформації та генерації ідей. За допомогою таких схем можна створювати яскраві конспекти, планувати втілення певних ідей, реалізацію навчальних проєктів та інше.

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Прийоми самооцінювання : 1. Перевір себе. Учні самостійно виконують завдання, потім відкриваються правильні відповіді, написані на дошці. Діти звіряють, біля правильної відповіді ставлять знак «+», біля хибної – знак «–». Підраховують кількість правильно виконаних завдань. 2. Взаємоперевірка. Об'єдную учнів в пари. Бажано, щоб вони мали однакове завдання. Діти перевіряють роботи одне одного і підраховують кількість правильно виконаних завдань. 3. Перевірка завдання консультантами. Серед учнів, які добре встигають, обираю консультантів. До них можна звертатися по допомогу, вони перевіряють правильність виконання завдань.

Номер слайду 27

4. Сам собі вчитель. Пропоную учням самим перевірити своє завдання і виставити собі оцінку, порівняти її із тією, що поставив вчитель. 5. Індивідуальна картка оцінювання. 6. Таблиця для самостійного оцінювання.

Номер слайду 28

Висновок Від правильної організації оцінювання більшою мірою залежить ефективність управління навчальним процесом. Формувальне оцінювання – це цілеспрямований неперервний процес спостереження за навчанням учнів; воно є необхідною умовою інтерактивного навчання, у процесі якого формується культура спільного обговорення у класі, розвиваються навички критичного і творчого мислення, а також формується середовище, що заохочує учнів запитувати.  Формувальне оцінювання підтримує впевненість учнів у тому, що кожен із них здатен покращити свої результати, оскільки учням наводяться приклади того, що від них очікують.

Номер слайду 29

В.О.Сухомлинський стверджував, що правильно організована перевірка і оцінка знань учнів являє собою обмін духовними багатствами, передачу їх із розуму в розум, із серця в серце. При такому контролі в дітей формується бажання не тільки самим добре підготуватися до уроку, належним чином відповісти, а й допомогти в цьому товаришам.

Номер слайду 30

Інтерес до навчання є тільки там, де є натхнення, народжене від успіху. В. Сухомлинський

ppt
Пов’язані теми
Географія, Презентації
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
1706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку