Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. ХХ століття – епоха глобальних зрушень у світовій культурі, пов’язаних передусім з принципово новим розумінням мистецтва і його співвідношенням з людським буттям. Які соціально-історичні умови склалися у ХХ столітті? Що характерно для ХХ століття? Це епоха соціальних потрясінь, світових війн, революцій. Що дало привід російському поетові В. Соловйову сказати гіркі слова: «Я втомивсь від століття двадцятого, від його закривавлених рік..?» Які події відбуваються в цей період лише на нашій території?(1905, 1914, 1917, 1918, 1921–1922, 1932-1933, 1936-1938, 1939, 1941, 1945рр…). З якими подіями пов'язані ці дати?Чи зробило людство якісь висновки?Ні. Продовжується гонка озброєння, друга половина ХХ ст. проходить під знаком «холодної» війни. Згадайте винаходи ХХ ст. Чи зробили досягнення НТР людину більш незалежною, звільнили час? ХІХ століття було останнім століттям, коли людство жило спокійно і розмірено, без поспіху. Досягнення науково-технічного прогресу, як не парадоксально, не звільнило часу, не зробило людину більш вільною, а, навпаки, час ніби стискається, прискорюється, швидкий поступ раптом перетворився на шалену гонитву. Саме в ХХ ст. виникають глобальні проблеми сучасності: Забруднення навколишнього середовища – повітря та вод світового океану; Проблема глобального потепління; Демографічна проблема; Загроза термоядерної катастрофи. Висновки. Складання конспекту. Отже, життя змінилося. Людство відчуло себе на краю прірви. Змінилося світосприйняття. Змінилася філософія. Не могло не змінитися і мистецтво.
Основні філософські напрямки ХХ століття Філософи Філософські течії Основні тези Фрідріх. Ніцше(1844-1900) Засновник«філософії життя» Заперечення логіки розуму у пізнанні дійсності;«Померли всі боги, залишилася одна людина»;«Уся наша європейська культура прямує до катастрофи»;Культ «надлюдини», «що більша за бога, бо може сама перетворювати світ навколо себе»; «Усе дозволено». АнріБергсон(1859-1941)Засновникінтуїтивізму Першооснова світу – «чиста тривалість», а матерія, час, рух –лише форми її прояву;Пізнати цю «тривалість» можна лише за допомогою інтуїції; Інтуїція – безпосереднє «прозріння»; Найвище знання – індивідуальне переживання, а мистецтво – форма такого пізнання світу. Зігмунд. Фрейд(1856-1930)Засновникпсихоаналізу Не можна пояснити матеріальними чинниками акт свідомості і підсвідомості;Розглядає психіку як самостійну категорію, яка існує незалежно від матеріальних умов, керується особливими, вічними психічними силами, що знаходяться за межами свідомості людини;Вічними конфліктами людської психіки пояснює зміст і розвиток моралі, мистецтва, релігії, права, держави;Митець занурюється у світ своїх фантазій, «щоб знайти там насолоду»;Мистецтво –засіб психічного лікування особистості і суспільства.
Причини виникнення модернізму, його характерні риси та відмінність від реалізму. Що таке модернізм?Модернізм (від фр. «сучасний, найновіший») – загальна назва нових літературно-мистецьких течій ХХ ст. нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм та естетики минулого. Які причини його виникнення?Змінилося життязмінилося світосприйняття змінилася філософіязмінилося мистецтво1.2. Реалізм в певній мірі вичерпав свої можливостіСтали необхідними нові засоби, форми вираження. Загальні засади модернізму. Особлива увага до внутрішнього світу особистості. Орієнтація на вічні закони буття і мистецтва. Надання переваги творчій інтуїції. Розуміння мистецтва як найвищого знання, що здатне проникнути у найінтимніші глибини існування особистості і одухотворити світ. Схильність до містицизму, підсвідомого. Пошук нових формальних засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість). Прагнення відкрити вічні ідеї, що можуть перетворити світ за законами краси і мистецтва. Створення нової художньої реальності рівнозначної навколишній дійсності та експерименти (літературна гра) з цією новою реальністю. ppt_x
У першому випадку йдеться про катастрофу природну; у другому – про катастрофу, спричинену злим генієм людства. Реалістичне мистецтво. Модернізм (кубізм) «Останній день Помпеї». К. Брюллов.«Герніка». П. Пікассо. Що зображено на цих картинах? Загибель міста. Що їх поєднує? Спільна тематика. Що відрізняє? Засоби художнього вираження. Чому художник-модерніст звертається до таких незвичайних засобів? Тому що змінилася сама дійсність, світосприйняття, отже, як наслідок, і мистецтво (яке є відображенням дійсності). Порівняйтеppt_xppt_xppt_xppt_xppt_xxshearppt_x
В чому відміна реалістичного мистецтва від модернізму?Дисгармонія, відраза. Психологічний вплив – епатаж Гармонія, естетична насолода. Психологічний вплив - спокій. Реалізм Модернізм (сюрреалізм) Що поєднує ці картини?Тема: на обох зображена осінь. Чим вони відрізняються?Творчим баченням, методом Достовірність відобраення природи, правдивість у зображенні деталей. Головне - уява, переломлення крізь призму своєї свідомостіІ. Левітан. “Золота осінь”С. Далі. «Осінній каннібалізм»У Левітана – це «золота» пора, яка викликає захоплення. У С. Далі – це, пора розкладу,смерті, гниття, з якого весною, шляхом «канібальства» природа відродиться знову. Які почуття викликають у вас ці картини?Порівняйте:
1-й період 2-й період 3-й період. Кін. Х1 Х–10-ті рр. ХХст. 20 - 50 рр. ХХ ст.. 50 - 90 рр. ХХ ст.. Продовження розвитку реалістичної традиції. Виникнення модернізму (декадансу)Еволюція модерністських напрямків і течій. Розквіт масовоїкультури та виникнення так званої «рок-культури»Ранній модернізм. Зрілий модернізм Пізній модернізм (Модернізм) (Авангардизм) (Постмодернізм) Визначення: Загальна назва нових течій нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм та естетики минулого«Ліві течії» у мистецтві, яким притаманне бунтарство Течії, що виникли після модернізму та авангардизму Мета: відкриття універсальних тенденцій розвитку людства розкриття кризових, хворобливих явищ, іноді у гіпертрофованій формівідтворення загального абсурду життя. Герої творів: перестають бути «соціальними типами», «цілісними особистостями»«людина як непересічна особа», «людина як симптом»людина втратила зв'язок із всесвітом, абсурд життя, падіння людства у безодню без надій на спасіння Філософія: «інтуїція – найвище знання» (Бергсон) «Померли всі боги, залишилася одна людина» (Ніцше)«Чи не вмерла ще сама людина» (У. Еко)Стильові течії і напрямки: імпресіонізм, символізм, акмеїзм, імажизм, неоромантизм.футуризм, експресіонізм, кубізм, дадаїзм, сюрреалізм, «потік свідомості», «новий роман».інтелектуалізм, екзистенціалізм, антироман, «театр абсурду», «драма абсурду», антироман, «магічний реалізм»Періодизація модернізму Опрацюйте таблицю. Сьогодні вивчаємо течії раннього модернізму (1-й період).
ПІДСУМКИ:1. Що таке модерннізм?Загальна назва нових течій нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм та естетики минулого (від фр. modern – сучасний, найновіший).2. Які причини виникнення модернізму?А) Змінилося життя – змінилося світосприйняття – змінилася філософія – змінилася література. Б) Реалізм в певній мірі вичерпав свої можливості. Стали необхідними нові засоби, форми самовираження. 3. На які етапи поділяється модернізм? І. Ранній модернізм (модернізм) – кін. ХІХ – 10-ті рр. ХХ ст. ІІ. Зрілий модернізм (авангардизм) – 20-ті – 50-ті рр. ХХ ст. ІІІ. Пізній модернізм (постмодернізм) – 50-ті – 90-ті рр.. ХХ ст..4. Які течії належать до раннього модернізму? Імпресіонізм, символізм, неоромантизм. 5. Що таке декаданс? Його характерні ознаки? Декаданс ( від фр. «занепад») – узагальнена назва кризового світосприйняття, яке виявляється у літературі, мистецтві, культурі. Основними мотивами творів є сум, відчай, песимізм, розчарування. Записати головне
Ранній модернізм. ТечіїЗначення. Визначення. Мист-во. Літ-ра. Укр.літ.Імпресіонізм Від фр. «враження»«Я малюю те, що зараз відчуваю»; «Бачити, відчувати, виражати – в цьому все моє мистецтво»; головне не форма, а враження Течія модернізму, яка відзначається ушляхетненим, витонченим відтворенням особистих вражень та спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань К. Моне, Е. Мане, О. Ренуар, Е. Дега, К. Піссаро; М. Равель, К. Дебюссі, Дж. ПуччініГі де Мопассан, П. Верлен, брати Гонкури, А. Доде. М. Коцюбинський. М. Вороний, Г. Косинка. Символізм Від гр. «знак, символ, ознака» «художник малює не об’єкт, а ефект, що він створює»; «символ – засіб уникнення повсякденності»; «поет – це божество, він інтуїтивно відчуває шлях до істини» Одна із течій модернізму, в якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, застосовується художній символ, що є знаком мінливого «життя душі» і пошуком «вічної істини»П. Гоген, М. Врубель, М. К. Чюрльоніс П. Верлен, А. Рембо, С. Малларме, М. Метерлінк, О Блок, В. Брюсов, А. Бєлий, Ф. Сологуб М. Вороний, О. Олесь, О. Слісаренко, Д. Загул, П. Тичина, С. Черкасенко Акмеїзм Від гр. «найвищий ступінь будь-чого, квітуча сила»«Спустив поезію з небес на землю»; «показав, що троянда прекрасна сама по собі, а не тому, що вона є символом»Стильова течія в російській поезії, основні принципи якої зводилися до створення елітарної поезії, в центрі якої – людина в її духовних та історичних аспектах М. Гумільов А. Ахматова О. Мандельштам. С. Городецький Імажизм, Імажинізм Від фр. «образ»«поезія – це лише ритміка образів»; незалежність поезії від держави. Модерністська течія в англомовній і російській поезії, основою якої є поняття образу як самодостатньої одиниці поетики художнього твору Т.-С. Еліот. Р. Олдінгтон. С. Єсенін О. Марієнгоф В. Шершеневич. Ознайомитися
Імпресіонізм. Музика: М. Равель, К. Дебюссі, Дж. ПуччініЛітература: Гі де Мопассан, П. Верлен, брати Гонкури, А. Доде, С. Цвейг,А. П. Чехов. Українська літ.: М. Коцюбинський, М. Вороний, Г. Косинка. Течія модернізму, яка відзначається ушляхетненим, витонченим відтворенням особистих вражень та спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань Від фр. «враження»«Я малюю те, що зараз відчуваю»; «Бачити, відчувати, виражати – в цьому все моє мистецтво»; “Головне не форма, а враження”, К. Моне, “Враження. Схід сонця”. Представники Живопис: К. Моне, Е. Мане, О. Ренуар, Е. Дега, К. Піссаро К. Піссаро О. Ренуарppt_x
Символізм (Від гр. «знак, символ, ознака»)Мистецтво. П. Гоген, М. Врубель, М. К. Чюрльоніс. Література П. Верлен, А. Рембо, С. Малларме, М. Метерлінк, О Блок, В. Брюсов, А. Бєлий, Ф. Сологуб Українська література. М. Вороний, О. Олесь, О. Слісаренко, Д. Загул, П. Тичина, С. Черкасенко. Основною рисою символізму є те, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ Характерні риси: експериментаторський характер, прагнення до новаторства;символ – основний художній засіб;прагнення виразити «недосяжні», таємні, іноді містичні Ідеї, образи Вічності й Краси; їх можна розкрити, збагнути й відобразити тільки з допомогою мистецтва – поезії і музики; музичність; песимізм. Представники Засновники: Поль Верлен і Стефан Малларме. Своїм предтечею вони вважали Шарля Бодлера.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Неоромантизм. Неоромантизм (від Neo – “новий”) – стильова хвиля модернізму, визначною рисою якої є:подолання розриву між ідеалом і дійсністю, характерної для романтизму,завдяки могутній силі особистості, здатної перетворити бажане на дійсне. Характерні ознаки неоромантизму відчуваються в творчості: К. Гамсуна, Г. Гауптмана, Р.-Л. Стівенсона, Р. Кіплінга, представників “Молодої Польщі”, М. Гумільова, М. Горького, О. Гріна, О. Купріна, Дж. Лондона Ж. Верна. В українській літературі: О. Кобилянська. Л. Українка. О. Олесь, М. Вороний. Ю. Яновський. М. Хвильовий. В музиці: С. Рахманінов. В. Рим. Дж. Адамс. Ф. Лист. Р. Вагнер. Характерні риси: Несприйняття дійсностіСильна особистість, духовно нездоланна. Романтизм і максималізм почуттів. Пристрастність, напруженність сюжету, екзотика.