Початковий етап власне шкільної соціалізації розпочинається з моменту вступу дитини до школи. Шкільна соціалізація учнів початкових класів буде ефективною за умови забезпечення єдності навчання і виховання в стінах школи та в сім'ї.
Колектив як спеціально організоване об'єднання учнів формується не відразу… Жодне об'єднання людей спочатку не проявляє істотних ознак, які характеризують колектив. Шкільна соціалізація учнів початкових класів буде ефективною за умови забезпечення єдності навчання і виховання в стінах школи та в сім'ї.
У цей час колектив виступає, передусім, як мета виховних зусиль педагога, який прагне організаційну оформлену групу (клас) перетворити на колектив, тобто таку соціально психологічну спільність, де відносини учнів визначаються змістом їхньої спільної діяльності, її цілями, завданнями, цінностями. Організатор колективу - педагог, від нього виходять всі вимоги.
Соціалізація учнів не обмежується лише позакласною та позашкільної роботою. На уроках також впроваджується технологія проектів з розв’язання завдань удосконалення соціальної дійсності, що обумовлює соціалізацію учнів, налічує такі стадії зміни поведінки, як підготовка, усвідомлення, переоцінка, дія.