Презентація "Надходження газів до організму тварин"

Про матеріал
Презентація до уроку "Надходження газів до організму тварин" для учнів 10 класу профільного рівня, що гавчаються за підручником "Біологія і екологія (профільний рівень)", 10 клас, автори: Задорожний К.М., Утєвська О.М.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Надходження газів до організму тварин10 класпрофільне вивчення

Номер слайду 2

Зв`язок з попередньою темою“Енергетичний обмін” Клітини живих організми отримують енергію шляхом розщеплення органічних сполук (глюкози). Це відбувається в результаті дихання (анаеробного та аеробного), внаслідок чого утворюються високоенергетичні сполуки (АТФ), які використовуються для механічної, електричної, осмотичної роботи. При аеробному диханні виділяється у 19 разів більше АТФ, ніж при анаеробному. Пригадайте вивчені раніше рівняння: Анаероби: анаеробний (безкисневий) етап – 2 АТФ Аероби: сумарне рівняння: анаер. ет. 2 АТФ + аеробн. ет. 36 АТФ = 38 АТФОтже, більш вигідним є аеробний шлях!!! Тому в процесі еволюції виникли різні пристосування для газообміну.

Номер слайду 3

Газообмін в живих організмах здійснюється шляхом ДИФУЗІЇ Для дифузії газів між організмом і середовищем необхідна дихальна поверхня, яка має бути:тонкою і проникненою для газів;вологою, тому що О2, СО2 дифундують в розчині;великою, щоб забезпечити достатню кількість кисню.

Номер слайду 4

Газообмін у тваринчерез поверхню тіла у організмів, що мають маленькі розміри, примітивну будову, мешкають у воді або вологих місцях; через спеціалізовані органи дихання: зябра (зовнішні та внутрішні) у водних організмів трахеї у наземних легені у наземних та вторинноводних

Номер слайду 5

Газообмін через поверхню тіла{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Систем. група. Організм. Малюнок. Кишково-порожнинніГідра. Медуза - коренерот. Червоний корал. Плоскі черви. Планарія біла. Круглі черви. Галова нематода. Кільчасті черви(окрім багатощетинкових)Дощовий черв`як. П`явка медична

Номер слайду 6

Які недоліки газообміну через поверхню тіла? Потребують вологих умов існування або зволоження. У водному середовищі значно менший вміст кисню, ніж у наземно-повітряному.3. Відносно невеликі розміри, тому що у дрібних організмів площа поверхні задовільняє потреби в кисню організму малого об`єму. При збільшенні розмірів тіла співвідношення поверхні до об`єму зменшується, отже кількість дифундованого кисню є недостатньою. При збільшенні товщини тіла (більше 1 мм) необхідні спеціальні транспортні системи для поступлення газів до всіх клітин.

Номер слайду 7

Зябра – органи дихання водних організмів. Зябра - розгалужені вирости дихальної поверхні тіла. За походженням зябра бувають: ектодермальні (вирости покривів тіла) убезхребетних: багатощетинкових кільчастих червів, молюсків, ракоподібних; ендодермальні (формуються з отворів глотки) у хребетних: ланцетник, риби. Недоліки дихання зябрами – потребують постійного зволоження

Номер слайду 8

Трахеї – органи газообміну наземних членистоногих (комах, павуків) Трахеї – розгалужені трубочки ектодермального походження, що пронизують все тіло і відкриваються назовні – отворами дихальцями. Найдрібніші трубочки – трахеоли закінчуються сліпозамкнено в тканинах. Тому, окрім газообміну трахеї виконують функцію транспортну газів. Для дифузії газів трахеоли заповнені тканинною рідиною Недоліки трахейного дихання:дифузія газів в тканинах ефективна на відстані до 1 см. Цей тип органів дихання обмежує розміри тіла комах

Номер слайду 9

Легені – органи дихання наземних хребетних Легені – тонкостінні великі мішки, що густо обплетені капілярами. Порівняйте площу дихальної поверхні легень (тритона, жаби, черепахи, собаки)

Номер слайду 10

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ознаки. Риби. ЗемноводніПлазуни. Птахи. СсавціОргани дихання. Зябра талегені у дводишних риб. ЛегеніШкіра. Зябра на стадії пуголовка. Комірчасті легеніГубчасті легені з повітряними мішками. Подвійне дихання. Губчасті легені альвеолярної будови. Повітро-носні шляхи. НемаєНемаєТрахея та бронхи. Трахея, бронхи, бронхіоли. Трахея, бронхи, бронхіоли, що закінчуються альвеолами. Механізм вентиліяціїРухи зябрових кришок. Рухи ротоглоткової порожнини. Рухи міжреберних м`язів Рухи м`язів грудної клітки Рухи міжребернихм`язів тадіафрагми. Органи дихання хребетних тварин. Еволюція легеневого дихання відбувалась в напрямках: 1. Збільшення дихальної поверхні. 2. Розвиток повітроносних шляхів. 3. Удосконалення механізму вентиляції.

Номер слайду 11

Питання для повторення1. Як ви розумієте термін “шкірне дихання” (дихання всією поверхнею тіла)2. Вкажіть органи дихання хребетних тварин? (зябра, легені, поверхня тіла).3. Чому у жаб завжди шкіра волога? (шкіра у жаб є дихальною поверхнею, а дифузія газів через поверхню тіла відбуваються у розчиненому стані)

Номер слайду 12

Тестові завдання. Встановіть відповідність:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Органи. Функції1. ЛегеніА. Рух крові2. Повітряні мішки. Б. Накопичення повітря3. Капіляри. В. Газообмін між кров`ю і тканинною рідиною. Г. Газообмін між організмом і довкіллям. ВідповідІ: 1-Г, 2-Б, 3-В

Номер слайду 13

Тестові завдання. Встановіть відповідність:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Органи дихання. Тварини1. ЛегеніА. Планарія2. Зябра. Б. Колорадський жук 3. ТрахеїВ. Голуб4. Поверхня тіла. Г. Окунь. ВідповідІ: 1-В, 2-Г, 3-Б, 4 - А

Номер слайду 14

Тестові завдання. Виберіть організми, що не мають органів дихання: Аероби. Анаероби. Медузи. Ракоподібні. Плоскі черви. Хребетні. Одноклітинні. Комахи. Молюски. Відповідь: 2, 3, 5, 7

Номер слайду 15

Виберіть ознаки тварин, що дихають всією поверхнею тіла тварини: Живуть на суходолі. Живуть у воді. Мають великі розміри. Мають малі розміри. Мають інтенсивний обмін речовин. Мають примітивну будову. Варіанти відповідей: А,B,CA,C,DB,C,FB,D,F Правильна відповідь: 4

Номер слайду 16

Тестові завдання. Встановіть відповідність:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Органи дихання. Ознаки. Ендодермальнізябра. А. Орган дихання більшості хребетних2. Ектодермальні зябра. Б. Орган дихання водних хребетних3. ТрахеїВ. Орган дихання водних безхребетних4. ЛегеніГ. Орган дихання, що поєднує функцію газообміну та транспорту ВідповідІ: 1-Б, 2-В, 3-Г, 4 - А

Номер слайду 17

Тестові завдання. Встановіть відповідність:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Тварини. Ознаки дихальної системи. Жаба трав`яна. А. Легені мають резервуарні вирости трахей – повітряні мішки2. Травневий хрущ. Б. Орган дихання має велику поверхню газообміну3. Сокіл сапсан. В. На суходолі дихає поверхнею тіла, у воді через легені4. Олень благородний. Г. Орган дихання відкривається назовні отворами - дихальцями ВідповідІ: 1-В, 2-Г, 3-А, 4 - Б

Номер слайду 18

ДЗ: параграф 31 за підручником “Біологія”, 10 клас (профільний рівень), автори: К. М. Задорожний, О. М. Утєвська

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Джур Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Крохіна Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
6 червня 2021
Переглядів
4612
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку