Нормативна базаІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇщодо організації освітнього процесута викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному роціРекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів5-6 класів. Наказ Міністерства освіти і науки. України 01 квітня 2022 р. № 289 ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТза професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 23.12.2020 № 2736-20
Концепцією «Нова українська школа» передбачено зміну підходів до оцінювання результатів навчання: - оцінки слугуватимуть для аналізу індивідуального прогресу і плануванню індивідуального темпу навчання, а не ранжуванню учнів;- оцінки розглядатимуться як рекомендація до дії, а не присуд. [Концептуальні засади реформування середньої освіти “Нова українська школа”].
Формувальне оцінювання має на меті підвищити якість, підсумкове - оцінити якість.{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}Формувальне оцінювання. Підсумкове оцінювання. Перевіряє, як триває навчання. Перевіряє, що було вивчено. Діагностувальне: ідентифікує сфери, де необхідне покращення. Оціночне: вимірює досягнення певного рівняІдентифікує недоліки і покращує навчання. Судить про якість. Здійснюється під час навчального процесу. Відбувається в кінці навчального процесу. Допомагає учням вчитися один в одного. Змушує учнів конкурувати між собою
Формувальне оцінювання спрямоване на покращення навчальних навичок. Для цього необхідно- виробити зрозумілі учням цілі на певний період навчання;- встановити конструктивний зворотній зв’язок між учнями та вчителем щодо навчальних досягнень учнів відповідно до визначених цілей;- коригувати навчальний процес відповідно до результатів і навчального поступу учнів.
Діяльність вчителя щодо організації формувального оцінювання:формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей;ознайомлення учнів з критеріями оцінювання до того, як вони почнуть виконувати завдання;забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання;формування в учнів уміння аналізувати власну діяльність;коригування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ1. Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16.2. Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів. Наказ Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. № 289 URL: https://osvita.ua/school/metod-rekom3. Наказ Міністерства освіти і науки України № 289 від 01.04.2022 р. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/4. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої освіти URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.5. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (No 463-IX від 16.01.2020 р.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text/.6. Жук Ю. О., Гривко А. В. Особливості оцінювання результатів навчання учнів 5–6 класів: методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового навчального року. Київ: «Освіта», 2022. 55с.