Презентація: "Основні системи віршування"

Про матеріал
Презентація: "Основні системи віршування" Існують три системи віршування: силабічна, силабо-тонічна і тонічна. Розглянемо особливості кожної системи почергово. Силабічне віршування – система віршування, яка була поновлена в українській поезії з кінця XVI і до середини XVII ст. Класична форма українського силабічного вірша має такі основні ознаки: 1) рівна кількість складів у віршових рядках (найчастіше -13, нерідко – 11/3 вільним розташуванням наголосів в середині рядка; 2) парне римування, причому переважала жіноча рима; 3) наявність цезури, яка ділить віршовий рядок на два піввірші, кожний з яких має певну синтаксичну завершеність.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні системи віршування

Номер слайду 2

Віршува́ння або Версифіка́ція ( лат. versus — вірш та facio — роблю) — мистецтво виражати свої думки у віршованій формі.

Номер слайду 3

Система віршування — це сукупність норм та принципів версифікаційної майстерності, розбудовується на підставі певного ритмічного критерію.

Номер слайду 4

Системи віршування. Силабічна1) рівна кількість складів у віршових рядках (найчастіше -13, нерідко – 11/3 вільним розташуванням наголосів в середині рядка;2) парне римування, причому переважала жіноча рима;3) наявність цезури, яка ділить віршовий рядок на два піввірші, кожний з яких має певну синтаксичну завершеність. Силабо-тонічна1)Однакова кількість наголосів у віршованих рядках;2) Однакова кількість ненаголошених складів у рядках;3) Однакова кількість ненаголошених складів між наголошеними;4) Рима. Тонічна1)Однакова кількість наголосів у віршованих рядках;2) Різна кількість ненаголошених складів у рядках;3) Різна кількість ненаголошених складів між наголошеними;4) Рима.

Номер слайду 5

Стопа -умовна одиниця, за допомогою якої визначається віршовий розмір. ДвоскладовіХорей ямб. Пірихій. Спондей. ТрискладовіДактиль. Амфібрахій. Анапест

Номер слайду 6

Двоскладові та трискладові розміри силабо-тонічного віршування Хорей – це двоскладова стопа з наголосом на першому складі. «Тихим полем, синім морем…» А. Малишко. Ямб – це двоскладова стопа з наголосом на другому складі: «Шумить, шумить дібровонька». Народна пісня

Номер слайду 7

Спондей – поєднання двох наголошених складів. Він робить стопу важкою, впливає на прискорення темпу.«Днем свет божий затмевает»«Швед, русский колет, рубит, режет» О. Пушкін. Пірихій – поєднання двох ненаголошених складів. Він робить стопу полегшеною.

Номер слайду 8

Дактиль – трискладова стопа з наголосом на першому складі: велетень, ластівка. Амфібрахій – трискладова стопа з наголосом на другому складі: «Ніколи, ніколи не буде Вкраїна …» М. Бажан. Анапест – трискладова стопа з наголосом на третьому складі «Ми ступаєм до бою нового...» І. Франко

Номер слайду 9

Гекзаметр (з грецької – шестимірник) – поширений в античній поезії шестистопний дактиль із цезурою (паузою) в середині віршового рядка. Це шестистопний дактиль – хореїчні рядки переважно з таким розміщенням наголошених і ненаголошених складів:  /  /  //  /  /  або  /  /  /  /  /  Наприклад: Плив корабель, роздираючи хвилі, не день, не годину, Витримав бурі, не збився з дороги в тумані… (Л. Українка) 

Номер слайду 10

Пентаметр (з грецької - п’ятимірник) – в античній поезії віршовий рядок, що складався з двох однакових частин має два дактилі та один довгий склад. Він звичайно поєднувався із гекзаметром (шестистопним дактилем) і створював елегійний дистих. У східнослов’янському віршуванні пентаметр створювався за схемою:  /  /  //  /  / 

Номер слайду 11

Олександрійський вірш – від назви старофранцузької поеми про Олександра Македонського – у французькій поезії дванадцятискладовий силабічний вірш з цезурами після шостого складу і парним римуванням рядків. Білий вірш – неримований вірш. Своїм звучанням він наближений до розмовної мови, тому часто зустрічається у віршованих драматичних творах («В катакомбах» Л. Українки, «Свіччине весілля» І. Кочерги та ін.

Номер слайду 12

Вільний вірш, або Верлібр – з французької – вільний вірш, у рядках якого відсутнє рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів. Вільний вірш не поділяється на стопи, його рядки мають довільну кількість складів і різну довжину. Вірш П. Тичини «Плуг» теж є зразком верлібру, але римованого: Вітер. Не вітер – буря! Трощить, ламає, з землі вириває… (з блиском, ударами!) За чорними хмарами мільйон мільйонів мускулистих рук…  

Номер слайду 13

Інверсія – (з латині – перевертання, перестановка) – одна з поетичних фігур: перестановка слів у реченні з метою увиразнення їх; порушення звичайного порядку слів у відповідності з логічними, ритмічними чи стилістичними вимогами, а також для надання вислову нового відтінку. Наприклад: Йде весна запашна, Квітами – перлами Закосичена. (П. Тичина) 

Номер слайду 14

Ритм Вірша. Ритм (з грецької – розмірність, узгодженість) – основа організації віршованої мови, що відрізняє вірш від непідкореної певному ритмові прозової мови. В усіх системах віршування основною ритмічною одиницею є віршовий рядок, який відділяється від інших рядків графічно, а під час читання – паузою.

Номер слайду 15

Метр Метр (з грецької – міра) – міра вірша, віршований розмір та основна ритмічна одиниця, яка покладена в основу певного твору. Це чергування наголошених і ненаголошених складів у рядку (силабо-тонічна система).

Номер слайду 16

Римаце співзвучне закінчення рядків. Чоловіча(з наголосом на останньому складі)Жіноча(з наголосом напередостанньому складі)Дактилічна(з наголосом на третьому складі від кінця)Гіпердактилічна(з наголосом на четвертому складі від кінця)

Номер слайду 17

Рими поділяються на:- Прості , що творяться двома словами (колискова – мова);- Складні, що творяться трьома чи й чотирма словами (характерника – химерний кат).- Точна рима, в якій всі звуки точно збігаються (день – пісень);- Приблизна - в якій співзвучність неповна (блискавиці – криця).

Номер слайду 18

Римування – це характер розміщення рим у вірші перше або суміжне, римування, коли перший рядок римується з другим, а третій з четвертим; перехресне, при якому перший рядок римується з третім, а другий – з четвертим;кільцеве, або оповите, при якому одна рима, об’єднуючи перший і четвертий рядки, ніби бере в кільце рядки, пов’язані другою римою (другий і третій).

Номер слайду 19

Дякую за увагу

pptx
Додано
14 квітня
Переглядів
383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку