Презентація "Перші кроки в організації роботи з обдарованими та здібними учнями в початковій школі. Розвиток природних здібностей.

Про матеріал
Вже давно стало зрозумілим, що найбільших успіхів у будь-якій сфері діяльності досягають ті держави, які мають високий інтелектуальний та творчий потенціал нації. Майбутнє людської цивілізації залежить виключно від реалізації обдарованості людей. Актуальність визначається тим, що сьогодні, коли Україна особливо потребує зміцнення наукового потенціалу та формування національної еліти, необхідна підтримка обдарованої учнівської молоді.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала:вчитель початкових класів,спеціаліст ІІ кваліфікаційної категоріїСухоребра Світлана Леонідівна. Перші кроки в організації роботи з обдарованими та здібними учнями в початковій школі. Розвиток природних здібностей.

Номер слайду 2

Актуальність “ Система освіти має забезпечувати підтримку обдарованих дітей і молоді, розвиток у них творчих здібностей, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості” Доктрина національної освіти України

Номер слайду 3

Вже давно стало зрозумілим, що найбільших успіхів у будь-якій сфері діяльності досягають ті держави, які мають високий інтелектуальний та творчий потенціал нації. Майбутнє людської цивілізації залежить виключно від реалізації обдарованості людей. Актуальність визначається тим, що сьогодні, коли Україна особливо потребує зміцнення наукового потенціалу та формування національної еліти, необхідна підтримка обдарованої учнівської молоді. Аналіз тенденцій з розвитку світу й України свідчить про важливість навчання й виховання людини, яка б не тільки могла реалізувати свої базові проблеми, а й стати людною-творцем , інтелектуально розвиненою особистістю, здатною навчатися протягом життя. Одним із головних завдань нашої школи є розвиток інтелектуального потенціалу підростаючого покоління, творчо обдарованої молоді, її залучення до наукової діяльності, орієнтованої на вирішення нагальних проблем суспільства, формування нових громадян України. Актуальним при цьому є формування в індивіда не просто наявності знань і вмінь, а надання можливості використання всього накопиченого під час майбутньої професійної діяльності. Система роботи з розвитку обдарованих та здібних учнів, яка формувалася в школі, органічно увібрала в себе досягнення сучасної педагогічної науки, досвід персоналу школи та передовий педагогічний досвід колег.

Номер слайду 4

Мотивація до діяльності Учитель: підвищує свою кваліфікацію, професійний рівень, оволодіває сучасними педагогічними технологіями; отримує більше задоволення від своєї праці. Учні виявляють зацікавленість на уроках, а в особистому ставленні – довіру і вдячність; поліпшуються стосунки з батьками учнів і колегами. Учні: самостійно здобувають знання з різних джерел; користуються отриманими знаннями; розвивають індивідуальні творчі здібності, здатність творчо мислити; підвищують рівень самоповаги і самоконтролю; поліпшуються стосунки з батьками й вчителями;Школа: здійснює внесок у розвиток творчої особистості; організовує позаурочну зайнятість учнів; підвищує якість освіти; сприяє створенню позитивного іміджу школи. Батьки: відчувають, що у дітей є різні інтереси та захоплення; спостерігають, як діти стають впевненішими і відповідальнішими; стосунки з дітьми стають відвертішими.

Номер слайду 5

Нормативно - правовий аспект. Концепція загальної середньої освіти, у якій першим з основних завдань загальноосвітньої школи названий «різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і потреб»;Закон України «Про освіту» («Для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей створюються профільні класи (з поглибленим вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки), спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи навчально-виховних комплексів, об'єднань»);Національна доктрина розвитку освіти («Держава повинна забезпечувати: формування в дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти та самореалізації особистості; ... створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді»).

Номер слайду 6

СТРУКТУРА РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

Номер слайду 7

І. Організація роботи: Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності. Систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості. Проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми. Створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку. Організація постійно діючого консультпункту для вчителів початкових класів із залученням науковців, лікарів, психологів, методистів районних (міських) відділів освіти. Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання "вчитель-методист", "старший вчитель". Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми. Організація і проведення шкільних, районних (міських), олімпіад із базових дисциплін / українська мова, читання, математика, образотворче мистецтво, з курсу "Я і Україна"/. Формування груп для індивідуального сумісного навчання обдарованих дітей на базі однієї паралелі (3-4 кл.) з урахуванням рівня здібностей та сфери обдарованості, запитів кожної дитини. Підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій учителів, які працюють з обдарованими дітьми. Організація та проведення творчих звітів педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках, студіях. Забезпечення до участі обдарованих дітей у міських, районних, обласних творчих конкурсах. Здійснення моніторингу стану здоров'я обдарованих дітей. Розробка системи матеріального та морального заохочення обдарованих учнів та вчителів, які працюють з ними. Розгляд питань організації роботи з обдарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних (міських) методичних об'єднань учителів, педагогічних радах, нарадах при директору.

Номер слайду 8

ІІ. Кадровий потенціал, науково-методичне забезпечення: розробка та впровадження індивідуальних планів (програм) роботи з обдарованими та здібними учнями; науково-методичні розробки; анкетування та діагностування; педради, круглі столи, семінари, робота ШМО; рецензування робіт; залучення батьків.

Номер слайду 9

ІІІ. Творча самореалізація особистості: всеукраїнські учнівські олімпіади; творчі конкурси; інтелектуальні конкурси «Колосок», «Кенгуру», «Левеня», «Бізнес», «LG-Еврика»; КВК, інтелектуальні ігри, дебати, брейн-ринги тощо; гуртки за інтересами.

Номер слайду 10

VІ. Система заохочень, стимулювання творчих досягнень:нагородження переможців і призерів олімпіад, конкурсів тощо; розробка та впровадження критеріїв особистого рейтингу учнів; привітання переможців конкурсів на щотижневих учнівських лінійках; моральне стимулювання персоналу закладу.

Номер слайду 11

Очікуванні результати: сформована особистість із глибокими та міцними знаннями; розвиток здібностей; загальнокультурний розвиток; активна життєва позиція; науковий світогляд; прагнення до самовдосконалення, самоствердження.

Номер слайду 12

ВИЯВЛЕННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ"Анкета з визначення здібностей учнів" за методикою американських вчених Хаана і Кафа. Дана анкета допоможе визначити на основі співставлення з інтересами однолітків особливості спрямованості характеру даної особистості. Методика "Неіснуюча тварина" допоможе визначити, наскільки в дитини розвинена творча уява, оригінальність мислення, емоційний стан. Методика "Віддалені асоціації" невербальна модифікація тесту А. Медніка виявить оригінальність і гнучкість мислення, уміння перекомбінувати дані елементи в нові комбінації. Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико-синтетичних умінь. Тест "Не проґав вундеркінда!" допоможе батькам виявити та розвинути приховані здібності та задатки дитини. Методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей. Методика Кетелла допоможе оцінити інтелектуальні можливості дитини. Методика Айзенка допоможе визначити рівень інтелекту. Методика "Особливості творчої уяви" (В. Ф. Маценко) допоможе виявити рівень словесно-логічного мислення.

Номер слайду 13

"ШКІЛЬНІ" ТИПИ ОБДАРОВАНИХ"Найкращий" учень. Всі його люблять, робить те, що йому кажуть і як. Любить подобатись. "Бунтівник". Сперечається, з ним важко спілкуватися. Часто виникають у нього фрустрації - стан емоційно-вольового напруження, коли щось загрожує досягненню мети. "Підпільник". Знає, що за обдарованість не платять, а навпаки - вимагають, тому прагне не вистрибувати і бути "як всі". "Втікач". Випадає із шкільної системи, не може пристосуватися до вимог школи, вчителів. "Двобічний". Відстає чи має вади (фізичні). Його бачать як слабкого, не помічають обдарованості. "Цілеспрямований". Незалежний, знає собі ціну, знає, що хоче.

Номер слайду 14

ПРОБЛЕМИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ Неприязнь до школи часто з'являється тому, що навчальна програма нудна і нецікава для обдарованої дитини. Обдарованим дітям подобаються складні ігри і нецікаві ті, якими захоплюються їхні ровесники, внаслідок чого дитина опиняється в ізоляції. Заглиблення у філософські проблеми: для обдарованих дітей є характерним замислюватися над такими явищами, як смерть, потойбічне життя, релігійні вірування набагато частіше, ніж для інших дітей. Невідповідність між фізичним, інтелектуальним та соціальним розвитком - обдаровані діти частіше віддають перевагу спілкуванню з дітьми старшого віку. Через це їм важко бути лідерами - вони поступаються фізичним розвитком. Прагнення до досконалості - для обдарованих дітей характерна внутрішня потреба досконалості, вони не заспокоюються, доки не досягнуть бажаного. Почуття незадоволеності - вони критично ставляться до своїх досягнень, мають низьку самооцінку. Нереальні завдання, які вони часто ставлять перед собою, не маючи змоги виконати їх. Надмірна чутливість, вразливість, нетерплячість. Потреба в уважному ставленні дорослих. Зневага у ставленні до дітей, які стоять нижче від них в інтелектуальному розвитку.

Номер слайду 15

ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ, НЕОБХІДНІ ВЧИТЕЛЮ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ТА ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ УЧИТЕЛЬ ПОВИНЕН:бути доброзичливим, чуйним, поважати право бути несхожим на нього самого; розбиратися в психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси; мати високий рівень інтелектуального розвитку; мати широке коло інтересів і вмінь; володіти почуттям гумору ( без схильності до сарказму ); мати живий та активний характер; виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення; мати творчий, по можливості нетрадиційний особливий світогляд; мати високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію»; бути емоційно стабільною людиною, тому що робота з обдарованими та здібними дитиною великих емоційних витрат; уміти модифікувати навчальні програми; бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов’язків, пов’язаних із роботою з обдарованими та здібними учнями.

Номер слайду 16

Технології навчання обдарованих та інтелектуально здібних учнів. Технологія традиційного навчання; Технологія проблемного навчання; Ігрові технології навчання; Технологія розвивального навчання; Технологія особистісно-орієнтованого навчання; Технологія інтерактивного навчання; Технологія програмного навчання; Проектне навчання.

Номер слайду 17

Методи навчання Методи практичного навчання; Методи дослідження; Різнорівневий індивідуальний підхід; Метод проблемного викладання матеріалу; Виконання творчих завдань; Інтерактивні методи навчання ( дебати, дебріфінг, дискусія, конференція, “мозковий штурм”, “мікрофон”, “асоціації” тощо) Ділові ігри, рольові ігри; Груповий тренінг ; Проектна діяльність ( проекти творчі, навчальні, соціальні, індивідуальні та групові тощо); Інформаційно-комунікативні технології ( створення мультимедійних презентацій, використання ПК для вивчення, узагальнення навчального матеріалу та контролю знань);

Номер слайду 18

Форми навчання Загально-класна дискусія; Групово-дискусійна; Парно-дискусійна; Індивідуально-дискусійна.

Номер слайду 19

Створення освітнього середовища для активізації пізнавальної діяльності Забезпечення якісної освітньої підготовки ( виконання Держстандарту ) Індивідуальні плани роботи з обдарованими учнями Вибір профілю навчання Індивідуальні предметні консультації Збільшення обсягу навчальної матеріалу Проблемне викладання матеріалу Інтерактивні методи навчання, проектні технології Розробка різнорівневих завдань Стратегія прискореного ( випереджального ) навчання Шкільні тури олімпіад, інтерактивні ігри, конкурси

Номер слайду 20

Загальні принципи складання програм для обдарованих дітей: Кожна дитина є неповторною. Тому для створення адекватної програми треба спочатку визначити сильні і слабкі сторони дитини. Дорослі повинні підтримувати дітей у формуванні їхньої позитивної "Я-концепції", знижувати їхню зайву критичність щодо себе. Сім'я має підтримувати обдаровану дитину у реалізації її задатків, разом зі школою повинна взяти на себе відповідальність щодо її освіти. Зміст програми має відповідати інтересам і потребам дитини, задовольняти різноманітні потреби у навчанні. Для забезпечення оптимального розвитку програма має передбачати повільний поступовий перехід з одного рівня навчання на інший. Програма має бути збалансованою і сприяти всебічному розвиткові, враховувати потребу у фізичному та емоційному вдосконаленні, а також у спілкуванні. Програма мусить розвивати у дитини наполегливість у досягненні мети, цілеспрямованість. Навчання повинно проводитися під керівництвом досвідчених фахівців. У програмі має бути передбачена система оцінювання її ефективності, що дозволить оцінити відповідність даної програми потребам дитини і можливості досягнення нею необхідних результатів. Основною метою програми має бути розвиток творчих здібностей.

Номер слайду 21

ОСНОВНІ НАПРЯМИ ВИХОВАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙФормування особистості. Виховання творчої особистості, здатної до діяльності в новій економічній ситуації, розвиток її обдарувань, талантів. Розвиток інтелекту. Розвиток пам'яті, мислення, спостережливості, уяви, уважності. Продовження розумової діяльності за межами заданої ситуації. Розвиток творчості. Здатність продукувати нові ідеї, гіпотези, знаходити нетрадиційні способи вирішення проблемних задач, виявляти при цьому оригінальність, винахідливість. Виховання духовності, загальнолюдської моралі. Ідеї добра, правди, краси, справедливості, совісті, людської гідності, патріотизму, любові, інших доброчинностей.

Номер слайду 22

ПОРАДИ БАТЬКАМ, ЯКІ ПРАГНУТЬ РОЗВИВАТИ ЗДІБНОСТІ СВОЇХ ДІТЕЙНе стримуйте розкриття потенційних можливостей психіки. Уникайте однобокості в навчанні та вихованні. Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для захисту дитячої енергії, рухливості, емоційності. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб: почуття безпеки, кохання, повага до себе та оточення, оскільки людина, енергія якої пригнічена загальними проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження. Залишайте дитину на самоті й дозволяйте займатися своїми справами. Якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас. Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до невдач. Уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.

Номер слайду 23

Очікувані результати – це становлення учня як соціально зрілої творчої особистості, а саме: підвищення якості освіти; сформована особистість, здатна навчатись протягом життя; розвиток природних здібностей; формування соціально-активної особистості з активною життєвою позицією; створення системи моніторингу результатів у роботі з обдарованими та здібними учнями; високий рейтинг школи в районі, області.

Номер слайду 24

Дякую за увагу!

pptx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
2143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку