«Празька школа» поет в в українськ й л тератур – це феномен, який не має аналог в у св тов й л тератур ХХ стол ття, оск льки безпосередньо пов’язаний з процесами нац онального становлення тими катастрофами, що випали на долю української пол тичної нац ї. Будь-яку розмову про феномен творчост «пражан» год починати без ґрунтовного анал зу т єї сусп льно-пол тичної ситуац ї, в як й опинилися м жвоєнна Європа. Насамперед, це зумовлюється тим, що дейноестетична платформа поет в «Празької школи», певною м рою, була дотичною до деолог чного характеру мислення, а їхня творча практика досить активно вбирала пров дн пол тичн , культуролог чн , ф лософськ деї, як породжував європейський нтелект.
Назва «Празька школа», яка об’єднала самобутн х близьких за св тоглядом поет в, а саме – Юр я Дарагана, Євгена Маланюка, Леон да Мосендза, Юр я Клена, Олега Ольжича, Наталю Л вицьку-Холодну, Юр я
Липу, Олексу Стефановича, Оксану Лятуринську, Галю Мазуренко, Олену
«Пражани» витворили довкола себе потужн силов поля
Ідейно-стильов риси: єдина стор ософська концепц я (катастроф зм);
волюнтаризм, «ф лософ я чину» людина може мусить сама будувати власну долю, захищати свободу, г дн сть, боротися з несправедлив стю;
войовничий нац онал зм. Ідеал «Пражан» – боротьба за Українську самост йну державу;
траг зм св тосприйняття, увага до бол сних переживань людини, пов’язаних з поразкою у боротьб за висок деали;
стильовий синкретизм. Поєднували в своїй творчост р зн стил модерн зму, насамперед неокласицизм неоромантизм, а також символ зм, мпрес он зм, експрес он зм.
Л тературний р д: громадянська л рика.
Жанр: в рш.
Напрям, теч я: модерн зм, необароко.
Римування: перехресне.
Тема: в дчуття л ричного героя себе частинкою свого нескореного славетного народу.
Ідея: утвердити державн сть України, єдн сть народу з стор єю.
Пров дн мотиви :
заклик до пробудження в українц в почуття нац ональної св домост , психолог ї переможця; в ра в силу й безсмертя р дного народу.
Євген Маланюк у в рш "Уривок з поеми" зосередився на пер одах козацтва й гайдамацьких повстань як найб льш яскравих стор нках стор ї України. Це люструє низка образ в т єї епохи: С ч, отамани кур нн , гармати, кобзар.
Деяк з них розп знати не так легко. Наприклад: батуринський вогонь — натяк на знищення Батурина, гетьманської столиц Івана Мазепи, московськими в йськами; свячений н ж — символ гайдамацького руху.
Автор згадує героїв ц єї доби — вт лення нац онального духу. Серед них: Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Максим Зал зняк, Іван Гонта. Не оминає увагою поет й географ ї. У в рш є багато власних назв:
Херсонщина, р чка Буг, р чка Синюха, Київ, Москва.
"Уривок з поеми" слугує яскравим прикладом "козацької л рики". Перед читачем з'являються мена Б. Хмельницького, І. Мазепи, М. Зал зняка, І. Гонти, а також образи с човика, отамана, С ч .
Використавши козацьку тематику, Є. Маланюк пров в паралел з XX ст., апелюючи до народної пам'ят , що закарбувала на своїх стор нках славн звитяги та перемоги українських козак в.
Поет намагався пробудити в читача психолог ю переможця, згадуючи колишню доблесть прад д в, що "ум ли кинуть п'яний см х / В скривавлене обличчя — муц ", у жилах котрих "рокоче запорозька кров". Нав ть тод , коли "держава рухнула", у козак в не опустились руки: "Вони взяли свячений н ж, / Зал зняка майбутн д ти!"
Л тературний р д: громадянська л рика.
Жанр: в рш.
В ршовий розм р: тристопний анапест.
Тема: зображення л ричної героїн , яка передає рад сть ус м навколо. Ідея: возвеличення гарного настрою як стимулу для виконання позитивних д й, добрих вчинк в, рухатися до визначеної мети.
Л тературний р д: л рика.
Жанр: в рш.
В ршовий розм р: чотиристопний ямб.
Тема: прощання з коханою та туга за нею.
Ідея: в рш передає почуття л ричного героя, який змушений розлучитися з коханою. В н шкодує за втраченим часом, але в рить, що кохання збережеться, вони знову зустр нуться.
Л тературний р д: громадянська л рика.
Жанр: в рш.
В ршовий розм р: тристопний амф брах й.
Тема: роздуми про можливост кожної особистост .
Ідея: заклик рац онально використовувати власн сили.
Пров дний мотив: утвердження сильної см ливої особистост .
В рш «Захочеш — будеш» входить у цикл «Незнаному Вояков », в якому поет безпосередньо звертається до кожного з нас, переконуючи, що все в житт залежить в д нас самих, в д нашого вольового р шення:
В рш можна под лити на 4 частини
І — Все в житт залежить в д нас самих. ( Т льки доклавши власних зусиль, людина може побудувати щасливе майбутнє, бо часто вона не усв домлює, наск льки багатим є її внутр шн й св т, ск льки ф зичної сили приховує сила людського духу).
II —Справжнє, наповнене боротьбою життяне для слабких.( Це не означає — крокувати з високо п днятою головою, незважаючи н на що, це значить приймати виважен р шення, аби не помилитися й виконати св й обовязок).
III — Сумл ння - в чне м рило вчинк в. (Автор називає сумл ння «невблаганним», адже ми можемо переконати оточуючих, що примусило нас порушити моральн принципи життя, але ми н коли не зможемо переконати в цьому сумл ння, не зможемо примусити його замовкнути).
IV — Хвилини вибору сумн в в. (Сл д пам’ятати, що наш д ї не можуть керуватись вседозволен стю, ми не можемо д яти за принципом «Ц ль виправдовує засоби». Автор у наказов й форм переконує, що майже все в житт залежить в д нас самих Це не просто соб поез я. Н ! В н й стина, яка допомагає пов рити в себе. А в ра у себе – то дуже важлива р ч!).