Тема Леся Українка. «Як дитиною, бувало…». Образ мужньої, сильної духом
дівчинки
Мета Ознайомити з віршем письменниці, допомогти усвідомити ідейно-
художній зміст твору; формувати навички ідейно-художнього аналізу,
виразного читання поезії; розвивати мислення, мовлення учнів;
виховувати стійкість, прагнення бути мужнім.
Обладнання: «Шелфі» поетеси (збірка віршів Лесі Українки, ноти, словники
англійської, німецької, французької мов, вишивки, фонендоскоп,
граблі); тексти вірша; квіти-наліпки, листки-наліпки, плакат
«Дерево рішень», плакат «Букет подяки»; роздатковий матеріал
для літературного доміно; відеоролики.
Тип уроку – урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Хід уроку
1.Мобілізація класу.
2. Емоційне налаштування.
2.1. Слово вчителя.
Усміхніться всім навколо:
Небу,сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково
День тобі веселим буде.
2.2. Перегляд мотиваційного відео.
2.3.Аналітичні запитання.
- Про що цей ролик?
- Що відчула квітка?
2.4.Слово вчителя.
- Це відео про те, що в житті з тобою може статися різне, ти можеш потрапити в скрутну ситуацію. Таке сталося з квіткою.
- А як повинна поводитися людина, коли відчуває душевний або фізичний біль?
3. Актуалізація опорних знань учнів. Вправа «Шелфі»
- Твори якого автора вивчаємо?
- Розгляньте речі на полицях і розкажіть про дитинство та юність Лесі Українки.
4. Оголошення теми та мети уроку.
5. Сприйняття та засвоєння матеріалу.
5.1. Прослухування аудіозапису вірша у виконанні Ольги Сумської.
5.2. Фронтальне опитування.
- Які думки у вас виникли під час прослухування вірша?
5.3. Словникова робота.
Епіграма – сатиричний або гумористичний вірш, спрямований проти окремої особи чи суспільного явища.
Драма – літературний твір, побудований у формі діалогу без авторської мови і призначений для сценічного виконання; будь-яка подія, що приносить горе, страждання.
5.4. Читання вірша про себе.
5.5. Аналітичні запитання.
- На скільки умовних частин можна поділити вірш?
-Якою є лірична героїня в першій частині вірша?
-Які зміни відбуваються в характері героїні в другій частині твору?
5.6. Самостійна робота. Дослідження змін у характері ліричної героїні.
Лірична героїня-дитина |
Лірична героїня- доросла |
||
Риси характеру |
Вчинок |
Риси характеру |
Вчинок |
Стримана, терпляча, горда |
Вставала тихо, щоб не плакати, сміялась |
Витривала, стійка, готова забути давню гордість |
Плаче, щоб не сміятися |
-Спираючись на записи, розкажіть, якою ви уявляєте ліричну героїню вірша.
5.7. «Мозковий штурм».
- Визначте ідею вірша.
Ідея- оспівування незламного духу, стійкості людини.
5.8. Пошуково- дослідницька робота.
- Визначте, які епітети та метафори використала поетеса, щоб донести до читачів ідею вірша.
5.9. Гра «Літературне доміно».
5.10. Складання партитури вірша.
5.11. Вправа «Вільний мікрофон» ( за бажанням учні читають виразно вірш)
5.12. Робота в малих групах «Дерево рішень».
- Як же повинна поводити себе людина, коли відчуває фізичний або душевний біль? Попрацюйте в групах, знайдіть спільне рішення, дайте пораду.
6. Підсумок уроку.
Вправа «Букет вдячності».
-Складімо букет вдячності поетесі, прикріпивши на стебельця квіточки-наліпки. 1-й ряд пише, що нового дізнався, 2-й ряд- чого навчився, 3-й ряд- що зрозумів.
7. Домашнє завдання: вивчити вірш «Як дитиною, бувало…» напам’ять.