Дана презентація містить теоретичний матеріал, зразки розв'язування задач, запитання для перевірки засвоєння знань учнями на уроці, задачі для формування практичних вмінь і навичок, матеріал для загального розвитку учнів
Прості механізми. Розробила. Гавриш Ольга Миколаївнавчитель фізики. Дмитрівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів дошкільного навчального закладу» Золотоніської районної ради Черкаської області Дайте мені точку опори і я переверну Землю. Архімед
Мета: ввести поняття механізму; ознайомити учнів з видами простих механізмів та їх використання; формувати особливості навчально-пізнавальної компетенції: добувати знання з реальності, самостійну пізнавальну діяльність; цілісно-смислову компетентність: здатність бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому, усвідомлювати свою роль і призначення; розвивати креативне та логічне мислення; виховувати працьовитість та терпіння.
З давніх часів для полегшення своєї праці людина використовувала різні механізми, які здатні перетворювати силу людини в значно більшу силу. Ще три тисячі років тому при будівництві пірамід в Древньому Єгипті важкі кам'яні плити піднімали за допомогою простих механізмів. Прості механізми – це пристрої для перетворення руху і сили.
Важіль. О – точка опори важеля.– лінія дії сили.– лінія дії сили. Лінія дії сили – це пряма, уздовж якої напрямлена сила.– плече сили ліворуч.– плече сили праворуч. Плече сили – це найкоротша відстань від осі обертання важеля до лінії дії сили. Вісь обертання – це пряма, що проходить через нерухому точку опори важеля. Довжина плеча сили вимірюється у метрах.
Момент сили – це фізична величина, значення якої дорівнює добутку сили, що обертає важіль на довжину її плеча. Момент сили позначають літерою М. Важіль перебуває в рівновазі під дією двох сил, якщо значення моменту сили, що обертає важіль проти руху годинникової стрілки, дорівнює значенню моменту сили, що обертає важіль за рухомгодинникової стрілки.
Запитання. Що називають простими механізмами?Які прості механізми ви знаєте?Що таке важіль?Де використовують важелі?Що називають плечем сили?Яка умова рівноваги важеля?Що таке момент сили?Як визначають момент сили?В яких одиницях вимірюється момент сили?Що називається блоком?Де використовують нерухомий блок?Де використовують рухомий блок?Чи дають прості механізми виграш у роботі?14. Як легше ножицями різати картон: коли його помістити ближче до кінців ножиць, чи коли ближче до середини? Чому?
Завдання. Задача 4. За допомогою рухомого блоку підняли вантаж на висоту 15 м, прикладаючи силу 130 Н. Яка робота була виконана при цьому? Тертя і вагу блока не враховувати. Задача 1. На кінцях важеля діють сили 40 Н і 240 Н. Відстань від точки опори до меншої сили 6 см. Визначте довжину важеля, якщо він перебуває у рівновазі. Задача 2. Довжина меншого плеча важеля 5 см, більшого – 30 см. На менше плече діє сила 12 Н. Яку силу треба прикласти до більшого плеча, щоб зрівноважити важіль?Задача 3. За допомогою кусачок перекушують цвях. Відстань від осі обертання кусачок до цвяха 2 см, а до точки прикладання сили руки 16 см. Рука стискає кусачки із силою 200 Н. Визначте силу, яка діє на цвях.
http://narodna-osvita.com.uahttp://subject.com.uahttp://8next.com1. Сиротюк В. Д. Фізика, 7 кл. Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. – Х.: Генеза, 2015. – 240 с.2. Савченко В. Ф., Коршак В.Є., Ляшенко О.І. Уроки фізики у 7 – 8 класах. – К.:Ірпінь, 2002. – 319 с. 3. Мойсеєнко І. М. Збірник матеріалів для уроків тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів. 7 клас – К-П.: Абетка, 2001. – 69 с.4. Кирик Л. А. Фізика 7 клас. Самостійні і контрольні роботи. – Х.: Гімназія, 2004. – 111 с.5. Пастушенко М. П. Фізика. Самостійні та контрольні роботи. 7 клас. –Т.: Мандрівець, 1997. – 63 с.Інтернет-ресурси. Література