Цей вид шахрайства відрізняється тим, що:– контакт між потерпілим і правопорушником відбувається через інтернет;– жертва не бачить і майже ніколи не знає зловмисника особисто;– передача грошей або майна протікає дистанційно. Розслідуванням таких правопорушень займається спеціальний відділ правоохоронних органів – кіберполіція.
Найпоширеніші схеми виманювання коштів в інтернет-користувачів. Пропозиції швидкого заробітку. Пропозиції допомоги в погашенні боргу. Фіктивні інтернет-магазини. Ви виграли цінний приз. Інтенет – жебрацтво Віруси-Шифрувальникита інше шкідливе програмне забезпечення Шахрайства, пов’язані з продажами через мережу Інтернет, та розрахунки за допомогою банківських карток Шахрайства, пов’язані з покупками через мережу Інтернет.
Шахрайства, пов’язані з покупками через мережу Інтернет. Низька ціна товару, значно нижча від конкурентів, необхідна повна або часткова передоплата відразу повинні насторожити покупця. Така схема шахрайства є найпоширенішою. Продавець виставляє низьку ціну, але просить обов’язково передоплату, повну або часткову, відмовляється від оплати у відділені служби доставки. В таких випадках покупець оплативши товар, його частину чи вартість доставки досить часто залишається ні з чим. Основне правило покупок в Інтернеті – передоплату вносіть тільки перевіреним продавцям, в інших випадках оплачуйте товар після отримання. Також звертайте увагу на відгуки щодо продавця тих чи інших товарів або послуг.
2. Шахрайства, пов’язані з продажами через мережу Інтернет, та розрахунки за допомогою банківських карток. Продаючи товар через інтернет, за допомогою бірж оголошень, також можливо стати жертвою шахрая. Під приводом оплати вашого товару шахрай буде намагатися взнати усі дані вашої платіжної картки, за допомогою яких зможе зняти гроші з вашого рахунку. Щоб вберегти себе від збитків, необхідно запам’ятати наступні прості правила:• для оплати на вашу картку достатньо знати номер з 16 цифр, в жодному разі не повідомляйте строк дії картки та СVV код (знаходиться на зворотній стороні картки); • для оплати на вашу картку не потрібно отримувати жодних СМС повідомлень чи підходити до банкомату, не повідомляйте шахраям дані з СМС повідомлень, які надходять на вашу картку, та не проводьте жодних операцій у банкоматі на їх вимогу.
Дані поради захистять вас від недобросовісних покупців (шахраїв) та допоможуть зберегти вам ваші кошти та матеріальні цінності. Шахрайство з кредитними картами може статися з кожним, хто повідомив третім особам свої платіжні дані (номер картки, термін дії та CVV-код) або втратив свою банківську карту і не заблокував її. В такому випадку зловмисник може користуватися грошима іншої людини і навіть взяти на нього кредит.
Зловмисник може легко зробити псевдо-сайт фінансової організації зі схожими даними і спробувати заманити в свою пастку неуважних користувачів, які будуть залишати особисті та платіжні дані. І хоч в ліцензованих МФО і банках існує перевірка даних при оформленні кредиту в інтернеті, до своїх платіжних даних варто ставитися уважно.
3. Віруси-шифрувальники та інше шкідливе програмне забезпечення. Серйозною проблемою на даний час є розповсюдження комп’ютерних вірусів, особливо небезпечними є віруси-шифрувальники. Після зараження вашого гаджета або ПК таким вірусом він шифрує ваші файли, і відновити їх після дії вірусу не зможе жоден антивірус. Найчастіше такі віруси розповсюджуються через електронну пошту. Щоб вберегтися від вірусів, використовуйте надійне антивірусне програмне забезпечення, не відкривайте електронні листи та посилання в цих листах з невідомих вам адрес, зберігайте копії важливих даних на різних носіях (флеш накопичувачах, інтернет-сховищах тощо)
4. Інтернет – жебрацтво. В Інтернеті можуть з’явитися оголошення від благодійних організацій, притулків, батьків з проханням про матеріальну допомогу на лікування хворим дітям. Шахраї можуть вигадувати історії про хвороби, ілюструючи фотографіями чужих дітей, або створювати оголошення-дублери реальних благодійних організацій, які є точною копією справжнього, змінюються тільки реквізити для перерахування грошей. Для того, щоб не попастися на гачок і не віддати свої гроші в руки шахраїв, не полінуйтеся передзвонити в зазначену організацію, уточнити номер розрахункового рахунку або відвідати її особисто, переконатися в достовірності розміщеної інформації, з’ясувати всі подробиці справи, а потім вже вирішувати – передавати гроші чи ні.
5. Ви виграли цінний приз. У соціальних мережах розповсюджений такий вид шахрайства як «фейкові» розіграші з цінними призами. Вам може прийти повідомлення, що ви стали призером розіграшу, призом в якому є цінний приз, який ви можете отримати буквально зараз, проте необхідно оплатити невелику суму за доставку, митне оформлення, комісію тощо. Сума оплати, зазвичай, незначна, значно менша вартості призу, проте, здійснивши передоплату, жодного призу ви не отримаєте.
6. Фіктивні інтернет-магазини Фіктивні інтернет-магазини від реально існуючих розпізнати до прямого контакту не вийде. У них є майже все:– пропозиції сотень і навіть десятків тисяч товарів , але за фактом їх немає або є неналежні товари;– контактна інформація – телефони будуть працювати, поки про шахрая не стануть з’являтися негативні відгуки. Але найголовніше – привабливі ціни (нижче ринкових, але не настільки, щоб користувач запідозрив недобре). Схема така – шахрай зв’язується з користувачем від імені представника магазину і просить перевести частину або всю суму оплати за бажаний товар. Після отримання грошей шахрай залишить жертву без товару.
7. Пропозиції допомоги в погашенні боргу. Пропозиція допомоги в погашенні боргу – одна з популярних шахрайських дій в інтернеті, яка спрямована на користувачів, що оформили швидкий кредит онлайн або банківський займ і бажають вигідніше його позбутися. Але насправді такі «помічники» частіше є шахраями, які знайшли дані про клієнта. Їхня головна мета – переконати такого позичальника, що вони зможуть позбавити його від кредиту. І як тільки це вдасться, вони попросять аванс, після отримання якого змінять контактні дані.
8. Пропозиції швидкого заробітку. Швидкого заробітку шукає майже кожен. Але отримати його в інтернеті може тільки той, хто переконає інших вислати йому невелику суму, гарантуючи винагороду. Ці та подібні пропозиції, що обіцяють казкові багатства, вже не рідкість. І, здавалося б, кожен розуміє – ймовірність, що така пропозиція буде правдою – мінімальна, але знаходяться ті, хто став жертвою.
ТРИ головних поради, як не стати жертвою шахраїв в інтернеті. 1. Не надавати особисті дані на незнайомих сайтах. Паспортні і платіжні дані, телефон, логін і пароль в інтернеті надавати тільки в разі 100% впевненості, що перебуваєте на офіційних сайтах. Наприклад, якщо оформляєте кредит онлайн на сайті Credit365, варто переконатися, що в адресі сайту немає помилок, а всі адреси і контакти збігаються з інформацією в інших джерелах (Google картах, наприклад).2. Не робити великих передоплат при покупці в інтернет-магазині. Краще використовувати спосіб покупки – накладений платіж. Тоді можна отримати товар, оглянути його і після цього оплатити.
Що робити, якщо ви стали жертвою інтернет-шахраїв. Якщо ви стали жертвою шахраїв в інтернеті, перше, що потрібно -звернутися в поліцію. Зателефонуйте за номером 102, або вирушайте до найближчого відділення, зібравши всі докази факту шахрайства. Покарати інтернет шахрая в Україні можна за допомогою спеціального органу, який займається розслідуванням інтернет-злочинів. Це Департамент кіберполіції. Використовуючи новітні інформаційні технології, вони намагаються знайти афериста і передбачать покарання за дрібне шахрайство в інтернеті. Департамент займається відстеженням хакерських атак; розслідуванням інтернет-шахрайства та іншим. Якщо інтернет магазин обдурив при покупці товарів, співробітники департаменту пояснять, як можна покарати шахраїв в інтернеті.
Куди ще можна звертатися крім органів внутрішніх справ?Якщо гроші були переведені шахраєві через платіжну онлайн систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї ПС. Є ймовірність, що після цього гаманець афериста заблокують. У деяких випадках можна буде навіть дізнатися дані паспорта власника рахунку. Це дасть можливість звернутися з позовом до суду. У випадку ж з інтернет-магазинами потрібно написати скаргу на адресу продавця. Якщо претензія буде проігнорована, то потрібно буде подати заяву в правоохоронні органи або звернутися в прокуратуру і «Український споживчий нагляд» (якщо товар було все-таки отримано, але на ньому виявилися дефекти).