Дана презентація буде корисною при опрацюванні Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом О.Я. Савченко. 3-4 класи Нової української школи. Матеріал подано у вигляді таблиць та схем, що є зручним в опрацюванні.
Пояснювальна записка Початкова освіта - це перший рівень повної загальної середньої освіти, який відповідає першому рівню Національної рамки кваліфікацій. Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей; розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження навчання в основній школі.
Початкова освіта передбачає поділ на два цикли 1-2 класи 3-4 класи. Типову освітню програму для 3-4 класів розроблено відповідно до Закону України «Про освіту»Державного стандарту початкової освіти. У програмі визначено змістові лінії; очікувані результати навчання; відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу
Програму побудовано із врахуванням таких принципів:дитиноцентрованості і природовідповідності; узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання; науковості, доступності і практичної спрямованості змісту; наступності і перспективності навчання; взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей; логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси; творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання; адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.
Ключові компетентності: 1)вільне володіння державною мовою; 2)здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; 3)математична компетентність; 4)компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; 5)інноваційність; 6)екологічна компетентність; 7)інформаційно-комунікаційна компетентність; 8)навчання впродовж життя; 9)громадянські та соціальні компетентності; 10)культурна компетентність; 11)підприємливість та фінансова грамотність.
Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими людьми.
Мовно-літературна освітня галузь Українська мова Мета - формування мотивації вивчення української мови; розвиток особистості дитини засобами різних видів мовленнєвої діяльності; формування комунікативної та інших ключових компетентностей; розвиток здатності спілкуватися українською мовою для духовного, культурного й національного самовияву, послуговуватися нею в особистому й суспільному житті, у міжкультурному діалозі; розвиток логічного, критичного та образного мислення, мовленнєво-творчих здібностей; формування готовності до вивчення української мови в гімназії.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань: виховання в учнів позитивного емоційно-ціннісного ставлення до української мови, формування пізнавального інтересу до рідного слова, прагнення вдосконалювати своє мовлення; розвиток зв’язного мовлення, уяви, пізнавальних здібностей, логічного, критичного та образного мислення школярів;формування повноцінної навички письма, уміння брати участь у діалозі, створювати короткі усні й письмові монологічні висловлення;дослідження мовних одиниць і явищ з метою опанування початкових лінгвістичних знань і норм української мови;залучення молодших школярів до практичного застосування умінь з різних видів мовленнєвої діяльності в навчальних і життєвих ситуаціях.
Мовно-літературна освітня галузь Літературне читання. Мета:розвиток особистості молодшого школяра засобами різних видів читацької діяльності; формування читацької, комунікативної та інших ключових компетентностей; збагачення емоційно-ціннісного, естетичного, соціального та пізнавального досвіду; розвиток образного, критичного і логічного мислення та літературно-творчих здібностей; формування готовності до вивчення української та зарубіжної літератури в освітньому закладі ІІ ступеня.
Досягнення мети передбачає розв’язання таких завдань: -ознайомлення учнів з дитячою літературою різної тематики і жанрів;- формування в учнів повноцінної навички читання;- розвиток інтересу і здатності до самостійної читацької діяльності;-формування умінь опрацьовувати художні, науково-художні тексти;- оволодіння прийомами структурно-смислового і образного аналізу текстів різних видів;-розвиток образного, критичного, логічного мислення та мовлення;- формування умінь самостійної роботи з різними видами і джерелами інформації;- формування прийомів роботи з дитячою книжкою, періодичною, довідковою літературою;- формування вмінь безпечного і критичного використання медіапродукції, здатності створювати медіапродукти і спілкуватися за допомогою медіазасобів;- розвиток уяви і здатності виявляти себе у різних видах літературно-творчої діяльності.
Змістові лінії «Літературного читання»: «Пізнаємо простір дитячого читання»; «Розвиваємо навичку читання, оволодіваємо прийомами розуміння прочитаного»; «Взаємодіємо усно за змістом прослуханого»; «Досліджуємо і взаємодіємо з текстами різних видів»; «Оволодіваємо прийомами роботи з дитячою книжкою»; «Досліджуємо і взаємодіємо з медіапродукцією»; «Перетворюємо та інсценізуємо прочитане; створюємо власні тексти».
Мовно-літературна освітня галузь. Літературне читання«Пізнаємо простір дитячого читання»Створює передумови для ознайомлення учнів 3-4 класів з різноманітною за темами і жанрами дитячою літературою, з різними видами довідкових, навчальних і медіа текстів, способами здобуття інформації у сучасному медіа просторі. Простір дитячого читання передбачає взаємодію організованої і самостійної читацької діяльності учнів, що сприяє формуванню дитини-читача, який на завершення початкової школи має належний читацький кругозір, розуміє цінність читання і виявляє до нього інтерес, набуває достатній досвід використання з різною метою текстів різних видів«Розвиваємо навичку читання, оволодіваємо прийомами розуміння прочитаного»Охоплює такі основні змістові блоки:удосконалення й розвиток якісних характеристик технічної і смислової сторін навички під час читання вголос і мовчкисамостійне застосування мовленнєвих та позамовних засобів художньої виразностіоволодіння, з поступовим нарощуванням ступеня складності, прийомами смислового читання (прийоми самостійного розуміння лексичного значення слів, словосполучень; повноцінного усвідомлення в тексті фактичної, концептуальної, підтекстової (з допомогою вчителя) інформації)застосування видів читання: аналітичного, переглядового, вибіркового відповідно до мети читання
«Взаємодіємо усно за змістом прослуханого»Спрямована на формування в учнів умінь сприймати, аналізувати, інтерпретувати й оцінювати усну інформацію та використовувати її в різних комунікативних ситуаціях, спілкуватися з іншими людьми в діалогічній і формі заради досягнення певних життєвих цілей«Досліджуємо і взаємодіємо з текстами різних видів»Передбачає цілісне сприймання учнями художніх, науково-художніх текстів, їх аналіз, інтерпретацію з використанням літературознавчих понять (практично). Формування умінь висловлювати рефлексивні судження у зв’язку з прочитаним, критично оцінювати інформацію в текстах різних видів та використовувати її для збагачення особистого читацького досвіду«Оволодіваємо прийомами роботи з дитячою книжкою»Передбачає формування і розвиток в учнів:прийомів розрізнення дитячих книжок за жанрово-тематичними ознаками, типом видання (книжка-твір, книжка-збірка, довідник, словник тощо)прогнозування орієнтовного змісту книжки (твору) з опорою на її ілюстративний та довідково-інформаційний апаратприйомів самостійного вибору книжок з використанням інформаційних ресурсів дитячої бібліотекиумінь зв’язно висловлювати власні емоційно-оцінні враження щодо змісту прочитаного, складати короткий відгук на прочитану книжку
«Досліджуємо і взаємодіємо з медіапродукцією»Має на меті:формування і розвиток в учнів понять про різні види медіа та використані в них вербальні і невербальні засоби впливу на читачаформування умінь і навичок сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати і безпечно користуватися медіазасобамивиражати себе і спілкуватися з іншими за допомогою власних медіапродуктів. Оволодіння медіаграмотністю є поліпредметним процесом, який передбачає зв'язок із щоденним життям дітей не лише в школі, а й поза нею, створення можливостей набувати досвід критичного осмислення різної медіапродукції, що має позитивно вплинути на розширення їхнього читацького і соціального досвіду, вироблення умінь відрізняти корисну інформацію від шкідливої, уникати імовірних для цього віку ризиків взаємодії з медіапродуктами«Перетворюємо та інсценізуємо прочитане; створюємо власні тексти»Передбачає розвиток уяви, художньо-образного мислення і мовлення дітей, оволодіння вербальними і невербальними засобами створення творчих продуктів з різним ступенем самостійності (зміни, доповнення, продовження тексту, ілюстрування; участь в інсценізаціях, дослідницьких проектах; складання есе, казок, віршів, закличок, загадок, оповідань тощо)
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань: - формування в учнів розуміння ролі математики в пізнанні явищ ізакономірностей навколишнього світу;- формування у дітей досвіду використання математичних знань та способів дій для розв´язування навчальних і практичних задач;- розвиток математичного мовлення учнів, необхідного для описуматематичних фактів, відношень і закономірностей; - формування в учнів здатності міркувати логічно, оцінювати коректність і достатність даних для розвзязування навчальних і практичних задач.
Математична освітня галузь. Математика«Числа, дії з числами. Величини»Охоплює вивчення у 1-4 класах питань нумерації цілих невід’ємних чисел у межах мільйона. Формування навичок виконання арифметичних дій додавання і віднімання, множення і ділення. Ознайомлення на практичній основі зі звичайними дробами; вимірювання величин. Оперування величинами«Вирази, рівності, нерівності»Спрямована на формування в учнів уявлень про:математичні вирази — числові та зі змінноюрівності і рівняннячислові нерівності та нерівності зі змінноюзалежність результату арифметичної дії від зміни одного з її компонентів. Ця змістова лінія є пропедевтичною до вивчення алгебраїчного матеріалу«Геометричні фігури»Націлена на:розвиток в учнів просторових уявленьформування здатності розрізняти геометричні фігури за їх істотними ознакамиформування практичних умінь будувати, креслити, моделювати й конструювати геометричні фігури від руки та за допомогою простих креслярських інструментів. Ця змістова лінія має пропедевтичний характер«Робота з даними»Передбачає ознайомлення учнів на практичному рівні з найпростішими способами виділення і впорядкування даних за певною ознакою«Математичні задачі і дослідження»Спрямована на формування в учнів здатності розпізнавати практичні проблеми, що розв’язуються із застосуванням математичних методів, на матеріалі сюжетних, геометричних і практичних задач, а також у процесі виконання найпростіших навчальних досліджень