Формувати в учнів вміння розвязувати задачі геометричного змісту за допомогою складання рівнянь виду х+х±а=в; ах+х=в; ах-х=в
Мета: продовжувати формувати вміння розв’язувати рівняння і задачі за допомогою рівнянь виду х+х±а=в; ах+х=в; ах-х=в, закріпити обчислювальні навички, розвивати логічне мислення учнів, кмітливість, формувати вміння застосувати знання в нестандартних ситуаціях. Виховна: виховувати культуру математичного мовлення, самостійність, пізнавальну активність, доброзичливість.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок. Обладнання: плакат «Краще думати і робити помилки, ніж не думати взагалі» (Гіпатія), презентація проекту «Рівняння – це думок активність, це інтелекту боротьба», медіа проектор, екран, ноутбук, роздавальний матеріал. Форма проведення: урок – гра.
Хід уроку. І. Організаційний етап. Учитель Давньогрецький вчений Теон, з дитинства свою доньку Гіпатію привчав до математичного рахунку, розвиваючи тим самим кмітливість, увагу, самостійність, впевненість у необхідності знань. Тому слова жінки – математика Гіпатії: « Краще думати і робити помилки, ніж не думати взагалі» візьмемо за епіграф до уроку.
Гра «Вірю - не вірю» Девіз: « З усіх мов світу найкраща – це… мова математики» 1. Чи вірите ви, що рівнянням називають нерівність, яка містить невідомі числа, позначені буквами ? 2. Чи вірите ви, що коренем рівняння називають те значення невідомого, за якого рівняння перетворюється на правильну рівність? 3. Чи вірите ви, що добуток двох множників, один із яких дорівнює 0 обчислити не можна? 4. Чи вірите ви, що невідомий дільник знаходять: частку множать на ділене? 5. Чи вірите ви, що невідомий множник знаходять: добуток поділити на відомий множник?
Гра «Вірю - не вірю» 6. Чи вірите ви, що з розподільної властивості відносно додавання випливає рівність (а +в)•с= ас+вс? 7. Чи вірите ви, що 8:0=нулю? 8. Чи вірите ви, що Р знаходять за формулою 2а+2в? 9. Чи вірите ви, що Р знаходять за формулою а•а? 10. Чи вірите ви, що для того, щоб знайти невідомий від’ємник треба від зменшуваного відняти різницю?
ІV. Застосування знань, умінь та навичок. Учитель Ми з вами говорили, що рівняння – це математичне речення, бо в ньому є закінчена думка. Яка? При одних значеннях букв, що входять до запису рівняння, «речення» правильне, а при інших неправильне. Ми з вами навчимося розв’язувати задачі за допомогою складання рівнянь.
Задача 1. Одна сторона прямокутника втричі більша за другу його сторону. Знайдіть сторони прямокутника, якщо його периметр дорівнює 64 см. Розв’язок. Нехай довжина 2 сторони – х см, тоді довжина 1 сторони (3·х) см. Периметр прямокутника дорівнює 2· (х+3х), що за умовою задачі дорівнює 64. Дістанемо рівняння: 2· (х+3х)=64 4 х = 32 х =8 друга сторона перша сторона - 3·8=24 (см). Відповідь: 8см і 24 см.
Задача 2 Одна сторона трикутника у два рази довша за другу, а третя дорівнює 15 см. Периметр трикутника дорівнює 42 см. Знайти дві сторони трикутника. Розв’язок. Нехай довжина 2 сторони трикутника дорівнює х см, тоді довжина 1 сторони (2· х) см. Периметр трикутника дорівнює 2 х + х+ 15 =42; 3 х +15 =42; 3 х =27; х = 9 – довжина 2 сторони довжина 1 сторони - 2·9=18 (см). Відповідь: 18 см і 9 см.
Задача 3 Периметр прямокутника дорівнює 216 см, а довжина більше ширини на 8 см. Знайти довжину і ширину прямокутника. Розв’язок. Нехай ширина прямокутника дорівнює х см, тоді довжина – (х+8) см. Периметр прямокутника - 2· (х+ х+8), що за умовою задачі дорівнює 216. Дістанемо рівняння: 2· (х+ х+8)=216; 2 х+8=108; 2 х=100; х =50 – ширина довжина – 50 +8=58 (см). Відповідь: 50 см і 58 см.
« Математика – це казка, яку слід читати, відкривати, вивчати і любити!» Рівняння – це не просто рівність З однією змінною чи кількома. Рівняння – це думок активність, Це інтелекту боротьба. Тож будьте творчими, активно розвивайтесь, Долайте труднощі у своєму житті, Але з рівняннями, прошу, не розлучайтесь. Вони послужать вам ще в майбутті!