Піраміда сприйняття різних методів навчання. А чи знаєте ви, що під час практичних занять учні засвоюють навчальний матеріал на 75%? У той же час, просто слухаючи вас, школярі запам'ятають лише 5% від того, що ви розповідали! Це наочно демонструє піраміда навчання, розроблена всесвідньо відомим британським фізіологом Едгаром Дейлом. І цим не варто нехтувати! Однак, механічне виконання певних дій, навряд чи буде ефективним способом навчання.
Починаючи з 5-го класу, на уроках історії впроваджую такі методи інтерактивного навчання, як історичні загадки, ребуси, кросворди, рольові ігри (https://onlinetestpad.com/ua/crosswords/classic/history, «Ребуси №1» – українськомовна онлайн-платформа, за допомогою якої можна створювати власні ребуси чи розгадувати наявні на сайті, Jigsawplanet: створення онлайн-пазлів, Word It Out: створення хмар слів
На будь якій навчальній платформі з якою добре знайомі учні (Google диск, Classroom Google jamboard та ін. вчителем створюється набір матеріалів для опрацювання. Надаємо дітям доступ до таких матеріалів. Такий доступ може бути двох видів. Учні отримують завдання та шаблон для його виконання. Можна все це доповнити цікавим проблемним, провокативним питанням або файлом. АЛЕ, будьте готові до того що учні не зможуть підготуватися до такого уроку або підготується не всі. Що робити тоді?
Ігри Учні повинні відгадати, про яку історичну особу, термін, подію іде мова, дається 5 підказок. Якщо учень з першої підказки дає правильну відповідь, отримує 5 балів, з другої на 1 бал менше і т.д. Наприклад: Народився в день, коли Герострат спалив храм Артеміди. Його рід починається з самого Ахілла. Учителем у нього був Аристотель. Заснував декілька міст і назвав їх на свою честь. Заснував величезну імперію, яка розпалась після його смерті.(Александр Македонський)Історична мозаїка.
«Книга-мандрівка. Україна» – зацікавить і дорослих, і дітей. Короткі мультиплікації про видатних українців минулого голосами відомих сучасників (Джамала, Остап Ступка, Тарас Тополя, та інші).https://www.youtube.com/channel/UCHq5v. XBXg. Kp. U0_Nxl8p. DKyw«Пишемо історію» – канал, присвячений багатьом подіям і постатям історії України ХVI – XX століть. Недовгі за хронологією та насичені цікавим відеорядом лекції відкриють вам невідомі сторінки нашої історії. https://www.youtube.com/playlist
ПРИКЛАДИ ПРИЙОМІВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ХРОНОЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 1. Лінія (стрічка) часу. Формує уявлення про лінійність часу, різні категорія часу(століття, тисячоліття, ера) за допомогою графічних образів. (малюнки «ріки історії» з умовними датами-корабликами, що пливуть в одному напрямку).________ _ _ |_______________ _ _ |___________ _ _ |_____________ _ _ |________ _ _| ______20 тисяч 9 ст. 16 ст. 19 ст. 20 ст. 2023років тому Найдавніші Княжа Русь- Козацька Україна часи(Давня Україна Україна сьогоднідоба)Ще один варіант стрічки часу: Горизонтальна візуалізація історії в особахhttps://ybogdanov.github.io/ – розкішна горизонтальна візуалізація історії в особах: можна наочно побачити, хто з видатних діячів мистецтва, політиків, вчених, релігійних лідерів і бізнесменів жив в один час.
Корисні посилання20 інтерактивних методів навчання https://osvitanova.com.ua/posts/3286-20-interaktyvnykh-metodiv-vykladannia Таймлайни, або як створити ідеальну хроніку https://osvitanova.com.ua/posts/1983-taimlainy-abo-iak-stvoryty-idealnu-khroniku Інтерактивні карти — яскраві історичні посібники https://api.visicom.ua/uk/posts/interactivemaps Історичні мапи http://litopys.org.ua/links/inmaps.htm Цифрові онлайн-архіви історичних карт https://spadok.org.ua/tekhnologiyi/tsyfrovi-onlayn-arkhivy-istorychnykh-kart 5 онлайн-ресурсів і карт, які стануть знахідками для вчителів історії https://vseosvita.ua/news/5-onlainresursiv-i-kart-iaki-stanut-znakhidkamy-dlia-vchyteliv-istorii-5291.html?fbclid=Iw. AR1 ZXjk. Dv. LGOHyf6u3 CYX-5 I3cj0 VHQFc. Nz3 OPzy. Et-d15e. Df. LH98nw. Um. ZY Цікаві карти України https://naurok.com.ua/post/14-cikavih-kart-ukra-ni-yakih-nemae-v-pidruchnikah-geografi?fbclid=Iw. AR1 Sx5z. KVway4lj82 Y5 Jht. IEs9 EPW8 Y3v7e. Qg. S5 Lcdgyrj2z9y. Ah. K3 KQkko Сервіси дистанційного навчання для вчителів https://thedigital.gov.ua/news/servisi-distantsiynogo-navchannya-dlya-vchiteliv Платформи та інструменти для навчання онлайн:http://aphd.ua/platformy-ta- instrumenty-dlia-navchannia-onlain/https://naurok.com.ua/prezentaciya-metodichni-rekomendaci-schodo-vikoristannya-mentalnih-kart-na-urokah-istori-237875.html https://docs.google.com/spreadsheets/d/1m. C99 CMln4 MEbh. W_G4v62ptg. K8i0 Mp. JAv/edit#gid=795922471 https://umity.in.ua/resources/?chapter=5_history
Таким чином, використання новітніх технологій є необхідною ланкою у роботі творчого вчителя у процесі підвищення якості сучасного уроку історії та правознавства. Побудована таким чином робота дозволяє сформувати в учнів дослідницьке вміння і навички, сприяє розвитку учнівських життєтворчих компетенцій.