Мета уроку:- розширити знання про вітаміни як біологічно- активні речовини, їх різноманітність, поширення та роль в обміні речовин;- виробити вміння та навички їз збереження вітамінів у продуктах харчування;- естетичне та санітарно-гігієнічне виховання;- формувати здорово-зберігаючі компетентності як основу соціально активної особистості
Гра « Збери та поясни»Розшифруйте вислів, який належить древньогрецькому філософу Сократу. Розмістіть слова відповідно до цифр у порядку зростання3 13 1 6 4 8 5 12 9 11 2 10 7не жити ми щоб для а того щоб їмо того живемо для їсти Поясніть, як ви розумієте цей вислів? Чому вітаміни – життєво необхідні речовини?
Формування нових знань Випереджальне завдання ( повідомлення учнів про історію відкриття та класифікацію вітамінів)Настав час розповісти про вітаміни . Учні підготували презентації про вітаміни: «Водорозчинні вітаміни», «Жиророзчинні вітаміни», «Умови збереження у їжі та значення вітамінів»
Узагальнення і систематизація знань До нас завітали герої , які розкажуть нам свої історії. Ваша задача – дати відповіді на їх питання. Доповідь лікаря Ми спостерігали хворобу, яка мала ознаки звичайної анемії. Але звичайна анемія викликається нестачею гемоглобіну. А у цих хворих були дуже дивні еритроцити – вони мали ядра. Звичайні методи лікування людям не допомогали, хвороба була невиліковна поки не стали застосовувати сиру печінку або витяжку з неї. Тоді стан хворих покращився. Що це за хвороба? Нестача якого вітаміну її викликає?
Мандрівниця з Венеції Венеція прекрасна і романтична країна. Навкруги вода і на воді чудові будинки наче з плетива. По її каналах рухаються чудові гандоли. А які веселі і цікаві карнавали там відбуваються! Але це один бік цієї країни. А я ще побувала у районах, де від сирості і всі будинки вкриті цвіллю, де канали наповнені нечистотами, де бруд і сморід. І ні один промінчик сонця не заглядає в темні приміщення. Особливо страшно було дивитися на дітей. З викривленими ногами, величезними животами, деякі не можуть ходити, і чомусь у них м’які кістки. Що це за хвороба? Нестача якого вітаміну її викликає? «Жиророзчинні вітаміни», «Умови збереження у їжі та значення вітамінів»
Мандрівниця з Азії Доля занесла мене одного разу на далекі острови. Я жила серед населення, яке займалося вирощуванням рису. Та цивілізація дійшла і до цих місць, стали розвиватись торгівля і промисловість. І рис почали вживати очищений. Пройшов рік і на острові спалахнула страшна хвороба. Я перехворіла у легкій формі, а от мій сусід помер. Страшно було дивитись на нього: раніше це була огрядна, весела і доброзичлива людина, а став він дуже худим, апатичним. Він міг порізатися і не відчувати болю, сильно вдаритися ногою та йи далі. Ходив якось дивно – став волочити ноги, наче вони зв’язані, а через деякий час, він лежав паралізований і сильно марив. Що це за хвороба? Нестача якого вітаміну її викликає?
Диктант 1. Сполуки, які впливають на процеси обміну речовин і перетворення енергії в організмах живих істот як називаються?2. Хто відкрив вітаміни?3. Якщо в організмі тривалий час не вистачає певних вітамінів, то яке розвивається захворювання?4. Якими літерами позначаються вітаміни?5. Якщо в організмі повністю відсутні вітаміни, таке захворювання називається ?6. У разі нестачі в організмі вітаміну А, порушується?
Диктант 7. Надлишок в організмі вітамінів призводить до захворювання?8. Хто вперше запропонував термін «вітамін»?9. До яких органічних сполук відносяться вітаміни?10. Скільки вітамінів нині відомо?11. Який вітамін укріплює скелет, запобігає рахіту і покращує імунітет?12. На які групи поділяються вітаміни?Поміркуйте: Чому молоко корів, які пасуться на пасовиську, багатше на вітамін Д, ніж молоко корів у коровнику?