Визначення сторін горизонту. Рух за азимутом ознайомити учнів з основними положеннями військової топографії, навчити визначати сторони горизонту різними способами і визначати своє місцезнаходження відносно місцевих орієнтирів, рухатися за азимутом та обходити перешкоди; розвивати в учнів уміння аналізувати особливості місцевісті та її різновиди , прокладати на ній маршрути за азимутом; виховувати в учнів необхідність вивчати військову топографію як невід’ємну частину тактичної підготовки. Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
У бойовій діяльності підрозділів орієнтування на місцевості необхідне при доведенні бойових завдань підрозділам , дотриманні напрямку руху, визначенні досягнутих рубежів і місця розташування цілей тощо,а саме для цього необхідно вміти визначати сторони горизонту різними способами. У сучасному бою ,який характеризується швидкоплинністю, навіть тимчасова втрата орієнтування призводить до порушення управління підрозділами та ставить під загрозу виконання бойового завдання. Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
Магнітний та істиний азимутІстиний азимут-кут, який утворюється між географічним меридіаном і заданим напрямком. Магнітний азимут-кут, який утворюється між магнітним меридіаном і заданим напрямком. Південний магнітний полюс – півострів Бутія(північ Канади)Північний магнітний полюс – о. Тасманія (Антарктида). Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
Визначення азимута 1. Пересвідчитись у справності. 2. Встановити в горизонтальне положення компас. 3. Розблокувати стрілку . 4. Повертати компас у горизонтальному положенні доти, доки північний кінець стрілки компаса збіжиться з 0 на лімбі . 5. Провести візуалізацію на орієнтир Кут, який утворився між північним напрямком магнітного меридіану і напрямком на орієнтир називається магнітним азимутом Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
Обхід перешкод1. Визначити азимут нового напрямку і рухатися вздовж перешкоди за цим азимутом до кінця перешкоди 2. У т.№2 записати пройдену відстань і визначити напрямок за початковим азимутом і рухатися до т.№3 рахуючи кроки. 3. З т.№3 визначити зворотний азимут до напрямку т.№1-т.№2 і рухатися, ліворуч поки не буде пройдено відстань між точками №1 і№2 4. У т.№4 визначити початковий азимут і продовжити рух, додавши до пройденої відстані до т.№1 відстань між точками 1 і 2. Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
Визначення сторін горизонту за Сонцем. ПОЛОЖЕННЯСОНЦЯ МІ СЯ ЦІлютий,березень,квітеньсерпень,вересень,жовтеньтравень,червень,липеньлистопад,грудень,січень НА СХОДІ О 7 годині О 8 годині Не видно НА ПІВДНІ О 13 годині О 13 годині О 13 годині НА ЗАХОДІ О 19 годині О 18 годині Не видно. Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
Орієнтування по Місяцю. Фази Місяця О 19 годині О 1 годині О 7 годиніПерша чверть (видно праву половину Місяця) На півдні На заході ----------Повний Місяць (видно весь диск Місяця) На сході На півдні На заходіОстання чверть (видно ліву половину Місяця) _________ На сході На півдніВчитель ОЗВ Луговський І. В.
Визначення сторін горизонту за Місяцем та годинником1. Умовно поділити діаметр повного диска Місяця на 12 частин.2. Визначити, скільки частин міститься в Місяці на даний момент.3. Якщо видно праву частину Місяця (Місяць молодий), то кількість частин відняти від часу спостереження ; якщо видно ліву частину (Місяць старий), то додати . Отриманий результат вкаже на ту годину, о котрій вдень на місці Місяця буде Сонце.4. Поділку циферблата годинника з отриманим результатом спрямувати на Місяць.5. Кут , який утворився між цифрою 1 циферблата і поділкою циферблата спрямованою на Місяць, поділити бісектрисою навпіл. Бісектриса вкаже на південь. Вчитель ОЗВ Луговський І. В.
Орієнтування за місцевими предметами -- Кора дерев з півночі грубіша ,вкрита мохом.--Мурашники з південного боку пенька ,дерева, куща.--Трава на північних околицях навесні менша,а влітку- зеленіша.--Сніг навесні тане швидше на південних схилах.--На галявинах соснового лісу після дощу стовбури дерев стають темнішими з північного боку.--Хрести на церквах зорієнтовані «північ-південь» (піднятий кінець завжди спрямований на північ. Вчитель ОЗВ Луговський І. В.