Батько зі своїм сином і мулом в полуденну спеку подоро-жував. Батько сидів верхи на мулі, а син вів його за вуздечку.— Бідний хлопчик, — сказав перехожий, — його маленькі ніжки ледь поспівають за мулом. Як ти можеш ліниво сидіти на мулі, коли бачиш, що хлопчисько зовсім вибився з сил?
Хлопчик дуже засмутився від цих слів і попросив батька сісти на мула позаду нього.— Люди добрі, бачили ви щось подібне? – Заголосила жінка, що йшла їм на зустріч. — Так мучити тварину! У бідного мула вже провисла спина, а старий і молодий ледарі сидять на ньому, начебто він диван, бідна істота!
1. Створіть розпорядок. Діти потребують балансу між розпорядком і свободою – це сприяє розвитку в них самостійності. Чим більше ви дозволяєте дитині самотужки клопотатися про неї саму, тим більш незалежною вона стане. Завдання для дитини: - запропонуйте дитині складати її одяг у корзину для прання й самостійно одягатися вранці; - дозвольте їй самій обирати собі страву на сніданок і - самостійно накладати собі їжу в тарілку; - залишайте столові прибори та одяг дитини на нижчому рівні, щоб вони завжди були доступні для неї.
2. Розвивайте в дитини навички вирішення проблем. Якщо дитина має якісь проблеми – не намагайтеся вирішувати їх за неї, дозвольте їй знайти вихід із ситуації самостійно. Рецепти взаємодії: - конфлікти з братами й сестрами – одна з найпоширеніших проблем у дитячому віці; - не втручайтеся: дозвольте дитині самотужки знайти рішення проблеми; - гра за ролями – один із найбільш ефективних способів розвинути навички розв’язання конфліктів.
3. Невдача – це ще не кінець. Невдачі не страшні. Необхідно дати дитині змогу робити помилки, як би це не здавалося складним для вас. Вона матиме зі своїх помилок важливі життєві уроки. Розглянемо ситуації: - наприклад, дитина може несерйозно ставитися до виконання домашніх завдань і стикнутися з наслідками в школі; - така ситуація – це просто частина навчального процесу, що нагадує дитині про необхідність виконання домашнього завдання наступного разу; - не сваріть дитину, якщо вона розлила молоко, наливаючи його в склянку. Допоможіть їй витерти розлите молоко й скажіть, щоб наступного разу вона була обережнішою.
4. Виявляйте співчуття. Ваша дитина повинна знати, що ви піклуєтеся про неї, але хочете, щоб вона навчилася сама вирішувати свої проблеми. Секрети підтримки: - дайте їй зрозуміти, що ви завжди будете поряд, що б не трапилося; - дайте їй зрозуміти, що ви хочете, щоб вона самостійно вирішувала конфлікти, а не шукала допомогу ззовні; - заохочуйте її самостійність, але не допускайте, щоб це завдавало їй болю.
5. Дозвольте дитині виявляти наполегливість. Давайте дитині змогу відстоювати її права. Ось що можна зробити для цього: - коли ви йдете з дитиною в ресторан, дозвольте їй самій замовляти їжу; - заохочуйте дитину вирішувати, що вдягнути перед виходом на вулицю; - запитуйте її, яку страву вона хотіла б на вечерю;дозвольте їй самій визначити час для того, щоб вивчити уроки.
6. Пропонуйте дитині розумний вибір. Щоб навчити дитину мислити самостійно, давайте їй розумний вибір. Варіанти виборів: - дозвольте їй обрати, яку з кількох страв вона хоче на вечерю; - дайте їй змогу вирішити, що вона хоче зробити спочатку: виконати домашні обов'язки чи вивчити уроки; - установіть для неї обмеження. Дитина повинна знати межі дозволеного й очікування батьків від неї.
7. Пропонуйте ідеї, але не втручайтеся. Якщо ви бачите, що дитина пробує знайти рішення проблеми, не намагайтеся відразу ж їй допомогти. Натомість можна зробити таке: - пропонуйте дитині ідеї, як вирішити проблему, але не втручайтеся, щоб вирішити проблему за неї; - дозвольте дитині самій знайти вихід із ситуації; - ви можете бути приємно здивовані, побачивши, як дитина придумала оригінальне рішення.
8. Дозвольте дитині брати на себе відповідальність. Якщо ви збираєтеся в подорож, дозвольте дитині самій зібрати її речі. Перші кілька разів ви можете показати їй, як це робити правильно. Кроки до відповідальності: - дозвольте дитині взяти участь у плануванні поїздки, щоб вона почувалася самостійною; - запропонуйте їй самій нести свої речі дорогою на вокзал.