Створення ситуації успіху для формування ключових компетентностей молодших школярів. Відділ освіти Печенізької районної ради Харківської областіРайонний методичний кабінет. Артемівський навчально-виховний комплекс “дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів”Презентація педагогічного досвіду вчителя початкових класів. Бердник Олени Іванівни. Педагогічне кредо: Якість моєї роботи – це успіх кожного учня.
Номер слайду 2
ОСНОВНА ІДЕЯ: Визначення таких форм і методів, які найбільшою мірою допомогли б дитині зростати в успіху;Формувати в учнів мотивацію до успіху у навчанніТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ: К.І. Ушинський. А. С. Макаренко. В. О. Сухомлинський. А. С. Бєлкін. О. Я. Савченко. Актуальність досвіду зумовлена: Оновленням змісту початкової освіти. Необхідністю формувати в учнів бажання і вміння вчитися Формування життєвої компетентності дітей шкільного віку. Практичне значення досвідуполягає у застосуванні педагогічної технології «Створення ситуації успіху» для розвитку особистості дитини, надання можливості кожному вихованцеві відчути радість від бажання вчитися, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили.
Номер слайду 3
ЕТАПИ РОБОТИ НАД ПРОБЛЕМОЮІ. Аналіз Базового компонентадошкільної освіти і Державногостандарту початкової загальноїосвіти.ІІ. Створення навчальногосередовища.ІІІ. Діагностика психофізіологічнихособливостей учнів.ІV. Упорядкування навчальногоматеріалу з урахуванням сучаснихдосягнень науки для створенняситуації успіху на уроках.
Номер слайду 4
Що таке успіх?успіххвалаумінняінтереспізнаннястарання
Номер слайду 5
Цілеспрямована, організована, вчителемдіяльність учнів, що допомагає досягтизначних результатів. Це зазнавання радостівід того, що результат збігається з очікуваним або ж перевершує його. Ситуація успіхууспіхситуація. Поєднання певних умов, які забезпечують успіх.
Номер слайду 6
Усвідомлення ситуації успіху самим учнем, розуміння її значущості, виникає тільки після здолання дитиною своєї боязкості, невміння, незнання, психологічного ураження та інших видів труднощів. Фактори, що визначають рівень мотивації досягнення успіху Прагнення до успіху- “Я хочу це зробити”; Надія на успіх -"Мені це під силу, я справлюся, я упевнений у собі“;Суб'єктивно оцінена імовірність досягнення успіху- "Усе залежить від мене, я - джерело, ситуація міняється, якщо я на неї впливаю» ;Суб'єктивні еталони оцінки досягнень -"Сьогодні я став кращим, ніж учора”.
Номер слайду 7
Кожна компетентність побудована на поєднанні:знань і вмінь,пізнавальних дій і практичних навичок,цінностей, емоцій, відчуття успіху,діяльнісних компонентів.
Номер слайду 8
Перехід до компетентнісного підходу в освіті означає: Переорієнтацію з процесу навчання на результат в діяльнісному вимірі ;Зміцнення акценту з накопичування нормативно визначенних знань, умінь і навичок на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях.
Номер слайду 9
Мета і завдання вчителя: Створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, надання кожному вихованцю можливості відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
Номер слайду 10
Прийоми створення ситуації успіху. Холодний душ. Емоційне заохочення. Сходинки до успіху. Даю шанс. Обмін ролямисповідь. Стеж за нами. Невтручання. Еврика. Навмисна помилка. Допомога друга
Номер слайду 11
«Холодний душ«Невтручання»- максимальне надання самостійності учням у вирішенні проблем.«Холодний душ»- учитель відтягує час з поліпшенням оцінок,не одразу «поливає бальзамом» зачеплене самолюбство,ущемлені амбіції,а дещо й «підсипає солі».
Номер слайду 12
«Емоційне поглажування»-вселити учневі віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне, усмішкою, поглядом.«Анонсування» – спершу обговорити з учнем, що йому потрібно буде зробити, створити психологічну установку на можливий успіх, дати впевненість у власних діях.
Номер слайду 13
«Вчасна допомога»- учні потрапили у складну ситуацію, проте не перестають боротися за перемогу і потрібно вчасно надати допомогу, підтримати, вселити впевненість у власні сили. Показати учню,що вчитель бачить у ньому особистість, яка здатна здолати труднощі.«Сходинки до успіху» –вчитель веде вихованця поступово вгору, піднімаючись сходинками самовизначення, знаходження віри в себе та оточуючих.
Номер слайду 14
«Даю шанс»- створення такої ситуації, за якої учень дістає можливість неочікуванно для самого себе розкрити власні можливості, здібності.«Сповідь» –правильно прогнозуючи реакцію учнів, щиро звернутися до їх найкращих почуттів.
Номер слайду 15
«Емоційний сплеск»-дати емоційний заряд упевненості, звільнити від психологічної затисненості енергію, думку, знання.«Обмін ролями» – дає учням можливість проявити себе. Вчитель показує учням, що вони здатні зробити набагато більше, ніж від них очікують.
Номер слайду 16
Категорії учнівнадійніУпевнені всобіневпевненізневіреніМайже втрачені
Номер слайду 17
Надійніучні, що мають добрі здібності, працюютьсамостійно,сумлінно ставляться до своїх обовязків, упевнені в собі, у групі такі учні почуваються спокійно, упевнено, захищено. Навмисна помилка. Емоційний сплеск. Обмін ролями. Невтручання. Еврика
Номер слайду 18
Упевнені в собіздібності таких учнів можуть бути і вищими, ніж у «надійних»,однак система їх роботи не настільки відлагоджена. Період успіху, злетузмінюються розслабленням, занепадом. Діти дуже емоційно реагують і на досягнення, і на невдачі. Холодний душ. Обмін ролями. Навмисна помилка. Змагання. Еврика
Номер слайду 19
Невпевнені Це загалом успішні учні, пізнавальні інтереси яких пов'язані, зазвичай з навчанням. Вони більш – менш відповідно ставляться до справи . Головна їх розпізнавальна риса – невпевненість у своїх силах. Емоційне заохочення. Навмисна помилка. Сходинки до успіху. Анонсування. Еврика
Номер слайду 20
Майже втрачені Це учні з великими прогалинами в знаннях,мають здібності різного рівня, але найчастіше - середнього або низького. Вони втратили надію на успіх, відкритозаявляють про своє небажання вчитися. Емоційне заохочення. Стабілізація. Емоційний сплеск. Даю шанс. Сповідь
Номер слайду 21
Використання прийомів, що сприяють формуванню у дітей бажання вчитися: насичення змісту цікавими прикладами, фактами; нестандартна форма подання нового матеріалу; пізнавальна дискусія; аналіз життєвих ситуацій; включення учнів у колективну навчальну діяльність; створення ситуацій, в яких учневі необхідно оцінити мотиви та результати власної діяльності; мотивація закінчення уроку
Номер слайду 22
Приваблива мета. Прийоми для підвищення інтересу учнів до самостійного здобуття знань та розвитку навичок уміння вчитися: Подив. Проблемне запитання. Помилка в поясненніПрактичність теоріїЗапитання до тексту
Номер слайду 23
Форми роботи на уроціпарні групові нестандартні урокинавчання у грінавчання у дискусіїнавчальний діалог
Номер слайду 24
Учень сам визначає мету діяльності або приймає мету, поставлену вчителем, як свою; Відбирає або знаходить потрібні знання, способи для розв’язання поставленої задачі, здійснює корекцію проміжних результатів; Виконує практичні дії, прийоми, операції; Має вміння і навички самоконтролю, самооцінки та постановки нової мети. Бажання навчатись, виконувати творчу роботу; Участь у Міжнародному конкурсі “Кенгуру” Учні-переможці щкільного та районного етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П. Яцика. Міжнародні конкурси. Результативність досвіду
Номер слайду 25
Застосування технології ситуації успіху дало свої результати.
Номер слайду 26
Головним критерієм оцінки діяльності початкової школи є те, чого досягають її випускники . Саме тому школи, які дбають про свій педагогічний імідж і прагнуть розвитку,намагаються створити модель випускника як ідеальну модель , яка має бути орієнтиром шкільної діяльності. Модель випускника – це позначення рівня руху учнів у рамках основних напрямів діяльності школи. Передусім це визначення компонентів компетентності випускника,за рівень якої школа несе відповідальність разом із батьками.
Номер слайду 27
Надія на успіх живе в кожній людині. Але, на жаль, не кожна надіясправджується , тому що успіх гарантований лише для тих , хто прикладає для його здійснення власні зусилля. Вчителям, учням і батькам необхідно докладати спільних зусиль, щоб успіх кожного й успіх всіх був гарантованим.
Номер слайду 28
Поради для тих, хто хоче досягти успіху: Успіх не прийде до Вас. Ви самі повинні дійти до нього. Марва Коллінз. Дії не завжди приносять успіх, але без дій успіху не буває. Марк Твен. Щоб дійти до мети, треба перш за все йти. Оноре де Бальзак. Успіх приходить до тих, хто вірить в свої сили. Уінсон Черчель. Якщо Ви не підете за успіхом у вас ніколи не буде його. Якщо ви не спитаєте, відповіді завжди буде «ні». Якщо ви не зробите крок вперед, ви будете завжди знаходиться на тому ж самому місці. Нора Робертс.
Номер слайду 29
Робота з батьками
Номер слайду 30
Бути вчителем означає поправити минуле, покращити теперішнє і торкнутися майбутнього. Успіх – затишок у нашій оселі. Успіх – щастя. А з ним у цім світіЗростання промінчик – як зірочка світить. Те, що я чую, я забуваю, Те, що я бачу, я пам’ятаю, Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти, Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.