Природні зони України. Степова зона.

Про матеріал

МЕТА УРОКУ: ознайомити учнів з особливостями природних умов і ресурсів, географічним положенням, розмірами степової зони України; формувати в учнів вміння сприймати та оцінювати інформацію; самостійно працювати з додатковими джерелами інформації, з підручником, удосконалювати уміння працювати з тематичними картами атласу і контурними картами; формувати інтерес учнів до рідної землі, виховувати любов і повагу до неї.

ТИП УРОКУ: урок-подорож

ОБЛАДНАННЯ: атласи, фізична карта України, роздатковий матеріал, ноутбук, презентація, відео фрагмент «Український степ», тест-контроль до теми

Перегляд файлу

Природні зони України. Степова зона.

МЕТА УРОКУ: ознайомити учнів з особливостями природних умов і ресурсів, географічним положенням, розмірами степової зони України; формувати в учнів вміння сприймати  та оцінювати інформацію; самостійно працювати з додатковими джерелами інформації, з підручником, удосконалювати уміння працювати з тематичними картами атласу і контурними картами;  формувати інтерес учнів до рідної землі, виховувати любов і повагу до неї.

ТИП УРОКУ: урок-подорож

ОБЛАДНАННЯ: атласи, фізична карта України, роздатковий матеріал, ноутбук, презентація, відео фрагмент «Український степ», тест-контроль до теми

 

ХІД УРОКУ.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Добрий день! Перед тим, як розпочати урок, я хотіла, щоб ви посміхнулися мені, а тепер один одному і вдихнули пахучий аромат літніх трав. Це допоможе вам бути на уроці уважними, доброзичливими, активними, щоб ви вкотре продемонстрували свою пам’ять, увагу, досвід. Я зичу вам успіхів!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

Прийом «Пригадай»

Який розділ фізичної географії України ми вивчаємо? («Ландшафти України»?

Яку тему ми вивчали минулого уроку? («Природні зони України. Зона лісостепу»)

Пропоную вам вправу «Аукціон».

Я купую правильні відповіді (робота із запитаннями з метеликами)

  1. Що таке ландшафт?
  2. Які таксономічні одиниці ландшафту вам відомі?
  3. Що таке місцевість?
  4. Що таке урочище?
  5. Що таке фація?
  6. Що таке природна зона?
  7. У межах яких природних зон розташована Україна?

Вправа «Продовжити речення»

«Лісостепова зона»

1.Збільшення континентальності клімату лісостепу спостерігається в напрямку на схід

2. Для Волинської та Подільської височини характерні сірі лісові ґрунти.

3.Від загальної площі України площа лісостепу складає 34%

4.Родючі ґрунти лісостепової зони утворились на лесах та лесових суглинках.

5.Форми рельєфу, які займають найбільшу територію лісостепової зони України це – низовини і височини.

6.Найвища точка лісостепової зони України знаходиться в межах Подільської височини.

7. Найпоширеніші ґрунти в межах лісостепової зони України це - чорноземи різних типів.

Прийом «Пригадай» «Інтерактивна вправа»

Встановити послідовність:

За яким планом характеристики вивчається природна зона?

План характеристики природної зони

  • Географічне положення;
  • Геологічна будова;
  • Рельєф;
  • Корисні копалини;
  • Клімат;
  • Внутрішні води;
  • Рослинний і тваринний світ.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ми продовжуємо вивчати природні зони в межах яких розташована Україна. Отже сьогоднішній матеріал буде для вас знайомим і водночас новим. Бо територія нашої громади розташована в цій природній зоні. Який природний комплекс ми маємо сьогодні дослідити – спробуйте відгадати за описом. «На цій місцевості немає ні швидкоплинних річок, ні високих гір, ні непрохідних лісів. Зате є рівнина і простір до самого горизонту. Особливо гарно тут навесні. Ось уявіть собі: яскраві, духмяні квіти, величезне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер, що вільно гуляє від горизонту до горизонту. Але не тільки весна, а й пекуче літнє сонце, і снігові заметілі взимку, і навіть осіння негода, все подобається людям, які живуть тут.»

Про який природний комплекс йде мова?

 Так, дійсно ландшафт українського степу зачаровує своєю неповторністю. Про який природний комплекс йтиме мова?

IV. Оголошення теми і мети уроку

Отож, сьогодні ми будемо досліджувати зону Степу. Відкрийте свої робочі зошити і запишіть тему уроку: «Природні зони України. Зона Степу»

V. Інструктаж домашнього завдання

1-6 Опрацювати параграф  _

7-9 Нанести на контурну карту України природо-заповідні території зони Степу

10-12 Напишіть невеликий твір-опис на одну з тем:

1) «Моя мандрівка степом»

2) «Мої враження від подорожі на уроці»

VI. Вивчення нового матеріалу

        Учитель: Отже, сьогодні я вкотре запрошую вас до вивчення природних зон України. І сьогодні вирушаємо в подорож до зони степу. У нашій подорожі нас  супроводжуватимуть фахівці з питань:

  • Географічного положення;
  • Геоморфології ;
  • Кліматології ;
  • Гідрології ;
  • Ґрунтознавства ;
  • Біології.

Під час подорожі ми будемо заповнювати маршрутний лист дослідження.

Учитель: Отож, поїхали! І для того, щоб рухатися вперед, нам необхідно знати про географічне положення і розміри зони.

Здохлій: (Робота біля карти «Фізична карта України»). Географ - Степова зона розташована на південь від Лісостепу і простягається до Азово-Чорноморського узбережжя і Кримських гір. Від пониззя Дунаю до відрогів Середньо руської височини її довжина більш ніж 1000 км за ширини 100 км на заході та 300-450 км на сході . Ця  природна зона є найбільшою за площею в Україні – займаючи 40% території. В її межах знаходяться Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька і Луганська області, південні частини Одеської,  Миколаївської, Полтавської, Кіровоградської, Харківської областей, а також північна рівнина території Криму. 

Учитель: Отож, запишемо у маршрутний лист - розташована на південь від Лісостепу і простягається до Азово-Чорноморського узбережжя і Кримських гір.

Робота з атласом і контурними картами.

Відкриємо атласи на сторінці ___. Знайдемо степову зону на карті і нанесемо її на контурній карті.

     Учитель: Наступна наша зупинка присвячена геологічній будові поверхні і корисним копалинам зони степу. До розповіді запрошуємо геолога .

Яворська ГЕОЛОГ: Частина Степової зони розміщена в межах Українського щита, ширина якого тут найбільша – 250 км. З особливостями геологічної будови пов’язані поклади корисних копалин, які є досить значними. Особливе місце у Степовій зоні належить Донецькому кам’яновугільному басейну, який розробляється з 1795 року і досі є головним районом видобутку вугілля на Україні. В Українському щиті природою утворені значні поклади залізної руди – Криворізький, Кременчуцький, Бєлозерський басейни, одні з найбільших у світі промислові родовища марганцевої руди.

Іщенко. До Дніпровсько-Донецької і Причорноморської западини належать родовища нафти і газу. На території рівнинного Криму розробляють понад 120 родовищ газу та Керченське родовище залізної руди. В надрах Степової зони можна знайти солі, глини, вапняки, золото, будівельні матеріали . Перспективною на нафту та газ є шельфова зона Чорного моря.

Робота з картами атласу

 Розглянемо тектонічну карту. Ще раз назвемо тектонічні структури в межах яких лежить Степова зона і запишемо у маршрутний лист: Український щит, Дніпровсько-Донецька западина, Донецька складчаста область і Скіфська плита.

           - На поклади яких корисних копалин багата Степова зона?

Кам’яне вугілля, нафту, газ, залізні руди, марганцеві руди. Є солі, золото, глина, вапняк.       

        Учитель: Залежно від геологічних особливостей земної кори формувалися різноманітні форми рельєфу . Наш наступний маршрут пролягає поверхнею зони Степу. І до виступу я запрошую геоморфолога , який познайомить нас з рельєфом зони.

Прижигалінський: ГЕОМОРФОЛОГ: Територія Степової зони переважно рівнина, низовинна. Тут розміщені Причорноморська і Приазовська низовини. До природної зони степу заходять південні і південно-східні відроги  Центрально молдовської, Подільської, Придніпровської височини. Крім них є такі підвищенні території , як Донецький кряж, Приазовська височина, і Тарханкунська височина Криму. Вся поверхня степової зони розрізана ярами, балками , річковими долинами.

  Москвяк Олег: На північних узбережжях Азовського і Чорного морів поширені так звані коси – вузькі смуги суходолу у прибережній частині моря, що гострим кутом врізуються у водний басейн. Вони здебільшого складаються з піщаних відкладів, змішаних з галькою і гравієм

        У крайній східній частині Криму знаходиться унікальний витвір природи – грязьові вулкани. Усього в цьому районі відомо близько 50 грязьових вулканів. Більш , як половина з них згаслі.

Учитель:  Найбільшим вулканом півострова є Джау-Тепе, а найдовшою косою Азовського узбережжя – Арабатська стрілка.

Отже, на території степу переважає низовинний рельєф, але в північній частині зустрічаються височини, а на сході Криму зустрічається унікальний витвір природи – грязьові вулкани.

Фізкультхвилинка

Встаньте діти, посміхніться,

Полю низько поклоніться

За пахучий теплий хліб

І до сонця посміхніться,

В різні боки похиліться

Раз – присядьте, два – присядьте

І за парти тихо сядьте

 Для нашої подорожі необхідними є знання примхи погоди , які нас оточують. Послухаємо кліматолога.

Щирський. КЛІМАТОЛОГ: Степова зона лежить у помірно континентальній кліматичній області й характеризується зростанням континентальності клімату  в південному і східному напрямах. Середня температура липня - + 20 +22, а в січні – від -2 до -9 . Опадів на  рік у Степу випадає досить мало ,у середньому 300-400 мм  і їх кількість зменшується з півночі на південь .

Герець:  Таким чином , клімат степової зони можна назвати спекотним з від’ємним балансом вологи, з частими посухами, суховіями, пиловими бурями, зливовим характером опадів, сильними вітрами.

Учитель: Отже, Степова зона, як і вся Україна  має помірно континентальний клімат, але за своїми особливостями: зона отримує велику кількість тепла, і малу кількість опадів.

Без води життя не можливе. Чи є її в достатній кількості в степовій зоні – розповість  гідролог.

Ютиш: ГІДРОЛОГ:  Степова зона мало забезпечена водою. Через неї транзитом протікає багато річок . Серед них найбільшими є Дунай, Дніпро , Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. Річковий стік у Степовій зоні найнижчий в Україні. У степовій зоні багато прісних і солоних озер. На півночі Криму  розташовані солоні озера з дуже високою солоністю – до320 %  проміле, причому влітку вона вища , ніж узимку. Тут розміщені Красне, Старе, Агульське та інші озера.  Саме з цих озер чумаки розвозили сіль по всій Україні.

Учитель: Наступна зупинка нашого маршруту присвячена ґрунтам степу. Послухаємо знавця з ґрунтознавства.

Москвяк Олеся: ГРУНТОЗНАВЕЦЬ: Цінним природним ресурсом не тільки Степової зони , а й усієї України є – чорнозем, якого саме в цій зоні найбільше за площею. Чорноземи формуються на лесах і є високопродуктивними грунтами. Поділяються на типові, звичайні, південні та ін.

Василевська. Крім них у степовій зоні  зустрічаються грунти каштанові, дернові, а в східній і західній частинах Криму – камянисті.

    Учитель: незважаючи на посушливі умови, степ не можна назвати пустим, нежиттєздатним. Послухаємо біолога.

Клодницька. БІОЛОГ: Серед рослинного покриву переважає трав’яна рослинність з чагарниками і деревами – вишнею, тереном. На півдні степи більш сухі – типчаково-ковилові. Первісна рослинність збереглась тільки на схилах балок, піщаних косах, островах та заповідниках. Переважають злаки.     Серед тварин для степової зони є ховрах сірий ,  тушканчик, полівка сіра та степова, куниця кам’яна , тхір, бабак, лисиця-косарка, їжак вухатий. Різноманітним є світ птахів – жайворонки, перепілка, куріпка, журавель степовий,  степовий орел – це типові представники степу.  На узбережжі морів , лиманів та піщаних косах багато водоплавних тварин та птахів. У дельтах річок гніздяться  гуска сіра, лебідь-шипун.

 Шляхтіна: повідомлення про підзони і їх рослинність.

Учитель:   Запишемо, що для зони степу характерна трав’яниста рослинність і різноманітний тваринний світ , зокрема – тушканчики, куниця, лисиця, бабак, їжак вухатий, з птахів степовий орел, журавель , куріпка та багато інших.

    (записи в маршрутний лист).

Учитель: Степова зона є основою для розвитку різних галузей господарства Розораність території досягає 80%. 

Сільське господарство є невід’ємною складовою господарства українців. Зокрема, рослинництво з вирощуванням зернових, технічних та культурних рослин, овочівництво. Також тут розвивається гірничо-видобувна промисловість, транспорт, рекреаційна господарство, туризм.

Проблемне питання

Як вирішувати питання охорони природи? Ваші пропозиції.

 

Тривала господарська діяльність призвела до значних змін природних степових ландшафтів. Нині, цілинний степ можна побачити лише на природо-охоронних територіях різних ієрархічних рівнів. Яких?

 

Прийом «Домашня заготовка» (учні виходять до карти і показують їх на карті, роблять відмітку самоклекими папірцями)

Невеликі повідомлення учнів про ПЗФ зони Степу.

Біосферні заповідники: Асканія-нова – Здохлій

Дунайський – Клодницька

Природні заповідники:

Дніпровсько-Орільський – Ютиш

Єланецький Степ – Москвяк Олеся

Український Степовий- Шляхтіна

Лебедині острови – Яворська

Іщенко – Азово-Сиваський природний парк

 

VII. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Вправа «Експрес-тест»

1. Степова зона знаходиться:

А) на півночі України;

Б) в центральній частині;

В) на півдні України.

2. Рельєф, який переважає в межах степової зони:

А) височинний;

Б) низовинно-рівнинний;

В) височино-гірський.

3. Кількість підзон степу в межах України:

А) 2; б) 4; в) 3.

4. Найпоширенішими грунтами сухостепової підзони є:

А) чорноземи типові;

Б) чорноземи звичайні;

В) темно-каштанові грунти;

5. В степовій зоні зволоженість:

А) недостатня;

Б) надлишкова;

В) достатня.

6. Коефіцієнт зволоження (Кз) в степу:

А) Кз = 2;  Б) Кз = 1,5-1; В) Кз  1.

7. Для клімату Степу характерні:

А) Дуже холодна зима і дуже жарке літо;

Б) сухе літо і холодна зима

В) прохолодна зима і досить жарке літо.

8. Найнесприятливішими фізико-географічними явищами в степу є:

А) заболочення та селі;

Б) посухи та суховії;

В) картування.

9. Сухі яри та балки порослі деревами називають:

А) діброви;

Б) терикони;

В) байраки.

10. Суфозійні западини  в степу:

А) кари і ози;

Б) поди і степові блюдця;

В) зсуви та зандри.

11.В степовій зоні переважаючими ландшафтами сьогодні є:

А) природні;

Б) антропогенні.

12. Характерними представниками тваринного світу степів є:

А) тушканчик, бабак, жайворонок;

Б) білка, перепілка, полоз.

В) олень, вуж, тетерук.

 

VІII. ПІДСУМОК УРОКУ

Оцінювання за інструктивними картками-таблицями.

Поставте собі по 1 балу, якщо ви на уроці:

  1. Працювали з картами атласу та контурними картами 1
  2. Підготували випереджаюче домашнє завдання (характеристику зони і повідомлення про ПЗТ Степу) 2 бали
  3. Під час доповіді використовували наочні матеріали – карти, схеми, ілюстрації – 1 бал.
  4. Брали участь у дискусії 1бал
  5. Відповіли хоча б на 2 запитання учителя
  6. + бали за «Експрес-тест» (6 балів).

У якій природній зоні живемо ми з вами? Як би ви описали степ в різні пори року?

Степ весною — наче килим, 
сонце кидає нитки, 
вишиває візерунки, 
то розводи, то квітки.
Зеленіє степ весною, 
з кожним днем пишніш стає, 
то обсиплеться росою, 
то враз пахощі поллє.


Степ у літі — наче море,
розіслався навкруги,
хто його обійме зором,
хто угледить береги?!
Ось подув південний вітер,
захиталось море трав.
Справді, гляньте: степ широкий
буйним сизим морем став!

 

Мов пустеля неоглядна,
степ пожовклий восени.
Мов пісок, рудіють трави,
не шумлять уже вони.
Не почуєте вже співу
голосних дзвінких пташок,
не побачите ніде вже
ні розводів, ні квіток.

 

Степ зимою — мов перина,
біла, рівна і м’яка.
Спить на ній зима холодна —
баба люта і лиха.
Мертвий сон старої баби
злі морози стережуть,
доки їх вітри південні
у яри не заметуть.

 

Учитель: Хотілося б, об асоціації із степом були пов’язані тільки з позитивними емоціями, запашними бабусиними пиріжками, золотавим колоссям пшениці, степовими пахощами буйного різнотрав’я!

Тому на згадку про нашу зустріч, ми очком подарувати нашим гостям ось ці золотаві колоски! А удачу хай принесуть вам – кінні підковки!

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
7 березня 2019
Переглядів
17042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку