Пристрій для заряду та підзарядки акумуляторів

Про матеріал
Запропонований пристрій заряду та підзарядки акумуляторів (ПЗПА) призначений для заряду акумуляторів напругою до 28 В, ємністю не більше 7 А/год та підзаряду акумуляторів до 28 В, ємністю не більше 580 А/год. Підзаряд акумуляторів (компенсаційний заряд) необхідно робити у випадках, коли акумулятори тривалий час не експлуатуються. В результаті саморозряду акумулятори розряджаються на 1% за добу (для різних типів акумуляторів норма саморозряду своя; так у акумуляторах кальцієвих саморозряд менше ніж в інших). Компенсаційний струм заряду можна розрахувати за формулою: IА = Q × 0,0005; виходячи з норми саморозряду 1% за добу та заряд на 20% більше, ніж був саморозряд. Наприклад, для акумуляторів з ємністю Q= 60 Ач, компенсаційний струм заряду становить 0,03 А. Слід зазначити, що саморозряд за високої температури більший у зв'язку зі збільшенням щільності електроліту акумулятора. В інструкціях з експлуатації свинцевих стартерних акумуляторів рекомендують заряджати акумулятори 1 раз на місяць або тримати на постійному підзаряді, якщо акумулятори тривалий час не експлуатуються; найкращий другий варіант, тому що при цьому акумулятор завжди готовий до експлуатації. На підприємствах, де використовують резервні дизель-генератори для стартерних акумуляторів, застосовують саме другий варіант. Заряд виконується стабільним струмом. Стабільність струму відбувається за рахунок включення баластових конденсаторів у ланцюг випрямного моста. Ідея застосування конденсаторів, як баластного опору, не нова, проте зазвичай конденсатори включають первинну обмотку силового трансформатора, а це призводить до того, що випрямляч не можна включати без навантаження. При обриві ланцюга навантаження відбуваються перехідні процеси; в ланцюзі конденсатор-первинна обмотка силового трансформатора з'являється висока напруга, що призводить до пробою конденсаторів. Якщо конденсатор пробивається з підключеним акумулятором, різко збільшується струм заряду, що може призвести до виведення акумулятора з ладу. Існують схеми зарядних пристроїв без силового трансформатора, але вони небезпечні для експлуатації; на клемах акумулятора може бути напруга 220 В по відношенню до «землі». Запропонована схема ПЗПА вищезгаданих недоліків не має, оскільки баластні конденсатори включені у вторинну обмотку силового трансформатора, тобто випрямляч може працювати без підключеного навантаження. Випрямляч витримує коротке замикання на виході; струм у ланцюзі збільшується всього на 5% порівняно з режимом заряду 12 В акумуляторів; вся напруга буде на баластових конденсаторах. ПЗПА безпечне в експлуатації.
Перегляд файлу

            Пристрій для заряду та підзарядки акумуляторів

   

        Запропонований пристрій заряду та підзарядки акумуляторів (ПЗПА) призначений для заряду акумуляторів напругою до 28 В, ємністю не більше 7 А/год та підзаряду акумуляторів до 28 В, ємністю не більше 580 А/год.        Підзаряд акумуляторів (компенсаційний заряд) необхідно робити у випадках, коли акумулятори тривалий час не експлуатуються. В результаті саморозряду акумулятори розряджаються на 1% за добу (для різних типів акумуляторів норма саморозряду своя; так у акумуляторах кальцієвих саморозряд менше ніж в інших). Компенсаційний струм заряду можна розрахувати за формулою: IА = Q × 0,0005; виходячи з норми саморозряду 1% за добу та заряд на 20% більше, ніж був саморозряд. Наприклад, для акумуляторів з ємністю Q= 60 Ач, компенсаційний струм заряду становить 0,03 А. Слід зазначити, що саморозряд за високої температури більший у зв'язку зі збільшенням щільності електроліту акумулятора.

   В інструкціях з експлуатації свинцевих стартерних акумуляторів рекомендують заряджати акумулятори 1 раз на місяць або тримати на постійному підзаряді, якщо акумулятори тривалий час не експлуатуються; найкращий другий варіант, тому що при цьому акумулятор завжди готовий до експлуатації. На підприємствах, де використовують резервні дизель-генератори для стартерних акумуляторів, застосовують саме другий варіант.

      Заряд виконується стабільним струмом. Стабільність струму відбувається за рахунок включення баластових конденсаторів у ланцюг випрямного моста. Ідея застосування конденсаторів, як баластного опору, не нова, проте зазвичай конденсатори включають первинну обмотку силового трансформатора, а це призводить до того, що випрямляч не можна включати без навантаження. При обриві ланцюга навантаження відбуваються перехідні процеси; в ланцюзі конденсатор-первинна обмотка силового трансформатора з'являється висока напруга, що призводить до пробою конденсаторів. Якщо конденсатор пробивається з підключеним акумулятором, різко збільшується струм заряду, що може призвести до виведення акумулятора з ладу. Існують схеми зарядних пристроїв без силового трансформатора, але вони небезпечні для експлуатації; на клемах акумулятора може бути напруга 220 В по відношенню до «землі».

    Запропонована схема ПЗПА вищезгаданих недоліків не має, оскільки баластні конденсатори включені у вторинну обмотку силового трансформатора, тобто випрямляч може працювати без підключеного навантаження. Випрямляч витримує коротке замикання на виході; струм у ланцюзі збільшується всього на 5% порівняно з режимом заряду 12 В акумуляторів; вся напруга буде на баластових конденсаторах. ПЗПА безпечне в експлуатації.

    Принципова електрична схема ПЗПА наведена на рис. 1. Амперметр у цій схемі не потрібен; Струм заряду (компенсаційного заряду) становить від  10 мА до 290 мА, в залежності від кількості включених перемикачів SA2 ... SA7. Індикація заряду (компенсаційного заряду) здійснюється світлодіодом HL1.

 

 

image 

  Для наведеної схеми необхідно підібрати силовий трансформатор: підійде будь-який трансформатор з пониженням на 36 В з потужністю порядку 30 Вт. Можна також застосувати уніфіковані трансформатори типу ТА15, ТА34, ТА35; потужністю 26 Вт, які мають по дві обмотки на 40 В, і забезпечують струм 0,2 А - ці обмотки можна включити паралельно для збільшення потужності. У цих трансформаторах є також можливість включити первинні обмотки за схемою: 127 + 127 (вихідна напруга при цьому знизиться до 36 В), при цьому силовий трансформатор Т1 вільно витримує напругу 254 і зовсім не гріється від напруги 220 при тривалому включенні. На рис.1 схема приведена з використанням трансформатора ТА15.

     Запропонована схема ПЗПА безпечна в експлуатації, має високу надійність у роботі, не виходить з ладу навіть при короткому замиканні вихідних клем, а також має високу економічність; у зв'язку з тим, що на конденсаторах, які використовуються як баласт, активна потужність не витрачається. Виготовити ПЗПА за схемою рис.1 можливо за пару годин радіоаматором - початківцем. 

Література:

1. Автор: Бабин Дмитро Святославович, Інтернет,

https://radioelectronics-ur5ydn.jimdofree.com/радіоелектроніка-дляюних/пристрій-для-заряду-та-підзарядки-акумуляторів/    

 

Автор: Бабин Дмитро Святославович

pdf
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О.)
До уроку
Розділ 2. Електричний струм
Додано
14 грудня 2022
Переглядів
172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку