Проблема свободи у романі Івана Багряного " Тигролови"

Про матеріал
У конспекті в технології проблемного уроку подано бачення боротьби за особисту свободу на основі тексту роману І. Багряного " Тигролови". Дискусійний характер роботи на уроці матиме значний вплив на формування моральних поглядів старшокласників.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Проблема свободи у романі Івана Багряного « Тигролови»

МЕТА:  на основі тексту сформулювати ставлення автора та читача до проблеми особистої свободи та свободи країни;

 виробляти у старшокласників   уміння виділяти головне, порівнювати, зіставляти, робити висновки; формувати предметну, інформаційну та загальнокультурну компетентності, високі моральні  цінності молодої людини.

ТИП УРОКУ: урок у технології проблемного навчання

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організація до уроку та мотивація навчальної діяльності

Слово учителя:

  •          Нас безліч у Всесвіті й на Землі. Ми різні. І це дуже добре. Хтось із відомих сказав : « Світ тим то й гарний , що не однаковий». Але кожен із нас хоче бути особливим, упізнаваним серед інших, серед загалу. Наприклад, коли говорять про французів, виділяють їх уміння робити найкращі вина, парфуми, німці педантичні, точні, італійці  - веселі, музикальні. А ми, українці, чим представлені у світі, Європі?

Прогнозовані відповіді: у нас найкращі пісні, ми – пісенна нація.

  •          Ми дуже працьовиті, можемо дати собі раду скрізь.
  •          Ми любимо красу, порядок,
  •          У нас милозвучна мова.
  •          Ми – волелюбний народ, як не стараються різні тирани упокорити нас, прагнення до свободи таке велике, що боротьба за неї триває віки. Ілюструє вказане мною твір Івана Багряного « Тигролови».

 

ІІ. Робота над матеріалом уроку

  1.     Постановка проблемного питання
  •          У романі « Тигролови» автор показує боротьбу головного героя Григорія Многогрішного за свободу, за право на власний вибір, на власне щастя. То

 

ЯК ЗА ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ МОЖНА ВІДСТОЮВАТИ СВОБОДУ?

 

 

 

  1.     Висунення гіпотез
  •          Можна не визнати усього того, що тобі « приписують», у чому звинувачують. Протистояти фізично.
  •          Можна знищити свого кривдника фізично – вбити його.
  •          Можна втекти, заховатися десь у лісах, тайзі, де тебе не знайдуть.
  •          Можна покинути державу, втекти за її межі і продовжувати боротьбу із ворогом твоєї країни і твоїм особистим.

 

  1.     Обгрунтування гіпотез ( орієнтовні відповіді)

Гіпотеза 1. Можна не визнати усього того, що тобі « приписують», у чому звинувачують. Протистояти фізично.

 

 

Сильний аргумент

 

Слабкий аргумент

1.

Своєю впертістю, силою волі надихати інших

Знищити здоров’я остаточно. Померти.

2.

Зламати морально свого ворога,  викликати у нього страх, безсилля перед в’язнем.

 

3.

Зберегти своє чесне імя навіть у надзвичайних ситуаціях.

 

      Гіпотеза 2. Можна знищити свого кривдника фізично – вбити його.

 

Сильний аргумент

 

Слабкий аргумент

  1.  

 Знищити зло назавжди.

У « системі» таких тиранів багато, вбитого замінять, і нема гарантії, що той буде іншим.

    2

Вийти із боротьби абсолютним переможцем.

 

   3

Допомогти іншим в’язням, які слабші морально і фізично.

 

 

 

    Гіпотеза 3. Можна втекти, заховатися десь у лісах, тайзі, де тебе не знайдуть.

 

 

 

Сильний аргумент

 

Слабкий аргумент

1.

Маючи підтримку, це не важко.

Можуть знайти, бо «стало небезпечно і в тайзі».

2.

Не треба якихось значних додаткових затрат.

 

3

 У часі – це значний відтинок безпеки, можливо, і роки.

Радянський союз активно освоював Сибір, можуть знайти й досить швидко

 

Гіпотеза 4. Можна покинути державу, втекти за її межі і продовжувати боротьбу із ворогом твоєї країни і твоїм особистим.

 

Сильний аргумент

Слабкий аргумент

1.

Особиста свобода дає можливість більше зробити корисного , зосередитись на проблемі.

Час і наполеглива праця

2.

Можна залучити друзів, знайомих, тих, хто може допомогти тобі і твоїй державі.

 

3.

Можна висвітлювати проблеми у друкованих джерелах, відкривати правду про дії тоталітарного режиму.

 

 

  1.     Висновки із обговорення
  •          Прихильником якої гіпотези є ви особисто? А сам автор Іван Багряний?

 

ІІІ. Підсумок уроку

  •          Чи можемо за підсумок нашого обговорення взяти слова Блаженнішого  Любомира Гузара :« Свобода дає можливість назвати лихе лихим, та свобода – то право не боятися із тим лихом боротися. Не бійтеся. Свобідний не мусить боятися»?

( Прогнозована відповідь: - Так. Григорій Многогрішний назвав тирана тираном, не боявся і боровся з тим тираном, як міг. Він був дійсно свобідним.)

ІУ. Домашнє завдання

  •          Напишіть вільне есе, як особиста свобода людини пов’язана зі свободою її країни.
docx
Додано
14 листопада
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку