Проект "Хлібом славиться земля"

Про матеріал
Тема: Хлібом славиться земля. Мета: учити дітей співчувати чужому горю, прищеплювати бережне ставлення до хліба; розвивати інтерес до минулого своєї країни, творчі здібності учнів,інтерес до читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати образне мислення, творчу уяву, фантазію, спостережливість, кмітливість; виховувати бережне ставлення до хліба, шанувати та поважати працю хліборобів. Обладнання: запис пісні «Хліб на рушнику» на слова В. Крищенка, музика В. Філіпенка, , фотографії для фотовиставки. малюнки, використання ІКТ. Хід проекту І. Організація класу. Готуючись до проекту, учні були об’єднані у групи за інтересами. Кожна із груп отримала завдання, про виконання якого повинна прозвітувати на уроці. 1 група – «Декламатори Фотографи, Художники-творча група» : виразне декламування віршів про хліб дібраних з додаткової літератури, малювання малюнків, підбір фотографій, створення презентації «Пряник». 2 група – «Народознавці»: підбір прислів’їв, приказок, влучних висловів, матеріалів про звичаї та обряди, в яких використовується хліб. 3 група – «Дослідники»: опрацювання цікавинок, дослідження «Шлях хліба від поля до столу.» 4 група – «Історики»: добірка матеріалу про появу хліба у житті людей, про «чорні» сторінки історіі України. Звучить запис пісні «Хліб на рушнику» на слова В. Крищенка, музика В. Філіпенка. ІІ. Оголошення теми і очікуваних результатів проекту.  Як ви гадаєте, про що буде йти мова на нашому уроці? Що ви очікуєте від цього уроку? ІІІ. Мотивація діяльності учнів.  Xліб здавна є символом добробуту та гостинності. Протягом віків у народі вироблялося ставлення до нього як до священного предмета. Крихти й уламки хліба ніколи не викидали, а віддавали птиці чи худобі. За гріх вважалося недоїсти шматок хліба, а якщо такий шматок падав на землю, годилося підняти його, почистити від пилу, поцілувати й доїсти. На Україні завжди віддавали перевагу житньому хлібу, а пшеничний випікали на великі свята - Різдво, Паску, весілля. ІV. Презентація проекту. 1. Перша група «Декламатори» декламують вірші про хліб. ( Декламування віршів, підібраних учнями з додаткової літератури.) 2. Друга група «Історики» - Легенда «Як собака у бога хліба для людей попросив». - Легенда «Богиня Деметра». - Наукова версія. - Голодомор на Україні та блокада Ленінграда. Отже, хліб – це життя, це найбільше наше багатство, найцінніший скарб. Хліба споживали завжди багато, бо харчування в цілому було низьким за калорійністю. З хлібом їли й рідкі страви, й картоплю, й навіть кашу. З ним улітку їли на полуденок (підвечірок) свіжі огірки, фрукти, ягоди, баштанні. Пекли хліб на тиждень, розраховуючи, щоб його вистачило до нової випічки. Улюбленим повсякденним, святковим та обрядовим хлібом на Україні був учинений, тобто виготовлений на розчині, заквасці. Пекли хліб у добре розпаленій печі на поду (черені), підкладаючи під хлібини сушене капустяне листя.  А чи знаєте ви, звідки прийшло до нас слово «хліб»? І хто поруч з ним крокує уже тисячі років? Про свої напрацювання повідомлять нам «Дослідники».  Звідки, на думку автора, походить слово «хліб»?  У яких мовах є це слово?  Як давно люди почали пекти хліб?  Що використовували для того, щоб хліб був м’яким та пухким?  Де вперше почали використовувати дріжджі? Почитайте.  Розкажіть, як розвивалося мистецтво випікання хліба.  Яке слово завжди стоїть поряд із словом «хліб»?  Що означають вислови «зустрічати хлібом-сіллю», «піднести гостям хліб-сіль», «подякувати за хліб, за сіль»?  Чому давні люди зовсім не користувалися сіллю? Прочитайте.  Коли люди стали використовувати сіль? Прочитайте з оповідання.  Знайдіть у тексті і прочитайте, який зв'язок між словами «смачний», «солоний» та солодкий.  Утворіть від слова «хліб» пестливі слова. Пригадайте які забавлянки співали про хліб ваші мами та бабусі вам, коли ви були маленькими. (Печу, печу хлібчик …, На печі,на печі смачні та гарячі калачі … ) 3. Третя група «Дослідники»: -музей хліба у Києві -тернопільська хлібина -дослідження «Шлях від поля до столу» 4. Четверта група «Народознавці»: добірка обрядів з використанням хліба. -зустріч гостей -проводжання в дорогу -весілля -магічнмй вплив хліба 3. Словесне малювання.  У традиційному інтер'єрі селянської хати хліб-сіль, покриті рушником, були необхідним атрибутом. Запрошуючи до столу, господар казав: Просимо до нашого хліба-солі, а після застілля гості дякували за хліб-сіль. Розділити з кимось хліб-сіль — означало подружитися, побрататися. Зустрічати хлібом-сіллю дорогих гостей — цей звичай, що має глибоке коріння, дійшов до нашого часу.  Ви – художники. Перед вами на столі на вишитому рушникові лежить паляниця. Намалюйте її у своїй уяві, яка вона? 4. Вправа «Мікрофон».  Чому хліб називають святим? 4. Друга група «Народознавці»: підбір прислів’їв, приказок, влучних висловів про хліб, загадок (вікторина).  Хліб — найвиразніший, найпопулярніший, найбільш значущий атрибут слов'янського харчування. Хліб — усьому голова, Хліб та вода — козацька їда, Без хліба суха бесіда — таких прикладів української народної мудрості можна наводити безліч. Тож надаємо слово нашим етнографам. Коли б хліб та вода, то не страшна біда. Як є хліба край, то і в хліві рай, а як хліба ні куска, так і в горниці тоска. Найсмачніший хліб од свого мозоля. Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі. Де хліб-сіль-каша, там домівка наша. Хліб усьому голова. Щоб хліба було доволі, зустрічай сонце в полі. Розпочалися жнива – будь скупішим на слова. 5. Перша група «Фотографи»: підбір фотоматеріалів та репортаж з фотовиставки.  Наші юні фотографи мають добірку фотоматеріалів, які різні вироби печуть з борошна. Групова робота:  Назвати якнайбільше виробів з хліба.  Скласти пазл «Хліб».  Відтворити за допомогою малюнків шлях хліба від поля до столу.  Скласти правила поводження з хлібом.  VІ. Підсумок проекту. 1. Інтерактивна вправа «Гірлянда асоціацій»: Хліб  Чи справдились ваші очікування?  Що ви дізнались нового, цікавого?  Рефлексія. Гра «Засіємо поле пшеницею»  Пам'ятаймо, що в хлібі – велика праця. Пам'ятаймо завжди, що хліб – святий. Шануймо його так, як шанували наші предки.
Перегляд файлу

Тема: Хлібом славиться земля.

 Мета: учити дітей співчувати чужому горю, прищеплювати бережне ставлення до хліба; розвивати інтерес до минулого своєї країни, творчі здібності учнів,інтерес до читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати образне мислення, творчу уяву, фантазію, спостережливість, кмітливість;  виховувати бережне ставлення до хліба, шанувати та поважати працю хліборобів.

Обладнання: запис  пісні «Хліб на рушнику» на слова В. Крищенка, музика В. Філіпенка, , фотографії для фотовиставки. малюнки, використання ІКТ.

                                            Хід проекту

І. Організація класу.

Готуючись до проекту, учні були об’єднані у групи за інтересами. Кожна із груп  отримала завдання, про виконання якого повинна прозвітувати на уроці.

1 група – «Декламатори  Фотографи, Художники-творча група» : виразне декламування  віршів  про  хліб дібраних з додаткової літератури, малювання малюнків, підбір фотографій, створення презентації «Пряник».

2 група – «Народознавці»: підбір прислів’їв, приказок, влучних висловів, матеріалів  про звичаї та обряди, в яких  використовується хліб.

3 група – «Дослідники»: опрацювання цікавинок, дослідження «Шлях хліба від поля до  столу.»

 4 група – «Історики»: добірка матеріалу про появу хліба у житті людей,

про  «чорні»  сторінки  історіі України.

Звучить запис пісні «Хліб на рушнику» на слова В. Крищенка, музика В. Філіпенка.

ІІ. Оголошення теми і очікуваних результатів проекту.

  •                     Як ви гадаєте, про що буде йти мова на нашому уроці? Що ви очікуєте від цього уроку? 

ІІІ. Мотивація діяльності учнів.

  •                     Xліб здавна є символом добробуту та гостинності. Протягом віків у народі вироблялося ставлення до нього як до священного предмета. Крихти й уламки хліба ніколи не викидали, а віддавали птиці чи худобі. За гріх вважалося недоїсти шматок хліба, а якщо такий шматок падав на землю, годилося підняти його, почистити від пилу, поцілувати й доїсти.

На Україні завжди віддавали перевагу житньому хлібу, а пшеничний випікали на великі свята - Різдво, Паску, весілля.

ІV. Презентація проекту.

1.  Перша група  «Декламатори» декламують вірші про хліб.

( Декламування віршів, підібраних учнями з додаткової літератури.)

2.  Друга група «Історики»

- Легенда «Як собака у бога хліба для людей попросив».

- Легенда «Богиня Деметра».

- Наукова версія.

- Голодомор на Україні та блокада Ленінграда.

Отже, хліб – це життя, це найбільше наше багатство, найцінніший скарб.  Хліба споживали завжди багато, бо харчування в цілому було низьким за калорійністю. З хлібом їли й рідкі страви, й картоплю, й навіть кашу. З ним улітку їли на полуденок (підвечірок) свіжі огірки, фрукти, ягоди, баштанні. Пекли хліб на тиждень, розраховуючи, щоб його вистачило до нової випічки. Улюбленим повсякденним, святковим та обрядовим хлібом на Україні був учинений, тобто виготовлений на розчині, заквасці. Пекли хліб у добре розпаленій печі на поду (черені), підкладаючи під хлібини сушене капустяне листя.

  • А чи знаєте ви, звідки прийшло до нас слово «хліб»? І хто поруч з ним крокує  уже тисячі років? Про свої напрацювання  повідомлять нам «Дослідники». 
  • Звідки, на думку автора, походить слово «хліб»?
  • У яких мовах є це слово?
  • Як давно люди почали пекти хліб?
  • Що використовували для того, щоб хліб був м’яким та пухким?
  • Де вперше почали використовувати дріжджі? Почитайте.
  • Розкажіть, як розвивалося мистецтво випікання хліба.
  • Яке слово завжди стоїть поряд із словом «хліб»?
  • Що означають вислови «зустрічати хлібом-сіллю», «піднести гостям хліб-сіль», «подякувати за хліб, за сіль»?
  • Чому давні люди зовсім не користувалися сіллю? Прочитайте.
  • Коли люди стали використовувати сіль? Прочитайте з оповідання.
  • Знайдіть у тексті і прочитайте, який зв'язок між словами «смачний», «солоний» та солодкий.
  • Утворіть від слова «хліб» пестливі слова. Пригадайте які забавлянки співали про хліб ваші мами та бабусі вам, коли ви були маленькими. (Печу, печу хлібчик …, На печі,на печі смачні та гарячі калачі … )

3.  Третя група  «Дослідники»:

-музей хліба у Києві

-тернопільська хлібина

-дослідження «Шлях від поля до столу»

4.  Четверта група «Народознавці»: добірка обрядів з використанням хліба.

-зустріч гостей

-проводжання в дорогу

-весілля

-магічнмй вплив хліба

3. Словесне малювання.

  • У традиційному інтер'єрі селянської хати хліб-сіль, покриті рушником, були необхідним атрибутом. Запрошуючи до столу, господар казав: Просимо до нашого хліба-солі, а після застілля гості дякували за хліб-сіль. Розділити з кимось хліб-сіль — означало подружитися, побрататися. Зустрічати хлібом-сіллю дорогих гостей — цей звичай, що має глибоке коріння, дійшов до нашого часу.
  • Ви – художники. Перед вами на столі на вишитому рушникові лежить паляниця. Намалюйте її у своїй уяві, яка вона?

4. Вправа «Мікрофон».

  • Чому хліб називають святим?

4. Друга група «Народознавці»: підбір прислів’їв, приказок, влучних висловів про хліб, загадок (вікторина).

  • Хліб — найвиразніший, найпопулярніший, найбільш значущий атрибут слов'янського харчування. Хліб — усьому голова, Хліб та вода — козацька їда, Без хліба суха бесіда — таких прикладів української народної мудрості можна наводити безліч. Тож надаємо слово нашим етнографам.

Коли б хліб та вода, то не страшна біда.

Як є хліба край, то і в хліві рай, а як хліба ні куска,  так і в горниці тоска.

Найсмачніший хліб од свого мозоля.

Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі.

Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.

Хліб усьому голова.

Щоб хліба було доволі, зустрічай сонце в полі.

Розпочалися жнива – будь скупішим на слова.

5. Перша група «Фотографи»: підбір фотоматеріалів та репортаж з фотовиставки.

  • Наші юні фотографи мають добірку фотоматеріалів, які різні вироби печуть з борошна.              Групова робота:
  • Назвати якнайбільше виробів з хліба.
  • Скласти пазл «Хліб».
  • Відтворити за допомогою малюнків шлях хліба від поля до столу.
  • Скласти правила поводження з хлібом.
  •  VІ. Підсумок проекту.

1. Інтерактивна вправа «Гірлянда асоціацій»:

           

 

Хліб

 

 

 

 

 

  • Чи справдились ваші очікування? 
  • Що  ви  дізнались нового, цікавого? 
  • Рефлексія.    Гра «Засіємо поле пшеницею»
  • Пам'ятаймо, що в хлібі – велика праця. Пам'ятаймо завжди, що хліб – святий. Шануймо його так, як шанували наші предки.

 

doc
Додав(-ла)
Kozachenko Alla
Додано
23 липня 2022
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку