Тема: Хлібом славиться земля.
Мета: учити дітей співчувати чужому горю, прищеплювати бережне ставлення до хліба; розвивати інтерес до минулого своєї країни, творчі здібності учнів,інтерес до читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати образне мислення, творчу уяву, фантазію, спостережливість, кмітливість; виховувати бережне ставлення до хліба, шанувати та поважати працю хліборобів.
Обладнання: запис пісні «Хліб на рушнику» на слова В. Крищенка, музика В. Філіпенка, , фотографії для фотовиставки. малюнки, використання ІКТ.
Хід проекту
І. Організація класу.
Готуючись до проекту, учні були об’єднані у групи за інтересами. Кожна із груп отримала завдання, про виконання якого повинна прозвітувати на уроці.
1 група – «Декламатори Фотографи, Художники-творча група» : виразне декламування віршів про хліб дібраних з додаткової літератури, малювання малюнків, підбір фотографій, створення презентації «Пряник».
2 група – «Народознавці»: підбір прислів’їв, приказок, влучних висловів, матеріалів про звичаї та обряди, в яких використовується хліб.
3 група – «Дослідники»: опрацювання цікавинок, дослідження «Шлях хліба від поля до столу.»
4 група – «Історики»: добірка матеріалу про появу хліба у житті людей,
про «чорні» сторінки історіі України.
Звучить запис пісні «Хліб на рушнику» на слова В. Крищенка, музика В. Філіпенка.
ІІ. Оголошення теми і очікуваних результатів проекту.
ІІІ. Мотивація діяльності учнів.
На Україні завжди віддавали перевагу житньому хлібу, а пшеничний випікали на великі свята - Різдво, Паску, весілля.
ІV. Презентація проекту.
1. Перша група «Декламатори» декламують вірші про хліб.
( Декламування віршів, підібраних учнями з додаткової літератури.)
2. Друга група «Історики»
- Легенда «Як собака у бога хліба для людей попросив».
- Легенда «Богиня Деметра».
- Наукова версія.
- Голодомор на Україні та блокада Ленінграда.
Отже, хліб – це життя, це найбільше наше багатство, найцінніший скарб. Хліба споживали завжди багато, бо харчування в цілому було низьким за калорійністю. З хлібом їли й рідкі страви, й картоплю, й навіть кашу. З ним улітку їли на полуденок (підвечірок) свіжі огірки, фрукти, ягоди, баштанні. Пекли хліб на тиждень, розраховуючи, щоб його вистачило до нової випічки. Улюбленим повсякденним, святковим та обрядовим хлібом на Україні був учинений, тобто виготовлений на розчині, заквасці. Пекли хліб у добре розпаленій печі на поду (черені), підкладаючи під хлібини сушене капустяне листя.
3. Третя група «Дослідники»:
-музей хліба у Києві
-тернопільська хлібина
-дослідження «Шлях від поля до столу»
4. Четверта група «Народознавці»: добірка обрядів з використанням хліба.
-зустріч гостей
-проводжання в дорогу
-весілля
-магічнмй вплив хліба
3. Словесне малювання.
4. Вправа «Мікрофон».
4. Друга група «Народознавці»: підбір прислів’їв, приказок, влучних висловів про хліб, загадок (вікторина).
Коли б хліб та вода, то не страшна біда.
Як є хліба край, то і в хліві рай, а як хліба ні куска, так і в горниці тоска.
Найсмачніший хліб од свого мозоля.
Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі.
Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.
Хліб усьому голова.
Щоб хліба було доволі, зустрічай сонце в полі.
Розпочалися жнива – будь скупішим на слова.
5. Перша група «Фотографи»: підбір фотоматеріалів та репортаж з фотовиставки.
1. Інтерактивна вправа «Гірлянда асоціацій»:
Хліб