Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Проект "Створення проекту "Юні екологи"

Про матеріал

В розробленому мною матеріалі подається дидактична характеристика проекту: тип проекту, провідна проблема, спосіб вирішення проблеми, освітній продукт; вимоги до планування гуртка, вимоги до керівника гуртка, план роботи гуртка на І і ІІ семестри; додаток №1 "Методика організації екологічної стежки", додаток №2 "Правила поведінки у довкіллі"; список використаної літератури.

Перегляд файлу

1

 

 

Дидактична характеристика проекту:

  • тип проекту: творчий, груповий;
  • провідна проблема: створити гурток «Юні екологи», формувати в  гуртківців екологічне уявлення, розвивати екологічну свідомість та відчуття, формувати переконання у необхідності екологічної діяльності, виробляти навички і звички поведінки у природі, подолати в характері школярів споживницьке ставлення до природи, провести в школі захід, присвячений проблемам екології;  зробити роботу в гуртку по-справжньому цікавою.
  • спосіб вирішення проблеми :підбір ініціативної групи, обговорити програму дій, ознайомити з «Положенням про гурток юних екологів», метою і завданням, виявити бажаючих записатися в гурток, скласти списки.
  •   освітній продукт:
  • випуск стінгазети ,підготовка екологічного свята , тижня екології

підготовка матеріалів до «Куточка  юних екологів», проведення конкурсів,  екологічних ігор, проведення інтелектуальної гри «Кругозір», проведення екологічних тренінгів;проведення гри «Екологічна стежка»

  • виховування бережного відношення до природи;
  • залучення школярів до практичної діяльності під час розв’язання проблем навколишнього середовища місцевого значення;
  • формування знань і вмінь дослідницького характеру, що сприяли б розвитку творчої та ділової активності у процесі розв’язання екологічних проблем і пов’язаних із ними життєвих ситуацій;



  • вироблення етичних, естетичних почуттів, навичок і звичок виховувати у дітей вміння бачити прекрасне.

 

 

  1. Планувати з урахуванням  вікових особливостей учнів, рівня їх розвитку.
  2. Теми, винесені на обговорення в гуртку, не повинні (в основному) співпадати з тими, які вивчаються за шкільною програмою.
  3. Не треба нав’язувати

програму діяльності насильно, проти бажань

учнів. Треба, безумовно, враховувати їх прагнення.

  1.  Смаки членів гуртка

необхідно формувати.

  1. План – це результат колективної творчості.
  2. План повинен складатися з урахуванням важливих тем в громадському  житті нашого народу.
  3. План повинен постійно підтримувати допитливість учнів.

 

 

 

 

 

  1. В школі керівником гуртка може бути вчитель, – людина, яка має організаторські здібності, людина ініціативна, яка вміє продовжувати такі справи і розробляти таку програму діяльності, які сприяли б створенню творчого колективу.
  2. Керівник повинен володіти педагогічним тактом, уміти керувати, а не вказувати; радити, а не нав’язувати свою думку; вчити мислити самостійно, а не давати готові рецепти.
  3. Допомагати малоактивним учасникам, вийти із такого становища різноманітними творчими іграми, включаючи учнів в активні форми роботи.
  4. Доручати юним екологам проектні завдання .
  5. Керівник гуртка прагне зацікавити учнів до активної участі  у всіх справах.
  6. Дуже важлива роль керівника гуртка у підготовці занять. Від його майстерності, вміння ввести у розмову учнів багато в чому залежить і якість самих занять. Тут керівника можна порівняти хіба що з дирижером. Під час занять в гуртку керівник повинен чітко реагувати на все: враховувати і характер учнів, і бажання тих, хто хоче висловитися ґрунтовно, і не обійти увагою  не так помітних реплік. Саме це робить заняття живим і захоплюючим.
  7. Керівник і його помічники повинні бути справедливими та об’єктивними.
  8. Керівник повинен виховувати в учнів правильне відношення до дисципліни: дисциплінований не той, хто пасивний, хто відмовчується, а той, хто висловлює добре продумані та аргументовані думки і готовий їх відстоювати.

 

 

 

 

 

.

 

Тема заняття

Форма заходу

Відповідальний

1

Планета Земля – наш спільний дім

Ділова гра

Керівник гуртка

2

Оформлення «Куточка юних екологів»

Збір членів гуртка

Керівник гуртка

3

Тиждень лісу.

Екскурсія, трудовий десант, конкурс поробок, оформлення стенду.

Керівник гуртка

4

Природа. Рослини. Тварини.

Інтелектуальна гра «Кругозір»

Актив гуртка

5

Дослідницький проект. Рекордсмени – дерева України.

Презентація проекту.

Керівник гуртка Актив гуртка

6

Симфонія осінніх барв.

Брейн – ринг.

Керівник гуртка

7

«Подорож екоколобка»

Екологічна подорож.

Керівник гуртка

8

 «Юні екологи».Газета.

Випуск газети

Лідер гуртка

9

Допомога птахам взимку.

Конкурс годівничок

Керівник гуртка

10

Правила поведінки в природі.

Екологічний тренінг.

Керівник гуртка

11

Зимовий вернісаж.

Свято-конкурс

Керівник гуртка

12

Мороз і вітер.

 

 

 

Екологічна година.

 

Актив гуртка

 

 

 

 

13

Народні прислів’я та приказки про природу.

Презентація проекту.

Керівник гуртка

14

Екологічні ігри

Година гри

Члени гуртків «Друзі книги»,  «Ляльковий театр», 

«Літературний»

15

Щедрий голос природи змалку слухаю я

Екологічний вечір

Керівник гуртка

16

Екологічна стежина.

Подорож – гра.

Керівник гуртка

Актив гуртка

17

Чудесне - поруч

Урок - милування  і словесної творчості..

Керівник гуртка

 

 

Тема заняття

Форма заходу

Відповідальний

1

Хто в довкіллі найголовніший?

Заняття-телеміст

Керівник гуртка

2

«Юні екологи»

Випуск газети

Керівник гуртка

3

Вода-мандрівниця

Гра-подорож

Керівник гуртка

4

«Природа рідного краю». Казка - п’єса.

 

Екологічна казка.

Лялькова вистава

 

 

Актив гуртка «Юні екологи»,

учасники гуртка

«Ляльковий театр»

5

Білий птах з чорною міткою.

Бесіда-розповідь

Керівник гуртка

6

Охорона рослин весною

Усний журнал

Актив гуртка

 

 

7

«Діти веселки» - кого так називають?

Виховний захід про птахів

Керівник гуртка

8

Всесвітній день охорони навколишнього середовища

Прес-конференція з охорони природи

Керівник гуртка

9

Схаменіться, люди, - ще не пізно!»

Виховний захід

Керівник гуртка

10

Тиждень екології.

 

Конкурси, вікторини, інтелектуальні ігри, конкурс плакатів на екологічну тему.

Актив гуртка

Керівник гуртка

 

11

Шумлять дерева мого краю.

Колективне свято

Керівник гуртка, класні керівники.

12

Стелися, барвіночку, розстеляйся

Урок милування і словесної творчості

Актив гуртка

 

 

13

Зелена аптека

Заняття з екологічного спілкування

Керівник гуртка

14

Квіткове поле.

Конкурс

Члени гуртка

Керівник гуртка

15

Ліс – наше багатство.

Виховний захід

Керівник гуртка

16

«Кругозір»

Інтелектуальна гра

Керівник гуртка

 

Додаток 1

 

 

Екологічна стежина повинна відповідати двом основним вимогам:

Організація екологічної стежки створює умови для виконання завдань, що спрямовують діяльність учнів у природному оточенні. Цим визначається і низка вимог до організації екостежки:

  •      вибір місця і довжини маршруту та природних об’єктів,
  •      бути привабливою для всіх, хто піде по ній;
  •      мати достатню інформаційну насиченість..
    •      підготовка екскурсоводів тощо.

 

 Цей захід сприяє тому, що учні:

  •      вивчають об’єкти та явища у самій природі, 
  •      визначають види рослин і тварин,
  •      з’ясовують шляхи впливу людини на довкілля, 
  •      дізнаються про види природопристосування,
  •      накопичують досвід оцінювання характеру і результатів взаємодії людини і природи, 
  •      опановують навички екологічно грамотної поведінки у природному середовищі,
  •      розвивають уміння пропагувати ідеї охорони природи серед однолітків та населення,
  •      розширюють свій світогляд щодо сучасних природоохоронних  проблем та шляхи їх розв’язування.

 

Підготовчий етап екологічної стежки

У створенні та організації екологічної стежки  підготовчий етап є важливим моментом.

І.Вибір об’єктів місцевості:

  • Він починається з пошуку доступних, естетично виразних і привабливих ландшафтів місцевості, де організовують екостежки.
  • Серед природних об’єктів ландшафту обирається найбільш інформаційно насичені (старе дерево, гайок, озерце тощо).
  • На основі відібраних об’єктів прокладають маршрут стежки. Довжина маршруту не повинна перевищувати 2 км, а тривалість екскурсії 2,5 год  (ці параметри змінюються з урахуванням віку учнів).

ІІ.. Підготовка інформації:

  • Після того, як маршрут прокладено, починається наступна стадія підготовчого етапу. Під керівництвом учителя, визначається тематика і зміст рефератів до кожного відповідного об’єкта.
  • На основі написаних рефератів здійснюється підготовка екскурсоводів, як правило 2-3 осіб різного віку на один об’єкт.
  • Залежно від категорії відвідувачів стежки розробляється і рівень інформації про об’єкт.

ІІІ. Складання паспорта екологічної стежки:

  • Установлення контактів із місцевою радою для отримання допомоги в проектуванні та  облаштуванні стежки.
  • Доцільно створити такі типи інформаційних щитів і знаків:
    •     загальний путівник-схема екостежки,
    •     правила і норма поведінки,
    •     гасла,
    •     екологічні знаки тощо.
      • Виховним моментом повинні стати особиста ініціатива і творчість школярів, а допомогти їм у цьому мають учителі різних предметів.

 

Екологічна стежка допомагає ефективно реалізувати цілу низку завдань комплексного характеру:

  1.   Дає змогу поглиблено вивчити програмовий матеріал з природознавства.
  2.   Є місцем проведення екскурсій, передбачених програмою.
  3.   Формує у дітей ініціативу і творчість.
  4.   Виховує доброту, відвертість, любов до ближнього, чуйність.
  5.   Екостежка може бути місцем проведення екологічних акцій та фестивалів.
  6.   Усі знання, навички, уміння, почуття, переконання, що формуються під час занять на навчальній екологічній стежці, спрямовані на розв’язання одного з найгуманніших завдань сучасності – збереження довкілля, у якому живе людина.

 

 

Додаток 2

 

  1.   Кожний зелений листок, кожна травинка виділяє у повітря кисень. Ми ним дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
  2.   Найкраща квітка – та , що квітує там, зросла. Не губи її!
  3.   Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців – ліки і харч. Чим більше в лісі грибів, тим він затишніший, у ньому краще і швидше ростуть дерева. Не знищуй неїстівних грибів!
  4.   Не галасуй у весняному лісі, не вмикай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку і вона злетить із гнізда. Яєчка, які вона висиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Не галасуй, краще послухай, як шумить ліс!
  5.   Якщо ти знайшов гніздечко – не зачіпай його, бо пташка може залишити його, навіть, якщо там відкладено декілька яєць. Поспостерігай за гніздом потайки, і ти помітиш багато цікавого.
  6.   Не лови барвистих метеликів, які літають над квітами. Вони схожі на казкові «літаючі квіти» і нікому не завдають шкоди.
  7.   Немає чистішої і смачнішої води, ніж джерельна. Подивись, як схиляються над джерелом трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових вітрів. Не скаламуть же і ти джерела! Охороняй чистоту джерела1 Чиста вода - велике багатство!
  8.   Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому, і пам’ятай: скромний, невеличкий букет – ознака гарного смаку і свідомості людини, бережливості і доброти. А про що свідчить оберемок лісових квітів?
  9.   Для того, щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити - роки. Не ламай черемхи, не каліч інших дерев, кущів!
  10. Рана на рослині – рана на живому. Якщо ти назбираєш букет лісових суниць, знай: скільки гілочок у букеті, на стількох рослинах залишилися рани, і всі вони тривалий час хворітимуть, а багато з них загине.
  11. Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що привела до пожежі, - злочин і перед природою, і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилося навіть іскри від багаття.
  12. Залишена консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести до його загибелі. Нагріте сонцем скло може спричинити пожежу.
  13. Не залишайте після себе сміття у лісі1 Нехай твоє місце відпочинку буде чистим. Рештки їжі залиш для пташок на сухих сучках, для звірів на пеньку, для комах на землі.
  14. Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо,  - від неї. Тож відплати їй своєю добротою, увагою, і вона стане ще щедрішою.

 

 

Використана література:

  1.         Абдуллаєв З.Н. Екологічне ставлення і екологічна свідомість // Філософські науки. – 1991. - № 2. – С. 186-190.
  2.         Бабакова Т.А. Еколого-краєзнавча робота з молодшими школярами // Початкова школа. – 1993. – № 9. – С.16-17.
  3.         Василенко Г.С. Екологічна освіта та виховання // Початкова школа. – 2007. - № 6. – С. 6-7.
  4.         Жестова Н.С. Проведення екскурсій до лісу // Початкова школа. - №№ 6. – С. 30-34.
  5.         Захлебный А.Н. Суравегина И.Т.. Эеологическое образование школьников во внеклассной работе. – М.: Просвещение, 1984. – 158 с.
  6.         Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.Ж., Песталоцци  И.Г. - Педагогическое наследие. – М.: Педагогіка, 1987. – 329 с.
  7.         Котєнєва І.С. Історико-педагогічні аспекти естетико-екологічного виховання особистості // Екологічний вісник. – 2006. - № 19. – С. 140-149.
  8.         Пономаренко Л.В. Екологічне виховання молодших школярів у процесі навчання // Початкове навчання і виховання. - № 11 (71). – 144 с.
  9.         Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. – К.: Рад. шк 1988. – 272 с.
  10.    Хафілова Л.М. Як ознайомити дітей з правилами поведінки на природі // Початкова школа. – 2007. - № 6. – С.9-12.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
1133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку