Дидактична характеристика проекту:
-
тип проекту: творчий, груповий;
-
провідна проблема: створити гурток «Юні екологи», формувати в гуртківців екологічне уявлення, розвивати екологічну свідомість та відчуття, формувати переконання у необхідності екологічної діяльності, виробляти навички і звички поведінки у природі, подолати в характері школярів споживницьке ставлення до природи, провести в школі захід, присвячений проблемам екології; зробити роботу в гуртку по-справжньому цікавою.
-
спосіб вирішення проблеми :підбір ініціативної групи, обговорити програму дій, ознайомити з «Положенням про гурток юних екологів», метою і завданням, виявити бажаючих записатися в гурток, скласти списки.
-
освітній продукт:
-
випуск стінгазети ,підготовка екологічного свята , тижня екології
підготовка матеріалів до «Куточка юних екологів», проведення конкурсів, екологічних ігор, проведення інтелектуальної гри «Кругозір», проведення екологічних тренінгів;проведення гри «Екологічна стежка»
-
виховування бережного відношення до природи;
-
залучення школярів до практичної діяльності під час розв’язання проблем навколишнього середовища місцевого значення;
-
формування знань і вмінь дослідницького характеру, що сприяли б розвитку творчої та ділової активності у процесі розв’язання екологічних проблем і пов’язаних із ними життєвих ситуацій;
-
вироблення етичних, естетичних почуттів, навичок і звичок виховувати у дітей вміння бачити прекрасне.
-
Планувати з урахуванням вікових особливостей учнів, рівня їх розвитку.
-
Теми, винесені на обговорення в гуртку, не повинні (в основному) співпадати з тими, які вивчаються за шкільною програмою.
-
Не треба нав’язувати
програму діяльності насильно, проти бажань
учнів. Треба, безумовно, враховувати їх прагнення.
-
Смаки членів гуртка
необхідно формувати.
-
План – це результат колективної творчості.
-
План повинен складатися з урахуванням важливих тем в громадському житті нашого народу.
-
План повинен постійно підтримувати допитливість учнів.
-
В школі керівником гуртка може бути вчитель, – людина, яка має організаторські здібності, людина ініціативна, яка вміє продовжувати такі справи і розробляти таку програму діяльності, які сприяли б створенню творчого колективу.
-
Керівник повинен володіти педагогічним тактом, уміти керувати, а не вказувати; радити, а не нав’язувати свою думку; вчити мислити самостійно, а не давати готові рецепти.
-
Допомагати малоактивним учасникам, вийти із такого становища різноманітними творчими іграми, включаючи учнів в активні форми роботи.
-
Доручати юним екологам проектні завдання .
-
Керівник гуртка прагне зацікавити учнів до активної участі у всіх справах.
-
Дуже важлива роль керівника гуртка у підготовці занять. Від його майстерності, вміння ввести у розмову учнів багато в чому залежить і якість самих занять. Тут керівника можна порівняти хіба що з дирижером. Під час занять в гуртку керівник повинен чітко реагувати на все: враховувати і характер учнів, і бажання тих, хто хоче висловитися ґрунтовно, і не обійти увагою не так помітних реплік. Саме це робить заняття живим і захоплюючим.
-
Керівник і його помічники повинні бути справедливими та об’єктивними.
-
Керівник повинен виховувати в учнів правильне відношення до дисципліни: дисциплінований не той, хто пасивний, хто відмовчується, а той, хто висловлює добре продумані та аргументовані думки і готовий їх відстоювати.
.
№
|
Тема заняття
|
Форма заходу
|
Відповідальний
|
1
|
Планета Земля – наш спільний дім
|
Ділова гра
|
Керівник гуртка
|
2
|
Оформлення «Куточка юних екологів»
|
Збір членів гуртка
|
Керівник гуртка
|
3
|
Тиждень лісу.
|
Екскурсія, трудовий десант, конкурс поробок, оформлення стенду.
|
Керівник гуртка
|
4
|
Природа. Рослини. Тварини.
|
Інтелектуальна гра «Кругозір»
|
Актив гуртка
|
5
|
Дослідницький проект. Рекордсмени – дерева України.
|
Презентація проекту.
|
Керівник гуртка Актив гуртка
|
6
|
Симфонія осінніх барв.
|
Брейн – ринг.
|
Керівник гуртка
|
7
|
«Подорож екоколобка»
|
Екологічна подорож.
|
Керівник гуртка
|
8
|
«Юні екологи».Газета.
|
Випуск газети
|
Лідер гуртка
|
9
|
Допомога птахам взимку.
|
Конкурс годівничок
|
Керівник гуртка
|
10
|
Правила поведінки в природі.
|
Екологічний тренінг.
|
Керівник гуртка
|
11
|
Зимовий вернісаж.
|
Свято-конкурс
|
Керівник гуртка
|
12
|
Мороз і вітер.
|
Екологічна година.
|
Актив гуртка
|
13
|
Народні прислів’я та приказки про природу.
|
Презентація проекту.
|
Керівник гуртка
|
14
|
Екологічні ігри
|
Година гри
|
Члени гуртків «Друзі книги», «Ляльковий театр»,
«Літературний»
|
15
|
Щедрий голос природи змалку слухаю я
|
Екологічний вечір
|
Керівник гуртка
|
16
|
Екологічна стежина.
|
Подорож – гра.
|
Керівник гуртка
Актив гуртка
|
17
|
Чудесне - поруч
|
Урок - милування і словесної творчості..
|
Керівник гуртка
|
№
|
Тема заняття
|
Форма заходу
|
Відповідальний
|
1
|
Хто в довкіллі найголовніший?
|
Заняття-телеміст
|
Керівник гуртка
|
2
|
«Юні екологи»
|
Випуск газети
|
Керівник гуртка
|
3
|
Вода-мандрівниця
|
Гра-подорож
|
Керівник гуртка
|
4
|
«Природа рідного краю». Казка - п’єса.
|
Екологічна казка.
Лялькова вистава
|
Актив гуртка «Юні екологи»,
учасники гуртка
«Ляльковий театр»
|
5
|
Білий птах з чорною міткою.
|
Бесіда-розповідь
|
Керівник гуртка
|
6
|
Охорона рослин весною
|
Усний журнал
|
Актив гуртка
|
7
|
«Діти веселки» - кого так називають?
|
Виховний захід про птахів
|
Керівник гуртка
|
8
|
Всесвітній день охорони навколишнього середовища
|
Прес-конференція з охорони природи
|
Керівник гуртка
|
9
|
Схаменіться, люди, - ще не пізно!»
|
Виховний захід
|
Керівник гуртка
|
10
|
Тиждень екології.
|
Конкурси, вікторини, інтелектуальні ігри, конкурс плакатів на екологічну тему.
|
Актив гуртка
Керівник гуртка
|
11
|
Шумлять дерева мого краю.
|
Колективне свято
|
Керівник гуртка, класні керівники.
|
12
|
Стелися, барвіночку, розстеляйся
|
Урок милування і словесної творчості
|
Актив гуртка
|
13
|
Зелена аптека
|
Заняття з екологічного спілкування
|
Керівник гуртка
|
14
|
Квіткове поле.
|
Конкурс
|
Члени гуртка
Керівник гуртка
|
15
|
Ліс – наше багатство.
|
Виховний захід
|
Керівник гуртка
|
16
|
«Кругозір»
|
Інтелектуальна гра
|
Керівник гуртка
|
Додаток 1
Екологічна стежина повинна відповідати двом основним вимогам:
Організація екологічної стежки створює умови для виконання завдань, що спрямовують діяльність учнів у природному оточенні. Цим визначається і низка вимог до організації екостежки:
-
вибір місця і довжини маршруту та природних об’єктів,
-
бути привабливою для всіх, хто піде по ній;
-
мати достатню інформаційну насиченість..
-
підготовка екскурсоводів тощо.
Цей захід сприяє тому, що учні:
-
вивчають об’єкти та явища у самій природі,
-
визначають види рослин і тварин,
-
з’ясовують шляхи впливу людини на довкілля,
-
дізнаються про види природопристосування,
-
накопичують досвід оцінювання характеру і результатів взаємодії людини і природи,
-
опановують навички екологічно грамотної поведінки у природному середовищі,
-
розвивають уміння пропагувати ідеї охорони природи серед однолітків та населення,
-
розширюють свій світогляд щодо сучасних природоохоронних проблем та шляхи їх розв’язування.
Підготовчий етап екологічної стежки
У створенні та організації екологічної стежки підготовчий етап є важливим моментом.
І.Вибір об’єктів місцевості:
-
Він починається з пошуку доступних, естетично виразних і привабливих ландшафтів місцевості, де організовують екостежки.
-
Серед природних об’єктів ландшафту обирається найбільш інформаційно насичені (старе дерево, гайок, озерце тощо).
-
На основі відібраних об’єктів прокладають маршрут стежки. Довжина маршруту не повинна перевищувати 2 км, а тривалість екскурсії 2,5 год (ці параметри змінюються з урахуванням віку учнів).
ІІ.. Підготовка інформації:
-
Після того, як маршрут прокладено, починається наступна стадія підготовчого етапу. Під керівництвом учителя, визначається тематика і зміст рефератів до кожного відповідного об’єкта.
-
На основі написаних рефератів здійснюється підготовка екскурсоводів, як правило 2-3 осіб різного віку на один об’єкт.
-
Залежно від категорії відвідувачів стежки розробляється і рівень інформації про об’єкт.
ІІІ. Складання паспорта екологічної стежки:
-
Установлення контактів із місцевою радою для отримання допомоги в проектуванні та облаштуванні стежки.
-
Доцільно створити такі типи інформаційних щитів і знаків:
-
загальний путівник-схема екостежки,
-
правила і норма поведінки,
-
гасла,
-
екологічні знаки тощо.
-
Виховним моментом повинні стати особиста ініціатива і творчість школярів, а допомогти їм у цьому мають учителі різних предметів.
Екологічна стежка допомагає ефективно реалізувати цілу низку завдань комплексного характеру:
-
Дає змогу поглиблено вивчити програмовий матеріал з природознавства.
-
Є місцем проведення екскурсій, передбачених програмою.
-
Формує у дітей ініціативу і творчість.
-
Виховує доброту, відвертість, любов до ближнього, чуйність.
-
Екостежка може бути місцем проведення екологічних акцій та фестивалів.
-
Усі знання, навички, уміння, почуття, переконання, що формуються під час занять на навчальній екологічній стежці, спрямовані на розв’язання одного з найгуманніших завдань сучасності – збереження довкілля, у якому живе людина.
Додаток 2
-
Кожний зелений листок, кожна травинка виділяє у повітря кисень. Ми ним дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
-
Найкраща квітка – та , що квітує там, зросла. Не губи її!
-
Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців – ліки і харч. Чим більше в лісі грибів, тим він затишніший, у ньому краще і швидше ростуть дерева. Не знищуй неїстівних грибів!
-
Не галасуй у весняному лісі, не вмикай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку і вона злетить із гнізда. Яєчка, які вона висиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Не галасуй, краще послухай, як шумить ліс!
-
Якщо ти знайшов гніздечко – не зачіпай його, бо пташка може залишити його, навіть, якщо там відкладено декілька яєць. Поспостерігай за гніздом потайки, і ти помітиш багато цікавого.
-
Не лови барвистих метеликів, які літають над квітами. Вони схожі на казкові «літаючі квіти» і нікому не завдають шкоди.
-
Немає чистішої і смачнішої води, ніж джерельна. Подивись, як схиляються над джерелом трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових вітрів. Не скаламуть же і ти джерела! Охороняй чистоту джерела1 Чиста вода - велике багатство!
-
Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому, і пам’ятай: скромний, невеличкий букет – ознака гарного смаку і свідомості людини, бережливості і доброти. А про що свідчить оберемок лісових квітів?
-
Для того, щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити - роки. Не ламай черемхи, не каліч інших дерев, кущів!
-
Рана на рослині – рана на живому. Якщо ти назбираєш букет лісових суниць, знай: скільки гілочок у букеті, на стількох рослинах залишилися рани, і всі вони тривалий час хворітимуть, а багато з них загине.
-
Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що привела до пожежі, - злочин і перед природою, і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилося навіть іскри від багаття.
-
Залишена консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести до його загибелі. Нагріте сонцем скло може спричинити пожежу.
-
Не залишайте після себе сміття у лісі1 Нехай твоє місце відпочинку буде чистим. Рештки їжі залиш для пташок на сухих сучках, для звірів на пеньку, для комах на землі.
-
Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо, - від неї. Тож відплати їй своєю добротою, увагою, і вона стане ще щедрішою.
Використана література:
-
Абдуллаєв З.Н. Екологічне ставлення і екологічна свідомість // Філософські науки. – 1991. - № 2. – С. 186-190.
-
Бабакова Т.А. Еколого-краєзнавча робота з молодшими школярами // Початкова школа. – 1993. – № 9. – С.16-17.
-
Василенко Г.С. Екологічна освіта та виховання // Початкова школа. – 2007. - № 6. – С. 6-7.
-
Жестова Н.С. Проведення екскурсій до лісу // Початкова школа. - №№ 6. – С. 30-34.
-
Захлебный А.Н. Суравегина И.Т.. Эеологическое образование школьников во внеклассной работе. – М.: Просвещение, 1984. – 158 с.
-
Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.Ж., Песталоцци И.Г. - Педагогическое наследие. – М.: Педагогіка, 1987. – 329 с.
-
Котєнєва І.С. Історико-педагогічні аспекти естетико-екологічного виховання особистості // Екологічний вісник. – 2006. - № 19. – С. 140-149.
-
Пономаренко Л.В. Екологічне виховання молодших школярів у процесі навчання // Початкове навчання і виховання. - № 11 (71). – 144 с.
-
Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. – К.: Рад. шк 1988. – 272 с.
-
Хафілова Л.М. Як ознайомити дітей з правилами поведінки на природі // Початкова школа. – 2007. - № 6. – С.9-12.