Досвід багаторічної роботи у початкових класах дає мені змогу поділитися деякими міркуваннями щодо організації і методики втілення методу проектів для розвитку творчих здібностей у виховній роботі.
«Може маленька дитина повторює те,
що було вже зроблено, створено іншими людьми,
але якщо це діяння – плід її власних розумових усиль, -
вона творець, її розумова діяльність – творчість».
В.Сухомлинський
Завдання початкової школи «Формувати людину, яка хоче і вміє самостійно вчитися; яка вміє сприймати інформацію, працювати з інформацією, сортувати її, осмислювати, аналізувати, творити.» Державний стандарт 4 –х річної початкової школи.
Проектна діяльність –
основа розвитку творчих здібностей молодших школярів
Головною метою системи освіти, визначеною Національною доктриною розвитку України у XXI столітті є становлення творчої особистості, однією з найважливіших проблем розвитку людини, котра навчається, виховується, формується. Проблема розвитку творчих здібностей є актуальною, бо саме така особистість може по-справжньому керувати майбутнім, лише така творча людина може впевнено подивитися в обличчя новому світу. Становлення такої особистості починає формуватися ще в молодшому шкільному віці. Отже, кожен учитель початкової ланки шкільної освіти зобов’язаний розвивати творчий потенціал дитини, її комунікативні навички, уміння працювати з будь-якою інформацією, мислити неординарно, гнучко, залежно від ситуації.
Кожна дитина – неповторна індивідуальність, з своїми здібностями до різних видів творчості: образотворчої, навчальної, наукової, технічної, літературної, управлінської, музичної. Важливим завданням вчителя і є пробудити чи розвинути те творче зернятко, яке є в кожній особистості, бо закладене там природою; допомогти знайти себе в житті. Розвивати творчі здібності дітей – це можливість помандрувати у світ кожної дитини через її розповіді, малюнки, казки, вірші. Це можливість познайомитися із захопленнями, найзаповітнішими мріями дітей. Це вихід на особистість дитини. Саме у творчості особистість може самореалізуватися і самоутвердитися, відкрити себе.
Проектна діяльність і є однією з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що допомагає виявити і розвинути творчі здібності особистості, створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, спонукає до розвитку творчої особистості, оскільки сприяє забезпеченню життєво - творчого розвитку учнів, формує необхідні життєві компетентності. Я звернулась до цього методу тому що він дає можливість в стінах школи формувати творчу особистість, пробуджує і розвиває в дитині талант, дає можливість осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує мотивацію до навчання.
Досвід багаторічної роботи у початкових класах дає мені змогу поділитися деякими міркуваннями щодо організації і методики втілення методу проектів для розвитку творчих здібностей у виховній роботі.
Впровадження методу проектів – це складна, але цікава робота.
Що потрібно для створення проекту?
Алгоритм створення навчального проекту
(на основі міжнародної програми Intel)
Функції учителя під час роботи над проектом:
Слід пам'ятати, що, плануючи тематику проекту, потрібно ретельно продумати:
• чи тема вибрана відповідно до запитів дітей;
• чи зможуть діти досягти успіху при виконанні проекту;
• чи заохочує проект розвиток творчого мислення, уяви та інших здібностей учнів;
• чи засвоять діти основні навички;
• чи зможуть вони краще зрозуміти предмети, явища навколишнього світу;
• чи відповідає проект спробам дітей самостійно осмислити та зрозуміти нову інформацію.
Таким чином, проект — це «5 П»:
проблема
планування
пошук інформації
продукт
презентація.
Шоста П — це його портфоліо, тобто папка, у якій зібрані всі матеріали.
Для формування творчих здібностей кожної особистості планую в проекті виконання різних видів діяльності, даю можливість кожному обрати вид творчості, яка їм подобається найбільше (малювання, конструювання, читання та розігрування сюжетів знайомих літературних творів, складання віршів, казок,виготовлення поробок). Це дає можливість розкрити усі закладені в особистості природні задатки, творчі можливості; забезпечити оптимальні передумови для самореалізації школяра, здатності до творчості, сприяє визначенню нахилів та здібностей учнів.
Така участь у продуктивних видах діяльності зацікавлює дитину процесом творчості, спонукає до процесу творчості, формує творчі здібності, розвиває творчість.
Учням подобаються такі види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, спонукають до творчості і винахідливості. Кожен проект для учнів значущий, адже в результаті діяльності, творчого пошуку вони бачать результат власної праці, який можуть використати практично (пам’ятки, листи, плани діяльності, інсценізації). Завдяки цьому виникає
12 ситуація успіху і, відповідно, підвищується творча активність школярів.
Традиційний зв'язок «учитель-учень», змінюється на «учень-учитель». Під час роботи над проектом я виконую роль консультанта, допомагаю учням у
пошуку інформації, координую роботу над проектом, підтримую, заохочую учнів. А вони працюють самостійно – індивідуально, парами, групою.
Починаю з 1 класу через проектну діяльність залучаю дітей до продуктивних видів діяльності. Так були проведені проекти «Ялинка – новорічна красуня», «Професії поряд», «Зима - чарівниця», «Осінь- чарівна пора року», «Птахи – наші друзі». Кінцевим результатом проектів були творчі роботи дітей: виставки малюнків, поробок; випуск стіннівок, колекції, де учні проявили свою творчість та фантазію.
Я переконалась, що працюючи над проектом в дитячому серці запалюється вогник допитливості, пробуджується інтерес до навчання, розвивається творче мислення, формуються творчі здібності, діти залучаються до творчого пошуку.
Розвитку особистісних якостей учнів, індивідуально - творчих здібностей сприяв дослідницько – творчий проект, проведений в 2 класі, «Осінь золотава» . Через творчу діяльність учні змогли зрозумiти природу осені, вiдкрити таємницi рiзних її явищ i законів iснування. Результатом проекту
стали виставки дитячих малюнкiв «Осінь зачаровує красою», творчих робіт «Природа і фантазія» та проведення свята осені. У ходi роботи над проектом у дiтей виникла потреба творити, спiлкуватися, творчо застосовувати знання, появилось бажання продовжувати досліджувати традиції і звичаї свого народу.
Я зрозуміла, що використання в проектній діяльності учнів народних традицій є доцільною та цікавою для молодших школярів формою проектного навчання, формує творчий підхід до проблеми. Тому в 3 класі ми продовжили вивчати народні звичаї та традиції, розкрили цікавий світ пори року зима. Проект назвали «Як не любити зими сніжно - білої». Кожна група учнів за допомогою вчителя, батьків зібрала цікавий матеріал про народні звичаї, свята, пов’язані з зимою; підібрали прислів’я, приказки, народні прикмети та виготовили «продукт проекту»: презентація «Календар улюблених зимових свят»; альбом творчих робіт «Зима - чарівниця»; збірка «Зимонька - зима»; презентація «Зима іде, свята веде».
Декілька проектів у 3–4 класах були присвячені екологічному вихованню учнів. (Проект «Збережи ялинку», «Збережем первоцвіти», «Зимуючі птахи») Ці проекти вимагали від дітей творчого підходу до вирішення проблем, вчили усвідомлено організовувати власну діяльність, виявляти свою індивідуальність і розвивати здібності.
Ідея проекту «Збережи ялинку» у дітей виникла, коли було оголошено Всеукраїнську акцію по збереженню ялинок та сосонок. Вони задумалися над тим, чим же вони можуть допомогти новорічній красуні? Після обговорення проблеми, діти створили 4 групи для пошукової та творчої діяльності. Під час презентації група «Пошуковці» повідомила дітям багато цікавого про історію святкування Нового року з ялинкою; про те, чому саме ці дерева прикрашають люди. Група «Літератори» підібрала вірші про Новий рік та ялинку. Група «Художники» виконали малюнки, група «Трударики» представила свої поробки штучних ялинок із різних матеріалів. Від цього проекту діти отримали велике моральне задоволення.
Ключове питання проекту «Зимуючі птахи»: Скажіть-бо, люди, як без птахів жити? Про що співають пташки взимку? спонукало учнів з’ясовувати, дізнаватися:
• Чи потребують птахи нашої допомоги?
• Чому пташки гинуть взимку?•
• Які птахи зимують в нашій місцевості?
• Як допомогти пташкам перезимувати?
• Що їдять пташки взимку?
• Як можна зробити годівницю своїми руками?
Мої учні не тільки дізнались багато цікавого про світ пташок, а разом із батьками допомогли пташкам пережити зиму.
Дуже цікавим для дітей був проект «Збережемо первоцвіти». Учні, батьки та вчителі продемонстрували можливість працювати згуртовано, плідно.
Протягом підготовчого періоду учні на уроках, виховних годинах дивились презентації, прослуховували різні оповідання, вірші про первоцвіти. Після кожного виду роботи проводилась бесіда.
На другому етапі підготовчого періоду діти «несподівано» отримали листа від Первоцвітів, в якому вони просять допомоги. Діти розділились на групи:
природознавці, книголюби, чомучки, витівники. Кожна група отримала своє завдання.
Природознавці отримали завдання:
зібрати, проаналізувати і систематизувати інформацію про зовнішній вигляд первоцвітів;
доглядати за первоцвітами на присадибних ділянках;
підготувати повідомлення за темою « Рослини, які занесені до Червоної книги України».
Книголюби мали таке завдання :
підібрати вірші, загадки, пісні про первоцвіти;
оформити виставку «Збережемо зелене багатство».
Завдання чомучок:
підібрати запитання до вікторини « Чи знаєте ви первоцвіти?»,
підготувати випуск листівки «Збережемо життя первоцвітам».
Завдання витівників:
підготувати виступ агітбригади з метою висвітлення проблеми охорони ранньоквітучих лісових рослин.
У лютому було проведено конкурс читців «Наші перші вісники весни» та малюнків «Краса первоцвіту».
У березні учні класу підтримали шкільну акцію «Первоцвіт», яка проходила під гаслом: «Зроби паперові – збережи живі!».
Наприкінці березня проведено підсумкове заняття за проектом, де кожна група звітувала про результати проведеної роботи. Найактивніші учасники проекту були нагородженні подяками і грамотами.
Спільна праця та пошук учителя, батьків й учнів дають добрі плоди. Це радість успіху, радість спілкування, радість відкриття. А це, як писав В.Сухомлинський, - головне в навчанні.
Отже, вчитель, працюючи над розвитком особистості, повинен добирати такі технології, де педагог виступає помічником і порадником, старшим товаришем. Він повинен забезпечувати організацію пошуково – дослідницької навчальної діяльності і працює спільно з учнями, не розподіляючи функцій між ними. Педагог веде учнів шляхом відкриття, залучає до процесу самопізнання, самовдосконалення.
Метод проектів і готує дітей до активної та творчої праці – одним із основних критеріїв педагогічної майстерності.
Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших.
В. Сухомлинський
БАЖАЮ УСПІХУ!