К р и в о р і з ь к а г і м н а з і я № 33
Професійні сходинки
«Розвиток сімейного читання як один із аспектів формування майбутнього читача»
Підготувала бібліотекар:
Кривенко С.І.
Без високої культури читання немає
ні школи, ні справжньої розумової праці,
читання — це найважливіший інструмент
навчання та джерело багатого духовного життя»
Василь Сухомлинський
Якщо донедавна книга була для людини основним джерелом інформації, а читання – популярним способом проведення дозвілля, то тепер у них з’явилися могутні суперники – телебачення та Інтернет. Нині багато хто вважає читання «зайвим марнуванням часу», віддаючи перевагу екранізованим версіям творів. Багато батьків і вчителів незадоволені тим, що їхні діти не люблять читати. Але змусити дитину читати неможливо, книгою потрібно зацікавити. Книга повинна прийти до дитини у відповідному віці, інакше дружба з нею може й не відбутися. Прищеплення дітям інтересу до читання, констатує наука, на 90% залежить від батьків. Тому завдання бібліотек – відродження сімейного читання.
Сімейні читання – це своєрідна давня традиція інтелігенції. Це форма спілкування, в якій беруть участь як мінімум троє; дитина, батьки і автор книги. Сімейне читання – це розмова батьків з дітьми про мораль, стимулом якого є спільне читання творів літератури. Це монолог дитини, в якому вона роздумує над змістом твору, прагне виявити і виразити його моральну ідею.
Головна відмінність сімейного читання від інших його видів – класного і позакласного – полягає в тому, що батьки, читаючи своїй дитині книгу, починають посправжньому займатися її духовним розвитком, формуванням її особистості. Сімейне читання – це не просто читання дітям. Традиції такого спільного читання благодатно впливають на всю родину, воно передбачає духовне спілкування сім’ї, зміцнення духовних зв’язків. Ось чому важливо правильно організувати дитяче читання. Направити його так, щоб дитина не розгубилася у книжковому морі, щоб спілкування з книгами стало звичним, і, що найважливіше, приємним та улюбленим заняттям. Реалізація цього завдання можлива за умови спільної діяльності бібліотеки і сім’ї.
Що ж може зробити бібліотека? Як і чим бібліотекарі допомагають сім’ї, батькам в організації сімейного читання?
Насамперед, переконують батьків в тому, що читання дітей – це їх власна турбота. Адже загальновідомо, що корені розвитку особистості дитини закладаються у сімейному вихованні. Сім’я є тим первинним колективом, де дитина вперше засвоює норми моралі, правила співжиття, набуває перших навичок суспільної праці, де формуються її ідеали. Проблема „батьки і читання дітей” суспільно значима. Ефективність організації читання дітей стане вищою, а зміст – глибшим, якщо робота буде проводитися постійно.
Працівники бібліотек вивчають, як відносяться в сім’ї до читання дітей, що знають батьки про дитячу літературу, про роботу бібліотеки, якої допомоги потребують в питаннях виховання дітей. Адже, визначаючи книгу важливим фактором виховання, значна кількість батьків пов’язує читання дітей тільки з процесом навчання і обмежує коло читання дітей шкільними програмами. Основна ж маса цікавої дитячої літератури залишається поза їх увагою. Саме тому бібліотечні працівники спрямовують зусилля на підвищення загальної і педагогічної культури батьків, їх літературної і бібліотечно – бібліографічної грамотності.
Роботу з батьками слід проводити диференційовано. Враховувати вік дітей, форми і методи роботи з ними, організовувати різноманітні перегляди і огляди літератури, екскурсії, виступи на батьківських зборах, присвячених проблемам дитячого читання; проводити круглі столи, знайомити батьків з тим, що читають їх діти.
Для дітей бажано проводити анкетування „Книги твоїх батьків”. В анкеті запропонувати два запитання:
За її результатами організувати книжкову виставку, створити кутки „Для вас, батьки”, „Батькам про дитяче читання”, „Читання в сімейному колі”, де експонується література з цих питань, рекомендаційні списки художньої і науково – пізнавальної літератури для дітей. Ефективними є індивідуальні запрошення для батьків до бібліотеки для бесід, ознайомлення з новими надходженнями, для участі в масових заходів, проведенні днів батьків у бібліотеках.
Для батьків організовувати анкетування за такими темами:
Проведення заходів, розрахованих як на юних читачів, так і на їх батьків, здатне викликати інтерес до спільного читання, спільної творчості та інтелектуальної діяльності.
Для організації змістовного дозвілля та читання сім'ї бібліотека може запропонувати своїм користувачам:
Частіше за все одним із своїх завдань працівники бібліотек ставлять «залучити батьків до бібліотеки ... » Так, дійсно, це дуже важливо, але з якою метою? Щоб «навчити»? Інформувати? Надати пораду?
Корисність зазначених завдань не викликає сумнівів. Але вирішити їх можливо тільки тоді, коли у домівку наших дітей повернеться забута та втрачена традиція сімейного читання - спільного прочитання книги, спілкування втрьох: дорослого, дитини і ... Франка, Пушкіна, Стівенсона - це вже питання вибору. Лише у цьому випадку у членів сім'ї виникне потреба разом поміркувати про книги, знадобиться порада професіоналів, з'явиться бажання набути навичок вибору та пошуку інформації тощо. Ось чому головне завдання, яке постає перед бібліотеками, не «навчити», а сприяти виникненню бажання у читачів-батьків допомогти своїй дитині долучитися до читання. Ось лише невеликий перелік заходів, що їх може запропонувати своїм читачам бібліотека:
Роль бібліотеки у формуванні культури читання.
У практиці роботи бібліотек використовується методи індивідуального та масового керівництва читання та їх форми. Результати індивідуального керівництва читанням, яким би систематичним і кваліфікованим воно не було, не можна визначити відразу. Інтереси читача, усвідомлені мотиви читання, глибина сприйняття книги формуються поступово, якісні зрушення в читацькому розвитку наростають непомітно. Індивідуальне керівництво читанням вимагає від бібліотекаря творчості і майстерності, знання літератури і свого читача, Якщо хочеш запалити в дітях іскру, то тобі треба, за словами Сухомлинського, «вміщати в себе ціле море світла».
Метод масового керівництва читанням і його форми.
Масова робота увібрала в себе багаторічні духові бібліотечні традиції. Сучасний комплекс форм і методів масової роботи базується на кращих традиціях вітчизняної теорії і практики. Під час проведення масових заходів у структурі спілкування мають місце і інформаційні процеси, і міжособистісні відносини, і емоційний вплив читачів і бібліотекаря один на одного. Масові форми забезпечують найбільш сприятливе умова для спілкування, прямого або непрямого, погоджено або конфліктного.
Основними формами масового керівництва читанням учнів
в бібліотеці є: книжкові виставки, огляд літератури, цикли читань, групові бесіди про прочитане, обговорення книг, читацькі конференції, різноманітні літературні ігри (конкурси, вікторини, подорожі по книгах), усні журнали, літературні вечори.
Бібліотека та сім'я
Важливий фактор, що впливає на результативність роботи бібліотеки по організації і керівництву читання підлітків - її співдружність, контакти з родиною читача, в основному виступи на батьківських зборах.
У сім'ї формується особистість дитини, його початкове ставлення до різних видів діяльності, у тому числі й до читання. У багатьох сім'ях є книги й журнали для їх віку. Сім'я в певній мірі керує читанням дітей. У багатьох випадках батьки є авторитетом для своїх дітей у виборі книг, в оцінці прочитаного. Робота з батьками може бути як індивідуальна, так і масова. Можна в індивідуальній бесіді з батьками дізнатися інтереси дитини і всієї атмосфери сім'ї, порекомендувати необхідний список літератури, допомогти батькам сформулювати правильний читацький смак у дитини, а іноді й у самих батьків.
Анкета для батьків „А Ваша дитина читає?”
1. Чи є у вас домашня бібліотека? Так, Ні
2. Які газети і журнали ви виписуєте для дітей? ________________________________________________________
3. Чи активно читає книги ваша дитина? _________________________________________________________
4. Які книги викликають найбільший інтерес у вашої дитини? _________________________________________________________
5. Де ваша дитина бере книги для читання? _________________________________________________________
6. Вона читає художні твори поза шкільною програмою? Так, Ні
7. Чи використовує Ваша дитина аудіо та електронні книги? Так, Ні
8. Які книги ви читаєте вголос і обговорюєте разом з дітьми? _________________________________________________________
9. Чи ділиться враженнями про прочитані книги ваша дитина? Так, Ні
10. Чи дозволяєте ви своїй дитині читати книги не за віком? _________________________________________________________
11. Як допомагає читання дитині в її навчанні? _________________________________________________________
12. Які позитивні якості, на вашу думку, розвиває у дитини читання? _________________________________________________________
13. Чи допомагають вам книги, періодичні видання у вихованні дітей? Які саме? _________________________________________________________ 14. Як ви вважаєте, хто повинен виховувати у дитини любов до книги? Ви, Вчитель, Бібліотекар.
Безручко Н. Відродити історичні традиції сімейного читання в Україні / Н. Безручко // Світ дит. б-к. – 2010. – № 1. – С. 23-26.
Бібліотека як організатор сімейного читання // Шк. б-ка. – 2010. – № 10. – С. 54.
Богуш А. М. Ваші помічники – книги : поради батькам / А. М. Богуш // Розкажіть онуку. – 2008. – № 11. – С. 51-54.
Васильєва Л. М. Поради бібліотекаря батькам старшокласників / Л. М. Васильєва // Шк. б-ка. – 2011. – № 9. – С. 79-84.
Від родини йде життя людини : родинне свято // Шк. б-ка. – 2012. – № 13-14. – С. 91-93. Відроджуємо традиції сімейного читання : бібліодайджест за сторінками фахової періодики з циклу «Запозичимо у колег – запровадимо у себе». Вип. 3 / КЗ «Обл. б-ка для дітей» Черкаської обл. ради ; уклад. І. М. Гончар. – Черкаси : [б. в.], 2008. – 24 с.
З родини йде життя людини : [підбірка віршів про сім’ю] // Б-ка вихователя дит. садка. – 2007. – № 2. – С. 53-70.
Кирниченко Т. Улюблені книги моєї сім'ї / Т. Кирниченко // Шк. б-ка. – 2009. – № 10. – С. 77-78. Красоткіна Н. Г. Тепло татусевих долонь : родинне свято / Н. Г. Красоткіна // Розкажіть онуку. – 2006. – № 21-22. – С. 6-8.
Мірошниченко В. Тато, мама, я – розумна сім’я : [родинна інтелектуальна гра] / В. Мірошниченко // Шк. б-ка. – 2011.– № 8. – С. 88.
Моляка О. Шануй Батька й Неньку : (сценарій родинного свята у 2 кл.) / О. Моляка // Початкова школа. – 2012. – № 5. – С. 60.
Пономар К. Н. Спільними зусиллями виховаємо любов до читання / К. Н. Пономар // Шк. б-ка плюс. – 2012. – № 3. – С. 10- 15. 13
Поради батькам щодо виховання в дітей любові до читання : матеріали виступу на батьківських зборах // Шк. б-ка. – 2012. – № 13-14. – С. 17-21
«Тато, мама і я – читацька сім’я» : конкурс ерудитів // Шк. б-ка. – 2012. – № 13-14.– С. 105-106. Тато, мама, я – розумна сім’я : родинна інтелектуальна гра // Шк. б-ка. – 2001. – № 8. – С. 88.
Юхименко К. М. Як навчити дитину цінувати книгу? : виступ на батьківських зборах / К. М. Юхименко // Шк. б-ка. – 2010. – № 3. – С. 69.
Список використаних джерел: Большакова С. «Душа по капле собирает свет…» / С. Большакова // Б-ка. – 2009. – № 2. – С. 24-26.
Галактионова А. И стар, и млад – все в гости к нам!.. / А. Галактионова // Б-ка. – 2009. – № 5. – С. 34-35. Губина В. «Привет, «шнурки»! : читаем вместе, читаем всей семьёй / В. Губина // Б-ка. – 2012. – № 3. – С. 45-47.
Драніченко Л. Ввійдемо в світ книги разом / Л. Драніченко // Світ дит. б-к. – 2009. – № 2. – С. 27-28. Никашкина И. Тепло семейного «Очага» / И. Никашкина // Б-ка.– 2009. – № 8. – С. 36-39.
Організація сімейного читання в бібліотеці [Електронний ресурс] // Херсонська ОУНБ ім. О. Гончара : [сайт]. – Режим доступу: http://www.lib.kherson.ua/kalejd9-3.htm (17.09.2012). – Назва з екрана. Сімейне читання в бібліотеці [Електронний ресурс] // Херсонська ОУНБ ім. О. Гончара [сайт]. – Режим доступу: http://www.lib.kherson.ua/kalejd10_09-4.htm (17.09.2012). – Назва з екрана. Тимченко С. Мамы всякие нужны, папы всякие важны / С. Тимченко // Б-ка. – 2012. – № 2. – С. 11-12.