Тема: Адаптація учнів 5-х класів до умов навчання в основній школі
Мета та завдання: залучити батьків до співпраці для покращення і полегшення адаптаційного періоду в учнів 5-х класів; встановлення «партнерських» відносин з батьками у навчально-виховному процесі.
Обладнання: кольорові стікери, Квітку бажань»
Хід батьківських зборів
I. ВСТУП
– Шановні батьки, вітаю вас на сьогоднішній зустрічі, я рада, що ви прийшли до мене в гості.
Вправа «Не хочу хвалитися, але я…»
Мета: розвивати уміння стислої самопрезентації.
Хід вправи: кожен з учасників має назвати своє ім’я і продовжити фразу «Не хочу хвалитися, але я…», розповівши про себе щось цікаве.
*Виступ кожного з присутніх.
- Скажіть будь ласка, шановні батьки, чи легко вам було почати розповідь про себе? Чи були у вас якісь труднощі?
*Обговорення питання.
На першому занятті з новим класним керівником учні, вже 5-го класу, теж будуть відчувати невпевненість та сором’язливість. Все це пов’язане з початком адаптаційного періоду в 5-му класі. Що ж це за період такий і що означає сама адаптація? Розгляньте зображення на дошці.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Будь-які зміни в житті і діяльності дитини викликають специфічні проблеми. Ці проблеми не є критичними, якщо знати, як з ними боротися. Коли дитина переходить в 5 клас - її звичне життя змінюється. Умови навчання, які змінилися, ставлять більш складні завдання інтелектуального і особистісного розвитку. Процес звикання до цих нових умов навчального середовища, шкільних вимог і порядків, нового оточення, нових умов життя пояснюється як адаптація. Адже адаптування дитини відбувається не тільки до нової соціальної ролі, а в першу чергу до особливостей засвоєння знань в нових умовах.
Для того щоб адаптація дитини пройшла успішно, необхідно приділяти їй достатню кількість уваги, попри «запари» на роботі, постійну зайнятість хатніми справами та іншим. Давайте з вами розглянемо, які ж є умови успіху й гармонії у навчанні для БАТЬКІВ п’ятикласника. Адже саме вам необхідно створити ці умови для успішного й гармонійного розвитку дитини. Зверніть увагу на дошку.
*На дошці представлені картки.
*Обговорення з батьками значущості кожного пункту.
- Хочу запропонувати вам, шановні батьки, стати учасниками ситуацій коли дитині на шляху трапляються проблеми адаптації. (На декількох картках записані проблемні ситуації. Один учасник консультації витягує навмання картку, зачитує умову та пояснює як би він повів себе в даній ситуації. Інші учасники уважно вислуховують, після чого можуть доповнити відповідь, погодитись або не погодитись з нею, в останньому випадку необхідно пояснити власну думку).
*Батьки (декілька з присутніх) по бажанню беруть учать у даному завданні.
*Проблемні ситуації, записані на картках.
Перейшовши до 5-го класу, дитини пізнає багато нового і цікавого. Іноді нове може ускладнити навчальний процес. Що ж це може бути?
Ваша дитина почала приносити зі школи погані оцінки і пояснює це тим, що їй тяжко, раніше було краще. НЕ ПІДТРИМУЙТЕ ЦИХ РОЗМОВ!!! Краще з’ясуйте разом чому дитина не хоче вчитися. Більшість батьків вважають, що в основі небажання вчитися лежить лінь дитини, але чи насправді це так? Ваша дитина постійно зайнята своїм хобі, чи охоче допомагає вам по господарству? То думки, що дитина лінива, можете сміливо викидати з голови. В чому ж причина небажання вчитися, якщо не в ліні?
Панічний страх невдач
Об’єктивні труднощі
Бажання привернути цвагу
Для того, щоб краще розуміти свою дитину, причини її успіхів та невдач, в першу чергу необхідно проводити більше часу разом. Радійте разом з дитино, сумуйте разом з нею, але ніколи не карайте її за погані оцінки! Це може викликати лише негативне ставлення до шкільних предметів.
Вчитель: – Зазвичай протягом дня в батьків ні на що не вистачає часу, і вони обмежуються проханнями або наказами: «зроби», «не забудь», «поправ». «Питання під подушкою» допоможуть почати відверту розмову із сином або дочкою й дізнатися про дитину багато нового. Перед тим як сказати дитині: «На добраніч», поставте їй одне-два питання із цього списку:
Про що ти мрієш? Твій найкращий спогад за сьогодні?
Хто твій герой і чому? Як би ти змалював свою сім'ю?
Якби ти міг щось змінити в собі, що б ти змінив?
За що ти собою найбільш пишаєшся?
Хто найдобріша людина у твоєму оточенні? Чому?
Що найбільше тобі подобається у твоєму найкращому другові?
Яку одну річ ти б хотів навчитися робити добре?
Якщо б ти був твариною, то якою саме й чому?
Якщо нещодавно хтось несправедливо ображав тебе, як ти реагував? Чи ти знаєш когось, хто зараз переживає тяжкі часи?
Як ти можеш йому допомогти?
Розкажи про подію, коли тобі стало страшно. Якщо б тобі дозволили залишити в себе лише одну річ із тих, що ти зараз маєш, яку б ти обрав?
Кого б ти назвав по-справжньому успішною людиною? Чому?
У які моменти ти відчуваєш, що дорослі тебе не розуміють?
Назви три слова, які найточніше характеризують тебе.
Що тебе злить? За що ти хотів би подякувати?
Кому ти найбільше вдячний?
Найвеселіша подія, яка трапилася з тобою сьогодні?
Яку одну річ ти зможеш зробити сьогодні краще, ніж учора?
Робота з «Квіткою бажань»
– Прошу вас, батьки, поглянути на квітку бажань, яку ми створили на годині спілкування, знайти пелюстку з бажанням своєї дитини. Тоді на паперових пелюстках запишіть свої бажання, прикріпіть їх до квітки. Діти дуже чекають наступного дня, щоб прочитати повідомлення від найрідніших.
Ваша дитина мала високі успіхи у початковій школі. Її рівень знань був високим. Перейшовши до 5-го класу її оцінки значно погіршилися.
Ваша дитина, останнім часом, стала емоційно напружена. Нічого не розповідає про шкільне життя, навчання, нових вчителів, друзів.
Ви помітили, що ваша дитина приділяє мало часу домашнім завданням. Часто «сидить в телефоні/комп’ютері», спілкується з друзями, про яких ви нічого не знаєте.