ПРОГРАМА ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
«СПОЖИВАЄМО ЕНЕРГІЮ РОЗУМНО»
Для 6-8 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
Схвалено до використання у загальноосвітніх навчальних закладах
науково-методичною комісією з трудового навчання і креслення Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України
(протокол №3 від 01 червня 2010 р.)
Рівень розвитку продуктивних сил суспільства, здатність виробляти матеріальні блага і створювати оптимальніші умови для життя визначаються рівнем виробництва і споживання енергії. З кожним роком зростає кількість спожитої енергії як у всьому світі, так і в Україні. А це означає, що поліпшуються умови праці та відпочинку, добробут людей.
Розробка та впровадження у загальноосвітніх навчальних закладах програми факультативного курсу з основ енергозбереження насамперед спричинена енергетичними проблемами, що гостро стоять сьогодні перед нашою державою.
Головна мета курсу «Споживаємо енергію розумно» полягає у вихованні свідомого та відповідального майбутнього споживача теплової, електричної енергії, який розуміє проблеми комунальних підприємств та підтримує його своїми діями: зберігає і раціонально використовує тепло та електроенергію та своєчасно сплачує за отримані послуги.
Одним із центральних завдань програми є вироблення в учнів розуміння того, що тепло та електрика не лише забезпечує комфорт проживання, але є цінним ресурсом, товаром. Іншим, не менш важливим завданням, є роз’яснення дітям необхідності заощадження ресурсів для збереження клімату та життя на Землі.
Цільові установки курсу повинні сприяти формуванню енергоефективного мислення школярів, учити їх оцінювати ситуації на всіх рівнях, від технічного і економічного, до побутового і світоглядного.
Методологічно програма побудована за принципом «програма дій». Вивчаючи проблеми енергопостачання та енергозбереження, що розглядаються під час занять, учні поступово приходять до думки щодо необхідності дій для вирішення цих проблем.
Передбачається, що програма має стати стимулом підвищення відповідальності учнів. На завершальному етапі їм пропонується самостійно розробити та здійснити план дій, направлених на вирішення виявлених проблем енергопостачання та енерго- збереження свого будинку, класу та школи.
Значна частина навчального часу курсу «Споживаємо енергію розумно» відводиться на виконання експериментальних і практичних робіт, творчих завдань, аналіз шляхів економії енергії та їх реалізації.
Визначними чинниками успіху даної програми є не лише зацікавленість керівництва школи, але у готовність до змін, ентузіазм і підтримка упровадження програми всім педагогічним колективом та учнями.
Частина навчально-методичного комплекта складається з програми факультативного курсу «Основи теплопостачання та теплозбереження», посібник для вчителя «Про теплопостачання та теплозбереження для майбутнього споживача» до факультативного курсу «Основи теплопостачання та теплозбереження» та посібника «Про теплопостачання та тепло збереження для майбутнього споживача» для учнів 6-8 класів. Цей курс рекомендований для вивчення на факультативних заняттях, розрахований для учнів 6 класів, враховує їхні вікові особистості, життєвий досвід та знання про природу, одержані під час вивчення предметів «Природознавство», «Довкілля», «Географія», «Біологія» та ін. Знання, набуті під час вивчення курсу «Споживаємо енергію розумно», сприятимуть розвитку інтересу учнів до глобальних проблем людства.
Перелік учбово-методичних засобів навчання.
Основна та додаткова література:
ПРОГРАМА ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ
«СПОЖИВАЄ ЕНЕРГІЮ РОЗУМНО»
(18 год., 1 год. на тиждень, 1 год.-резерв)
№ |
Зміст уроку |
Дата |
Вступ. Тема 1. Енергія. Тепло та температура |
||
1 |
Що і для чого ми будемо вивчати. Енергетичні проблеми України. Збережи енергію - збережи Україну. |
|
2 |
Що таке енергія. Поняття теплоти та температури. Одиниці виміру теплоти та температури. Способи передачі тепла: теплопровідність, конвекція, випромінювання. Теплопровідники та теплоізолятори. |
|
3 |
Види термометрів. Практична робота №1 «Вивчення термометра та вимірювання температури». |
|
Тема 2. Тепло у вашому домі |
||
4 |
Система центрального та індивідуального теплопостачання. Комунальні підприємства як надавачі послуг централізованого теплопостачання. Схема процесу вироблення та подачі тепла. |
|
5 |
Паливо, його види. Паливно-енергетичні ресурси України. |
|
6 |
Історія використання вогню людиною. Практична робота №2 «Вивчення колекції сортів палива». |
|
Тема 3. Технічні проблеми теплопостачання |
||
7 |
Основні проблеми підприємств теплопостачання. |
|
8 |
Причини технічних проблем та шляхи їх вирішення. |
|
№ |
Зміст уроку |
Дата |
9 |
Актуальність проблеми енергозбереження у зв’язку з постійним дорожчанням і вичерпанням паливно-енергетичних ресурсів у планетарному масштабі. Парниковий ефект та його наслідки. Зміна клімату. |
|
Тема 4. Як зберегти та раціонально використовувати природні ресурси Землі |
||
10 |
Основні канали втрат тепла у приміщенні. Втрати тепла через конструктивні елементи будинку. |
|
11 |
Збереження теплової і світлової енергії. |
|
12 |
Практична робота №3 «Визначення шляхів тепло-забезпечення та економії тепла у класі». |
|
13 |
Вода в природі. Її використання та збереження. |
|
Тема 5. Електрика у вашому домі |
||
14 |
Електрична енергія. Отримання електричної енергії. Основні види електростанцій. |
|
|
||
15 |
Розрахунок спожитої електроенергії. Штучне освітлення приміщень. Збереження електроенергії при освітленні. |
|
|
||
Тема 6. Підсумки |
||
16 |
Способи збереження енергетичних ресурсів. |
|
17 |
Досвід країн світу у вирішенні проблем енергозбереження. |
|
18 |
Резерв. |
|