Запропонована мною програма факультативного курсу «Сучасна екологія» розрахована на учнів 9-го класу. Даний курс передбачає суттєве поглиблення знань по предметах природничого циклу і, на мій погляд, дає можливість вчителю та учням займатися самостійною, пізнавальною, практичною діяльністю з питань охорони природи.
Монастирищенський заклад спеціалізованої освіти
Спортивного профілю школа-інтернат І-ІІІ ступенів «Обдарованість»
Монастирищенської районної ради Черкаської області
Сучасна екологія
( Факультативний курс)
Шутко Наталія Вікторівна,
вчитель біології та географії,
І кваліфікаційна категорія
Анотація
Запропонована мною програма факультативного курсу «Сучасна екологія» розрахована на учнів 9-го класу. Даний курс передбачає суттєве поглиблення знань по предметах природничого циклу і, на мій погляд, дає можливість вчителю та учням займатися самостійною, пізнавальною, практичною діяльністю з питань охорони природи.
Актуальність курсу полягає в тому, що навчальна програма базової загальної середньої освіти не передбачає вивчення екології як окремої навчальної дисципліни. Знання з екології учні отримують на уроках природничого циклу, але невелика кількість навчального часу, що виділяється на вивчення цих дисциплін в основній школі, не може задовольнити потреби школярів у екологічних знаннях. Тому факультативний курс «Сучасна екологія» дає можливість компенсувати недостатню кількість теоретичних і практичних знань учнів з екології.
Зміст
5. Тематика рефератів…………………………………………………....23
6. Рекомендована література для вчителя……………………………..24
7. Рекомендована література для учнів………………………………..26
Пояснювальна записка
Обовя’зковою умовою профілізації старшої школи є допрофільна підготовка в середній ланці, яка здійснюється з метою професійної орієнтації учнів, сприяння у свідомому виборі ними напрямку професійного навчання у старшій школі. Даний курс пропонує суттєве поглиблення знань по предметах природничого циклу, що повинно забезпечити підготовку до ЗНО і вступ до вузів по відповідних спеціальностях, а також зорієнтувати учнів на той чи інший вид майбутньої професії.
Зараз актуального значення набуває ідея формування нової екологічної моделі освітньої системи, яка поєднує всі види навчальної екологічної діяльності. Екологічна освіта стає важливим компонентом реалізації екологічної політики держави. Тому зміст факультативного курсу направлений на розвиток екологічної культури учнів, відповідального відношення до природи, обґрунтування необхідності вести здоровий спосіб життя, щоб зберегти здоров’я кожної людини і всього суспільства. На мій погляд, даний факультативний курс дає можливість вчителю та учням займатися самостійною, пізнавальною, практичною діяльністю з питань охорони навколишнього середовища.
Запропонована програма факультативного курсу розрахована на учнів 9-го класу, які цікавляться проблемами забруднення навколишнього середовища та прагнуть до природоохоронної діяльності, а також мають на меті в майбутньому здобути професію, що вимагає знань з екології.
Курс розрахований на 35 навчальних години. В якості опорних знань використовується матеріал, отриманий на уроках біології, хімії та географії.
Актуальність курсу полягає в тому, що навчальна програма базової загальної середньої освіти не передбачає вивчення екології як окремої навчальної дисципліни. Знання з екології учні отримують на уроках природничого циклу. Але недостатня кількість навчального часу, що виділяється на вивчення цих дисциплін в основній школі, не може задовольнити потреби школярів у екологічних знаннях, а фундаментальні основи цієї великої області знань нелегко пояснити на рівні курсу загальноосвітньої школи. На даному курсі компенсується недостатня кількість практичних знань. Це робить заняття захоплюючими і формує навички роботи з лабораторним обладнанням, розвиває спостережливість і вміння логічно мислити.
Для організації творчого процесу передбачена система проблемних запитань і творчих завдань. Значна частина занять проводиться в колективній формі, що сприяє зміцненню групи, розвитку толерантності і дружніх стосунків серед учнів. При необхідності проводяться індивідуальні заняття. Це має велике значення при підготовці до конференції, для удосконалення знань в області природничих дисциплін і, в кінцевому результаті, при виборі професії.
Мета курсу: формування екологічної культури учнів, фундаментальних екологічних знань, навичок, екологічного мислення та свідомості, що ґрунтуються на ставленні до природи як унікальної цінності; розвиток творчого потенціалу особистості засобами екологічної освіти; підвищення якості екологічної освіти й виховання учнів.
Провідні ідеї програми: розвиток сучасної екології у напрямках її гуманізації, соціологізації, включення учнів у відповідальну практичну діяльність.
Завдання курсу:
Курс складається з 4 частин.
Частина І. Теоретичні основи екологічної науки – ознайомлення учнів із сучасним станом екологічної ситуації навколишнього середовища в світі та Україні; з основними екологічними проблемами взаємодії людства з природою, з провідними формами захисту навколишнього середовища.
Частина ІІ. Практичні заняття – формування в учнів уміння застосовувати набуті знання в повсякденному житті, розв’язувати задачі екологічного змісту.
Частина ІІІ. Екскурсії – розвиток вміння вести спостереження та виконувати дослідницькі завдання .
Частина ІV. Захист проектів, семінари, конференція .
Навчально-тематичний план
Розділи |
Теорія |
Практика |
Екскурсії |
Всього годин |
Вступ |
1 |
|
|
1 |
Антропогенний вплив на атмосферу. |
3 |
1 |
|
4 |
Антропогенний вплив на гідросферу. |
3 |
1 |
1 |
5 |
Антропогенний вплив на літосферу. |
3 |
2 |
|
5 |
Антропогенний вплив на біосферу. |
3 |
1 |
1 |
5 |
Ландшафтні комплекси та їх антропогенні зміни. |
3 |
2 |
|
5 |
Моніторинг навколишнього середовища в Україні. |
2 |
1 |
1 |
4 |
Здоров’я людини в умовах порушеного навколишнього середовища |
3 |
2 |
|
5 |
Підсумки курсу. Конференція. |
|
|
|
1 |
Всього годин |
21 |
10 |
3 |
35 |
Тематичний план
Розділ |
Тема |
К-сть годин |
Форми і методи проведення |
Вступ |
Екологія як наука про довкілля. Структура, предмет, завдання й методи, основні принципи, нові підходи сучасної екології. Екологічні поняття й терміни. Основні екологічні закони. Нові галузі екології. Значення екологічних знань в житті людини. |
1 |
Бесіда |
Антропогенний вплив на атмосферу |
Атмосфера, її роль у геосистемі Землі. Основні види забруднення атмосферного повітря та їх джерела. Проблема коливань та змін клімату. |
1 |
Лекція |
|
Кислотні дощі. Збільшення концентрації вуглекислого газу і метану в атмосфері. Парниковий ефект і його наслідки.
|
1 |
Семінар (презентації проектних робіт) |
|
Руйнування озонового шару Землі та шляхи його захисту.
|
1 |
бесіда |
|
Аналіз стану забруднення атмосферного повітря міст України. |
1 |
Практична робота |
Антропогенний вплив на гідросферу |
Гідросфера, її роль у геосистемі Землі. Кругообіг води в природі, його значення в збереженні природної рівноваги. |
1 |
Усний журнал |
|
Особливості водокористування у світі та Україні. Екологічний стан водних ресурсів. Проблеми дефіциту та причини нестачі прісних вод. Дослідження екологічного стану місцевих водойм. |
1 |
Бесіда
Практична робота |
|
Методи, які використовують для очищення води. Водоочисні станції. Поняття ГДК речовин в питній воді. |
1 |
Лекція з елементами бесіди
|
|
Охорона природних вод. Водне законодавство і міжнародне співробітництво з питань моніторингу стану гідросфери. |
1 |
Семінар (захист проектів)
|
|
Животоки рідного краю. Операція «За чисті джерела». |
1 |
Екскурсія |
Антропогенний вплив на літосферу |
Літосфера, її роль в геосистемі Землі. Зміна земної поверхні людиною. |
1 |
Бесіда
|
|
Мінеральні ресурси світу, України: тенденції, їх раціонального використання. Охорона земних надр. Характеристика небажаних наслідків видобутку та використання корисних копалин, можливості попередження цих наслідків. |
1 |
Лекція
Практична робота
|
|
Земельні ресурси світу, України, особливості використання. Процеси деградації ґрунтово-земельного покриву. |
1 |
Лекція з елементами бесіди
|
|
Вплив ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву України. |
1 |
Практична робота |
|
Наслідки радіаційного забруднення земель України. Рекультивація порушених земель. Охорона земельних ресурсів. |
1 |
Усний журнал
|
Антропогенний вплив на біосферу |
Вчення В.І.Вернадського про біосферу. Взаємодія людини і біосфери. |
1 |
Бесіда |
|
Антропогенний вплив на фіторесурси, його наслідки. Особливості використання лісових ресурсів у світі та Україні. Значення тваринного світу в біосфері. Вплив людини на тваринні ресурси.
|
1 |
Круглий стіл |
|
Червона, Чорна та Зелена книги природи. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття. |
1 |
Лекція з елементами бесіди |
|
Розв’язування задач екологічного змісту. |
1 |
Практична робота |
|
Представники рідкісних видів рослинного і тваринного світу рідного краю. |
1 |
Екскурсія |
Ландшафтні комплекси та їх антропогенні зміни. |
Природні та антропогенні ландшафти, основні відмінності між ними. |
1 |
Бесіда
|
|
Вплив господарської діяльності на ландшафти, зональні екосистеми і специфіка їх екологічних проблем. |
1 |
Лекція з елементами бесіди
|
|
Провідні форми збереження ландшафтного різноманіття. |
1 |
Проектна робота |
|
Аналіз особливостей розвитку заповідного фонду України. |
1 |
Практична робота |
|
Розроблення заходів з охорони і раціонального використання окремих ПТК рідного краю. |
1 |
Практична робота |
Моніторинг навколишнього середовища в Україні. |
Регіони екологічних катастроф. Аварія на ЧАЕС як екологічна катастрофа. Її причини, локальні, регіональні та глобальні наслідки. |
1 |
Лекція |
|
Екологічний стан окремих регіонів. Екологічні проблеми міст України. Перспективи екологічного стану і пріоритети екологічної політики держави. |
1 |
Семінар |
|
Оцінка екологічного стану території своєї школи. |
1 |
Практична робота
|
|
Парк як природно-антропогенна екосистема, його роль у створенні сприятливих умов для здоров’я і відпочинку місцевих жителів. |
1 |
Екскурсія
|
Здоров’я людини в умовах порушеного навколишнього середовища. |
Особливості впливу на здоров’я людини антропогенних змін міського та сільського середовищ. Стан здоров’я населення України. |
1 |
Лекція |
|
Найтиповіші захворювання, пов’язані з забрудненням навколишнього середовища. Чинники, що створюють загрозу генофонду нації. |
1 |
Лекція з елементами бесіди |
|
Глобальна проблема збереження здоров’я. стимулювання та заохочення державою здорового способу життя громадян. Екологічна безпека людини. |
1 |
Круглий стіл
|
|
Вивчення динаміки чисельності населення України, області, свого міста(села) за останні 50 років, складання діаграм.
З’ясування передумов виникнення деяких видів захворювань у жителів свого населеного пункту. |
1
1
|
Практична робота
Практична робота |
Підсумки курсу |
Раціональне природокористування та охорона навколишнього середовища – складова збалансованого розвитку господарства країни. |
1 |
Конференція
|
Програма курсу ( 35 год., 1год. на тиждень)
к-сть год. |
Тема чи форма заняття |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 |
Вступ |
Екологія як наука про довкілля. Структура, предмет, завдання й методи, основні принципи, нові підходи сучасної екології. Екологічні поняття й терміни. Основні екологічні закони. Новітні галузі екології. Значення екологічних знань в житті людини. Завдання для самостійного опрацювання: Підготувати виступ з теми «Історія виникнення і розвитку екології». |
Учень: формулює поняття «екологія»; пояснює сутність науки, екологічні поняття й терміни; характеризує основні екологічні закони, методи екологічних досліджень; знає складну структуру екології, новітні галузі науки, її значення. |
4 |
Антропогенний вплив на атмосферу. |
Атмосфера, її роль у геосистемі Землі. Основні види забруднення атмосферного повітря та їх джерела. Проблема коливань та змін клімату. Кислотні дощі. Збільшення концентрації вуглекислого газу і метану в атмосфері. Парниковий ефект і його можливі наслідки. Руйнування озонового шару Землі та шляхи його захисту.
Завдання для самостійного опрацювання: 1.Визначити найбільші джерела забруднення повітря своєї місцевості. 2.Скласти екологічні гасла щодо охорони атмосфери. |
Учень: розуміє глобальну роль атмосфери; називає види забруднення атмосферного повітря та їх джерела; пояснює наслідки забруднення атмосфери; характеризує роль озонового шару в біосфері, причини і наслідки його руйнування; формулює поняття: «парниковий ефект», «кислотні дощі»; аналізує стан забруднення атмосферного повітря міст України. |
Практична робота№1
|
Аналіз стану забруднення атмосферного повітря міст України. |
||
5 |
Антропогенний вплив на гідросферу. |
Гідросфера, її роль у геосистемі Землі. Кругообіг води в природі, його значення в збереженні природної рівноваги. Особливості водокористування у світі та Україні. Екологічний стан водних ресурсів. Проблеми дефіциту та причини нестачі прісних вод. Методи, які використовують для очищення води. Водоочисні станції. Поняття про ГДК речовин в питній воді. Охорона природних вод. Водне законодавство і міжнародне співробітництво з питань моніторингу стану гідросфери. Завдання для самостійного опрацювання: 1.Зібрати матеріал про водойми своєї місцевості, їх господарське значення. 2.Зробити ескізи рекламних плакатів «Бережіть воду», «Не забруднюйте водойми». |
Учень: усвідомлює планетарну роль гідросфери; пояснює кругообіг води в природі, проблеми дефіциту і причини нестачі прісних вод; характеризує джерела забруднення та основні методи очищення води; формулює поняття: «кругообіг води», «гідросфера», «природна рівновага», ГДК, «водні ресурси»; аналізує особливості використання водних ресурсів світу та України; наводить приклади раціонального використання водних ресурсів; виявляє готовність до конкретних природоохоронних дій. |
Практична робота №2 |
Дослідження екологічного стану місцевих водойм. |
||
Екскурсія |
Животоки рідного краю. Операція «За чисті джерела». |
||
5 |
Антропогенний вплив на літосферу. |
Літосфера, її роль в геосистемі Землі. Зміна земної поверхні людиною. Мінеральні ресурси світу, України: тенденції їх раціонального використання. Охорона земних надр. Земельні ресурси світу, України, особливості використання. Процеси деградації ґрунтово- земельного покриву. Наслідки радіаційного забруднення земель України. Рекультивація порушених земель. Охорона земельних ресурсів. Завдання для самостійного опрацювання: 1.Дослідити за допомогою працівників природничого музею історію ерозійних процесів на території своєї місцевості. 2.Організувати фотозйомку сильно еродованої ділянки.
|
Учень: розуміє глобальну роль літосфери; значення мінеральних ресурсів у житті суспільства; роль ґрунтів у геосистемі; характеризує екологічні проблеми видобутку корисних копалин; наводить приклади несприятливих природно-антропогенних процесів деградації ґрунтового покриву; оцінює наслідки радіаційного забруднення земель України; усвідомлює небезпеку забруднення і нераціонального використання літосфери; називає структуру оптимального землекористування, шляхи і напрямки виваженого ресурсокористування. |
Практична робота №3
|
Характеристика небажаних наслідків видобутку та використання корисних копалин, можливості попередження цих наслідків.
|
||
Практична робота №4 |
Вплив ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву України.
|
5 |
Антропогенний вплив на біосферу. |
Вчення В.І.Вернадського про біосферу. Взаємодія людини і біосфери. Біологічний кругообіг речовин і енергії в біосфері. Антропогенний вплив на фіто ресурси, його наслідки. Особливості використання лісових ресурсів у світі та Україні. Значення тваринного світу в біосфері. Вплив людини на тваринні ресурси. Червона, Чорна та Зелена книги природи. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття. Завдання для самостійного опрацювання: 1.Написати пам’ятку: «Правила особистої поведінки під час екскурсій у природу та туристичних походів». 2.Створити Червону книгу свого села, міста чи адміністративного району. |
Учень: розуміє сутність понять «біосфера», «фіторесурси», «біорізноманіття»; пояснює взаємодію людини і біосфери; характеризує біологічний кругообіг речовин і енергії в біосфері; наводить приклади наслідків впливу людини на рослинний і тваринний світ; аналізує особливості використання лісових ресурсів у світі та Україні; ознайомлюється з Червоною, Чорною та Зеленою книгами природи, міжнародними та національними програмами збереження біорізноманіття; розв’язує задачі екологічного змісту; знає рідкісні види рослин і тварин рідного краю.
|
Практична робота №5 |
Розв’язування задач екологічного змісту. |
||
Екскурсія |
Представники рідкісних видів рослинного і тваринного світу рідного краю. |
||
5 |
Ландшафтні комплекси та їх антропогенні зміни. |
Природні та антропогенні ландшафти, основні відмінності між ними. Вплив господарської діяльності на ландшафти, зональні екосистеми і специфіка їх екологічних проблем. Провідні форми збереження ландшафтного різноманіття. Завдання для самостійного опрацювання: 1.Ознайомитися з особливостями ландшафтів своєї місцевості. 2.Оформити листівку «Охороняй природу!» |
Учень: пояснює відмінності між природними і антропогенними ландшафтами; характеризує вплив господарської діяльності на ландшафти, екосистеми; наводить приклади екологічних проблем ПТК; знає провідні форми збереження ландшафтного різноманіття; аналізує розвиток заповідного фонду України; виявляє інтерес до охорони природи. |
Практична робота №6 |
Аналіз особливостей розвитку заповідного фонду України. |
||
Практична робота №7 |
Розроблення заходів з охорони й раціонального використання окремих ПТК рідного краю. |
||
4 |
Моніторинг навколишнього середовища в Україні. |
Регіони екологічних катастроф. Аварія на ЧАЕС як екологічна катастрофа. Її причини, локальні, регіональні та глобальні наслідки. Екологічний стан окремих регіонів. Екологічні проблеми міст України. Перспективи екологічного стану і пріоритети екологічної політики держави. Завдання для самостійного опрацювання: 1.Підготувати виступ «Екологічні проблеми зберігання та утилізації відходів». 2.Створити учнівський проект «Поліпшення екологічної ситуації в моєму населеному пункті». |
Учень: називає регіони екологічних катастроф; характеризує аварію на ЧАЕС як екологічну катастрофу; пояснює причини, локальні, регіональні та глобальні наслідки аварії на ЧАЕС; оцінює екологічний стан окремих регіонів; екологічний стан території своєї школи; екологічні проблеми міст України; аналізує перспективи екологічного стану і пріоритети екологічної політики держави. |
Практична робота №8 |
Оцінка екологічного стану території своєї школи. |
||
Екскурсія |
Парк як природно-антропогенна екосистема, його роль у створенні сприятливих умов для здоров’я і відпочинку місцевих жителів. |
|
|
4 |
Здоров’я людини в умовах порушеного навколишнього середовища. |
Особливості впливу на здоров’я людини антропогенних змін міського та сільського середовищ. Стан здоров’я населення України. Найтиповіші захворювання, пов’язані з забрудненням навколишнього середовища. Чинники, що створюють загрозу генофонду нації. Глобальна проблема збереження здоров’я. Стимулювання та заохочення державою здорового способу життя громадян. Екологічна безпека людини. Завдання для самостійного опрацювання: Підготувати доповідь «Використання лікарських рослин у народній медицині». |
Учень: пояснює вплив на здоров’я людини антропогенних змін міського та сільського середовищ; характеризує стан здоров’я населення України; описує захворювання, пов’язані з забрудненням навколишнього середовища; називає чинники, що створюють загрозу генофонду нації; усвідомлює глобальну проблему збереження здоров’я; робить висновки про значення здорового способу життя; розглядає екологічну безпеку людини через призму функції здоров’я.
|
Практична робота №9 |
Вивчення динаміки чисельності населення України, області, свого міста(села) за останні 50 років, складання діаграм. |
||
Практична робота №10 |
З’ясування передумов виникнення деяких видів захворювань у жителів свого населеного пункту. |
||
1 |
Підсумки курсу Конференція |
Раціональне природокористування та охорона навколишнього середовища – складова збалансованого розвитку господарства країни. |
|
Тематика рефератів
Рекомендована література для вчителя
Рекомендована література для учнів
1