«Мислити глобально – діяти локально»
(конспект Першого уроку для учнів 9 класу)
Сікора З.І., класний керівник,
КЗ «Рубіжанська обласна загальноосвітня
санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів
Мета: (формувати компетентності): предметні (знання про флору та фауну України, основні екологічні поняття і терміни; словниковий запас; зв'язне мовлення та критичне мислення; навички використання знань у нестандартній ситуації під час екогри; прагнення сповідувати загальнолюдські цінності); ключові (уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: вміння визначати роль ключових деталей у запитаннях; навички роботи в групі; загальнокультурні: естетичний смак, екологічний світогляд).
Обладнання: картки для учасників у кількості 13 шт (осінь, зима, весна), картки з назвами тем у кількості 9 шт, репродукції картин українських художників пейзажів рідного краю, картки з назвами команд, ігрова таблиця, рушник, вазон з квітами тощо.
Хід уроку
Ми навчилися літати в повітрі, як птахи,
Ми навчилися плавати під водою, як риби,
Нам ще залишилося навчитися жити на Землі – як люди.
Д. Даррелл
Класний керівник. Любі мої, юні друзі! Усвідомлення батьківщини до кожного з нас приходить по-своєму. Але приходить час – і кожний розуміє нерозривну єдність із рідною землею. Адже на цій землі зросли наші діди і батьки, на ній вчилися ходити ми і зроблять перші кроки наші нащадки. Споконвіку боронили цю землю наші предки, берегли її як найцінніший скарб. Вона завжди була їхнім багатством, яким пишались і захищали. А беручи від природи її дари, люди розуміли, що цих щедрот буде значно більше, якщо вони берегтимуть природу.
У наш час перед людьми гостро постала екологічна проблема. Це пов'язано з тим, що люди вирішили стати господарями природи, почали її підкоряти собі. Внаслідок роботи виробництв забруднилися ріки. Збільшення орних земель призвело до знищення лісів. Смердюче Каховське водоймище було колись мальовничою українською землею. Пішли під воду біленькі хатки, вишневі садочки і кучеряві верби над ставками. А колись красиве і багате Аральське море висохло, бо з нього викачали воду на зрошення засушливих районів. Нащадкам у спадок залишилися тільки прекрасні Шевченкові малюнки Аралу.
Люди необдумано експлуатують природу, а іноді просто не замислюються над наслідками своїх вчинків. Безвідповідальність призвела до Чорнобильської катастрофи, від якої постраждали величезні регіони України, Білорусі, Росії. Внаслідок аварії загинуло сотні людей. А скільки інвалідів, села і міста заражені радіонуклідами. Радіаційний фон і досі, через більше ніж тридцяти років після аварії перевищує допустимі норми.
Скалічена земля, скалічені люди... Мені здається, що атомні електростанції взагалі треба заборонити, адже доки вони існують, країна – в небезпеці.
Осушення боліт на Поліссі залишило людей без питної води.
Невже потрібно знищити, щоб потім відроджувати? Невже люди вчаться тільки на помилках? Потрібно нарешті зрозуміти, що людина – це частинка великої матері-природи, яку не слід підкорювати, а треба жити з нею в гармонії. Любити і берегти рідну землю, дбати про її благополуччя – ось у чому полягає патріотизм.
Сьогодні ми продовжимо наше спілкування у формі інтелектуальної екогри «Мислити глобально – діяти локально», бо тільки від нас із вами залежить порятунок самих себе від деградації моралі, природи, від зростання конфлікту між техносферою і біосферою. Для цього сьогодні ми об’єднуємося у три команди за формулою навчального року, тобто осінь, зима, весна (вихователь пропонує картки з відповідним малюнком). Команди можуть зайняти свої місця відповідно до кольору табличок, а один учень, який отримав білу картку, буде виступати у ролі експерта, підраховуючи бали.
І розпочинається наша екогра розминкою «ТАК чи НІ». По черзі команди отримують запитання. Правильна відповідь – 1 бал. Найбільша кількість балів, яку може отримати команда під час розминки дорівнює 10. Експерт фіксує кількість правильних відповідей в ігровій таблиці. (Розминку проводить вихователь, а потім із класним керівником змінюють один одного у ролі ведучих під час проведення тем).
Запитання для команд
1. Найефективніший шлях боротьби із все більшою кількістю відходів, які
потрапляють у навколишнє середовище – їх захоронення. НІ (повторне використання).
2. Кожної хвилини 1000 людей умирають від отруєння водою. ТАК.
3. Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становить скло. НІ (пластмаса).
4. Перед початком утилізації відходів їх необхідно подрібнити. НІ (розсортувати).
5. Для того, щоб переробити пластмасу, її необхідно спалити при певних
умовах. ТАК.
6. Поява несанкціонованих звалищ тягне спричиняє зміну кліматичних умов (температура, вологість). ТАК.
7. 27000 дерев знищується кожен день для виробництва туалетного паперу. ТАК.
8. Рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці Києва. НІ (Нью-Йорка).
9. Найактивнішою і прибутковою галуззю промисловості у Франції вважається не переробка сміття, а виробництво автомобілів. НІ (переробка
сміття).
10. 80 мільярдів алюмінієвих банок використовується щоденно. ТАК.
11. Папір може бути перероблений тільки один раз. Після цього волокна дуже слабкі, щоб триматися разом. НІ (6 разів).
12. Найстарішому дереву у світі 460 років. НІ (4600 років).
13. Британію називають «смітником Європи». ТАК.
14. Пляшка чи банка з пластмаси, залишена в лісі, пролежить без змін усього 3 роки. НІ (100 років і більше).
15. Сміттєзвалища складаються на 35% з пакувальних матеріалів. ТАК.
16. Тільки один відсоток води на нашій планеті може бути використаний, 97% води залишається в океані, а ще 2% – це заморожена вода в Арктиці. ТАК.
17. Згідно зі статистикою, майже четверта частина населення України стурбована відсутністю або масовим знищенням зелених насаджень. ТАК.
18. Одного разу у Швейцарії, а саме у 1969 році, випав чорний сніг на Різдво, а у 1955 році на Каліфорнію обрушився зелений снігопад. ТАК.
19. Найчистішою водою у світі вважається українська вода. НІ (фінська, майже 80% усієї води країни придатні до споживання. Запаси її сформувалися ще за часів льодовикового періоду, після якого на території Фінляндії було утворено тисячі кришталево чистих озер).
20. У світі існують «сміттєві острови», а точніше – справжні плаваючі сміттєзвалища, що розташувались посеред Саргасового моря – ділянки Північно-Атлантичного океану, обмеженої течіями. ТАК.
21. На величезних океанських лайнерах бізнес-класу є поля для гольфу. Основною проблемою цієї гри є те, що м’ячі частенько відлітають за борт. Одне німецьке підприємство стало випускати спеціальні м'ячі у вигляді спресованого риб'ячого корму для гравців, яким важлива турбота про живе. ТАК.
22. Паперові пакети не менш шкідливі для природи, ніж пластикові. Вони займають багато місця, вимагають більше енергії для їхньої переробки та виробництва, а на звалищі через пошарове розташування розкладаються не
швидше, ніж їхні поліетиленові аналоги. ТАК (і папір теж буває шкідливим).
23. За інформацією Міністерства екології та природних ресурсів України, щорічно середньостатистичний українець викидає на смітник близько 25 тонн побутових відходів. НІ (тільки 250 кілограмів, що теж не мало. З них мінімум 50 можна відправляти не на звалище, а на пункти прийому вторинної сировини, що дозволило б скоротити кількість твердих побутових відходів на10 мільйонів кубометрів).
24. Кораблі та судна Військово-морських сил України взагалі не оснащені
системами очищення і знезараження господарчо-побутових вод, а значить вони – постійне джерело зараження акваторії моря. ТАК.
25. Сірий журавель – найвищий птах України, занесений до Червоної книги України. ТАК (найвищий птах у світі – страус у нас теж є).
26. Хвоя сосни містить у 6 разів більше аскорбінової кислоти, ніж апельсини і лимони. ТАК.
27. У Японії переробляють більше 70% відходів. А в Україні 30%. НІ (лише 3%).
28. «Земля – не рабиня наша, а мати. Сонце – не вітчим, а рідний
батько, ліси – наші брати, річки – сестри. Дощі, вітри, сніги – добрі гості. А ми на своїй планеті – не тимчасові мешканці, а мудрі господарі!» – це слова
українського поета Василя Симоненка. ТАК.
29. Лелека може спати під час польоту. ТАК.
30. Сову називають лісовою кішкою. ТАК (вона ловить мишей).
Класний керівник. За підсумками розминки команди отримують наступні бали (оголошує експерт). А ми продовжуємо екогру. Але хочемо нагадати, що необхідно уважно слухати запитання, звертати увагу на назву теми, це може допомогти з вибором відповіді. З кожної теми команди отримають по 2 запитання по черзі. У разі відсутності відповіді інша команда може заробити один бал, назвавши правильну відповідь.
Запитання першої теми «Сміття, що забруднює Землю»
1. Багато іграшок, виготовлених з неї. Вона буває різнокольоровою, і її дуже легко зламати. Предмети, виготовлені з неї, легкі. Якщо її підпалити, то з’явиться багато чорного диму, який має неприємний запах. (Пластмаса)
2. Його виробляють з піску. Найчастіше воно прозоре. Коли падає, розбивається. Якщо його кинути у лісі, воно може викликати пожежу. (Скло)
3. Його винайшли китайці. У нас його виготовляють з дерева. Він легко горить. (Папір)
4. Це те, без чого ми вже не зможемо прожити. Цим ми користуємося кожного дня. Коли це потрапляє у воду, утворюється багато піни. За допомогою цього все стає чистішим. (Синтетичні миючі засоби)
5. Найчастіше забруднює воду. На поверхні води утворює темну пляму. У річці його стає багато, коли в ній миють машини. Воно заважає дихати рибам. (Машинне мастило)
6. Винайшов та ввів її у життя у 1884 р. префект Парижа Е.Пубель. Її ювілей французький уряд святкує. Закликаючи до боротьби за чистоту. Цей винахід якнайкраще підходить до прислів’я чисто не там де метуть, а там, де не смітять. Що винайшов Е.Пубель? (Урна для сміття)
Запитання другої теми «Корисна і шкідлива хімія»
1. Без цієї речовини не можуть жити люди. Деякі жителі Африки платили за її 1 кг таку ж кількість золотого піску. За рік людина споживає близько 6-8 кг цього продукту. Речовина добре розчиняється у воді. (Натрій хлорид – кухонна сіль)
2. Цей газ діє як скло в теплиці чи парнику: він пропускає на поверхню Землі сонячні промені, але утримує тепло розігрітої Сонцем планети. За останні
120 років вміст цього газу в повітрі збільшився на 17%. Цей газ у великій
кількості утворюється при спалюванні листя. Він є одним з основних чинників, що викликають парниковий ефект. (Вуглекислий газ)
3. І проста речовина, і сполуки цього елемента надзвичайно отруйні. Ця речовина може бігати по гладенькій поверхні. Цей метал використовують у
приладах для вимірювання температури. Сполуки цього елемента викликають руйнування хромосом, впливають на розвиток ембріонів. (Меркурій – ртуть)
4. Бактерицидна дія елемента відома з давніх давен. Персидський цар Кір, що жив понад 2 тис. років тому, під час походів їв і пив лише з посуду, виготовленого з простої речовини, що утворює елемент, і не хворів на розлади травлення, як його воїни. Назва елемента походить від назви південноамериканської країни. Метал використовують церковнослужителі для освячення води. Елемент пасивний, стійкий до дії окисників. (Аргентум – срібло)
5. В організмі людини вміст цього елемента становить близько 3,2 г в крові. Первісним джерелом простої речовини, що утворює даний елемент, були метеорити, що впали на Землю. Земне ядро практично повністю складається з цього елемента. Без цього елемента неможливе транспортування кисню до
тканин і клітин організму людини. Цей елемент надає крові червоного забарвлення. (Ферум – залізо)
6. У навколишнє середовище цей елемент потрапляє в основному з вихлопних газів двигунів внутрішнього згоряння. У питну воду він потрапляє з труб, виготовлених з простої речовини, яку утворює цей елемент. Він уражає центральну та перефирійну нервову системи, кістковий мозок, кров, ембріони. Метал використовується для захисту від радіоактивного випромінювання. У Давньому Римі з цього металу були зроблені: водопровід, монети, гирі, кухонний посуд, що призвело до масового отруєння. (Плюмбум – свинець)
Запитання третьої теми «Дерева»
1. «Патріарх лісів», «могутній велетень» – так часто називають це дерево, бо й справді, в лісі воно здається найсильнішим. Крім того, що це дерево-богатир, воно ще й довгожитель. В Україні найбільш відомий – Священний Червоний запорізьких козаків. (Дуб)
2. Часто люди називають це дерево «солодким». Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись уважно – як багато бджілок ласують солодким нектаром з його квітів, а у вулику той нектар перетвориться на запашний цілющий мед. Нарви обережно жменьку квіток з цього дерева і завари, як чай. Він буде смачний, ароматний і також цілющий. (Липа)
3. ЦЕ дерево цвіте найпізніше. Назвіть місяць, назва якого походить від цього дерева. (Липень)
4. Там, де в лісі є озерце, ростуть високі й розлогі дерева. Аж схиляються до води. Ніби хочуть помилуватися, які ж то вони гарно прикрашені рано на весні! Яке дерево квітує так рано? (Верба)
5. Назвіть хоча б одну з деревних порід, які використовуються в Україні,
як лікарські рослини. (Дуб, кедр, ялина, береза, крушина)
6. Хвоя ЦЬОГО дерева містить у 6 разів більше аскорбінової кислоти, ніж апельсини і лимони. Назвіть дерево. (Сосна)
Запитання четвертої теми «Наші друзі – птахи»
1. Пташенята ЦІЄЇ пташки не знають своєї матері. (Зозуля)
2. ЦЮ пташку називають лісовим лікарем. (Дятел)
3. ЦІ птахи добре бачать в темряві. (Сова)
4. ЦЮ пташку називають літаючим барометром. (Ластівка)
5. Ці птахи годують пташенят «пташиним молоком». (Голуб)
6. Чи дихає курча в яйці? (Так)
Запитання п’ятої теми «Квітковий водограй»
1. ЦЯ рослина є народним символом України. (Калина)
2. ЦЯ квітка повертається за сонцем. (Соняшник)
3. Які квіти мають «людські» імена? (Лілія, Іван та Мар’я)
4. Які ви знаєте отруйні рослини, що ростуть в Україні? (Дурман, вороняче око, чемериця, вовча ягода)
5. ЦЯ кімнатна рослина за повір’ям живе 100 років. (Алое)
6. Яку операцію зі збереження квітів щовесни проводять представники екологічної організації («Першоцвіт»)
Запитання шостої теми «У світі тварин»
1. У ЦІЄЇ тварини найвищі дитинчата? (У жирафи)
2. Який з оленів фауни України найбільший? (Лось)
3. У кого більше шийних хребців – у жирафи чи горобця? (У горобця)
4. «Найстрашніший звір на Землі», – проголошує напис на вході до одного з зоопарків Німеччини. Коли зацікавлений відвідувач притуляє обличчя до масивних ґрат і зазирає всередину – він бачить ЙОГО. (Себе – за ґратами встановлено дзеркало. Людська діяльність настільки змінює природу, що це, іноді, загрожує існуванню самої людини)
5. У НИХ ростуть зуби протягом усього року. (У гризунів)
6. Чарльз Дарвін, вивчивши його життя, сказав: «Навряд чи знайдеться інша тварина, яка б відіграла ще більшу роль у світовій історії» та назвав ЙОГО «працівником-пахарем». Кого мав на увазі Дарвін? (Земляного черв’яка)
Завдання сьомої теми «Дивовижне поруч»
1. За народними переказами, в I столітті н.е. вважали, що металів існує стільки ж скільки і планет, тому кожному привласнювали ім'я якої-небудь планети: Марс – Fe (залізо), Сатурн – Pb (свинець), Юпітер – Sn (олово), Меркурій – Hg (ртуть). А ЦІ метали відповідали Сонцю і Місяцю. (Золото і
срібло)
2. Його можна назвати найдивовижнішим матеріалом, створеним людиною; воно тверде як камінь і в той же час плавке, і його можна видути, як мильну бульбашку, прозоріше чистої води, може бути рубіново-червоного кольору або чорного як бітум. Його знаходили в Єгипетських гробницях. (Скло)
3. Саме через цю речовину в Мертвому морі не можна потонути. (Сіль)
4. У ЇЇ листях містяться вітаміни С і К, провітамін А, корисні мінеральні солі та білки. Навесні з НЕЇ варять борщ. Можна добути й зелену фарбу. У давнину з ЇЇ волокон виробляли мішковину. (Кропива)
5. Саме з цієї причини рослина мати-й-мачуха має таку назву? (Верхня сторона листка холодна, а нижня – тепла)
6. На відкритій місцевості вона пролежить кілька десятків років, у прісній воді – кілька років, а в солоній – 1-2 роки. Що це? (Фольга)
Запитання восьмої теми «Знайди зайве»
(логічний ланцюжок – потрібно знайти зайве слово)
1. Ведмідь, бурундук, борсук, білка – впадають у сплячку. (Білка)
2. Горобець, соловейко, жайворонок, дрізд – це співочі птахи. (Горобець)
3. Глід, калина, ліщина, спірея, осика – це кущі. (Осика)
4. Рослинам для росту потрібні: світло, тепло, волога, вітер, поживні речовини. (Вітер)
5. Під час потопу, що тривав сорок днів і ночей, Господь Бог наказав Ноєві взяти в свій ковчег пари таких птахів: голубів, ластівок, пінгвінів, круків, папуг, страусів і сов. (Круки)
6. Мати-й-мачуха, ромашка, деревій, кропива, кульбаба, вовче лико – це лікарські рослини. (Вовче лико)
Класний керівник. Експерт підводить підсумки, а ми з вами згадаємо, що ж таке екологія? Форма захисту рослин і тварин? Протест проти ядерної енергетики і забруднення? Неоромантична туга за поверненням до природи? Наукова дисципліна, що вивчає відносини організмів з навколишнім середовищем? А може екологія – це стан душі? Душі, яка допоможе емоційно відчути красу життя, його неповторність… Гадаю, що доречними будуть слова лірика – Бориса Олійника з пісні про матір:
Посіяла людям літа свої літечка житом,
Прибрала планету, послала стежкам споришу…
Навчила дітей, як на світі по совісті жити,
Зітхнула полегко і тихо пішла за межу…
Тож нехай вічно цвітуть сади у нашій Україні, народжуються діти, щасливо сміються матері, курличуть журавлі, гріє сонце, весна змінює зиму, усе живе на землі дихає повітрям, п’є чисту воду…
Нехай над річками й ставками схиляються кучеряві верби, а під вікнами квітують мальви, червоніють калинові грона і все це вливається у вічну симфонію душі краси, поезії, життя…
(Підведення підсумків, нагородження учасників та переможців).